Permalänk
Korsordsguru

Mindre sökare brukar inge ha 100% täckning heller. D.v.s.: Kollar man i sökaren på något i kanten och tar det precis utanför bild och knäpper av så kommer det ändå med i kortet. Självklart inte med många pixlar, men är ju i alla fall något negativt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Mindre sökare brukar inge ha 100% täckning heller. D.v.s.: Kollar man i sökaren på något i kanten och tar det precis utanför bild och knäpper av så kommer det ändå med i kortet. Självklart inte med många pixlar, men är ju i alla fall något negativt.

Samma här, i manualen på min D70s så står det att sökaren täcker bara 95% av den verkliga bilden.

Edit: Men hur är det på kameror med större sökare? Sökaren kan vara större men ändå visa t ex 95% av bilden. eller ?!?!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Samma här, i manualen på min D70s så står det att sökaren täcker bara 95% av den verkliga bilden.

Edit: Men hur är det på kameror med större sökare? Sökaren kan vara större men ändå visa t ex 95% av bilden. eller ?!?!

Ja, så är det. Min 5D har också ca 95% täckning, dock är sökaren mycket större och ljusare eftersom det är fullformat. Oftast är det bara dom renodlade proffskamerorna som har 100% täckning. Hos Canon endast 1-serien. Tror att Nikons nya D300 har 100% täckning, men jag kan ha fel.

För övrigt ska jag provköra en Nikon D300 med ett knippe objektiv idag och imorgon. En kollegas syrra har köpt D300 här och hon ville att jag skulle testa den lite innan han tar hem den till henne i Sverige.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

uppgradering

Men vad är det mer som skiljer de lite proffsigare kamerorna från insticks modellerna? Jag har funderat lite grand på att uppgradera mig från min 400D men vet egentligen inte på vilka grunder.

Vad har ni upplevt som är bättre med att uppgradera sig? Fler funktioner? Lägre brus (kan jag iof tänka mig)? Bättre bilder?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Re: uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Men vad är det mer som skiljer de lite proffsigare kamerorna från insticks modellerna? Jag har funderat lite grand på att uppgradera mig från min 400D men vet egentligen inte på vilka grunder.

Vad har ni upplevt som är bättre med att uppgradera sig? Fler funktioner? Lägre brus (kan jag iof tänka mig)? Bättre bilder?

Rent bildkvalitétsmässigt ska du nog inte räkna med allt för mycket. 40D har samma sensor som 400D fast den har bättre mikrolinser och därmed något bättre brusegenskaper.

Det finnns dock mycket annat som hägrar, mycket bättre AF, bättre byggkvalite, fler inställningsmöjligheter, bättre sökare mm. Så ja, du kan få bättre bilder pga av det ovan, med vid väldigt enkla motiv där AF inte spelar någon roll då är det rätt jämt lopp. Personligen tycker jag "känslan" är viktig, en dyrare kamera känns så himla mycket bättre än en plastig instegskamera.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Re: Re: uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Rent bildkvalitétsmässigt ska du nog inte räkna med allt för mycket. 40D har samma sensor som 400D fast den har bättre mikrolinser och därmed något bättre brusegenskaper.

Det finnns dock mycket annat som hägrar, mycket bättre AF, bättre byggkvalite, fler inställningsmöjligheter, bättre sökare mm. Så ja, du kan få bättre bilder pga av det ovan, med vid väldigt enkla motiv där AF inte spelar någon roll då är det rätt jämt lopp. Personligen tycker jag "känslan" är viktig, en dyrare kamera känns så himla mycket bättre än en plastig instegskamera.

Vad är det för fler inställningsmöjligheter du pratar om?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: uppgradering

Citat:

Vad är det för fler inställningsmöjligheter du pratar om?

Tja, svårt att säga exakt, du får väl kolla upp specarna på de två kameror du är intresserad av.

Jag tror att skillnader mellan 400D och 40D är exempelvis att man kan ställa ISO i 1/3 steg. ISO går upp till 3200. Spegeluppfällning, mm. Kolla upp det själv.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Stadshusets innergård.

Samt en bild på Grand Hotell

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ljusmätningsmetod

På min kamera har jag tre valmöjligheter av ljusmätningsmetod: evaluerande, centrumvägd, utsnittsmätning tror jag de heter. Jag har testat de olika och märker oftast en skillnad , men min fråga är finns det någon tumregel när man skall använda de olika ljusmätningsmetoderna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda utsnittsmätningen när jag fotar konserter, då jag enbart vill fokusera exponeringen på motivet och skiter helt i bakgrunden.

Sen för att göra det lite smidigare så ställer jag in det värdet jag fått i Manuellt.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

miedO, smidigare med M? Jag tycker det e smidigare att köra spotmätning och Aprogrammet (alltså det programmet där jag ställer bländare, kameran bestämmer tiden för er med Canon) och sen flyttar jag runt punkten som räknar ut spotmätningen.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
miedO, smidigare med M? Jag tycker det e smidigare att köra spotmätning och Aprogrammet (alltså det programmet där jag ställer bländare, kameran bestämmer tiden för er med Canon) och sen flyttar jag runt punkten som räknar ut spotmätningen.

