Citat:
Ursprungligen inskrivet av ultra_experience
fick mitt modem från comhem igår..men såg att det bara finns ett 100 mb hål.
Jag har 2 datorer+ Ps3 som ska kopplas till interwebz , är det en router som gäller då?nåra' förslag?
(det är modemet som kommer med 50/10)
Jag förstår inte riktigt vilken tjänst du har?
Om du har 50/10 tjänsten så får du 4 ip-nummer och behöver ej strula med en router. En switch fungerar fint.
Resterande tjänster ger vad jag vet bara 1 ipnummer (har hört vissa påståenden om att 24/* ska ge 4st även den, men kan inte bekräfta detta).
Och angående ip-nummer, är det någon som lyckats hitta info på comhems hemsida? Själv hittar jag fortfarande inte ens någon info om att t.ex XLARGE ger 4st... Mycket märkligt.
EddAa:
Ta bort en eventuell router om du har en sådan.
1 - Testa att pinga ping.sunet.se istället...
2 - Testa även att göra en traceroute och se om du kan få fram nån vettig info om var pingen blir hög.
3 - Testa att pinga runt på flertalet ställen, är det lika kasst överallt?
4 - ytterligare ett test att göra är att pröva med att pinga en annan användare inom comhems nät, vad får du för resultat där?
5 - Bäst vore om du kan testa med flera datorer för ett 100% uteslutande.
Nerladdningshastighet och ping behöver ju inte gå hand i hand, men det som verkar skumt i ditt fall är att du ändå får ut 6 meg / sec download.
Om utrustningen är såpass överbelastad att du pingar på över 60ms så tycker iaf jag att det verkar jävligt skumt att den å andra sidan klarar av att leverera såpass hög download som du ändå har.
Angående torrent-hastigheter:
Någonting att ta ställning till är ju peersen ni ansluter mot.
Det kan ju vara så att flertalet andra ISP:er, eller länkar i nätet mellan er kör trafficshape.
Genom att ni väljer att endast acceptera inkommande krypterade anslutningar så får ni helt enkelt bara anslutningar mot andra peers som krypterar, och därför kringgår begränsningar i DERAS nät samt på VÄGEN genom Interwebbet...
Så det behöver ju inte vara comhem som är boven i dramat.
Vidare så är bittorrent ett jävligt skumt protokoll, har aldrig fått nån insikt i hur det fungerar, för att ta ett exempel:
Laddade ner ubuntu-ison ni länkade till...
#1: första downloaden fick jag i stort sett bara en jävla massa kassa peers, den peeren som gav mig högst hastighet hamnade på runt 100kB/sec.
Fick upp en total hastighet av runt 3,3 meg/sec.
Dock fanns det mängder av mer seeds/leechers än vad jag anslöt till.
Och jag var inte i närheten av ansluten till mina maxinställningar.
Fråga: Varför slutar jag helt plötsligt få nya peers? En teori kan ju vara att det inte finns några fler peers som har upload-slots kvar...
#2 Vid min andra download gick det bättre, fick tag i ett par peers med bredbandsbolaget, teliaFiberLAN och ownit.
Helt plötsligt maxxade jag mina 5,5meg/sec (får ut ~45 mbit i tptest)
#3 Återigen, fick inte tag på några snabba peers och hamnade runt 2,5-3 meg.
Sååå, den snabba slutsatsen av mitt enormt begränsade test skulle jag ändå vilja ha till att det är väldigt mycket omständigheter som spelar in.
Framförallt då just VILKA peers man lyckas ansluta till.
90% av peersen på Ubuntu-torrenten gav mig speeds på <10kB/sec
MEN! det var absolut inte omöjligt att få upp 1-2-3meg/sec från EN enskild peer.
Så jag tvivlar därför på att comhem, iaf i mitt område, skulle shapea torrent-trafik.
Utan jag tror mer på att den större delen av peersen sitter på totala jävla craplinor (~1mbit upstream) samtidigt som dom har aldeles för många upload-slots/aktiva torrents och därför genererar skithastigheter uppåt.
Körde även testet som Phunky länka till, och det upptäckte inga problem.