Permalänk
Medlem

Nice swecarl. Kan fortfarande inte beställa 24-50 ner eller 10 upp i göteborg :/

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

comhem behandlar sina annstälda som boskap!

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Kollade precis min adress igen och nu ser jag att det står:

Large 24 » 299 kr/mån 299 kr i 6 månader
Large 24/10 » 359 kr/mån 359 kr i 6 månader
XLarge 50 » 339 kr/mån 339 kr i 6 månader

Blir till att ringa direkt imorron och beställa!

*trycker man på Xlarge 50 så kommer man till samma sida som 24mbit men det antar jag är nått länk fel bara

XLarge 50 är väl inte 50/10 eller har jag fel?
Chansar på att de vill ta ut 60kr extra per månad för extra upload så det blir ävl 399 första 6 månaderna då.

Permalänk
Medlem

Jo Xlarge ska vara 50/10, man betalar inte xtra för uploaden på den tjänsten som på 24mbittjänten.

Jo det är något märkligt med Göteborg. Vad jag vet är orten helt klar för 10 upp och 50ned men många verkar ej kunna beställa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Så där ja då vart det beställt, skulle gå igång imorgon sa dem på kundtjänst, eftersom jag redan hade ett 50/10mibt modem (som jag fick i november då jag beställde 50mbit första gången men det blev nått fel så att det inte gick att få iaf) så skulle det inte vara några problem att starta tjänsten på en lördag.

Men tjejen på kundtjänst sa att "det kan bli problem med att du kommer till "skriv in namn & lösenord" sidan, och då skulle jag ringa kundtjänst och säga till, nått med registrering av nya 50/10modemet eller nått ? :S eftersom det inte längre finns någon inloggning till comhem.

Förresten ni som har 50mbit, om jag vill använda fler än 1 ip nr (vill andvänta 2st), kan man koppla 2 datorer direkt till modemet eller måste man ha en switch emellan för att det skall funka ?

*Rool >det var 50/10mbit för 339kr för 6mån.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

SweCarl: Du kan ansluta en dator till 100/10uttaget och en till gigabituttaget. Då får alltså en ip per utgång på modemet. Behöver du fler måste du köpa switch.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
SweCarl: Du kan ansluta en dator till 100/10uttaget och en till gigabituttaget. Då får alltså en ip per utgång på modemet. Behöver du fler måste du köpa switch.

Perfekt, thnx!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Har Raz semester eller? Han har inte sagt något på senaste tiden eller sade han upp bredbandet tillslut? Eller fungerar det kanske Antar att det är klart i hans område för 50/10 nu?

Bara några HC's kvar i f.d. upc-nätet och sedan är hela Stockholm klart. Tror de körs mellan nästa vecka och motten av feb. Gamla comhemnätet i Stockholm är klart sedan tidigare i veckan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag har Comhems Xl 50/10 uppkoppling kan någon bekräfta att man får tillgång till fler Ip-adresser om man kopplar in en switch.
Jag har kollat runt på deras hemsida men jag hittade inga uppgifter om detta.
Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Ja du får flera IP-adresser.
Funkar med switch för mig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

ok tnx alot

Permalänk
Avstängd

Kopplade in modemet nu i morse och det fungerade direkt

Klart nöjd med farten

*en fråga bara:

Jag kör vista x64 på min dator, har kopplat 50/10mbit modemet till en router (d-link dir -655) och sedan till min dator, får ut som syns på bilden ~50/10mbit så det fungerar mycke bra.

Till 1gb porten på modemet kopplade jag en ny cat 6.5 sladd och sedan direkt till en dator med windows xp sp3 på (alltså inte in i d-link routern). Nätverkskordet i Xp datorn är ett d-link 1gb kort (har även testat med det inbyggda nätverkskortet ifrån moderkortet).

Problemet är att den datorn får ut ~35/10mbit emot samma (eller alla) test servrar.

Någon som vet vad problemet kan vara ? Har testat:

2st olika nätverks kort.
2st olika tp sladdar.

Skall även säga att när testen gjordes var så klart dem andra datorerna i nätverket avstängda så att det inte var så att jag laddade ner massa ifrån en dator medans jag testatde farten på WinXp datorn.

Problemet borde ju vara nån inställning i Xp ?

Visa signatur

Permalänk

Phunky : nää du lika dåligt som vanligt. Dom ska tydligen göra en noddning i slutet av februari månad.

Och ja det är klart för 50/10 här, men inget jag skulle våga in skaffa när jag inte får en upload högre en 4 mbit.

jag orkar inte med det hjälper ju endå inte. enda som hjälper är att prata med dem på kundrelationer..

