Hur partitionerar jag för optimal prestanda?

Permalänk

Hur partitionerar jag för optimal prestanda?

För närvarande har jag partitionerat 1 partition / hårddisk (2 st 320GB).
Varvid jag har hela Windows kitet på C: och sen lagrar på D:
Har fått höra att man bör ha en separat partition till windows men även en till växlingsfil och tempfiler? Sen utöver detta sprida det till hårddisken som systemet inte ligger på.
Hur ska jag lägga upp liret?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Du vinner ingen prestanda att partionera hårddisken i 2 delar och ha Windows på den ena och växlingsfilen på den andra partionen. Du måste ha partionen på en annan HDD för att vinna lite prestanda.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så har du 2 diskar á 320 Gb

Partionera upp den ena till den storlek du vill ha till windows och program. Därefter lägg växlingsfilen på båda diskarna.

Permalänk
Medlem

Partioner och optimal prestanda har visserligen med varandra att göra, men som tidigare sagts så gäller det först och främst om man delar upp på flera diskar.

Med två hårddiskar så skulle jag lagt Operativet och program i två skillda partioner på den första, tillsammans med en swap på 2-3x RAM (inte för att man brukar använda så mycket men när man ändå har plats över..). Andra disken skulle få ha tempen och övriga filer som bilder och musik, samt swap på ca 0,5-1x RAM. Det i tre partioner, en för temp, en för filer, en för swap.
Jag skulle således få sex partioner.

Varfrö så många? Man behöver ju faktiskt inte skilja första swapen från operativet.
För att det blir lätt att hålla reda på. Exempelvis har jag nu fem partioner på min 100 GB och enda disk. En för operativet, en för swapen, en för program, en för temporära filer och photoshop scratch, en för övriga filer.
När swapen får en bestämd storlek (kan diskuteras, detta var bara vad jag själv föredrog) på egen partion så fragmenteras den inte, jag behöver således aldrig defragmentera den och får förhoppningsvis den vägen en enkel skött, samt så långt det nu går med bara en disk, optimal prestanda för min swap. I övrigt är det bara för att hålla ordning och reda, samt att det blir enkelt att defragmentera

Så långt jag vet om parioner och prestanda, säg gärna ert om det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Du vinner ingen prestanda att partionera hårddisken i 2 delar och ha Windows på den ena och växlingsfilen på den andra partionen. Du måste ha partionen på en annan HDD för att vinna lite prestanda.

Så tänkte jag också, känns logiskt, men blev konfundersam efter att läst andra trådar så jag vill ha det bekräftat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Partioner och optimal prestanda har visserligen med varandra att göra, men som tidigare sagts så gäller det först och främst om man delar upp på flera diskar.

Med två hårddiskar så skulle jag lagt Operativet och program i två skillda partioner på den första, tillsammans med en swap på 2-3x RAM (inte för att man brukar använda så mycket men när man ändå har plats över..). Andra disken skulle få ha tempen och övriga filer som bilder och musik, samt swap på ca 0,5-1x RAM. Det i tre partioner, en för temp, en för filer, en för swap.
Jag skulle således få sex partioner.

Varfrö så många? Man behöver ju faktiskt inte skilja första swapen från operativet.
För att det blir lätt att hålla reda på. Exempelvis har jag nu fem partioner på min 100 GB och enda disk. En för operativet, en för swapen, en för program, en för temporära filer och photoshop scratch, en för övriga filer.
När swapen får en bestämd storlek (kan diskuteras, detta var bara vad jag själv föredrog) på egen partion så fragmenteras den inte, jag behöver således aldrig defragmentera den och får förhoppningsvis den vägen en enkel skött, samt så långt det nu går med bara en disk, optimal prestanda för min swap. I övrigt är det bara för att hålla ordning och reda, samt att det blir enkelt att defragmentera

Så långt jag vet om parioner och prestanda, säg gärna ert om det.

