Stort sockel 775-moderkortstest

Permalänk
Melding Plague

Stort sockel 775-moderkortstest

Vi har samlat många av de moderkort som flera anser vara de bästa till Intels sockel 775-processorer. Ett av dem sägs vara ett fullfjädrat överklockningskort (Foxconn Quantum Mars) och är utrustat med styrkretsen P35. Resten av moderkorten i testet har X38-kretsar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad jag hade hoppats på var ju ett test med moderkort för under 1000kr
Inte alla som vill lägga ut 2000kr för ett moderkort så här i dessa tider.

Men antar att man får titta på lite äldre tester för att se hur dom sköter sig.

God jul alla!

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt nice ut, bra test!

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte se mer 775 tester . Vill ha AM2 och AM2+ .

Permalänk
Medlem

Hade velat se test på Gigabyte med P35 som är ganska populärt speciellt här....men jag kanske missat det i något föregående test.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hade velat se test på Gigabyte med P35 som är ganska populärt speciellt här....men jag kanske missat det i något föregående test.

Här är de två moderkorten:

http://www.sweclockers.com/recension/5946-gigabyte_p35t_dq6
http://www.sweclockers.com/recension/5940-tre_p35-moderkort

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Vad jag hade hoppats på var ju ett test med moderkort för under 1000kr
Inte alla som vill lägga ut 2000kr för ett moderkort så här i dessa tider.

Men antar att man får titta på lite äldre tester för att se hur dom sköter sig.

God jul alla!

håller med, det är nog inte så vanligt ens på sweclockers att man lägger ner 2000+ på ett moderkort

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Håller med

Test av AM2 AM2+.... MK..är klart mer intressant..

Visa signatur

Cyberians

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se ett test där man även testar vilka stora kylare som får plats på dessa moderkort. Alla dessa kylflänsar på moderkorten gör att man är väldigt osäker om man kan få plats med sin Ninja kylare.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Vad jag hade hoppats på var ju ett test med moderkort för under 1000kr
Inte alla som vill lägga ut 2000kr för ett moderkort så här i dessa tider.

Håller med dig, hade varit intressant att se ett test med billiga moderkort (och testade med några billigare cpus).

Permalänk
Medlem

Exakt det jag menar...
Är väldigt mycket top-of-the-line saker som testas...
Skulle vilja ha lite test på lite billga moderkort och lite billigare prollar typ E6420 eller motsvarande nya prollar.

Men man kan inte få allt här i livet heller så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag orkar inte se mer 775 tester . Vill ha AM2 och AM2+ .

Håller med.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test!

Väldigt roligt att ni hade med ABIT IX38-QuadGT, då den är så billig på komplett denna vecka. Kortet är flera hundra kr billigare än andra X38 kort. Kul att den håller hög klass i överklockning.

Detta test kom i ett mycket bra tillfälle för mig

Permalänk
Medlem

Tror att biosversionen på Maximus Formula ställde till det en del, tycker personligen att 802 är ett mycket bättre bios som rapporterar temperaturen bättre...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag hoppa över de "38" Mobbos min "35"Mobbo måste räcka till nästa År-vänta nu på "48"Mobbo med Test,sen gör jag av vad det bli.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Aldrig gett 2000+ för ett moderkort och kommer aldrig göra det heller. Konstigt att ni rekomenderar ett moderkort som presterar sämt även om det inte handlar om större skillnader. Jämför gärna med billigare moderkort också och ta gärna med MA2+ för att se hur de presterar i jämförelse (med ungefär liknande cpu då).

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd med mitt köp av Maximus, speciellt eftersom jag köpte det för ett kampanjpris (1990 kr). Skulle aldrig kunna köpa ett moderkort för typ 700 spänn, måste finnas kvalitétskänsla.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Aldrig gett 2000+ för ett moderkort och kommer aldrig göra det heller. Konstigt att ni rekomenderar ett moderkort som presterar sämt även om det inte handlar om större skillnader. Jämför gärna med billigare moderkort också och ta gärna med MA2+ för att se hur de presterar i jämförelse (med ungefär liknande cpu då).

Det är en prisvärd utmärkelse, vår rekommenderas utmärkelse var inte med (fann ingen som var lämplig för den). Som vanligt beror allt på vad man prioriterar och letar man tex efter ett billigt moderkort för att köra Crossfire och överklocka med känns Abit-kortet lämpligt (dvs om man vill ha 2 x 16-kanaler = X38). Överklockar man ändras även parametrarna och det finns inga garantier att ett överklockat IX38 vid samma frekvenser fortfarande ligger efter de övriga. Frågan är ju hur pass mycket optimering moderkorten gör vid standardfrekvenser. Tillverkarna är även smartare nu och trick som att överklocka grafikkort/dynamisk överklockning osv letar man efter. Dvs det kan handla om mer subtila ändringar.

