Förberedande kurser inför Civilingenjör

Permalänk

Förberedande kurser inför Civilingenjör

Hej! Det är så att jag går i första ring och jag försöker redan nu få klart för mig vilka tillvalskurser jag kommer att ta.

Eftersom jag tänker läsa teknisk fysik eller microelektronik med int. inriktning, vill jag förbereda mig med flera mattekurser, men jag vill samtidigt läsa språkkurser för det e så jävla dyrt att lära sig ett språk efter gymnasiet/universitetet.

Jag går Natur och kommer ha 300 poäng att utgå ifrån, men jag får även utöka mitt program med så mycket som 150 poäng om jag har bra närvaro och bra betyg.

Kurserna som intresserar mig är:
Matte E
Matte Diskret
Matte KTH
Matte Breddning
Matte Cirkel
Franska 4
Franska 5
och Engelska C

Jag hade gärna valt till Fysik breddning också, men min skola vill tydligen inte ge oss den kursen.

Därför ber jag om hjälp om hur jag ska välja.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Matte E är väl ett krav? (eller har de ändrat på det nu?). Men annars kan du ju ta sånt som du inte kommer läsa på högskolan, dvs franska och engelska.

Jag gjorde lumpen mellan gymnasiet och högskolan så jag hade glömt mycket av matten när jag började, men det gick bra ändå. All "avancerad" matte man lärde sig i gymnasiet gick vi igenom i grunken (Matematisk grundkurs). Min poäng är att visst kan du läsa massa extra matte för att vara bättre förberedd, men har du bara lite talang är det inte säkert du får ut så mycket av det annat än att den första halvteminen blir lättare.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Men om jag väljer microelektronik med internationell inriktining så kommer jag läsa franska där.

Detta blir en stor tvist för mig...

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen dumpa alla extra kurser i matematik utöver de som är nödvändiga. Det du lär dig i gymnasiet kommer de ändå göra om på högskolan och du lär dig från grunden. Om du gillar matematik se till att du spikar dina kurser istället och läs nåt annat typ språk som du behövde.

Permalänk

inklusive Matte E och diskret?

Permalänk
Medlem

Va tusan är "matte cirkel"? Boolska ringar typ?

Permalänk
Medlem

Jag har haft stor nytta av en lokal kurs i Norrköping som kallas matte H. Där gick vi igenom grunderna i elementär algebra, linjär algebra och envariabelanalys på 100 timmar. Är någon av de kurser du nämner liknande matte H så rekommenderar jag att du läser den.

Permalänk

Matte Cirkel:
• Kursen ska ge elementära kunskaper i matematik och en inblick i matematisk tankegång inom områdena linjär algebra, kombinatorik, talteori, algebra och analys.
• Eleverna ska få förståelse för hur man arbetar på universitet och högskolor och då speciellt i matematik.
• Ha god förståelse för minst ett specifikt område av matematiken.
• Ha sett exempel från flera områden i matematiken och dess användning.
• Ha fått insikt i hur man arbetar på en högskola.

Matte KTH:
• Kursen ska ge elementära kunskaper inomområdena Linjära avbildningar och ge inblick i hur undervisning bedrivs vid en högskola.
• Efter genomgången kurs skall eleven kunna utföra multiplikationer av matriser och vektorer och beräkna determinanter.
• Förstå hur matriser och determinanter används vid linjära avbildningar.
• Kunna utföra enklare beräkningar inom områdena translationer, rotationer, speglingar, kvadratiska former och egenkvoter.
• Känna till begreppen vektorrum, bas och generatorer.

