Permalänk

Oj min q6600 g0 bootar om på 3.2ghz

Jo, jag klockade upp min q6600 till 3.2 ( 8x 400 ) och den bootar och allting ser fint ut, inte vansinnigt varmt ( 65 grader under full load ).
Jag kan köra prime95 torture utan några som helst problem.
Men när jag kör prime95 och drar igång povray 3.7 beta ( smp variant ) samtidigt så tokdyker datorn efter typ 5 - 30 sekunder.
Denna kombination går att köra oklockat.
Detta tyder väl på att klockningen inte är HELT 100% ?
Eller ska man lita på prime95 och coretemp som säger att allt är helt ok ?

Permalänk

Har du höjt vcore något? För en klock på 3.2GHz är lite för hög utan att höja vcore.

Permalänk
Medlem

Prime maxar inte båda kärnorna om du inte kör 2 instanser, testa med orthos istället som skapar lika många trådar som kärnor...

Permalänk
Vila i frid

Prime v25.3 starta lika många stresstrådar som du har kärnor, dvs funkar perfa med en q6600.

Permalänk

Prime95 använder definitivt alla kärnor, men inte till 100%, det gör däremot povray.
Och jag har höjt vcore ett snäpp.
Jag spelade crysis igår och det var stabilt ...
Körde igenom crysis benchmark ( cpu och gpu ) med både cpu och 8800gt klockat, funkade bra.

Permalänk
Medlem

Orthos verkar va bland de bättre proggen att testa stabillitet med, min x2 är stabil i allt i 2.7Ghz men i 2.75Ghz är den stabil i allt utom just orthos (testat prime i fler instanser, superpi 32MB i fler instanser osv...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

nån länk till orthos ?

Permalänk
Medlem

google ?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

senaste är från april 2006 ??

Permalänk

haha "nån länk till orthos?" "google?", det påminner mig om en kompis till mig som undrade vart man fick Nvidia drivrutiner....

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corpsicle
Prime95 använder definitivt alla kärnor, men inte till 100%,

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av corpsicle
senaste är från april 2006 ??

Hur många fyrkärniga processorer fanns det i april 2006 ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

sl2wm-rocks : prime95 använder alla kärnorna, iaf enligt task manager.

Senaste ORTHOS är från april 2006

Och vad skulle det ha för betydelse om det fanns fyrkärniga processorer 2006 ?
Folk har skrivit multitrådade applikationer i ... 10 - 15 år ? och program med flera simultana processer säkert dubbelt så länge.

En bra skriven applikation ska ju skala helt transparant, sen att ingen gör det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Kör man med ett någorlunda nytt OS så fördelar det entrådiga applikationer över fler kärnor, därför ser det ut som fler kärnor används men den totala användningen uppgår inte till mer än 100% av en kärna...

Därför kan man tro att ett program stödjer fler trådar, skulle de va ett riktigt flertrådat program skulle det definitivt utnyttja alla kärnor till 100% & inge annat (när det handlar om torture test program såklart eller benchmark...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Bra och bra, orthos uppgift är att belasta processorn. Den behöver alltså inte räkna ut något effektivt, utan behöver bara 4 trådar som belastar hårt.

Jag tror, även om jag inte är helt säker, på att maximal belastning nås med samma antal trådar som kärnor. Dvs. om man har fler trådar än kärnor så tror jag inte man får lika hård belastning på cpu'n, varav också orthos inte skapar mer trådar i onödan. Hade ju kunnat lösts genom att programmet kollar hur många kärnor processorn har och utgår från det, men programmerna orkade antagligen inte.

Visa mig en länk till den där versionen som du pratar om, om du nu är så säker på att den belastar fyra kärnor. Såvitt jag vet finns det ingen version av orthos som belastar mer än 2 kärnor. Du får antigen köra 2 instanser av programmet eller den nya versionen av prime som hasenfrasen nämner, om du verkligen vill belasta alla kärnor.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett smidigt program till faktiskt, OCCT, de har funkat rätt hyffsat för min del & de fina med de är att de har inbyggd loggning av temps & spänning genom everest & dom vanligaste övervakningsproggen...

Den version av OCCT ja har stödjer 4 kärnor... Inte helt säker på Orthos faktiskt då ja inte har en quad själv (än...)

Visa signatur

Permalänk

Körde OCCT igår, den kör full load på alla kärnorna, körde en halvtimme och det var stabilt, kom dock upp i 72 grader.
Körde sedan med samma oc i Crysis, tillsammans med oc på mitt 8800gt ( inte så aggresiv ) och det funkade bra i 5 timmar.
Får man säga att det är stabilt då ? =P