Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultra_experience
Jag sitter och funderar på om jag ska ta 60/20 hos BBB eller 50/10 hos comhem...
vilka är för och nackdelarna hos Comhem och BBB?
lutar mest åt Comhem just nu...

Com Hem alla gånger. På pappret ser BBB bäst ut, men denna hårda sanningen är långt ifrån de siffrorna.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

fick mitt modem från comhem igår..men såg att det bara finns ett 100 mb hål.
Jag har 2 datorer+ Ps3 som ska kopplas till interwebz , är det en router som gäller då?nåra' förslag?

(det är modemet som kommer med 50/10)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Fick mitt 50/10-modem för några dagart och allt skulle kopplas in idag (6/2) men så har inte skett och DS3-lampan lyser inte.
Som jag har fötstått det så ska den lysa oavsett om man har 50 eller 24 så länge man har tillgång till 50 i sitt område?
Betyder det att dom gjort en jättemis och signat upp mig på en tjänst jag egentligen inte ska kunna ha?

Jag kontaktade supporten och dom bad mig vänta tre dagar och om det inte skett nåt skulle jag felanmäla.

Sthlm / Karlaplan.

Som Bass säger. Låter som ditt område ej är klart men tror hela f.d. upc-nätet blir klart senaste 17e feb om det inte blir mer försenat = då tänds dina 3 DSlampor.

ultra_experience: Router ja, tex en dlink dir 655.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Tack som FAN för detta tipset

Undrade varför jag aldrig kom upp i mer än 200kb/s upp och 1mb/s ner oavsett hur många jag hade igång. Tog ditt tips och vips var man 4 mb/s ner på 1 torrent och 800kb/s upp på en annan.

Riktigt ruttet att de inte är ärliga med detta.

Goggle har lagt fram ett testverktyg där man kan testa om operatören "shapar" torrents. http://lifehacker.com/388097/determine-if-your-isp-is-throttl... De gånger jag testat med comhem har det fungerat perfekt, alltså både torrents och detdär testverktyget. Tror nog snarare det är något rellaterat till just eran uppkoppling för många andra här har också full spätta på torrents.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

För att få torrents att flyta på bra krävs det lite meck och en bra torrent/tracker. Jag lyckades få 4.7 MB/s när jag tankade genom trådlöst (DIR-655). Då Fick jag 40 Mbit på bredbandskollen.

Testa olika upphastigheter (80% av max brukar rekomenderas), olika inställningar på antal connections (jag får bra resultat på 2000 max/1000 per torrents), om det kryptering ska vara på (ibland får jag bättre när det är av, ibland bättre när det är på, ibland bättre när det är forcerat) osv. Om inget hjälper, kan det vara en bra ide att stänga av UPnP och NAT, och istället öppna en port i brandväggen.

Men ändringar kan ta tid, så det lönar sig att ha tålamod och vänta i några minuter på att ändringarna genomförs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabarati
För att få torrents att flyta på bra krävs det lite meck och en bra torrent/tracker. Jag lyckades få 4.7 MB/s när jag tankade genom trådlöst (DIR-655). Då Fick jag 40 Mbit på bredbandskollen.

Testa olika upphastigheter (80% av max brukar rekomenderas), olika inställningar på antal connections (jag får bra resultat på 2000 max/1000 per torrents), om det kryptering ska vara på (ibland får jag bättre när det är av, ibland bättre när det är på, ibland bättre när det är forcerat) osv. Om inget hjälper, kan det vara en bra ide att stänga av UPnP och NAT, och istället öppna en port i brandväggen.

Men ändringar kan ta tid, så det lönar sig att ha tålamod och vänta i några minuter på att ändringarna genomförs.

tankar i torrent 6.1mb/s !! med inställningar - 1150 / 190 !! är mycket nöjd med det men när det gäller spela över nätet är det en helt annan femma då pingen är mycket hög och hoppar satan !! har klagat på det med pingen men så länge de inte går över 100i ping/ms så gör dom inget åt de !!! :S sjukt säger jag bara ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

EddAa välkommen till belastnings comhem

By the way är det samtidigt som du tankar ? EddAa

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
EddAa välkommen till belastnings comhem

By the way är det samtidigt som du tankar ? EddAa

nej nej .. tankar inget alls men har ändå SK*T kass ping och mycket lagg !!
comhems kundtjänst frågar om de kanske är min dator de fel på .. ( den är nästan ny så NEJ) för dom kunde inte så något fel med pingen för mot modemet pinga de bra !! bullsh*it = / är de ända jag kan säga ...

razerrazer ? vadå då ska jag testa att spela medans den tankar i full speed ?