Matte Breddning:
• Eleven skall kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem utifrån arbetet med begrepp inom minst ett kunskapsområde som breddar eller fördjupar kompetensen i matematik
• kunna analysera en problemställning, diskutera dess förutsättningar och begränsningar samt välja en matematisk modell för dess behandling
• kunna från ett givet problem vidga frågeställningen och i samverkan med lärare och andra elever skapa öppna uppgifter samt ange metoder för att lösa dem med hjälp av begrepp från skilda områden av matematiken.
Moment (valda delar)
• Elementär talteori
• Sannolikhetslära
• Integrationsmetoder
• Konstruktioner med passare och linjal
• Algebra
• Serie och serieutveckling

Matte E:
• Eleven skall kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för illämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurser
• kunna förklara hur och motivera varför talsystemet utvidgas till komplexa tal
• kunna räkna med komplexa tal skrivna i olika former samt kunna lösa enkla polynomekvationer med komplexa rötter även med hjälp av faktorsatsen
• kunna analysera, formulera och lösa problem som kräver bestämning av derivator och integraler samt beräkna volymer med hjälp av integraler
• kunna tolka, förklara och ställa upp differentialekvationer som modeller för verkliga situationer
• kunna ange exakta lösningar till några enkla differentialekvationer och förklara tankegången bakom någon metod för numerisk lösning
• kunna arbeta med problem, som kräver en överblick över förvärvade kunskaper inom den komplexa talmängden, algebran, trigonometrin samt funktionsläran med differential- och integralkalkyl

Matte Diskret:
• Eleven skall kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurser
• vara förtrogen med viktiga egenskaper hos mängden av de hela talen och kunna tillämpa dessa i problemlösning
• kunna arbeta med mängder och operationer på mängder i tillämpningar inom dataområdet
• kunna arbeta med induktion och rekursion och redovisa hur begreppen kan användas inom datatillämpningar
• kunna använda grundläggande begrepp och principer inom kombinatorik samt tillämpa dessa vid t.ex. analys av algoritmer
• kunna beskriva begreppet relation och kunna arbeta med samband mellan datamängder
• känna till hur grundläggande satslogik används i programmering och problemlösning.

Permalänk
Medlem

Jag läser mikroelektronik int. Japanska, andra året och vill hålla med andra här. Allt språk och engelska tycker jag du ska köra på, en gratis bra bonus.
Och angående mattekurserna...

Matte E bör du läsa, förr var den ett krav för KTH men det sänktes till D, antagligen eftersom folk blir latare och latare och de vill fortfarande få in ansökningar Men det tidigare kravet är fortfarande TILL VISS DEL berättigat.
diffekvationer och komplexa tal (matte E) är något genomgående i många av mattekurserna här och det kan vara skönt om du får grepp på grunderna så har du färre koncept att ta till dig när du väl börjar sen. Dock inget krav själv sov jag igenom matte E, skaffade ett G utan kunskap, tog 3 års paus innan KTH och kunde inte ett skit när jag kom hit, har funkat ändå. Du lär dig matte E på en vecka här ungefär.

De andra kurserna kan du iaf skippa, det viktigaste är som sagt att din nivå på kunskap ligger VG-MVG i matte A-E, så att du har allmän fallenhet för att snabbt ta till dig ny matte. Resten lär du dig här på ett bättre sätt. Såvida du inte tycker matte är väldigt kul tycker jag du ska roa dig med andra mer flummiga kurser medans du är ung och har chansen. Om du verkligen inte kan hålla dig köp istället KTHs kursböcker för det program du väljer när du går 3e ring och läs igenom lite på fritiden.

Permalänk
Glömsk

Utan att veta vem Dranshmont är kan jag direkt säga: här är någon som kommer att gå långt i livet. En väldigt liten delmängd av alla elever i gymnasiet begriper fördelen av att läsa mer matte än nödvändigt för behörighet, och det är ännu färre som dessutom inser hur vettiga språkkurserna är. Rock on.

