Permalänk
Medlem

Känner mig manad att komma med på första sidan i nya tråden (hmm gör jag det?). Bilder med vag koppling till julen (kristendomen iaf):

EDIT: Oh well...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
radaradam: Gillar färgvalet i din bild!

Hmm försöker se vad du menar, den ser nämligen rak ut i mina ögon :/
Du får gärna utveckla om jag missat något

känns som att den börjar luta från mitten och ut mot höger, simpelt illustrerat i paint med en rak linje:

Permalänk
Medlem

Det står Tomte på bilden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
känns som att den börjar luta från mitten och ut mot höger, simpelt illustrerat i paint med en rak linje:
http://mjewl.mine.nu/~hoz/20071203090314_dsc_0079.jpg

Ahaa, tackar för illustrationen. Sånna skildnader klarar visst inte min syn av att se :/

Permalänk
Medlem

Edit: Tyckte att den blev snyggare när den var lite suddig.
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=2084573719&size=o

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Inte mycket till vinter här inte....

Och så jag....

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Vissa har det bra... Får man komma och våldsgästa dig ett år eller två, sugardaddy?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Vissa har det bra... Får man komma och våldsgästa dig ett år eller två, sugardaddy?

Om det inte framgick så är bilderna från San Francisco där vi var på en weekendtrip den gångna helgen. Här är det kallt o snöigt.

En bild till, scary......

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
En bild till, scary......

Usch, läskig sekt det där. Har spenderat två religionsarbeten med att avskräcka folk från det ^^.

Fin bild däremot.

Permalänk
Medlem

Juste skrev en fråga i slutet på förra tråden! Här kommer den igen:

Håller på att leta efter blixt och har kollat lite på Canon 430ex och Sigma 530 DG
Super.

Har inte hittat så många tester av Sigmablixten men av specsen verkar den vara
likvärdig med Canonblixten, den kostar då dessutom några hundringar mindre.
Till canonblilxten finns det massa tester och den verkar få bra betyg. Av dessa
två vilka skulle ni välja? Eller finns det någon annan modell jag borde kolla på (i
den prisklassen)?

Tacksam för svar! (Kan till och med tänka mig att dela med mig av mina 5 poäng
till den som hjälper )

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Fotade lite på den lokala krogen i fredags, ett coverband som heter bakslag:

Lite utfrätt i ansiktet men gillar den ändå

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

första advent

Permalänk
Medlem

Okej, nog med semesterbilder. Här kommer lite mer seriöst. Kritik mottages tacksamt.

Russian Hill @ night.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Österike

Tyskland

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Okej, nog med semesterbilder. Här kommer lite mer seriöst. Kritik mottages tacksamt.

Russian Hill @ night.
http://farm3.static.flickr.com/2407/2088255246_95514e2033_o.j...

Som vanligt grymt snygga färger, speciellt i dina kvälls/nattbilder

Läcker backe, synd det inte finns såna här hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Okej, nog med semesterbilder. Här kommer lite mer seriöst. Kritik mottages tacksamt.

Russian Hill @ night.
http://farm3.static.flickr.com/2407/2088255246_95514e2033_o.j...

Tycker det känns nästan som lite grönstick i den om man kollar på bilen speciellt, men annars en kanonbild!

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zettt
Tycker det känns nästan som lite grönstick i den om man kollar på bilen speciellt, men annars en kanonbild!

Tack, för kommentarerna, ska försöka kika på grönsticket. Problemet är att det är helt olika vitbalans på staden i bakgrunden jämfört med gatan i förgrunden. Går väl att lösa i photoshop.

Här kommer en till, är personligen riktigt nöjd med denna, tagen utan stativ. 1/8 sekund. Stöd mot lyktstolpe.
Höga byggnaden i bakgrunden är Transamerica Pyramid

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Intressant bild, mycket liv i den.

Permalänk
Medlem

Jag läser detta på aftonbladet, där de har pryltips för julen. Bland kameror hamnar Canon G9 som alternativ budget, Canon EOS 40D som alternativ Entusiast, och Olympus E-3 som alternativ "Extra Allt" med denna motivering:

Toppmodellen E-3 skryter med världens snabbaste autofokus. Vädertätad. Den största skillnaden mot andra kameror är Olympus unika objektivprogram, med många läckra modeller.

Vad säger ni om det?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Riktigt bra exponering vectrex, det jag därimot inte gillar är staketet i förgrunden, det stör när man tittar i "botten" av bilden.