Alla prestandavärden är jämförbara med de som är med i testet fem sockel 775-moderkort. Diagrammen skulle dock blivit svåröverskådliga om jag haft med dem. En del tycker att prestandaskillnaderna är viktiga och andra inte, det är upp till var och en att själv bestämma vad som är viktigt (för dem). Att det inte finns någon större prestandaskillnad mellan X38 och P35 finns det fler tester som visar.

Tror mer på att istället även göra liknande tester på billigare moderkort istället (som flera verkar vilja se), har tex aldrig påstått att tex Abits X38 är mer prisvärd än säg Gigabytes P35 DS3. Som med allt beror det på vad man är ute efter. Vill jag ha ett moderkort till två HD 3870-kort är det nog mer passande med ett X38 än ett P35.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

"Kylningen kunde vara bättre (kylflänsarna blir rätt varma vid överklockning)"
Är inte det ett ganska bra tecken egentligen? Jag skulle blivit _väldigt_ oroad om flänsen inte blev varm. Optimalt är om flänsen är lika varm som sydbryggan (då den är passiv) då avges nämligen maximal mängd värme per tidsenhet Det är så klart rätt orealistiskt, och förvisso sitter jag här med rätt knapphändig information, men jag doftar förhastad slutsats.

Trevligt test i övrigt Personligen förstår jag mig inte på människor som inte är beredda att pröjsa lite mer för ett bra moderkort, alla mina har i alla tider varit dyra. Det är lite grand som med en bil, ram och bottenplatta får gärna kosta lite mer, bara för sakens skull. (notera min excellenta ordvits ) (ja, jag klappar mig själv på axeln, andra brukar sällan göra det)

Permalänk
Avstängd

Håller med föregående talare helt,vill man överklocka så köper man ju inte ett billigt kort där all oc kan falla på för lågkvalitativa komponenter,jag har aldrig köpt ett moderkort under 1500 och kommer nog aldrig göra det heller,och nej jag har aldrig haft något problem eller bränt något mobo heller.Man får vad man betalar för.

God jul föressten och bra test:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

när ska Gigabyte ta och släppa en BIOSfix så att de går att klocka med 800MHz CPU's? irriterande att inte komma över 3150MHz med min E2160 när jag vet att den klarar minst 3300MHz.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Alltså q6600 går de i 800mhz? eller? alltså går den bra att klocka till 3.2 (med rätt kylning ofc) på gigabyte x38an?? tacksam för svar!!!!

Permalänk
Medlem

ett test med en phenom på ett am2-kort skulle vara intressant att se (: om man förlorar någon prestanda gentemot am2+.

fint test iaf bättre än inga trots allt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger Tror mer på att istället även göra liknande tester på billigare moderkort istället (som flera verkar vilja se), har tex aldrig påstått att tex Abits X38 är mer prisvärd än säg Gigabytes P35 DS3. Som med allt beror det på vad man är ute efter. Vill jag ha ett moderkort till två HD 3870-kort är det nog mer passande med ett X38 än ett P35. [/B]

Exakt vad jag menar. Skulle vara bättre och roligare att även ha med nått utav dom äldre moderkort som är lite billigare när man jämför med dom nya dyrare.
Säger inte på nått sätt att testet är dåligt och med fel saker det höll som vanligt bra klass enligt mig. Men det träffade inte precis min prisgrupp.
Skulle vara roligt att se hur ett vanligt gigabyte p35 skulle stå sig mot dom hära moderkorten. Visst det finns äldre test med detta kort men då är ju oftast cpun också äldre och minnena annorlunda.

Men keep up the good work sweclockers!

Ps.
Roligt att se att ni läser vad som skrivs och tar åt er av vad folk vill se mera av också, visst ni har eran poll men detta visar ju bara att ni bryr er mera.
Ds.

Permalänk
Medlem

Det senaste kortet jag köpt för över 1000 Kr mäste vara ett Fic 503+ För 10-12 år sedan.Kostade väll ca 1300 kr och AMD K6-2 350Mhz kostade kanske 1500 kr.(128 Mb Edo minnen kostade ca 3000 + ett Renegade Viper 2200 kort för 1500 kr).
Menar får vad man betalar för. det systemet var välldigt snabbt i final reality 3D bencherna. Men blev snart passé.