Skulle man kunna dra slutsatsen att jag bör skilja temp, swap och windows ifrån varandra, kanske helst på olika hårddiskar för att få optimal prestanda?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Skulle man kunna dra slutsatsen att jag bör skilja temp, swap och windows ifrån varandra, kanske helst på olika hårddiskar för att få optimal prestanda?

Allra helst bör man ha en hårddisk för varje fil

Men nja, allt beror på hur du använder din dator.
Själv använder jag ofta swapen då jag sitter med exempelvis Photoshop och samtidigt har lite RAM. Så jag bestämmer en storlek och ger den egen partion mellan programmet och operativet. Jag behöver aldrig fragmentera just den partionen.
Tempfiler lägger jag i egen partion för att kunna defragmentera den disken när jag verkligen behöver, och det tar då 5 min istället för 25.
All denna uppdelning använder jag av samma anledning, ordning och reda, vilket i sin förlängning även ger prestanda.

Jämför med din bokhylla

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Allra helst bör man ha en hårddisk för varje fil

Men nja, allt beror på hur du använder din dator.
Själv använder jag ofta swapen då jag sitter med exempelvis Photoshop och samtidigt har lite RAM. Så jag bestämmer en storlek och ger den egen partion mellan programmet och operativet. Jag behöver aldrig fragmentera just den partionen.
Tempfiler lägger jag i egen partion för att kunna defragmentera den disken när jag verkligen behöver, och det tar då 5 min istället för 25.
All denna uppdelning använder jag av samma anledning, ordning och reda, vilket i sin förlängning även ger prestanda.

Jämför med din bokhylla

Antingen 1 eller 100 i bokhyllan
Förstår logiken att man ska ha en hårddisk per kategori men blir det verkligen någon vinst i prestanda om jag har temp, swap, system på samma hårddisk fast i olika partitioner jämfört mot att ha samtliga i 1 partition på samma hdd? Förstår ditt ordning & reda-resonemang men så pedantisk känner jag inget behov av.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 partitioner på systemdisken.

C: Windows + Program.
D: Mina dokument
E: Spel

På detta sätt är det lätt att installera om datorn om det skulle behövas.
Swappen ligger just nu på D: lägst bak på partitionen så den inte blir defragmenterad, den är på fast storlek.
Hade jag haft en till hårddisk nu hade jag lagt in en ren första partition för swapfilen, sedan hade jag delat upp i ett par dela till beroende vad jag ska ha på den.

MP3, filmer mm ligger på min server.

Datorn är enligt sign.

Att lägga swapfilen på annan partition på sysemdisken ger inte någon direkt prestandaökning, för min del handlar det mest om att just ordning och reda.
Har man ett 3:e parts defragmenteringsprogram så kan man lägga swapfilen lägst bak på C:partitionen, på detta sätt så kommer den inte bli lika lätt defragmenterad mm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag kör 3 partitioner på systemdisken.

C: Windows + Program.
D: Mina dokument
E: Spel

På detta sätt är det lätt att installera om datorn om det skulle behövas.
Swappen ligger just nu på D: lägst bak på partitionen så den inte blir defragmenterad, den är på fast storlek.
Hade jag haft en till hårddisk nu hade jag lagt in en ren första partition för swapfilen, sedan hade jag delat upp i ett par dela till beroende vad jag ska ha på den.

MP3, filmer mm ligger på min server.

Datorn är enligt sign.

Att lägga swapfilen på annan partition på sysemdisken ger inte någon direkt prestandaökning, för min del handlar det mest om att just ordning och reda.
Har man ett 3:e parts defragmenteringsprogram så kan man lägga swapfilen lägst bak på C:partitionen, på detta sätt så kommer den inte bli lika lätt defragmenterad mm.