Försök förresten att läsa alla mattekurser i snabbare takt, så kan du säkert börja läsa högskolans inledande mattekurser (linjär algebra och envariabelanalys vanligtvis) innan du slutar gymnasiet. Det ger dig en bra edge.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag skulle personligen dumpa alla extra kurser i matematik utöver de som är nödvändiga. Det du lär dig i gymnasiet kommer de ändå göra om på högskolan och du lär dig från grunden. Om du gillar matematik se till att du spikar dina kurser istället och läs nåt annat typ språk som du behövde.

ahhahahaha. Lycka till på högskolan med den inställningen Du får ca... 2-3 veckor på dig att repetera ALL matte du lärt dig i hela ditt liv. Samt 20-30% nytt som de anser att du bör kunna. 90% av tiden säger professorn på föreläsningarna nått i stil med "detta är gymnasiematte så det behöver vi inte titta på speciellt noga, ni vet ju redan det här". Då sitter ungefär hälften och aldrig sett det förut.

Mitt tips till trådskaparen, skall du gå civilingejör, speciellt teknisk fysik, läs all matte du kan. Du kommer ha igen det 100 gånger om. Och ett tips till, om du inte känner dig sjukt skoltrött, ta inget sabbatsår. Du glömmer mer än du tror.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tycker skolorna är allmänt dåliga på att förklara vad som behövs för att komma in på högskolan och vad som kan vara bra att ha, tex fick vi välja i början om man ville gå på snabbmatte och snabbengelska, de gick inte igenom vad högskolorna kräver och så och det är inget man tänker på när man precis har slutat högstadiet och ska ta nästa steg.

Jag hade tagit snabb matte om jag fick välja nu, men som tur var tog jag snabbengelska, får man någon bonus på det eller, förutom kunskapen dvs.

Har läst just nu:

Fysik B
Matte D
Engelska E

Funderar på att börja på KTH nu, läser 3dje ring, men jag har fortfarande inte bestämt mig för vilket civilingenjör program.

FSVO: Var du tvungen att ha någon tidigare japanska utbildning? Och hur är det med utbytesstudenter till japan i KTH?

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med Psionicist.
Språk och framför allt engelska är det de allra flesta har absolut mest nytta av vad gäller gymnasiekunskaperna.

Och ska man utbilda sig på högskolan inom något inom teknik/naturvetenskap så är är det en stor fördel att läsa så mycket matte man hinner med.
Att redan i gymnasiet ha läst grundläggande högskolematte ger som sagst en stor edge.
Det som dock framför allt är viktigt är att se till att gymnaisematten sitter som gjutet. Luckor där kan lätt utveckla sig till större luckor senare om man inte ser till att täppa till dem.

Det tas också som sagt ofta för givet på högskolan att gym. matten sitter.

Ta gärna reda på olika böcker som de läser på grundkurserna på universitetet/högskolan och titta i dem och läs i förväg.
Då vet du ju precis vad du har att vänta.

Har för övrigt rätt stor erfarenhet av böcker på just den nivån i och med att jag har undervisat ett en hel på universitetets grundkurser, så jag kan säkert rekommendera något om du behöver.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim

FSVO: Var du tvungen att ha någon tidigare japanska utbildning? Och hur är det med utbytesstudenter till japan i KTH?

Nej på int. inriktning är Japanska och Kinesiska nybörjarspråk, medans de europeiska språken fortsätter från gymnasiet.
Vet inte vad du menar med andra frågan men när man läser int. är man garanterad en plats i landet för sitt språk, det är liksom hela meningen med titeln på programmet att man SKA läsa ett år där. I vårt fall är det sista året som gäller, examensarbetet framförallt. KTH har flera samarbetsuniversitet i olika städer i Japan.

Du får PMa om det är nåt mer så vi inte tar över tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
ahhahahaha. Lycka till på högskolan med den inställningen Du får ca... 2-3 veckor på dig att repetera ALL matte du lärt dig i hela ditt liv. Samt 20-30% nytt som de anser att du bör kunna. 90% av tiden säger professorn på föreläsningarna nått i stil med "detta är gymnasiematte så det behöver vi inte titta på speciellt noga, ni vet ju redan det här". Då sitter ungefär hälften och aldrig sett det förut.

