Permalänk
Medlem

Hemmaserver

Jahopp, då hade jag tänkt att göra något vettigt av en dator jag har stående här vid soffan.
Datorn ifråga är en gammal Barton 2500, 1gb minne ett gäng hårddiskar.

Tanken med den är att ha följande grejjer på datorn

Webserver/filserver, har ett gäng egna domäner som jag tänkte börja använda, inget fancy. Bara ett gäng bilder och några filmer osv. Inga avancerade funktioner krävs mao.
Sitter på BBB 100/10, tänkte köpa mig en Dlink dir635 router för att kunna få ut mer hastighet av min lina.
Klarar den samma genomströmning som storebror 655 eller har jag fått det om bakfoten?

P2p, dc. Detta är tyvärr ett krav.

Använder också datorn för att spela upp film på min projektor (Optoma HD70).
Spelar inte upp tyngre grejjer än dvd-format, HD-grejjer får min Macbook stå för.

Så vad skulle man satsa på för grund?
Win2k?

Söker något som bara är, stabilitet prioriteras framför "balla" funktioner eller krångliga grejjer.
Vill bara konfa allt från början och sen får det helt enkelt fungera.

Så..

Några tips på programvaror som är simpla att ställa in och som bara fungerar, kanske en utopi...?

God jul på er iaf.

/Jocke

Permalänk
Medlem

Windows Home Server skulle väl kunna vara ett atlernativ

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att använda Windows 2000 eller 2003 är att det inte längre släpps grafikkortsdrivrutiner till dom. Har själv en server med Windows 2003 och ATIs drivrutin är så gammal att den inte stödjer X1XXX-serien ordentligt. Har du ett äldre grafikkort så är det antagligen inga problem skulle jag tro.

Vet inte hur det är med nvidias drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner som fungerar på XP fungerar till 99% på Server 2003 med så det är inte på något sätt svårt med drivrutiner till det OS:et.

Jag skulle sattsa på Server 2003, har du inte råd fungerar en vanlig Windows XP fint det med.
Har du en dator som är snabbare än 1 GHz med minst 512 MByte ram så fungerar det utan några problem med det mesta.

När du ska fjättstyra så får du nog skippa Remote Desktop då du ska använda den som en mediaspelare också.
Remote Desktopp är faktiskt inte något "äkta" fjärrstyrning då den inte på något sätt styr det som synns på skärmen, använd någon variant av VNC.
För min del så styr jag min Server 2003 med RealVNC som jag kör via port 80. Då kan jag från vilken dator som helst, med vilket OS som helst, vart som helst i världen logga in och styra min server genom att skriva en no-ip adress i adress-fältet i valfri webläsare.
Enda kravet är stöd för Java.
Hemma kör jag med den riktiga mjukvaran och har då fullskärmsmöjligheter, kopiera filer genom Copy/Paste mellan server och kilentdator mm mm.

Kör även jag DC mm via servern. Har en Ventriloserver på den med.

Skaffa som sagt en no-ip adress så du slipper komma ihåg en IP-adress.
Ladda då ner den mjukvaran som man får gratis och då kommer den kolla upp rätt IP-adress en gång i timmen och uppdatera din no-ip adress. www.no-ip.org eller direkt till No IP free: http://www.no-ip.com/services/managed_dns/free_dynamic_dns.ht...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Re: Hemmaserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Söker något som bara är, stabilitet prioriteras framför "balla" funktioner eller krångliga grejjer.
Vill bara konfa allt från början och sen får det helt enkelt fungera.

låter som linux du vill ha

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag har utgått ifrån en windows medelanvändare.
XP har allting du kräver och du är förmodligen bekant med det. 2003 har allting du behöver och oändligt mkt mer du inte andvänder förmodligen vilket gör det endast besvärligare.. Linux visst kul o lära sig, men och ha på din nya filserver kan vara dumt när det börjar strula, besvärligt om du inte kan det..

XP
-Stabilt
-Lätt
-Smidigt
-snabbt

2003
-Stabilt (om du inte konfar fel=
-Många tjänster (dvs rörigt)
-slöare

Linux
-svårt
-krångligt
-stabilt tills du strular till det

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Du bör ge ubuntu en chans
När det gäller windows så ta det du har licens till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Du bör ge ubuntu en chans
När det gäller windows så ta det du har licens till

Ex3 är slöare än NTFS, om vill ha snabba diskar så kör win.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Ex3 är slöare än NTFS, om vill ha snabba diskar så kör win.

Dels har jag svårt att tro att ext3 ska vara speciellt mycket långsammare än NTFS, dels så har du möjligheten att köra andra filsystem under linux. XFS är inte speciellt långsamt t.ex. Har du några prestandatest där ext3 är långsammare än NTFS? Och i vilka sammanhang gäller det?