Ja, jag tänkte att det brukar vara smidigare på tex konserter och så där ljuset brukar vara konsant detsamma, så slipper man oroa sig över att den ska mäta fel, om man råkar mäta på något ljusare, tex lampa, så blir ju hela bilden underexponerad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av konsertljus är att den höjs och sänks hela tiden, vissa tänds och vissa släkts, bandet rör sig in och ut ur ljuset
Blir ett jävla jobb med M då, för mig iaf

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Min erfarenhet av konsertljus är att den höjs och sänks hela tiden, vissa tänds och vissa släkts, bandet rör sig in och ut ur ljuset
Blir ett jävla jobb med M då, för mig iaf

Det är min erfarenhet med, dock inte med kameran i handen utan en öl eller fler

Saken med 350D/400D som det gällde tidigare är ju att Spotmätning inte finns, vilket krånglar till det

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jao, den saknar det, men du kan fota utan det

och nu har dessa jävla julsmilys kommit, död åt de!

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem

400d

Citat:

Saken med 350D/400D som det gällde tidigare är ju att Spotmätning inte finns, vilket krånglar till det

Om spotmätning innebär det som jag uppfattat det som, att den mäter ljuset vid en angiven punkt så har 400D den möjligheten, men Canon kallar det något annat .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: 400d

Citat:

Om spotmätning innebär det som jag uppfattat det som, att den mäter ljuset vid en angiven punkt så har 400D den möjligheten, men Canon kallar det något annat .

Du blandar inte ihop det med centrumvägd ljusmätning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: 400d

Citat:

Nja, den partiella mätningen är 9% center, denna inställning har Canons dyrare modeller också (9% för 30D/40D, 8% för 5D). Men på dessa tillkommer spotmätningen, som görs på en mycket mindre yta - ca 3.5%.

Permalänk

Håller med miedO, M är det som gäller på konserter. Just för att ljuset är så varierande och att kamerans ljusmätare är ute och cyklar väldigt ofta.

Aja, bild.

Permalänk
Medlem

Re: Re: 400d

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Nja, den partiella mätningen är 9% center, denna inställning har Canons dyrare modeller också (9% för 30D/40D, 8% för 5D). Men på dessa tillkommer spotmätningen, som görs på en mycket mindre yta - ca 3.5%.

Då fick man det klart för sig

Det handlar alltså om var kameran mäter ljuset för att sedan ställa in bländare, slutarhastighet mm. Det verkar således inte finnas någon tumregel för vid vilka tillfällen man ska använda olika ljusmätningsmetoder. Förutom spotmätning som är lämpligt om man vill koncentrera ljuset på huvudmotivet och inte "bry" sig om bakgrunden runt omkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som andra redan förklarat ja så har 350D/400D inte spotmätning :).

Du har uppfattat det rätt. Du vill bara ta hänsyn till en liten yta och få en korrekt exponering efter den. Någon annan kanske kan fylla i det med "tumregler" för vad som funkar bäst när i de övriga lägena. Men det är väl lite samma sak där, om du har kraftig varians i belysningen och du vill exponera efter det som är i centrum av bilden så är ju centrumvägd bäst, rätt logiskt

Jag vet inte riktigt hur evaluerande funkar, antar att den försöker få till en "jämn" belysning över hela bilden?

Radaradam: Stilig bild med härlig kyla, tycker även det violetta bidrar till att den känns mer levande.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket pinnar på sista tiden
Hoppas jag inte postad denna förut, kan ej minnas

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Som andra redan förklarat ja så har 350D/400D inte spotmätning :).

Du har uppfattat det rätt. Du vill bara ta hänsyn till en liten yta och få en korrekt exponering efter den. Någon annan kanske kan fylla i det med "tumregler" för vad som funkar bäst när i de övriga lägena. Men det är väl lite samma sak där, om du har kraftig varians i belysningen och du vill exponera efter det som är i centrum av bilden så är ju centrumvägd bäst, rätt logiskt

Jag vet inte riktigt hur evaluerande funkar, antar att den försöker få till en "jämn" belysning över hela bilden?

Radaradam: Stilig bild med härlig kyla, tycker även det violetta bidrar till att den känns mer levande.

Tack fog! Kul att du gillar den.

Ytterligare en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Håller med miedO, M är det som gäller på konserter. Just för att ljuset är så varierande och att kamerans ljusmätare är ute och cyklar väldigt ofta.

Aja, bild.
http://pici.se/pictures/loHsPFrFg.jpg

Min kamera skötte sig rätt bra på konserterna jag fotograferade på i alla fall, inga konstigt exponerade bilder... Körde då Aperture-läget.

Nice bild btw, härliga färger och får en surrealistisk känsla. gillas !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min fru

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Mysig fru, tokstressande bokeh... beskär den strax under det blåa så blir det en lugnare bild

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Min fru
http://farm3.static.flickr.com/2364/2086746110_3414dac37c_b.j...

din fruga eh:) grattis!!

Permalänk
Medlem

New to the neighbourhood

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk

schysst bild Offler, visar hur mycket en titel kan göra

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr