Jämförelse - HD3870 Crossfire vs 8800GT SLI

Permalänk
Medlem

Jämförelse - HD3870 Crossfire vs 8800GT SLI

När jag satt och läste lite på andra forum så såg jag ett inlägg som jag tänkte att den kanske roade någon av er oxå;

www.Expreview.com har tydligen gjort en jämförelse mellan HD3870 Crossfire vs 8800GT SLI.

För att läsa om varje spel/testresultat så besök:
http://www.expreview.com/review/2007-11-24/1195902778d7055_11...

För en kort engelsk version så besök:
http://en.expreview.com/?p=53

SLI vs Crossfire:

Dual vs Single:

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Avstängd

Bra att känna till är även att ATI är bättre på att ha olika grafikkort och balansera lasterna mellan dessa. Har man ett långsamt och ett snabbare grafikkort så kan det snabbare ta mer arbete och behöver inte sänka sig till det långsammare.

SLI måste hålla sig till samma typ av grafikprocessor, där går det inte och köpa ett snabbare kort efter ett tag och uppgradera.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Har för mej att jag läst nånstans på forumet att de testet inte ska vara pålitligt... kommer inte riktigt ihåg...

Permalänk
Medlem

Jo det var för att vi undrade hur crossfire kunde prestera bättre än 100% i vissa test. Jag har tänkt på det en del och tror att det är möjligt för crossfire. Fastän grafikkort aldrig presterar identiskt så kan det skala bättre än 100% då crossfire har asymetriskt stöd. Säg att man först testar det ena HD3780 som presterar sämre än det andra HD3780 så kommer man se en prestandaökning med över 100% när man kör med båda korten.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jo det var för att vi undrade hur crossfire kunde prestera bättre än 100% i vissa test.

Det kan också ha med minnet och göra. Det var ett tag sedan som jag höll på med grafik men har för mig att grafiken prepareras i minnet, information lagras där även innan det skickas till skärmen. Krävande spel behöver lagra mer information i minnet, även högre upplösningar behöver mer minne. Om grafikkortet inte klarar och lagra allt som spelet behöver i minnet så gissar jag att prestandan sjunker ordentligt, skaffar man två grafikkort så kan vara så att man dels får en prestandaökning på grund av mer minne plus den ökade prestandan av två grafikprocessorer.

Förr när RAM minnet på datorer var mindre än idag så kunde en del minneskrävande program ta så mycket att det börja swappa med hårddisken, det datorn blev plötsligt extremt långsam. Det kan vara samma princip här alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

104%
Tror inte på tomten.

varför endast denna sida...o

slutkläm; evigetsmaskin?

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det kan också ha med minnet och göra. Det var ett tag sedan som jag höll på med grafik men har för mig att grafiken prepareras i minnet, information lagras där även innan det skickas till skärmen. Krävande spel behöver lagra mer information i minnet, även högre upplösningar behöver mer minne. Om grafikkortet inte klarar och lagra allt som spelet behöver i minnet så gissar jag att prestandan sjunker ordentligt, skaffar man två grafikkort så kan vara så att man dels får en prestandaökning på grund av mer minne plus den ökade prestandan av två grafikprocessorer.

Förr när RAM minnet på datorer var mindre än idag så kunde en del minneskrävande program ta så mycket att det börja swappa med hårddisken, det datorn blev plötsligt extremt långsam. Det kan vara samma princip här alltså.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att grafikminnet adderas ihop om man kör två grafikkort i crossfire/SLI. Eftersom grafikkorten arbetar parallellt så måste båda grafikkorten ha samma information. Dessutom har grafikkorten inte tillgång till varandras minne.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att grafikminnet adderas ihop om man kör två grafikkort i crossfire/SLI. Eftersom grafikkorten arbetar parallellt så måste båda grafikkorten ha samma information. Dessutom har grafikkorten inte tillgång till varandras minne.

Kan du ta och förklara mer noga då?