Och hur fick du så att dom koppla dig till en ny nod? för min ping mot sunet är upp mot 60 . runt 4 till 6 tiden blir de runt 70 ms..

(bor i malmö)

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultra_experience
fick mitt modem från comhem igår..men såg att det bara finns ett 100 mb hål.
Jag har 2 datorer+ Ps3 som ska kopplas till interwebz , är det en router som gäller då?nåra' förslag?

(det är modemet som kommer med 50/10)

Jag förstår inte riktigt vilken tjänst du har?
Om du har 50/10 tjänsten så får du 4 ip-nummer och behöver ej strula med en router. En switch fungerar fint.

Resterande tjänster ger vad jag vet bara 1 ipnummer (har hört vissa påståenden om att 24/* ska ge 4st även den, men kan inte bekräfta detta).

Och angående ip-nummer, är det någon som lyckats hitta info på comhems hemsida? Själv hittar jag fortfarande inte ens någon info om att t.ex XLARGE ger 4st... Mycket märkligt.

EddAa:
Ta bort en eventuell router om du har en sådan.
1 - Testa att pinga ping.sunet.se istället...
2 - Testa även att göra en traceroute och se om du kan få fram nån vettig info om var pingen blir hög.
3 - Testa att pinga runt på flertalet ställen, är det lika kasst överallt?
4 - ytterligare ett test att göra är att pröva med att pinga en annan användare inom comhems nät, vad får du för resultat där?
5 - Bäst vore om du kan testa med flera datorer för ett 100% uteslutande.

Nerladdningshastighet och ping behöver ju inte gå hand i hand, men det som verkar skumt i ditt fall är att du ändå får ut 6 meg / sec download.
Om utrustningen är såpass överbelastad att du pingar på över 60ms så tycker iaf jag att det verkar jävligt skumt att den å andra sidan klarar av att leverera såpass hög download som du ändå har.

Angående torrent-hastigheter:
Någonting att ta ställning till är ju peersen ni ansluter mot.
Det kan ju vara så att flertalet andra ISP:er, eller länkar i nätet mellan er kör trafficshape.
Genom att ni väljer att endast acceptera inkommande krypterade anslutningar så får ni helt enkelt bara anslutningar mot andra peers som krypterar, och därför kringgår begränsningar i DERAS nät samt på VÄGEN genom Interwebbet...
Så det behöver ju inte vara comhem som är boven i dramat.

Vidare så är bittorrent ett jävligt skumt protokoll, har aldrig fått nån insikt i hur det fungerar, för att ta ett exempel:
Laddade ner ubuntu-ison ni länkade till...
#1: första downloaden fick jag i stort sett bara en jävla massa kassa peers, den peeren som gav mig högst hastighet hamnade på runt 100kB/sec.
Fick upp en total hastighet av runt 3,3 meg/sec.
Dock fanns det mängder av mer seeds/leechers än vad jag anslöt till.
Och jag var inte i närheten av ansluten till mina maxinställningar.
Fråga: Varför slutar jag helt plötsligt få nya peers? En teori kan ju vara att det inte finns några fler peers som har upload-slots kvar...

#2 Vid min andra download gick det bättre, fick tag i ett par peers med bredbandsbolaget, teliaFiberLAN och ownit.
Helt plötsligt maxxade jag mina 5,5meg/sec (får ut ~45 mbit i tptest)

#3 Återigen, fick inte tag på några snabba peers och hamnade runt 2,5-3 meg.

