Permalänk
Medlem

Köpråd: Prestandadator.

Då var det dags att skaffa sig en ny laptop då.
FIck hem Hellgate london i veckan och insåg att även med det mesta av inställningarna på low/medium så blir det
stillbildsspelande titt som tätt.
Så nu får min Asus A6kt lämna över mot något nytt.

Har tittat runt lite på nätet och fått fram några intressanta aspiranter.
Saken är den att jag vill ha en någorlunda framtidssäker dator då jag med största sannolikhet kommer spela spel som
Conan och andra mmorpg's. Kopplar också datorn till 46" lcdn rätt ofta och kollar på film. Alltså är dvi/hdmi ganska
önskvärt.

Dessa har jag kollat på so far:

Zepto 6625WD

http://zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=281&notebook...

2.4 Ghz
4gb ram
helt ok grafikkort.
pris: ca 19k med lite blingbling.

TOSHIBA SAT X200

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010118585&csref...

2.0 Ghz
2gb ram
Lite nyare gfx.
Hddvd fast bara vgaport, dumt? Skönt att kunna spela hddvd då jag bara har Ps3an för blueray.
Kan låna filmer av polaren

Asus G2S-7R155G

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=237787

Sämmre prestanda men HDMI.

Dessa är vad jag hittat hittils som verkar intressant.
Vad är det som är på gång innom bärbart? Kommer det komma något nytt uberhäftigt grafikkort som jag borde vänta på istället?
Är geforce 8700M GT det bästa man kan få för spelande just nu ?
Min smärtgräns i pris ligger vid ca 19K.
Sneglar såklart på Dell xps 1730 men 25K är liiiite för många penningar för mig tyvärr.

Andra alternativ och åsikter om val av prosessor / minne / gfx uppskattas!

Permalänk

Jag letar också efter en extrem speldator men har svårt att hitta något.

Dell xps 1730 är lite för extremt för mig också då min smärtgräns 20000.

det som verkar mest lockande är ju toshiban då den har bäst grafikkort. Och den har HDMI också.

8700 är det bästa kortet ute just nu men det ryktas om att ett 8800M ska komma ut. men det är inget säkert. Vet inte om ATI har något på G men de borde också komma ut med något nytt snart.

Zeptons grafikkort har bara DDR2 och det gör att den presterar sämst av dina förslag.

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju om att 8800m ska komma "snart". När snart är vet jag dock inte, hehe.

Kolla annars runt lite på www.notebookreview.com. Dom brukar vara snabba med att hitta nyheter.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

De sa att 8800 skulle ha kommit ut i sommras men de släppte ju 8700 kortet istället. Så nu är det senaste att 8800 kortet ska komma ut våren 2008. Men det är bara rykten har tyvär ingen fakta som kan bekräfta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Det där var ju intressant läsning!

Men ontopic:
Vad ska man välja för bärbar dator? blir mer och mer sugen på att kanske skjuta till nån tusen lapp och köpa en dell xps 1730. med 10% studentrabbat blir ju priset nästan överkomligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lill_tunnan
Det där var ju intressant läsning!

Men ontopic:
Vad ska man välja för bärbar dator? blir mer och mer sugen på att kanske skjuta till nån tusen lapp och köpa en dell xps 1730. med 10% studentrabbat blir ju priset nästan överkomligt.

Woho 10% studentrabatt?! Jag som faktiskt har bestämt mig för den till 95% då jag insett att Sli i framtiden kommer vara grymt när det lirar som det ska och det är bara dumt att lägga 20k på en dator när man får en bra mycket fetare för 5k mer liksom.

Får be sambon o ringa då det är hon som har studentkort

//Christoffer.

Kollade csn-kortet.se nu det var visst 5% och fri frakt. Men det är alltid något och ringer man till dem så kan man pruta en hel del.

Permalänk

Låter ju trevligt för dig!

Men är det inte 5% extra rabbat på derras bärbara datorer till och med den 14 november? har för mig att det står så.

Jo man får väl hoppas på att man kan pruta lite. men lite synd att det är sp lång leverans tid.