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Kopplade in modemet nu i morse och det fungerade direkt

http://img136.imageshack.us/img136/382/5010ny6.jpg

Klart nöjd med farten

*en fråga bara:

Jag kör vista x64 på min dator, har kopplat 50/10mbit modemet till en router (d-link dir -655) och sedan till min dator, får ut som syns på bilden ~50/10mbit så det fungerar mycke bra.

Till 1gb porten på modemet kopplade jag en ny cat 6.5 sladd och sedan direkt till en dator med windows xp sp3 på (alltså inte in i d-link routern). Nätverkskordet i Xp datorn är ett d-link 1gb kort (har även testat med det inbyggda nätverkskortet ifrån moderkortet).

Problemet är att den datorn får ut ~35/10mbit emot samma (eller alla) test servrar.

Någon som vet vad problemet kan vara ? Har testat:

2st olika nätverks kort.
2st olika tp sladdar.

Skall även säga att när testen gjordes var så klart dem andra datorerna i nätverket avstängda så att det inte var så att jag laddade ner massa ifrån en dator medans jag testatde farten på WinXp datorn.

Problemet borde ju vara nån inställning i Xp ?

Jag har testat med samma "setup". D-Link DIR-655 i 10/100 uttaget som sedan går till min Vista-dator och några trådlösa bärbara. Från GBit-porten på modemet har jag en XP SP3 dator. Får ut samma hastigheter där som via 10/100-porten och routern.

Dock fick jag lite sämre speed första testet med XP-datorn, men bara att köra en gång till direkt efter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Hmm nu när jag testar på Win-xp datorn så säger:

www.bredbandskollen.se - 51/10.5mbit
tp test 3.1 - 38/10.5mbit

På vista x64 datorn som är min "main dator" så är det 51/10.5mbit på både bredbandskollen.se/tp test 3.1 dock :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phunky: Vilken tid på dygnet brukar de koppla in nya tjänster?

Är det vid 12 slaget?

Enligt mina sidor ska mitt 50mbit kopplas in 1/2 altsså imorgon söndag.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

http://exscape.org/swec/uploadavg.png
Suck... aldrig kan allt bara funka. Skumt nog så var det fint förra lördagen, men förra FREDAGEN var det ruttet (under 5 Mbit).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag fick 50Mbit i torsdags, hade 24/10 innan. Efter att de uppgraderade så startar mitt modem om till o från. Igår startade modemet om var 5 min, mycket irriterande. Idag verkar det dock funka bra, nån annan som haft samma fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhymes
Jag fick 50Mbit i torsdags, hade 24/10 innan. Efter att de uppgraderade så startar mitt modem om till o från. Igår startade modemet om var 5 min, mycket irriterande. Idag verkar det dock funka bra, nån annan som haft samma fel?

Har också det problemet med mitt nya EPC2607 modem. Det är väldigt olika hur ofta det startar om. Ibland går det dagar emellan omstarterna och ibland startar det om flera gånger per dag.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det känns ju inget vidare! Jag har i alla fall felanmält det till Comhem, får se om de hittar nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhymes

Japp hände mig också första veckan, kopplade ner flera gånger per kväll, grymt störande!!! Specielt om man som jag spelar en del poker.

Jag ringde så klart och klagade och efter några dagar så har det funkat bra, kanske 85-95% av dagarna så kopplas jag aldrig ner, sen kommer de någon dag då och då som de får lite ryck men de får man väll ta.

När jag ändå skriver här:

Jag skulle vilja byta IP adress, hur gör jag lättast det?

Kollade runt lite och på någon sida gav man rådet att koppla ur alla kablar från modemet, i ett dygn eller liknande, och hoppas att någon annan får mitt nuvarande IP.

Många rekommenderade att ändra MAC-adress... Något jag inte riktigt vet vad det är men tankade ett program ( Etherchange ) som tydligen skulle fixa detta om MAC adressen inte var låst eller nått...

Har ni något smidigt sätt får ni gärna berätta!

Permalänk
Medlem

Har Precis fått igång vårat bredband från Comhem. Från Telia ADSL 16/1 till Comhem 24 mbit/s
Skall vi verkligen ha 1 upp.

Och modemet jag fick är ett SA EPC2434.

SA EPC2434 Manual

Men jag har 3 problem so far:

1. Jag ska sätta fast IP till 2 burkar, vad jag fattat så ska jag använda "Fixed CPE IP Assignment" för att gå till väga. Men när jag adderar min egna IP (192.168.0.101) så får jag svaret "Dublicated MAC Adress!", Prövade även att stänga av bryggan och omstart. Även när jag prövar med den andra burken. Det gick dock en gång med den första datorn, hur jag gjorde vet jag inte. Men när jag insåg att det var fel IP så var jag tvungen att ändra.