/edit

fog, såg också det. jag kan inte riktigt hålla med, Olympus 4/3 format verkar ju inte så het. En brännvidsförlägning med 2x, de har visserligen en hel del roliga zoomgluggar med fast 2 i bländare, men samtidigt, tredjeparts gluggar fungerar inte riktigt på den. T.ex. Sigma 18-50 blir ju 36mm, vilket inte fiktigt är någon vidvinkel.
Har inte hittat bilder på den, men 10mpx på den lilla sensorn borde ge en hel del brus på hög iso?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

hej Har en liten fråga till er här. Går det att få tag på en av de här älsklingarna och vad skulle de gå på ungefär. Vad ska man ge för en om man hittar nån??? tack

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkores...

Var här jag hitta den
http://www.flickr.com/photos/dcvision2006/812284970/
http://www.flickr.com/photos/dcvision2006/811384779/

Edit: hittat några på usa e bay men jag vill ändå se hur vanliga de e här.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

En ståkissare och en toalettpsykolog - bra serietidningskoncept?

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Okej, nog med semesterbilder. Här kommer lite mer seriöst. Kritik mottages tacksamt.

Russian Hill @ night.
http://farm3.static.flickr.com/2407/2088255246_95514e2033_o.j...

Lombard Street om jag inte tar helt fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Tyskland
http://pici.se/pictures/tazHHIhsz.jpg

Hur kom det sig att staketet blev transparant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apro
Hur kom det sig att staketet blev transparant?

Rörelseoskärpa, bilden är antagligen tagen innifrån en bil eller på något annat fordon som rör sig.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apro
Lombard Street om jag inte tar helt fel?

Hur kom det sig att staketet blev transparant?

Bliden är tagen i fart, Andra våningen i en buss. + långsam slutartid.:)

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Riktigt bra exponering vectrex, det jag därimot inte gillar är staketet i förgrunden, det stör när man tittar i "botten" av bilden.

/edit

fog, såg också det. jag kan inte riktigt hålla med, Olympus 4/3 format verkar ju inte så het. En brännvidsförlägning med 2x, de har visserligen en hel del roliga zoomgluggar med fast 2 i bländare, men samtidigt, tredjeparts gluggar fungerar inte riktigt på den. T.ex. Sigma 18-50 blir ju 36mm, vilket inte fiktigt är någon vidvinkel.
Har inte hittat bilder på den, men 10mpx på den lilla sensorn borde ge en hel del brus på hög iso?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag läser detta på aftonbladet, där de har pryltips för julen. Bland kameror hamnar Canon G9 som alternativ budget, Canon EOS 40D som alternativ Entusiast, och Olympus E-3 som alternativ "Extra Allt" med denna motivering:

Toppmodellen E-3 skryter med världens snabbaste autofokus. Vädertätad. Den största skillnaden mot andra kameror är Olympus unika objektivprogram, med många läckra modeller.

Vad säger ni om det?

snabbläste någon recension på den på nätet, och folk var väldigt imponerade i alla fall. Speciellt över vädertätningen, varför och vad som skiljer sig den mot andra vet jag dock inte.
Olymopus har dock en hel del roliga objektiv, 7-14 t ex. Tysta slutare också, då de flyttar spegeln i sidled. Men deras 4/3 känns som ett skott i foten, går ju inte att få fullframe på den, så köper man en kamera och sen råkar de släppa en fullframe-kamera så får man köpa nya objektiv istället för att kunna använda sina gamla. Stod och smekte lite på en E-3 eller om det var E-5 på fotomässan i nacka strand i all hast... kollade inte funktioner på den då jag inte var speciellt intresserad men den låg väl bra i handen, bilderna såg OK ut i lcdn men jag kollade inte så noga som sagt.
En kompis kör olympus, tror han sitter med en E-2 och en E-1, äldre generationer dock, och han är helnöjd med dem. Optiken känns gedigen och inte sådär plastiga som många andra originalgluggar kan göra. Väldigt tyst också, som sagt... Läskigt tyst nästan!

nej, själv är jag inne på en D3, men... hur man ska få råd, är en annan femma. :/

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Lite "pespektiv"

Permalänk
Medlem

sökare

Hej

Läste i en äldre fototråd då det diskuterades sökare, vad jag förstod så var sökarna i de lite billigare digital kamerorna (ex. 300D, 350D, 400D mfl) inte jätte bra. Jag undrar vad det är bättre i de lite "tyngre" modellernas sökare? Jag har nämligen en 400D sen 1 år tillbaka och det är i princip min ända referens i systemkameraväg, har aldrig fotat med någon annan.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

De är större, dvs ger en större bild, och ljusare vilket gör att man , för det första, ser bättre, men sedan får man en helt annan "kontakt" med motivet åxå. Det är skilladen mellan att titta på och att befinna sig i motivet, kan man säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
.... Det är skilladen mellan att titta på och att befinna sig i motivet, kan man säga.

Jag skulle nästan säga att skillnaden mellan att titta på motivet och befinna sig i motivet är att stå bakom eller framför kameran

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr