Ny webbplats för att mäta bandbredd

Permalänk
Melding Plague

Ny webbplats för att mäta bandbredd

Skaparna bakom det berömda tptest-programmet som mätte bandbredd på en Internetuppkoppling har i dagarna lanserat en ny version av programmet som nu inte behöver en klient utan mäter direkt via en webbplats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en jämnförelse mot gamla 5.2tptest programmet och deras webbplats och kom fram till att med klienten fick jag ut mkt mer än webb vilket tyder på att den inte är så bra =( Det kanske beror på vilken server men det går inte o ställa in i webben.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag gjorde en jämnförelse mot gamla 5.2tptest programmet och deras webbplats och kom fram till att med klienten fick jag ut mkt mer än webb vilket tyder på att den inte är så bra =( Det kanske beror på vilken server men det går inte o ställa in i webben.

De skriver i sin FAQ att resultaten från TPTEST-programmet inte går att jämföra med mätningen via deras webbplats.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var bra, jag fick exact vad jag har beställt så

Permalänk
Medlem

Borde stämma.
Har Telia

IN 23 Mbit
UT 2.5 Mbit

och uppnådde

IN 19 Mbit
UT 2.02 Mbit

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

hehe...

Testade på skolan

Permalänk
Medlem

Skicka 9,8
Ta emot 15,3

Svarstid 12ms

Har banhof 10/10 fiber så jag får va nöjd

Permalänk
Medlem

Funkar väldigt bra

Med ADSL 8/1 (TDC, Alltele)

Skicka: 0.68 Mbit/sek
Ta emot: 6.78 Mbit/sek

Svarstid: 13 ms (Stockholm)

Delar jag detta på 8 får jag den hastighet jag max skickar resp. tankar i vilket är ca 85 KB/sek upp och ca 840 KB/sek ned. Stämmer precis.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Hmpf... usch vad jag avskyr tptest, varesig det är klient eller webb.
Folk tror det ska vara absoluta siffror. Har de 24/1 så förväntar de sig 24/1 hela tiden under alla omständigheter om de så bor 5 eller 5000 meter från stationen. Inte heller så förstår de att det alltid visas för låga siffror då trafiken slöas ner på vägen till tjotahejti-servern de valt att testa mot... Tptest och "pingfilter" ... usch så trött man är på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

va inget vidare test det där, inte i närheten. Lite tätare med testservrar skulle nog vara bra, inte så kontstigt om hastigheten/pingen är låg när närmaste testserver ligger 60+mil bort :/

Visa signatur

<Insert datorsystem here when you have strength to do it>

Permalänk
Medlem

Ta emot: 94,45
Skicka: 74,01
Svarstid: 4ms
Server Malmö

på 100/100 lina (adamo stadsnät växjö)
de duger fint de...:)

Permalänk
Medlem

skicka 5.27 mbit/s

ta emot 6.38 mbit/s

Svarstid 12ms
Server Sundsvall

Sitter på Umeå Universitets wlan, är väl okej när vi är sex bara i denna sal som sitter med en laptop uppkopplad

Permalänk
Medlem

Skicka: 10.49 Mbit/s
Ta Emot : 10.60 Mbit/s
Svarstid: 13ms
Server Malmö

Har 10/10 Fiber, Adamo Stadsnät

Permalänk

Dålig peering mot deras server "Sundsvall". Jag har Bredbandsbolaget.
100 ms responstid ger inga bra hastigheter. Får ynkliga 5 mbit.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Skicka: 0,89 mbit/s
Ta emot: 8,75 mbit/s

Server Göteborg

Bredbandsbolagets 24/1. Riktigt nöjd är jag inte

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omigosh
va inget vidare test det där, inte i närheten. Lite tätare med testservrar skulle nog vara bra, inte så kontstigt om hastigheten/pingen är låg när närmaste testserver ligger 60+mil bort :/

Håller med, fick 8,99Mbit upp och 13,43Mbit ner med min 15/15 upkoppling, som jag vet av faktum att jag kan ladda ner och upp samtidigt i princip 15Mbit. Ner var iaf rätt nära det man får ut.
Att den mäter mot sundsvall tror jag är en stor del av problemet, sundsvall ligger ju bra långt bort, 23ms ping pekar ju också på det.