Jadu... Jag läste Matte D och klarade Analytiska metoder och linjär algebra 1 och 2 samt diffekvationer 1 (totalt 20p i gamla systemet). Allt som folk lärde sig i matte E/diskretgicks ju ändå igenom sen(på några veckor, och jag hade iaf inga problem med det) , repetionskursen har ju ingenting med det att göra. Det man missar när man inte läser E/Diskret/etc gås ändå igenom sen i de riktiga kurserna. När du ändå drar upp matte-föreläsningar kan man ju se att 90% av tiden är det inte värt att gå på dom. Bättre att plugga på det man ska istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu... Jag läste Matte D och klarade Analytiska metoder och linjär algebra 1 och 2 samt diffekvationer 1 (totalt 20p i gamla systemet). Allt som folk lärde sig i matte E/diskret gicks ju ändå igenom sen, repetionskursen har ju ingenting med det att göra. Det man missar när man inte läser E/Diskret/etc gås ändå igenom sen i de riktiga kurserna.

Jag håller med. Jag förstår ovanstående råd om man har tankar som att tenta av mattekurser snabbt och försöka klara sin ingejörsutbildning på kortare tid eller läsa dubbla examen. Då är det ABSOLUT smart.
Alternativt bara om man känner för att sova på eller skippa de flesta matteföreläsningarna på högskolan och få tid för annat. Vad det nu skulle vara vet jag inte eftersom andan ovan verkar handla om att plugga matte med all sin tid

Det är helt upp till vilket intresse man har.. Du skriver
"Kurserna som intresserar mig är: "

Intresserar dom dig. LÄS DOM!?

Intresserar dom dig för att du tror att du kommer få det jättesvårt på högskolan senare, men du skulle hellre läsa nåt annat så är min starka åsikt, läs nåt annat. Det blir mycket roligare och du kommer klara högskolan galant om du pluggar som vanligt, för det är väl meningen att man ska plugga där?

Permalänk

jag skriver intresserar mig pga det inte finns så roliga kurser på östra real.

Angående mattebetyg så går det rätt bra för mig nu, men men bör tänka på att det endast är matte A.

Och hur är det med att verkligen "se" matten? Just nu känns det som att jag bara tar en formel och löser talet...
Dessutom så använder vi oss hela tiden av grafräknare som jag har hört inte används så mycket på universitetet.
Ska jag försöka lösa uppgifterna utan miniräknare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
jag skriver intresserar mig pga det inte finns så roliga kurser på östra real.

Angående mattebetyg så går det rätt bra för mig nu, men men bör tänka på att det endast är matte A.

Och hur är det med att verkligen "se" matten? Just nu känns det som att jag bara tar en formel och löser talet...
Dessutom så använder vi oss hela tiden av grafräknare som jag har hört inte används så mycket på universitetet.

På universitetet har man mycket riktigt liten användning av miniräknare.
På tentor får man i allmänhet inte ha med sig någon räknare.

På gymnaiset är det dock mycket som du säger, att man lär sig en formel och sedan ska man stoppa in tal i den..
Ofta vill de ha svar med tex 2 decimaler på gymnasiet och då behöver man ju en räknare. Dock så är det ur matematisk synpunkt tämligen ointressant.
Det tas ofta lite för givet att folk inte kan tänka kreativt alls i gymnasiet och därför ser uppgifterna ut som de gör...

Gymnasieböckerna är i allmänhet mycket dåligt utformade med tanke på framtida matemaikstudier på högre nivå.
På universitetet är det framför allt förståelsen som är viktig, inte att bara kunna stoppa in siffor i någon färdig formel.

Det du kan göra är att ägna mer tid åt att verkligen förstå varför du gör som du gör och att lära dig bevisen för de formler som används.
På högre nivå på universitetet är det endast detta man ägnar sig åt (och att bevisa egna formler/satser på ännu högre nivå..).