Sååå, den snabba slutsatsen av mitt enormt begränsade test skulle jag ändå vilja ha till att det är väldigt mycket omständigheter som spelar in.
Framförallt då just VILKA peers man lyckas ansluta till.
90% av peersen på Ubuntu-torrenten gav mig speeds på <10kB/sec
MEN! det var absolut inte omöjligt att få upp 1-2-3meg/sec från EN enskild peer.
Så jag tvivlar därför på att comhem, iaf i mitt område, skulle shapea torrent-trafik.
Utan jag tror mer på att den större delen av peersen sitter på totala jävla craplinor (~1mbit upstream) samtidigt som dom har aldeles för många upload-slots/aktiva torrents och därför genererar skithastigheter uppåt.

Körde även testet som Phunky länka till, och det upptäckte inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag förstår inte riktigt vilken tjänst du har?
Om du har 50/10 tjänsten så får du 4 ip-nummer och behöver ej strula med en router. En switch fungerar fint.

EddAa:
Ta bort en eventuell router om du har en sådan.
1 - Testa att pinga ping.sunet.se istället...
2 - Testa även att göra en traceroute och se om du kan få fram nån vettig info om var pingen blir hög.
3 - Testa att pinga runt på flertalet ställen, är det lika kasst överallt?
4 - ytterligare ett test att göra är att pröva med att pinga en annan användare inom comhems nät, vad får du för resultat där?
5 - Bäst vore om du kan testa med flera datorer för ett 100% uteslutande.

BasseBaba : det ska jag göra nu nån dag , återkommer med resultat ..

/ E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Bra inlägg BasseBaba. Använder det som referrens i framtiden vid frågor här på forumet. Aldrigt orkat skriva så utförligt kring problematiken att mäta hastigheten med torrents.

Fick veta idag att det område jag misstänkt Raz bor under äntligen noddelades i slutet av förra veckan vilket sammanfaller bra med när han tyckte det började fungerade bättre oxå. Kanske vi har en kille muntrare här framöver

EddAa: comhem gör inte noddelningar för att komma tillrätta med pingproblem. Det görs endast för att åtgärda belastningar vilket nog var Raz grundproblem. Är det ej belastat ligger pingproblem i kundens utrustning eller hur comhems backbone fungerar. Noddelningar splittar bara lasten från varje område.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Ja tack Phunky håller det här i sig så är jag inte direkt munter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jasså inte munter även fast linan funkar bra, du är en svår man att få glad razze=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

snabbis heheh jag är nöjd så länge det håller i sig mena jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde Comhem Xl 50 idag, måste säga att det va en jävla upplevelse att komma i kontakt med dom. Testade att beställa från sidan och det verkade ju inte gå superbra så jag ringde för att kolla upp saken. Blev kopplad till nån som sköter abonnemangsfrågor, gissa om jag trodde att jag snackade med nån som sitter i en bunker långt under marken ute i en mörk skog. Killen verkade ha noll kontakt med verkligheten, ett tag va jag inte ens säker på att han jobbade på Comhem.
Ingen beställning hade kommit in heller, gissa om jag fick sitta och snacka med grabben i 30min för att kunna göra en beställning, antar att det är så lång tid det tar att ha och göra med någon som är på den mörka sidan av månen dit inget ljus når.

Detta är helt sinnesjukt, hade jag bara enorm otur eller är det verkligen så här illa? Visst man har hört och läst en hel del om hur det är ställt hos Comhem men att det skulle vara så här illa kunde jag inte föreställa mig. Borde jag vara orolig? Kommer detta gå bra? Har jag lagt in två beställningar? Kommer jag att få bredband till just min lägenhet och inte nån annanstans?? Hoppas nån annan har råkat ut för samma sak, då vet jag iaf att allt är som det ska vara, nån som känner igen sig? )))

Permalänk
Medlem

Du är doomed, kommer med största sannolikhet få fel modem, dubbla abbonemang att betala, men inget i den hastighet du beställt, ditt modem kommer inte finnas i deras databas och därför inte få sync, och antagligen är inte ens ditt område utbyggt för 50 mbit!

HE HE HE HE kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Bra inlägg BasseBaba. Använder det som referrens i framtiden vid frågor här på forumet. Aldrigt orkat skriva så utförligt kring problematiken att mäta hastigheten med torrents.