Permalänk
Medlem

Woho!
Ringde och beställde en 1730 idag!
slutade på 27k
men då fick jag 2gb ram extra i rabatt
Jag och en polare beställde en varsin så det blev total ca 10% rabatt på totalpriset, det funkar väl antar jag.
Blev följande konfig:

Windows Vista® Home Premium
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2.40 GHz, 4 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
200 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
Dual NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT-grafik med NVIDIA SLI-teknik
Ageia PhysX-processorkort

Och så en ryggsäck o bära runt på monstret också såklart.
Den kommer väl om en sådär 3 veckor.
uj uj, räknar timmarna

//Christoffer.

Permalänk
Medlem

Sen vill vi ha många bilder + en review!!!
Annars tappar ni äganderätten på dem, hehe, _not_.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Sen vill vi ha många bilder + en review!!!
Annars tappar ni äganderätten på dem, hehe, _not_.

Haha.
Jag ska göra mitt bästa, om jag överlever månaden vill säga, blev inte så mycket pengar över till mat. råkade ju beställa lite mer än jag tänkt haha.. usch jag som skulle pruta ner priser och så beställer jag mer än jag skulle ha från början

Permalänk

Haha härligt att höra du!

La just min order också! men det blev så sniket det bara kunde bli;)

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 4 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska
17,0" UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™ med inbyggd 2.0MP webbkamera
Karmosinrött med vit LED-belysning
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

och inga extra grejer.

Ska köpa till väska och mjukvara sen lite billigare än vad dell säljer för;)

Priset gick på lite mer än 23000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lill_tunnan
Haha härligt att höra du!

La just min order också! men det blev så sniket det bara kunde bli;)

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 4 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska
17,0" UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™ med inbyggd 2.0MP webbkamera
Karmosinrött med vit LED-belysning
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

och inga extra grejer.

Ska köpa till väska och mjukvara sen lite billigare än vad dell säljer för;)

Hehe, "sniket". Den dagen 25k för en dator blir sniket då vette tusan om jag vill uppgradera

Kan säga att deras xpsrygga är riktigt prisvärd annars, stabil som f**. Skulle inte vilja ha någon annan rygga faktiskt till min nya dyrgrip!

Permalänk
Medlem

Min hemkunskaps lärare sade en gång i tiden att
"impulsköp brukar nästan alltid bli bra köp"

Även om ni svälter, så kommer de flesta på sweclockers att vara stolta över er för att ni vågade köpa dessa guldklimpar. Jag menar, det är inte alla som vågar påfresta sin ekonomi på det sättet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

haha förstår ditt val av väska men jag har nog inte råd med någon sådan väska;)

Och jag tog den benvita färgen, tyckte det var snyggast! vad valde du?

Sniket kanske det inte var men det var det billigaste de hade;)

Permalänk
Medlem

Min polare ville ha vit så jag tog grå. Blå och "röd" var inge o ha tyckte jag.. Funderar att snacka med en på min utbildning som är lackerare om han kan slänga på lite coola flämes istället hehe.

Permalänk

palla köpa en laptop för 30 000:- =D Då man skulle kunna få en htpc för 15 000 med samma spec + en 22" LCD Skärm ;D?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbergman
Min polare ville ha vit så jag tog grå. Blå och "röd" var inge o ha tyckte jag.. Funderar att snacka med en på min utbildning som är lackerare om han kan slänga på lite coola flämes istället hehe.

Nej de var lite för skrikiga för min smak;) sen vet jag itne om jag skulle vilja lacka om min nya älskling. men det vore coolt med flames:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Min hemkunskaps lärare sade en gång i tiden att
"impulsköp brukar nästan alltid bli bra köp"

Även om ni svälter, så kommer de flesta på sweclockers att vara stolta över er för att ni vågade köpa dessa guldklimpar. Jag menar, det är inte alla som vågar påfresta sin ekonomi på det sättet.