Har ju ägt en del kort genom åren så,kan ge lite exempel.
Abit Zm-6 795kr, Abit Bh 6 Gratis, Abit I 815 Gratis.Qdi Bx440 300 kr,Abit Lx 440 Gratis. Msi 6136 400 kr, Intel BX 440 gratis, Elitegroup K7s5a 295 kr, Elitegroup K7 SEM 125 kr,Elitegroup K7 SOM 125 kr. A-open AK73(A)-V 198 kr, EPOX KT266A Gratis,Soltek Nf7 FRN 795 kr,Abit Nf-7 2.0 495 kr och Asrock Dual Vsta 450 kr.

Dom flesta korten funkar fortfarande, men har bytt en del stabbar och kondensatorer. framför allt verkar korten ha problem med kondensatorer.(på tidiga K7 kort)

Men framför allt så använder man sällan alla funktioner man betalar för.Det enda som jag saknar på alla nya kort är Sound storm eller liknande,med Sp dif och dolby digital ut.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Med risk för att få negativ respons så måste jag ändå säga att jag inte förstår VARFÖR man måste överklocka sin processor hit och dit? På samma sätt som att folk måste dricka alkohol utan anledning, eller att man blir nedslagen på stan om man har otur.

Jag har aldrig överklockat någonting i min dator och kommer nog aldrig göra det heller. Det jag menar på är att marknaden måste anpassa sig efter dagens efterfrågan, dvs kunderna som idag fokuserar i princip allting på överklockning. Jag skulle mycket hellre vilja ha bättre support, kvalité, tillbehör till komponenterna vid köp osv.

Jag har dock köpt Maximus Formula, vilket i sig är lite paradoxalt. Men det är kvalitén, designen (layouten) jag är ute efter främst, sedan var det också pga Kompletts kampanjerbjudande som jag slog till. Verkar helt klart vara ett toppenkort som visar upp det mesta i kvalité och prestanda och med bra inställningsmöjligheter.

Att få uppleva känslan av en tilltänkt produktlåda med design, bra material och väl genomtänkt med allt helt enkelt. Den känslan tror jag många håller med om är trevlig att handskas med.
Kvalité är livet!

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Spiroo du har helt rätt på mer än ett sätt men...
Jag har heller aldrig överklockat, men jag vill lära mig nu för medans marknadens produkter går frammåt står komponenterna i MIN dator still för man känner ju inte för att köpa nytt stup i kvarten när man köpt en ny dator och jag tror det är därför många överklockar.

Andra kanske bara gör det för sakens skull och ha bäst dator möjligast

Permalänk
Medlem

mailade gigabyte om den här så kallade buggen som de står i artikeln, fick detta konstiga svar, kan Öjvind som testade moderkortet skicka ett mail till dom och förklara det, är så trött på idioter som jobbar där och kommer med dumma svar, förklarade hur de låg till ändå får jag svar att sänka multi... men han kanske har rätt? jag har iaf testat göra de men ingen skillnad...

http://img510.imageshack.us/img510/9490/shot0001wa3.jpg

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
mailade gigabyte om den här så kallade buggen som de står i artikeln, fick detta konstiga svar, kan Öjvind som testade moderkortet skicka ett mail till dom och förklara det, är så trött på idioter som jobbar där och kommer med dumma svar, förklarade hur de låg till ändå får jag svar att sänka multi... men han kanske har rätt? jag har iaf testat göra de men ingen skillnad...

http://img510.imageshack.us/img510/9490/shot0001wa3.jpg

Gigabyte kollar på moderkortet i testet för att se vad som är felet. Det bör antingen vara en bugg i bios eller klockgeneratorn på exemplaret som jag testade. Har aldrig råkat ut för detta innan och inga beta bios hjälpte, och inget annat heller för den delen. Det är användare som fått högre busshastighet med FSB800 cpuer på kortet så det verkar inte vara universiellt att just den busshastigheten är gränsen heller.

Har på flera moderkort märkt problem med FSB 800 processorer, som tex Foxconn moderkortet i testet.

Hoppas på att få höra från Gigabyte när de listat ut vad problemet var på kortet i testet. Dålig batch av klockgeneratorer som påverkar en del kort? Kan spekulera hur mycket som helst, men jag hoppas iaf de hittar felet.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Roligt med tester

Dock varför sitter det något plast skydd över några I/O portar på Asus P5E3 Deluxe Wifi-AP ??

Sen ett test med kort runt 500-1000klassen är klart mer intresangt för oss dödliga
även ett test av tvkort skulle jag finna mig lycka i

Visa signatur

I am Extrazz.