Permalänk
Medlem

Grafikkortsdilemma

Har ett litet dilemma gällande vilket grafikkort jag ska skaffa till min nya dator. Väntat ungefär en månad nu på 8800GT och ville gärna ha det. Nu får man dock höra att ljudet på det är väldigt högt. Mitt mål med datorn var samtidigt som den skulle få bra prestanda, att skulle den vara tyst.

Så jag vet inte riktigt längre om jag vill skaffa ett sånt och få stå ut med ännu en dator som för stort oväsen, även fast jag mer än gärna vill ha kortet. Läste samtidigt lite om kortet med passiv kylning från Sparkle (någon som har det?), är det tystare?

För övrigt - finns det något sätt att tysta ner det? Annan kylare t.ex.?

Andra spec på datorn den ska sitta i:
Chassi: P182
Nätagg: 520W Corsair
Moderkort: p35 ds3
CPU: E6750
Minne: Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Jag ska inte överklocka.

Permalänk

Är ett kort passitv kylt så är det ju i regel knäpptyst. Sen finns det flertalet kylare att köpa till, både tystare saker o dom med bättre kylning. Vilka som passar hittar du i några trådar om just detta.
Sen har jag fått uppfattningen om att det inte låter farligt mkt så länge inte tempen stiger åt fanders. Har man ett bra chassi med ok luftflöde så kommer det inte att behöva varva upp heller.

Ser inte någon anledning till varför du ska slopa kortet för ljudnivåns skull då det går att lösa lätt som en plätt.

Permalänk
Medlem

8800gt är inte specielt högljut.

Mitt kort ligger på 29% fläkt konstant och det är så gott som ljudlöst.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

mitt är då jävligt tyst så länge du inte sätter fläkten över 60% brukar typ räcka me 30-40%

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt pratar ni om nu, grafikkortsfläkten? och hur reglerar man den?

Permalänk

Ljudnivå på 8800gt

Jag funderar också angående ljudnivån på 8800gt-korten, är också ute efter att bygga en tyst dator.

Till de som har ett 8800gt: Är fläkten temp-styrd? Eller går det använda program som rivatuner för att reglera fläkten?

Det bästa vore om kortet var passivt kylt från början, men det verkar som att det dröjer ett tag innan de passivt kylda korten hittar ut i butikena. Och då kanske de har ett ganska mycket högre pris än ett "vanligt" 8800gt.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce RTX 4070 Dual] [SSD NVMe M.2 2TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem

Re: Ljudnivå på 8800gt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power Pro
Är fläkten temp-styrd?

Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power Pro
Eller går det använda program som rivatuner för att reglera fläkten?

Ja det också

Kortet är väldigt tyst, upp till 50% hörs knappt något
60% - 70% är vad man kan kalla "audible", alltså hör du luftflödet
80% - 100% så surrar och blåser det på rejält

Jag spelade Crysis demot på max, det gick upp till 50% fläkthastighet och stannade på 79 grader.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Re: Re: Ljudnivå på 8800gt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Ja

Ja det också

Kortet är väldigt tyst, upp till 50% hörs knappt något
60% - 70% är vad man kan kalla "audible", alltså hör du luftflödet
80% - 100% så surrar och blåser det på rejält

Jag spelade Crysis demot på max, det gick upp till 50% fläkthastighet och stannade på 79 grader.

Jag håller inte alls med här. Redan vid 40-50% låter det ganska mycket, och är direkt störande.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Då har du en dator som är tyst nog, mitt nättagg hörs lite och är nog att dränka ljudet upp till 50% fläkt

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Men jag tycker inte man ska haka upp sig på ljudnivån. Det finns som sagt kylare att köpa till. Och sååå hemskt mkt mer än övriga modeller kan det ju inte låta om man lyssnar till de som provat kortet. Så kör på och låter det för mkt, köp en kylare.

Permalänk

Har väl iofs inte släpps några kylare specifikt för 8800GT än.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Jag håller nog också med. Över 40% och fläkten börjar döna lite för mycket allt.
Men det är ju alltid så, alla upplever ljud olika högt för att man hör olika bra.

Har man inte speciellt tysta fläktar överlag i chassiet så tycker man säkerligen att fläkten på ett 8800GT låter väldigt lite.

Kortet @ load låter hur som helst lägre än 8800GTS/GTX/Ultra samt HD2900. Det roliga var att något test visade på att 8800GT lät ca 5db högre än HD2900 2 load. Andra tester visar på att det loadar kring 40-45db.

Här har nu hur som helst en kylare till 8800GT som vi får hoppas kommer till Sverige:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6757-geforce_8800_gt-kylare_...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

En sån blir det nog när den kommer. Hade iofs vara bättre med nåt NV Silencer-liknande, men men... Undrar bara när den kommer.

Visa signatur

CCNA