Fick veta idag att det område jag misstänkt Raz bor under äntligen noddelades i slutet av förra veckan vilket sammanfaller bra med när han tyckte det började fungerade bättre oxå. Kanske vi har en kille muntrare här framöver

EddAa: comhem gör inte noddelningar för att komma tillrätta med pingproblem. Det görs endast för att åtgärda belastningar vilket nog var Raz grundproblem. Är det ej belastat ligger pingproblem i kundens utrustning eller hur comhems backbone fungerar. Noddelningar splittar bara lasten från varje område.

Hur sker en noddelning till rent teckniskt sett?
Är det så att man istället för att ta en kaoxkabel till ett stort område tar och delar upp området i flera kaoxkablar och därmed minskar trafiken i varje områdeskabel? Ökar man även fiberkapaciteten till områdesstationen (VT?)?
Hur ser topoligin ut?

1. Kontakt hos kund (koax).
2. Sammlingsbox i hus (koax)
3. Hus till områdesnod (koax)
4. Områdesnod till huvudcentral (fiber)
5. Huvudcentral till peeringnod (fiber)
?

Permalänk

Du har en del repeters på vägen också.

Arkitekturen bygger på något som kallas HFC-nät. Hybrid-Fibre-Cable, vilket i praktiken är koaxialt och fiber med docsis-teknik. Detta övergår sedan i ett ethernet backbone. Du hittar god läsning på google, cisco etc. Däremot är konfigurationsmöjligheter oändliga och omöjligt att skaffa sig en förståelse för konfiguration och beteende av nätet om man själv inte jobbar med det specifika nätet. Generellt sett kan man säga ett ett nät hos en ISP består av så mycket mer än bara en transportväg ut på nätet som exempelvis ett kontorsnät (om än stort och väl konfigurerat) består av.

VT = Väster torp

Visa signatur

Permalänk

Oj oj oj (er som bundit er hos comhem) ...
razerrazer, du verkar rätt påläst om detta, tydligen mer än mig som jobbar som tekniker /dock på fiber/dsl nät åt alla isp'er utom comhem

För att svara på frågan angående noderna fast med lite enklare svar;
En nod går ut till lägenheter/radhus i boxar och i boxarna delar man upp 1-20 hushåll i vissa fall på en 100mbits anlutning med egen, varsin ipadress. Det är nämligen överbelastat under eftermiddag/kväll eftersom de flesta är hemma och surfar då som ni kanske har märkt. (Träffade en comhem tekniker på en station som bekräftade 100mbits anslutninge)

Om ni tänker då att 10 kunder delar på 100mbit upp och har ett varsitt 24mbit's abonnemang så kan ni ju räkna ut resten själva.

Jag sa upp mitt comhem och skaffade nya bredband 60 från B2, fungerar hyffsat då jag bor 250m kabelväg från min station. Kan även tillägga att mitt comhem var felanmält i 6 månader utan att nånting hände och dom bjöd på fakturan i 2

Permalänk

Acke Packe : Har man länge haft problem med comhem så har man börjat undra hur det varit uppbyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raz och iXam har i princip rätt. Det finns dock koax-noder på vissa håll men då är det korta avstånd till huvudcentralen.

Acke Packe: Synd att du sa upp precis för iom m-cmts (som strax är klart i hela Sth) så ökas kapaciteten rätt markant per område utan noddelningar. Det läggs bara upp fler kanaler där modemen kan dela upp sig. Säger dock inte att det löser alla fel. Uploadbelastning måste noddelas bort.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Raz och iXam har i princip rätt. Det finns dock koax-noder på vissa håll men då är det korta avstånd till huvudcentralen.

Acke Packe: Synd att du sa upp precis för iom m-cmts (som strax är klart i hela Sth) så ökas kapaciteten rätt markant per område utan noddelningar. Det läggs bara upp fler kanaler där modemen kan dela upp sig. Säger dock inte att det löser alla fel. Uploadbelastning måste noddelas bort.