Vad jag läst så delas skärmen upp i olika delar (exakt hur varierar något beroende på lösning).

Menar du att det ena grafikkortets minne inte används alls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som det är idag så är grafikminnet exklusivt för varje grafikkort. ATIs framtida kort, typ R700, kommer ha stöd för att flera grafikprocessorer eller kärnor kan komma åt samma grafikminne, så att man enkelt kan lägga till fler och fler kärnor för att fördubbla prestandan.

Kom och tänka på att jag kan ha fel i att grafikkort i crossfire/SLI arbetar parallellt. Beror visseligen i vilket mode de körs i, men AFR borde vara seriellt då grafikkorten rendererar varsinn frame. Då skulle det innebära att ett grafikkort måste ha första frame:ens information på minnet medans det andra måste ha andra frame:ens information på minnet. Även om minnet kunde läggas ihop så delar grafikkorten på minnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eson: WORD

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kom och tänka på att jag kan ha fel i att grafikkort i crossfire/SLI arbetar parallellt.

Kan det vara så att du gissar?

Visa signatur

Permalänk

Detta har dykt upp förr och som jag har skrivit tidigare så är de resultaten ej intressanta.

Sweclockers har ett fresh test på HD3870 @ Crossfire och Crossfire skalar inget bra. Vi ser ju till och med 8800GTS 512 som drar ifrån Crossfire i nästan alla lägen:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=7

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Detta har dykt upp förr och som jag har skrivit tidigare så är de resultaten ej intressanta.

Sweclockers har ett fresh test på HD3870 @ Crossfire och Crossfire skalar inget bra. Vi ser ju till och med 8800GTS 512 som drar ifrån Crossfire i nästan alla lägen:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=7

Ser ut som att det bara är ett kort som används.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ser ut som att det bara är ett kort som används.

Njae, det är två. Men skalningen är inget vidare förutom i något, eller några spel. Jag tror det var Fear och Lost planet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Njae, det är två. Men skalningen är inget vidare förutom i något, eller några spel. Jag tror det var Fear och Lost planet.

Har läst andra tester där man testat "World in Conflict" och då har man inte tagit med crossfire eller så är resultaten sämre än med ett kort.

Crossfire verkar inte fungera på det spelet än
exempel:
http://www.legitreviews.com/article/605/1/
http://www.tomshardware.com/de/HD3850-HD3870-8800GT-Crossfire...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kan det vara så att du gissar?

Gissar och gissar, jag försöker komma fram till det mest sannolika svaret. Du får gärna rätta mig om jag har fel i mina påståenden.

Citat:

Detta har dykt upp förr och som jag har skrivit tidigare så är de resultaten ej intressanta.[/url]

Varför är de resultaten inte intressanta? Det är ju andra spel än vad sweclockers testade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gissar och gissar, jag försöker komma fram till det mest sannolika svaret. Du får gärna rätta mig om jag har fel i mina påståenden.

Varför är de resultaten inte intressanta? Det är ju andra spel än vad sweclockers testade.

Det är helt ok och gissa men man bör nämna om man gör det. Jag själv har bara läst övergripande om crossfire och SLI, inte grävt i detaljer.
För mig låter det mycket ologiskt om de inte skulle dra nytta av minnet och förstår heller inte riktigt varför de inte skulle kunna göra det.

Har som sagt inte programmerat den typen av grafik spel använder men gissar att det inte skiljer sig så hemskt mycket från "vanlig" grafik.

Då ritas ofta bilden upp i minnet innan den förs vidare till skärmen, viktigt för att undvika flimmer och liknande. Det borde väl vara så att varje grafikprocessor jobbar mot sitt minne.

Om grafikkorten lagrar mönster m.m. för att fylla ytor då kan det säkert vara så att det blir dubbel uppsättning (de kan då inte accessa varandras minne) såvida det inte finns någon speciell hantering för den typen av operation.

Säkert fel för jag är inte alls pålåst

Visa signatur