Tyvärr brukar bevisen i gymnasieböckerna inte vara riktigt rigorösa utan är lite mer åt det "handviftande" hållet eller så skippas bevisen.
Men att förstå de bevis som ändå finns är en mycket bra förberedelse.

Ta som vana att inte bara acceptera en ny formel och tänka "jaha, jag följer väl mallen då", utan försök läsa och förstå varför formeln gäller.

Ta tex olika räknelagar för bråk, eller potenslagar eller logaritmlagar.
Försöka förstå varför lagarna ser ut som de gör.
Du har säkert läst om pythagoras sats. Läs igenom något bevis för denna och lär dig hur det funkar osv..

Allt detta gör att du utvecklar ett tänkande som verkligen ger dig en fördel på högskolan. Och om du förstår varför olika satser och formler är sanna så kan du också lätt härldeda dem själv om du skulle glömma dem och du behöver inte på samma sätt memorera en massa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
[...] Och hur är det med att verkligen "se" matten? Just nu känns det som att jag bara tar en formel och löser talet...

Jag kan relativt lätt räkna upp de kurser på elektroteknik (4,5 år på Chalmers) där jag hade nytta av en avancerad miniräknare, det var ett par grundkurser i halvledarfysik och matematisk statistik. I ytterligare några kurser fick vi ha sk typgodkänd räknare som inte innehåller mer än de fyra räknesätten, logaritmer och trigonometriska grundfunktioner (jag tror det var nån fysikkurs, industriell ekonomi och programmering). Av 35 högskolepoäng (gamla typen) mattekurser använde jag miniräknare på max 5 av dem.

Tråkigt nog ligger fokus mer på minräknaren och antal decimaler än förståelse på gymnasielektionerna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

En schysst grafräknare är väldigt användbar. Kan rekommendera Ti-89 Titanium. Men den får du inte använda i gymnasiet tror jag. Används rätt flitigt på många kurser om än inte på mattekurserna.

Permalänk

det är just den jag har

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu... Jag läste Matte D och klarade Analytiska metoder och linjär algebra 1 och 2 samt diffekvationer 1 (totalt 20p i gamla systemet). Allt som folk lärde sig i matte E/diskretgicks ju ändå igenom sen(på några veckor, och jag hade iaf inga problem med det) , repetionskursen har ju ingenting med det att göra. Det man missar när man inte läser E/Diskret/etc gås ändå igenom sen i de riktiga kurserna. När du ändå drar upp matte-föreläsningar kan man ju se att 90% av tiden är det inte värt att gå på dom. Bättre att plugga på det man ska istället.

Var pluggar du egentligen? På KTH har de iaf en liten repetition, men ingen vidare djupgående genomgång på gymnasiekunskaperna för vi förutsätts ha läst dem förut.

Sen att du säger att man inte bör gå på matteföreläsningarna, skulle inte riktigt hålla med där. Kurslitteraturen i matten lämnar en hel del att önska, plottrigare böcker får man leta efter. Föreläsningar är väldigt bra då man förstår vad "läraren" anser vara viktigt och då vet lite mer vad som kommer på tentan. Sen vet jag ju inte ifall du endast satsar på E(godkänt), vill man bara ha E behöver man ju knappt plugga alls så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

använd den inte för mycket om din skola släpper igenom den, den är farlig! Tex den livsfarliga fällan att börja derivera och integrera med den i matte C/D, eller allmänt lösa ekvationer när det tar stopp. Det får du tillbaka rakt i ansiktet på högskolan isf. Skaffa istället ett brett föråd när det gäller metoder och trix för allt sånt där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Var pluggar du egentligen? På KTH har de iaf en liten repetition, men ingen vidare djupgående genomgång på gymnasiekunskaperna för vi förutsätts ha läst dem förut.

Sen att du säger att man inte bör gå på matteföreläsningarna, skulle inte riktigt hålla med där. Kurslitteraturen i matten lämnar en hel del att önska, plottrigare böcker får man leta efter. Föreläsningar är väldigt bra då man förstår vad "läraren" anser vara viktigt och då vet lite mer vad som kommer på tentan. Sen vet jag ju inte ifall du endast satsar på E(godkänt), vill man bara ha E behöver man ju knappt plugga alls så.

Fjärde året på maskinteknik KTH. Jag behöver iaf plugga även om jag "bara" ska ha E. Vissa kurser går ju att glida genom som Produktframtagning och vissa andra kurser, men många kurser måste man plugga även för ett E, speciellt om man skippar föreläsningarna för att sova några timmar på morgonen ;o

Appropå kurslitteratur i matte, orka läsa den. Tror inte det var många som ens tittade i de böckerna när vi läste AMELIA 1 och 2. Bästa är BETA om något är oklart alt. matte-tråden på sweclockers Vi hade dagens uppgifter och lappskrivningar varje fredag, jag var i princip aldrig på föreläsningarna för att jag är sjukt trött på morgonen, men kom in efter lunch och gjorde dagens uppgifterna, då klarade man alltid lapparna i princip.

Och fsvo, du har helt rätt angående miniräknaren. Man måste lära sig allt utan den för man får inte ha den på mattekurserna. Men sen när man "kan" det. Då är det vettigt att ha en miniräknare som klarar massa schyssta grejer. Vet inte om du har läst någon FEM-kurs(inte vanlig hållfasthet)? Utan ti-89 ti är man ju i princip körd. Finns inte en chans att man orkar sitta och lösa skitstora matriser för hand. Eller i andra kurser kan det vara smidigt att dra stora integraler/derivator på räknaren. Det är synd att man får ha räknaren på gymnasiet. För istället för att lära sig allting sitter man och knappar in på den, typ istället för att lära sig kvadratkomplettering/pq-formeln lärde jag mig equation solvern vilket ledde till att jag inte lärde mig nåt vettigt alls i matte b.

Permalänk
Medlem

Alltså, hur många kurser och sånt du tar spelar ändå inte så stor roll för du kommer ju läsa allt igen på högskolan. Och är du den typen av person som ens kan TÄNKA sig att läsa alla de där extra kurserna, så kommer du nog klara det på första försöker på högskolan ändå... trust me.
Gått några månader på KTH och måste säga att så svårt är det ändå inte... visserligen är jag rätt körd just nu men det är mest för jag av diverse anledningar har missat typ 90% av föreläsningarna. Annars är tempot inte så extremt ändå.

Men angående tips för hur du ska göra i gymnasiet skulle jag säga, satsa på att verlkigen lära dig grejorna. Minimera användningen av miniräknaren... själv hade jag en Palm med ett superavancerat räknarprogram i, var skönt under själva kurserna men nu i efterhand är man ju inte så glad för det

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Fjärde året på maskinteknik KTH. Jag behöver iaf plugga även om jag "bara" ska ha E. Vissa kurser går ju att glida genom som Produktframtagning och vissa andra kurser, men många kurser måste man plugga även för ett E, speciellt om man skippar föreläsningarna för att sova några timmar på morgonen ;o

Appropå kurslitteratur i matte, orka läsa den. Tror inte det var många som ens tittade i de böckerna när vi läste AMELIA 1 och 2. Bästa är BETA om något är oklart alt. matte-tråden på sweclockers Vi hade dagens uppgifter och lappskrivningar varje fredag, jag var i princip aldrig på föreläsningarna för att jag är sjukt trött på morgonen, men kom in efter lunch och gjorde dagens uppgifterna, då klarade man alltid lapparna i princip.

Och fsvo, du har helt rätt angående miniräknaren. Man måste lära sig allt utan den för man får inte ha den på mattekurserna. Men sen när man "kan" det. Då är det vettigt att ha en miniräknare som klarar massa schyssta grejer. Vet inte om du har läst någon FEM-kurs(inte vanlig hållfasthet)? Utan ti-89 ti är man ju i princip körd. Finns inte en chans att man orkar sitta och lösa skitstora matriser för hand. Eller i andra kurser kan det vara smidigt att dra stora integraler/derivator på räknaren. Det är synd att man får ha räknaren på gymnasiet. För istället för att lära sig allting sitter man och knappar in på den, typ istället för att lära sig kvadratkomplettering/pq-formeln lärde jag mig equation solvern vilket ledde till att jag inte lärde mig nåt vettigt alls i matte b.