Är det reklamen som går på tv nu från comhem?
7-10 -> 12-24
12-24 -> 25-50mbit osv

Om det nu är fallet så vinner jag ändå hastighet på bredband 60 med asdl då man har en helt egen kabel till stationen också. Däremot såg jag att tele2 testar 100mbit just nu via koax fast det finns bara i 2 orter.

Men å andra sidan ska jag inte sitta här och göra reklam för dsl som har sina stora brister det med

Permalänk
Medlem

Börjar bli ritikgt less nu på comhem. har 24/10mbit på dagarna funkar det bra att tanka i 3-3/1mb/s men sen på kvällarna ska man ha tur om man kommer upp i 1mb/s Provat http://torrentfreak.com/how-to-encrypt-BitTorrent-traffic/ men hjälper fan inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Jag måste få intressera mig mer av topologin, om Phunky orkar.

Vad jag inte förstår är var problemet med kanaler uppkommer.

Någonstans måste det ju alltså samlas ihop koax:ar från flera olika hus, så att väldigt många hus börjar dela på samma koax?

För att om vi har scenariot
lägenhet-(koax)-källare-(fiber)-(resten av comhems nät)
Då är det ju bara varje hus som delar på koaxen
Och om man då har ett stjärnnät så har ju varje kund en egen coax till källaren coh därmed alla frekvenser för sig själv.
Men, så här är det ju uppenbarligen inte...

Så, jag antar att det ser ut såhär på nått sätt?
Alltså att en knytpunkt tar emot fletalet coaxer från hus?
Och sedan fortsätter det med koax till en station som tar emot modemens signaler? Och att det därför blir brist på kanaler/frekvenser mellan "knytpunkt" och "magisk station"?

HUS---(koax)-----\ -----knytpunkt----(koax)-----magisk station-----(fiber) HUS---(koax)-----/

Eller är jag helt fel ute och snurrar?
Någon stans måste det ju iaf bli aggregation av koaxerna från flertalet kunder, eftersom det uppenbarligen verkar kunna bli brist på kanaler i koaxen....

Permalänk

Ringde Comhem igen i går. Igen så berättade jag om mitt problem (anslutningen går ner några gånger om dagen, kanske 1-3 min). Idioten skrev en felrapport som alla andra idioter gjort varje gång jag ringt in. Detta är verkligen inte vad jag betalar för...

Vad exakt är det dem vill att man ska Com(ma)Hem till?

Permalänk
Medlem

eratrix: ja och inte lär det vara nära tills de aktiverar 50/10 där heller. Lät som de avvaktar något på resternade orter utanför Stockholm.

BasseBaba:

HUS---(koax)-----\
-----knytpunkt----(koax)-----fibernod-----(fiber)--
HUS---(koax)-----/

Korrekt, ser dock lite snett ut efter jag sparat inlägget. Fibernoden är dock rätt passiv (knappast magisk) men det är oftast där belastningarna endå måste korrigeras (noddelning) iom för många antal kunder mot samma nod och till sist samma linjekort som har den egentliga maxkapaciteten. Utökar man fiberantalet fram till noden från hc'n sett kan man ibland lastbalansera kunder på tex 2 linjekort men vet inte om comhem gör det sedan 50/10-lanseringen. Så var fallet ibland i Göteborg tidigare vid belastning men där fastnar det oftast hos Skanova osv som inte vill hyra ut fiber.

Sedan kommer:

linjerkort-->UBR med tillhörande Edge-quam-->diverse utrustning som tex brodcastutrustning för tv-->backbone-->netnode om det är offnet.

Oavsett stjärnnät eller kaskadnät där alla uttag sitter i serie ser det likadant ut i och efter kabeln lämnar fastigheten med lite variation på utrustning i knytpunkterna hos f.d. upc och comhem. Det är enda anledningarna till att f.d. upckunder kan välja analogt utbud eller ej "on the fly" men möjligheten lär tas bort i framtiden då denna lösning är mer felande än den comhem kör med.