Edit: Prövade köra mot lite andra servrar, fick 22ms ping till Malmö och 25ms till sundsvall den här gången, måste ju vara en dålig server eller inkopplad på dålig lina den i sundsvall då det går fortare att komma till Malmö

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Dålig peering mot deras server "Sundsvall". Jag har Bredbandsbolaget.
100 ms responstid ger inga bra hastigheter. Får ynkliga 5 mbit.

Konsigt, sitter också med BBB och får 5-15 ms och 30 Mbit ner och 12 Mbit upp.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

skicka: 9,5mbit
ta emot: 10,39mbit

10/10 telia

Permalänk
Medlem

0.68Mb upp och 6.86 ner. Tele2 8mbit/s

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag på jobbet så det är inte så intressant att testa anslutningen här.

Hemma har jag 12/9 vDSL från BBB och jag kommer ihåg att när jag precis fick det och körde tptest så hade jag bäst resultat av alla med samma profil/lina, det kändes bra

Vanliga hastigheter när jag laddar ner brukar ligga på 1.4MB/s och jag skickar i upp mot 1MB/s så jag antar att jag ska känna mig nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka: 8.56Mbit/sek
Ta emot: 90Mbit/sek

Skillnaden beror faktiskt på en inkompatibilitet, mellan mjuk- och hårdvara i brandväggen. Jag har inget direkt löfte på vilken hastighet som är garanterad, så det kan säkerligen variera, men det hör till ovanligheten att det skulle vara lägre än ovan angett. Hos mig är fiber/ethernet konverteraren den fysiska gränsen, nämligen 100Mbit/sek.

Permalänk
Medlem

9,7
9,5

Skekraft 10/10

Fick det just i byn som ligger 4mil från skellefteå så det duger utmräkt i en liten by på 160pers

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har inga direkta klagomål men blev lite chockad då jag fick resultatet:
7.99 Mbit/sek uppåt och 10.77 Mbit/sek neråt. Vi betalar för 24/1. Hur kan jag då få mera i upload?

Hursomhelst är det många faktorer till att jag inte får 24 Mbit/s. Bor inte inom 1 km radie till närmaste telestation, eller förresten det kanske vi gör men den funkar inge bra iaf typ, sedan har vi koppar dvs ADSL via jacket. Utöver det har vi en dålig router som aldrig funkar samt som om inte det var nog har jag trådlöst som delas med andra datorer på nätverket :D.

Ska bli skönt med 100/100 efter flytten måste jag säga.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hmpf... usch vad jag avskyr tptest, varesig det är klient eller webb.
Folk tror det ska vara absoluta siffror. Har de 24/1 så förväntar de sig 24/1 hela tiden under alla omständigheter om de så bor 5 eller 5000 meter från stationen. Inte heller så förstår de att det alltid visas för låga siffror då trafiken slöas ner på vägen till tjotahejti-servern de valt att testa mot... Tptest och "pingfilter" ... usch så trött man är på det.

Jobbar du möjligen som Bredbands säljare eller på Kundservice på en ISP???

Permalänk

Telia adsl 24/3

Skicka:2.21
Ta emot:19.73

Svartid:11ms

Server:Stockholm

Stockholm - Vimmerby ca 280 km

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

perfekta hastigheter:

Skicka: 3.8Mbit/sek
Ta emot: 7.94Mbit/sek
Svarstid: 10ms - Server: Stockhom
och vi har då Comhem's 8/4 lina

trots sitter ja på msn och får en låt skickad till mig
plus att ja har 2 IE7 flikar öppna:) en för testet och en för swec

Permalänk
Medlem

Skicka: 8,95Mbit/sek
Ta emot: 33,5Mbit/sek:(

Har BBB 100/10Mbit så jag är inte riktigt nöjd med hastigheten ner.

[EDIT] Provade i IE och då fick jag 60,45Mbit/sek ner, och 16,80Mbit/sek upp.

Lite bättre än förut:D

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Skicka: 0,84Mbit/sek
Ta emot: 12,78Mbit/sek
svarstid: 29ms
server: stockholm

Jag har 24/1 BBB och bor typ 2km från telestationen. Bra eller dåliga värden för min sketna lina? får samma resultat i tptest 5.

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

BBB 100/10

Skicka: 14,87Mbit/sek

Ta emot: 32,76Mbit/sek

Svarstid: 8ms Mätserver: Göteborg

Visa signatur

Nu börjar det bli kallt

Permalänk
Medlem

14,85 in 0,87 ut

BBB 24/1

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.