2. Läste att Comhem byter IP från och till? Stämmer detta?
Isåfall hur gör jag som vill dra RDP och enkla sever tjänster så som spel eller FTP/HTTP?
Hade förut en Dlink router som hade stöd för dlinkddns tjänst så hade en fast länk. Men ny kan jag ju inte använda den då modemet är min router.

3. Inte så stort problem, men den sista tabben Advance kommer jag inte åt. Den vill ha ett lösenord men jag hittade inte default lösen för det OCH det funkar inte med det första lösenordet jag angav. Är jag ensam med detta problem?

Funderade ett tag att försöka skaffa ett NYTT modem som INTE har router och fortsätta använda min Dlink, men pristerna på dom verkar ju inte att hurra för, och Cisco gör ju bra saker. Då tycker man ju att ett företag FRÅN Cisco ska vara desamma.

Tack i förväg för hjälp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Phunky: Vilken tid på dygnet brukar de koppla in nya tjänster?

Är det vid 12 slaget?

Enligt mina sidor ska mitt 50mbit kopplas in 1/2 altsså imorgon söndag.

Främst tisdagar och torsdagar mellan 02.00-06.00. Vet ej vad de ska göra om det görs under helgen. De gör inga uppgraderingar helgtid utan enbart avbrott för fix av ev tekniska fel.

Edit: Såg att det var inkoppling av tjänsten för dig och inte tekniskt i nätet. Det sköts normalt sett automatiserat och sker 00.00

Alle090: Beror ju helt på vad du beställt. comhem har 24/1 och 24/10 att välja på. Ser ut som du beställt 24/1 helt enkelt.

Du gör nog bäst i att be comhem om ett icke trådlöst modem med inbyggd router i utbyte mot ditt nuvarande. Vet många som har problem att få en annan router bakom att fungera och känner inte själv till någon bra lösning på detta.

Läste att Comhem byter IP från och till? Stämmer detta?: Korrekt. dyndns osv är tjänster som du komemr runt detta med.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Alle090: Beror ju helt på vad du beställt. comhem har 24/1 och 24/10 att välja på. Ser ut som du beställt 24/1 helt enkelt.

Du gör nog bäst i att be comhem om ett icke trådlöst modem med inbyggd router i utbyte mot ditt nuvarande. Vet många som har problem att få en annan router bakom att fungera och känner inte själv till någon bra lösning på detta.

Läste att Comhem byter IP från och till? Stämmer detta?: Korrekt. dyndns osv är tjänster som du komemr runt detta med.

Tack, Löst dom mesta problemen nu. Ska försöka ett tag med denna och se hur den försöker tillfredställa mig.

Måste ha läst fel eller något, vi måste ha beställt 24/1.

Ska försöka med dyndns.

Tack återigen för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle090
1. Jag ska sätta fast IP till 2 burkar, vad jag fattat så ska jag använda "Fixed CPE IP Assignment" för att gå till väga. Men när jag adderar min egna IP (192.168.0.101) så får jag svaret "Dublicated MAC Adress!", Prövade även att stänga av bryggan och omstart. Även när jag prövar med den andra burken. Det gick dock en gång med den första datorn, hur jag gjorde vet jag inte. Men när jag insåg att det var fel IP så var jag tvungen att ändra.

Varför sätta fast ip?

Sitter också med de modemet och tycker de funkar bra att låta modemet själv sköta den biten, 2 datorer och 1skrivare.

Citat:

2. Läste att Comhem byter IP från och till? Stämmer detta?
Isåfall hur gör jag som vill dra RDP och enkla sever tjänster så som spel eller FTP/HTTP?
Hade förut en Dlink router som hade stöd för dlinkddns tjänst så hade en fast länk. Men ny kan jag ju inte använda den då modemet är min router.

Du kan få nytt ip ett par gånger per dygn till att sitta med samma ip i flera månader, prova dyndns.
Kör det själv ihop med en ftp-server och funkar finfint att komma åt ftp'n även när jag fått nytt ip, har ett litet program som kollar ip och automatiskt uppdaterar adressen jag fått av dyndns.
www.dyndns.com

Citat:

3. Inte så stort problem, men den sista tabben Advance kommer jag inte åt. Den vill ha ett lösenord men jag hittade inte default lösen för det OCH det funkar inte med det första lösenordet jag angav. Är jag ensam med detta problem?

Är låst för oss kunder men kanske finns lösenord att hitta på internet om du söker.
Hittar du så får du gärna säga det.

Citat:

Funderade ett tag att försöka skaffa ett NYTT modem som INTE har router och fortsätta använda min Dlink, men pristerna på dom verkar ju inte att hurra för, och Cisco gör ju bra saker. Då tycker man ju att ett företag FRÅN Cisco ska vara desamma.