Jodu det var ett tungt beslut, har läst en del om dell här på sweclockers och de är inte alltid så positivt;) men jag tar risken:)

Permalänk

hoppas ni blir nöjda med era köpa iaf.. köpte själv min xps för dryga 22 000:- O ajg e jävligt nöjd!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
palla köpa en laptop för 30 000:- =D Då man skulle kunna få en htpc för 15 000 med samma spec + en 22" LCD Skärm ;D?

Jo men grejen är ju att det är en laptop=) klart jag hade köpt en htpc om det hade varit det jag var ute efter.

Citat:

hoppas ni blir nöjda med era köpa iaf.. köpte själv min xps för dryga 22 000:- O ajg e jävligt nöjd!

Tror nog att det inte kommer vara några problem med det i alla fall;)

Permalänk

ja man borde vara mer än nöjd om man slänger ut 30 000 på en dator.. =D

Visa signatur

Permalänk
Citat:

ja man borde vara mer än nöjd om man slänger ut 30 000 på en dator.. =D

Nu överdriver du lite;) men det är klart att 25k är mycket pengar, men eftersom du själv är xps ägare förstår du nog att det är värt det;)

Permalänk

jupp sant fast tänkte mer på han som köpte sin för 27 000:- D;
köpte du med 4a års granti o support då?

Visa signatur

Permalänk

Det blev bara den grundlägande delen tyvär, blev för mycket pengar annars.
skulle jag ha tagit det?

Permalänk

ehh ja självklart, jag köpte med min dator med 4a års garanti .
det är ju efter 2 - 3 år en laptop börjar krångla.
köper man en sån dyr dator då e det ju ett måste o ha 4a års garanti Iaf igentligt mig

jag har garanti tills år 2011 så jag känner mig säker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh, räknar med att ha min dator i max 2 år. sen brukar det vara dags att uppgradera. haft min asus i två år och nu så vill den inte riktigt vara med o lira lägre.

men visst lite mer garanti kanske hade vart bra o lagt till men eftersom vi fick gratis uppgradering på minnena och jag redan uppgraderat processorn och köpt till en väska så kände jag att min smärtgräns var nådd.

ska bli skoj att slänga igång 3dstudio mark06 med SLI påslaget. Ska skratta under hela testet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbergman
ska bli skoj att slänga igång 3dstudio mark06 med SLI påslaget. Ska skratta under hela testet

Jo det kommer bli ett sant nöje att få lägga uppresultaten sedan;)

Citat:

ehh ja självklart, jag köpte med min dator med 4a års garanti .
det är ju efter 2 - 3 år en laptop börjar krångla.
köper man en sån dyr dator då e det ju ett måste o ha 4a års garanti Iaf igentligt mig

jag har garanti tills år 2011 så jag känner mig säker

jo jag vet! (min ferrari höll i 3år ungefär) men jag har den värsta drulleförsäkringen som finns på if så vad som än händer så kan jag nog känna mig trygg;)

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt bärbara monster , ska bli kul att få se lite bilder och resultat från 3dmark m.m.

Håller helt med Cbergman när det gäller extra garanti, i synnerhet på ett sådant monster som kommer att få arbeta mycket Av egen erfarenhet så börjar bärbara datorer att krångla vid ett par års ålder, då komponenter blivit väl använda, då är det skönt att ha den extra garantin och absolut värt de extra slantarna.

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

håller med =P

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av völund
Grattis till ditt bärbara monster , ska bli kul att få se lite bilder och resultat från 3dmark m.m.

Håller helt med Cbergman när det gäller extra garanti, i synnerhet på ett sådant monster som kommer att få arbeta mycket Av egen erfarenhet så börjar bärbara datorer att krångla vid ett par års ålder, då komponenter blivit väl använda, då är det skönt att ha den extra garantin och absolut värt de extra slantarna.

//Jonas

Hmm.. det ligger något i det du säger! men nu är det lite sent att ångra sig;) bara att hoppas att jag får ett lycko exemplar=) annars så får man väl bråka lite med dem på if så brukar det fixa sig;) sabbade ju min ferrari genom att koppla in fel laddare i den(A) och får jag pengar för det så kan jag nog få pengar för det mesta;)