Okej Tror det är det där sovandet som gör det Iaf jag tycker att man får viss förståelse från föreläsningar, inte minst om vad just den professorn tycker är viktigt och då kommer slänga in på tentan. Sen är det ju skojj och sitta där och bli totalt lost också!

Miniräknarna är i princip endast användbara i kurser som inte är matte, för det är i princip endast där man får använda dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Miniräknarna får i princip användas endast på rena fysik- och teknikkurser. På mattekurserna ligger tyngdpunkten som tidigare sagts på förståelsen. (Nu kom jag osökt att tänka på definitionen av tyngdpunkt i ett kartesiskt koordinatsystem.)

Vidare rekommenderar jag Ma A-E och kanske diskret och breddning om du har intresse, annars kan det vara intressant att läsa extra kurser i engelska, tyska och/eller franska på gymnasiet, speciellt om du tänker plugga utomlands ett år (vilket är "inne" nu).

Lite offtopic, men sist men inte minst rekommenderar jag absolut att man flyttar till en annan ort när man ska börja plugga. Folk som bor hemma och läser är en plåga. Likaså människor som pendlar. Man vill kunna umgås med sina vänner.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

Lite offtopic, men sist men inte minst rekommenderar jag absolut att man flyttar till en annan ort när man ska börja plugga. Folk som bor hemma och läser är en plåga. Likaså människor som pendlar. Man vill kunna umgås med sina vänner.

Borde inte det bli svårare om man flyttar?

Permalänk

jag bor hellre hemma!
samtidigt som jag pluggar så tränar jag vattenpolo 3 ggr i veckan på vardagar.
detta vill jag fortsätta med och med allt plugg och vattenpolo så kommer jag inte få mycket av ett privatliv.

Permalänk
Medlem
Citat:

[...] Och fsvo, du har helt rätt angående miniräknaren. Man måste lära sig allt utan den för man får inte ha den på mattekurserna. Men sen när man "kan" det. Då är det vettigt att ha en miniräknare som klarar massa schyssta grejer. Vet inte om du har läst någon FEM-kurs(inte vanlig hållfasthet)? Utan ti-89 ti är man ju i princip körd. Finns inte en chans att man orkar sitta och lösa skitstora matriser för hand.

Har du hört talas om Matlab?

Citat:

Eller i andra kurser kan det vara smidigt att dra stora integraler/derivator på räknaren. Det är synd att man får ha räknaren på gymnasiet. För istället för att lära sig allting sitter man och knappar in på den, typ istället för att lära sig kvadratkomplettering/pq-formeln lärde jag mig equation solvern vilket ledde till att jag inte lärde mig nåt vettigt alls i matte b.

På CTH/Etek läste vi inte mycket FEM (lite numerisk analys och elfält) men efter att ha klarat mattekurserna var det inte många kurser som krävde mer än den lilla typgodkända räknaren. Var det något som var mer komplicerat gick det lika lätt att gå bort till en datorsal och köra det i Matlab eller Mathematica.

Själv pendlade jag de första två åren (ca 1h varje väg) och det var först när jag flyttade in till Göteborg som jag insåg hur mycket jag hade gått miste om. Visst tog det lite tid att laga mat, tvätta och liknande men åas kunde man göra det när man ville.

Numera sitter jag och programmerar styr- och kontrollsystem till oljeriggar i Nordsjön, den mest avancerade matematiken är på högstadienivå men det är jäkligt nyttigt att veta hur det fungerar på ett mer avancerat plan. Om inte annat så ser man fallgroparna mycket lättare!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.