Kontakta comhem omgående och fråga om du kan byta, epc2232(?) är ett rent kabelmodem.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt galen har stått i kö 40min nu och dessa två fraser dyker upp var 5:te sekund, riktigt irriterande, antagligen vill de få folk att lägga på.

"För att få snabbare hjälp genom att använda vår röststyrda support och inkopplingstjänst för bredband, tryck 1."

"Vi har förnärvarande tekniska problem med samtliga våra tjänster i landskrona felsökning pågår och vi ber er avvakta...."

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

40 minuters telefonkö – igen? Verkar uppenbarligen inte som att Tomas Franzéns löfte om 200-miljoner-kronor-satsning på bättre kundtjänst som utlovades redan i oktober blev nåt av med. Än värre vore väl i och för sig om de faktiskt pungade ut med så mycket pengar och det har raserat igen...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
40 minuters telefonkö – igen? Verkar uppenbarligen inte som att Tomas Franzéns löfte om 200-miljoner-kronor-satsning på bättre kundtjänst som utlovades redan i oktober blev nåt av med. Än värre vore väl i och för sig om de faktiskt pungade ut med så mycket pengar och det har raserat igen...

Efter 55min så la jag på, orkade inte helt enkelt blev något psykat av det automatiska svaret som dök upp hela jäkla tiden.

Efter att jag laggt på så ringde jag igen fast den här gången abbonemangsavdelningen som svarade efter drygt 3min, jag berättade hur min situation var och frågar om de ens har folk på tekniska avdelningen iom att jag stått i kö närmare 1 timme, han knackar lite på sin dator och säger "men det är bara 1 person i kö", varpå han kopplar mig till Teknisk support och efter 5min svarar de.

Märkligt hur de kan vidarekoppla intern och de svarar medans när man själv ringer via växeln ska det ta hundra år innan de svarar.

Hursomhelst har fått min tjänst inkopplat och det verkar fungera, 47/9 får jag nu enligt TPTEST.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Varför sätta fast ip?

Sitter också med de modemet och tycker de funkar bra att låta modemet själv sköta den biten, 2 datorer och 1skrivare.

Jag vill inte att mina enheter i nätverket ändrar IP. Ifall jag använder Port Forwarding till en adress och sean så får den datorn en annan adress så blir ju allt fel. Te.x min server för spel och FTP och min spel dator för RDP.

Men jag har ÄN problemet med detta. Tydligen så ska man kunna kunna fixa detta genom att sätta en egen adress på enheten, men då får jag bara fel om att man inte ska använda "Multiple Default Gateways" vilket jag INTE har. Jag har BARA en gateway. Var FAN Windows hittar nummer 2 vet jag inte. Men SUR som FAN blir jag.....

Citat:

Du kan få nytt ip ett par gånger per dygn till att sitta med samma ip i flera månader, prova dyndns.
Kör det själv ihop med en ftp-server och funkar finfint att komma åt ftp'n även när jag fått nytt ip, har ett litet program som kollar ip och automatiskt uppdaterar adressen jag fått av dyndns.
www.dyndns.com

Mjo, läste om den ett tag, Ska försöka så fort jag får igång ipadresserna.

Citat:

Är låst för oss kunder men kanske finns lösenord att hitta på internet om du söker.
Hittar du så får du gärna säga det.

SÅ Comhem HAR KONTROLL över VÅRA routrar?!?
Jävla F*TTOR (Ursäkta mitt språk).
Får man inte kontrollera sina egna saker 100% så känns detta väderlöst, Hoppas INTE dom har för viktiga saker där. Så däremot att man själv inte kan uppdatera firmware själv, nåt dom gör då :-/

Citat:

Kontakta comhem omgående och fråga om du kan byta, epc2232(?) är ett rent kabelmodem.

Mjo, funderat på att ringa om ett annat modem. Hittintils har jag bara haft strul och jag har haft skiten i ca 12 timmar. -.-'
Men men, internet har inte gått ner (FÖRUTOM när jag sätter static IP) och jag har ju den lovade hastigheten så det gäller väl att lära och förstå..

OffT: WTH?!

Tror inte det är den ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84

Tror du ett system för 200miljoner tar 2mån att bygga sedan dendär infon postades? Kommer ske stegvis som jag förstår det och första steget är inte förräns i mars för att sedan vara helt klart i slutet av 2009. Ännu så länge kan ni alltså inte räkna med nån förbättring. Spelar ingen roll om man hyr in världens bäst programmerare om man ska bygga ett kundsystem från grunden. Det tar helt enkelt lång tid och är fruktansvärt dyrt.

Har sett kundsystem för företag med en tjänst till totalt 10.000 kunder tex webbshoppar som tagit längre än så att klarställa.

Visa signatur

Dooh!