Betänk att om 10-20 kunder klagar på hastigheten under en UBR där det fungerar hyffsat för resten (ca 6-10.000) som säkert är fallet i Östersund. Enda lösningen kanske kosta comhem 2-4miljoner om de ej har fler lediga linjerkort på sin nuvarande UBR (vet ej exakt vad utrustningarna kostar) + fiberhyra av en utomstående leverantör. Det kan nog ta emot endel. Billigare att förlora kunder i det läget tom. comhem försöker i mångt och mycket att bygga ut men vissa saker är egentligen för dyra, iaf fram tills de lanserat 50mbit då de om det finns plats i koaxnätet frekvensmässigt lätt kan lägga till en extra kanal.

Förövrigt går det att läsa lite var stans på nätet om hur nätet är uppbyggt. comcast i usa och tele 2 i sverige kör liknande. comcast kör dock inte eurodocsis.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Nu är mitt problem med modemomstarter löst. Mitt modem startade om när det bytte frekvens, vilket kunde hända flera gånger om dagen. Nu är det låst på fasta frekvenser och problemen upphörde. Nu fungerar allt kanon. Ligger alltid på utovad hastighet med tptest och tankar torrents i runt 6 Mb/s även på kvällar och helger.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Nu är mitt problem med modemomstarter löst. Mitt modem startade om när det bytte frekvens, vilket kunde hända flera gånger om dagen. Nu är det låst på fasta frekvenser och problemen upphörde. Nu fungerar allt kanon. Ligger alltid på utovad hastighet med tptest och tankar torrents i runt 6 Mb/s även på kvällar och helger.

Ovan löser knappast hastighetsfel i download iom att enbart frekvensen i upstream låses men kan fungera om man har uppkopplingen bryts. MEN om en returstörning lägger sig i just den frekvens du nu är bunden till kommer det inte fungera så stabilt längre. Säkerligen 10ggr värre än tidigare. Dock tror jag modemet efterhand tappar sin bindning om det går ned för ofta/länge. Ta i trä.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ovan löser knappast hastighetsfel i download iom att enbart frekvensen i upstream låses men kan fungera om man har uppkopplingen bryts. MEN om en returstörning lägger sig i just den frekvens du nu är bunden till kommer det inte fungera så stabilt längre. Säkerligen 10ggr värre än tidigare. Dock tror jag modemet efterhand tappar sin bindning om det går ned för ofta/länge. Ta i trä.

Skrev lite oklart. Har aldrig haft problem med hastigheten på mitt XLarge abonnemang. Det var mer som en parentes om att Comhem faktiskt kan fungera bra . Dock hade jag problem med att modemet startade om då och då. Efter att teknikerna ringde och så vad de gjort, har jag inte haft problemet. Modemet har inte startat om på 12 dagar nu.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

1. Har haft Comhem i en vecka nu. (24/10(STHLM->VÅRBY->MASMO)) Hastigheten vid spel och diverse funkar upperligt samt hastigheten stämmer vid test (tptest). Men sedan när jag surfar på vissa sidor så som ibland 4chan, olika manga sidor så går det SEEEEEEGGGGGTTTTT!!!
Vet någon varför?

Samma med Torrents, jag får ner 89 kb/s åp en torrent med 1700 källor plus (qtorrent). Drog igenom tråden lite snabbt innnan och så vissa tips men inget som hjälpte..
Mitt förra bredband (Telia ADSL 16/2) funkarde fanimej bättre på samtliga sidor och torrents.

2. Har ett SA EPC2434 som jag tycker är ARSLE. Funderar på att FÖRSÖKA byta ut det, tror ni det kan funka?
Mina problem är:
* Krånlig setup (Kan inte sätt fast IP i routern utan får köra fast IP i datorn)
* Så limiterad så det inte är sant, man kommer FAN inte ens in på loggarna och ComHem har ju så klart BARA kontrollen över det. DET är ju helt stört att man lägger fram flikar som man inte ens kan kolla i!!?!?!

Jag kör servrar och leker ofta med nätverket så jag vill ju ha kontroll och användarvänlighet. Finns det ett annat modem som kan tillfredställa mig?

BTW:
Har hittat en bugg som låter mig kolla på Status, Signal, Log och Provisioning. Om man startar om modemet så kan man i några minuter komma åt alla låsta flikar. Men det varar inte föralltid. Troligen så laddar modemet alla användar rättigheter sist...

//Alle