OnTopic: Windows XP eller Windows 2003 tycker jag du bör satsa på, eftersom maskinen inte ska gå som ren server.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Linux
-svårt
-krångligt
-stabilt tills du strular till det

Folks osm säger att linux är krångligt har aldrig gett det en ärlig chans. Jag har ett 100 poängs projektarbete som går ut på att sätta upp en lunux server. Och jag har alddig använt linux i hela mitt liv. Problemet är att jag får ju inget att skriva i rapporten. Allt är för smidigt.

"Jag installerade samba via apt "apt-get install samba" och sen fungerade det"

Det blir ju inte så mycket att skriva i rapporten om man bara ska hålla på sådär. Men den kan man ju anpassa allt till oändlighet och då kan set ju bli lite mer komplicerat.

Men som sagt, linux passar inte till allt. Och TS får ju välja sälv vad han känner sig bekväm med.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

"2003
-Stabilt (om du inte konfar fel=
-Många tjänster (dvs rörigt)
-slöare"

Vet inte om jag kan hålla med dig.
Många tjänster ja, men majoriteten är avstängda från början och aktiveras i regel genom de olika steg- guiderna som finns tillgängliga. Därför anser jag att Windows Server 2003 är både snabbare och stabilare än XP.

Permalänk
Medlem

Installerade Win2k3 på min filserver här om dagen. Mycket stabilt och rullar på fint. Finns massor av guider som tex "file server" och "media streaming". Styr med windows inbyggda fjärrskrivbord då alla VNCprogram alltid laggat för mig. Jag kan även tänka mig att Win2k3 är mer användarvänligt (eller n00bvänligt) än open source (har bara erfarenhet av uBuntu desktop).

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Snusfri

Windows 2003 är underbart.
Betydligt rappare än XP, oändligt mycket stabilare, inte det minsta rörigt.
Det mesta är avstängt från början i 2003, som folk tidigare sagt så aktiverar du olika tjänster i simpla steg-för-steg guider.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Installerade Win2k3 på min filserver här om dagen. Mycket stabilt och rullar på fint. Finns massor av guider som tex "file server" och "media streaming". Styr med windows inbyggda fjärrskrivbord då alla VNCprogram alltid laggat för mig. Jag kan även tänka mig att Win2k3 är mer användarvänligt (eller n00bvänligt) än open source (har bara erfarenhet av uBuntu desktop).

Har för mig det funkar så med RDP att användaren som kör blir "utslängd" och upp kommer en ny session. Har du alltså datorn igång hemma med DC och vill logga in utifrån och kolla till den så kommer du få upp en ny session utan DC.

Har för mig det är så iallafall. Dessutom är ju inte RDP helt säkert vad jag förstått då det är lätt att knäcka, och så funkar det ju bara i windowsmiljö.
VNC funkar ju överallt. Och en säker ssh-tunnel med VNC går ju att sätta upp i de flesta miljöer utan att ens behöva installera något.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

nej, det startas bara en ny session ifall man loggar ut, men ifall man bara trycker på krysset högst upp så stänger man ner fjärrskrivbordet men servern fortsätter där man lämnade den. ssh-tunnlar osv kan jag inget om och eftersom att de flesta datorer använder winxp/03 (skolan tex) så slipper jag tanka vnc överallt:)

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

mstsc -v "maskinnamn" /console så tar du över den inloggade konsolen om du loggar in med samma anvid och lösenord.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra w2k om du hittar drivrutiner till det, sen:

WAMP - lätt, bra webbserver med apache, mysql, php stöd osv.

Bulletproof FTP - FTP server

Kräver inte så mycket och är lättanvänt. Så körde jag förut.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Många svar, det uppskattas.

Det är ju iofs över en månad sen jag startade tråden...
Problemet är att datorn hade en gammal installation av xp, så den fungerade även om det inte var optimalt.
Sen köpte jag ett ps3 efter jul också så det blev en hel del tid framför det

Tillbaka till servern...
Köpte på mig ett nytt chassi för att det skulle passa bättre bland dom andra hifi-grejjerna.

Antec Fusion Svart

Fick hem det igår så jag öppnar gamla burken och dömer av min förvåning att jag har ATX (köpte nytt moderkort för 3 månader sen och var säker på att det var m-atx...)
Då stod jag inför ett litet dilemma, köpa nytt moderkort m-atx till socket-a, eller uppgradera.

Kändes kasst med ett till moderkort när jag böt för några månader sen, så det blev att öppna börsen.

Amd 64 4400+
2gb ddr2 pc6400
Samsung 320gb sata
MSI K9AGM3-FIH

Moderkortet kanske inte är det bästa för HTPC-bruk, men jag hade panik och det var enda som fanns på hyllan.
Det har dock det jag efterfrågar, HDMI för både bild och ljud samt ATI's Avivo.

Jag som bara skulle ha nytt chassi... :/

Så jag har tänkt lite på vad ni skrivit och bestämt mig att köra windows xp i botten, sen hittade jag ett program som heter nlite som man kan ta bort allt man inte behöver ur windowsinstallationen, så explorer, msn och andra sattyg kommer åka ut genom fönstret på stört.

När det är klart kommer jag gå igenom dom andra tipsen på program ni gett, dom tackar jag för!

/Jocke, impulsköparn.