Hur gör jag för att lägga något längst bak på partitionen, ex. swapfilen?
Eftersom jag har 2 st hårddiskar kanske jag kan vinna prestanda genom att lägga swap och temp på disk2 (disk1=systemdisk)

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur gör jag för att lägga något längst bak på partitionen, ex. swapfilen?
Eftersom jag har 2 st hårddiskar kanske jag kan vinna prestanda genom att lägga swap och temp på disk2 (disk1=systemdisk)

Har du ett 3:e parts defragmenteringsprogram och väljer att defragmentera swapfilen så brukar dom lägga den långt bak på hårddisken.
Annars kan du även göra detta manuelt genom att stänga av swapfilen, sedan defragmentera partitionen, sedan lägga till swapfilen igen.

Angående om du har två hårddiskar.
Kör du P-ATA IDE-hårddiskar så vinner du inte något på att lägga swapfilen på andra hårddisken om du kör både diskarna på samma IDE-kanal (samma IDE-utag).
Du måste ha systemdisken på IDE-1 och den andra på IDE-2.

Detta då det ej går att läsa från båda hårddiskarna samtidigt om dom är kopplade på samma IDE-kanal/utag.

Har du S-ATA så är det däremot mycket enklara att göra det.
Eller kör du SCSI så får du även där en rejäl prestandaökning då SCSI-systemet inte är beroende att gå genom CPU:n då det läses mellan två hårddiskar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

jag har 3 partitioner på 1 320gb, 20gb är vista ( bra om man ska installera om ), 50 gb för downloads och filer och 75gb för spel och program, har 156gb oallokerat ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
jag har 3 partitioner på 1 320gb, 20gb är vista ( bra om man ska installera om ), 50 gb för downloads och filer och 75gb för spel och program, har 156gb oallokerat ännu.

Men vad är poängen med att ha en partion för spel och program när man installerar om windows så slutar ju programmen att fungera. Framförallt då det krävs registerposter och övriga filer som läggs i windowsmappen ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Men vad är poängen med att ha en partion för spel och program när man installerar om windows så slutar ju programmen att fungera. Framförallt då det krävs registerposter och övriga filer som läggs i windowsmappen ?

De allra flesta spel kommer fungera utan registerposter. Det har bara hänt mig ett par gånger att jag måste installera om. Nu senast med Guitar hero 3.

Permalänk
Citat:

Har du ett 3:e parts defragmenteringsprogram och väljer att defragmentera swapfilen så brukar dom lägga den långt bak på hårddisken.
Annars kan du även göra detta manuelt genom att stänga av swapfilen, sedan defragmentera partitionen, sedan lägga till swapfilen igen.

Angående om du har två hårddiskar.
Kör du P-ATA IDE-hårddiskar så vinner du inte något på att lägga swapfilen på andra hårddisken om du kör både diskarna på samma IDE-kanal (samma IDE-utag).
Du måste ha systemdisken på IDE-1 och den andra på IDE-2.

Detta då det ej går att läsa från båda hårddiskarna samtidigt om dom är kopplade på samma IDE-kanal/utag.

Har du S-ATA så är det däremot mycket enklara att göra det.
Eller kör du SCSI så får du även där en rejäl prestandaökning då SCSI-systemet inte är beroende att gå genom CPU:n då det läses mellan två hårddiskar.

Bra att veta. Alltså så anser du att jag har en del att vinna utav att lägga swap (och temp?) på hdd2?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty

Dom flesta spel kräver inte på något sätt att installeras om. På nyare spel sparas visserligen sparade spel och inställningar i "Mina dokument" men den flyttar man ju även den från C:.

Även dom spel och program som kräver att man installerar om finns det fördelar att ta bort dom från C:.
Efter en ominstallation så döper du om spel/programmappen till tex "D:\spel\quake5" till "D:\spela\old_quake5".
Installera sedan spelet/programmet i mappen "D:\spel\quake5".
Radera sedan "D:\spel\quake5", döp tillbaka "D:\spela\old_quake5" till "D:\spel\quake5" och alla dina inställningar, sparade spel etc är kvar.

Om spelat även sparat spel i "Mina dokument" har du INNAN du gör detta ställt om "Mina dokuent" till rätt kattalog ex: "D:\Mina dokument".

Det är enbart fördelar att ta bort spel och mina dokument från C:
Finns även fördelar med program, men för min del så installerar jag dom på C: då det oftast inte är så kritiskt med inställningar mm. Är ju bara Opera som jag måste spara mina bokmärken på. Tha Bat E-Mail har jag installerat i "Mina Dokument" för att slippa problem...

Citat:

Bra att veta. Alltså så anser du att jag har en del att vinna utav att lägga swap (och temp?) på hdd2?

Ja, du kommer vinna prestanda för du kan på det sättet få två saker att laddas sammtidigt.

Visa signatur

Permalänk

Kan jag slänga in detta direkt i partition1 på hdd2 eller är en ny/separat partition nödvändigt?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan jag slänga in detta direkt i partition1 på hdd2 eller är en ny/separat partition nödvändigt?

Nej, du behöver inte på något sätt ha den på en egen parition, det handlar mest om att man ska tvinga swapfilen att hamna så långt fram på hårddisken som möjligt + att man vill ha lite ordning och reda.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej, du behöver inte på något sätt ha den på en egen parition, det handlar mest om att man ska tvinga swapfilen att hamna så långt fram på hårddisken som möjligt + att man vill ha lite ordning och reda.

Kan bli tufft eftersom 40-50% av hdd2 redan är upptaget. Något jag bör överväga?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan bli tufft eftersom 40-50% av hdd2 redan är upptaget. Något jag bör överväga?

Nej, gör så här istället.
Defragmentera hårddisken, gärna med ett 3:e parts mjukvara.
Sedan så lägger du bara swapfilen på den andra hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej, gör så här istället.
Defragmentera hårddisken, gärna med ett 3:e parts mjukvara.
Sedan så lägger du bara swapfilen på den andra hårddisken.

Problemmet blir bara att jag får göra det efterhand jag fyller disken för att kunna behålla swap längst bak.
Någon särskild programvara du kan rekommendera?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemmet blir bara att jag får göra det efterhand jag fyller disken för att kunna behålla swap längst bak.
Någon särskild programvara du kan rekommendera?

Varför måste du ha swapen längst bak? Om du skapar en ny fast pagefil så kommer den aldrig bli defragmenterad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Varför måste du ha swapen längst bak? Om du skapar en ny fast pagefil så kommer den aldrig bli defragmenterad.

Fick för mig att swapen var tvungen att antingen vara längst fram eller bak för att inte bli defragmenterad.
Har jag en "fast" swap/page -fil när jag valt att undvara 2-4 GB på en specifik partition?

Det har varit mycket prat om växlingsfilen, skulle gärna också vilja veta hur jag bör göra med TEMP. Fått många förslag om att även ha detta separat så jag tänkte ha TEMP tillsammans med SWAP på hdd2.
Jag har ju två olika platser för TEMP, en under \windows\temp och en under Documents and Settings\Administratör\Lokala inställningar\Temp, är det lämpligt att ändra båda till hdd2\TEMP?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick för mig att swapen var tvungen att antingen vara längst fram eller bak för att inte bli defragmenterad.
Har jag en "fast" swap/page -fil när jag valt att undvara 2-4 GB på en specifik partition?

Det har varit mycket prat om växlingsfilen, skulle gärna också vilja veta hur jag bör göra med TEMP. Fått många förslag om att även ha detta separat så jag tänkte ha TEMP tillsammans med SWAP på hdd2.
Jag har ju två olika platser för TEMP, en under \windows\temp och en under Documents and Settings\Administratör\Lokala inställningar\Temp, är det lämpligt att ändra båda till hdd2\TEMP?

Istället för att flytta temp-mappen så ta och installera CCleaner och radera ut allt i temp lite då och då.
Du vinner ingen prestanda alls att flytta temp-mappen, det enda som händer om du inte flyttar den är att du får lite fler fragmenterade filer på hårddisken. Men dessa filer är just filer i temp-mappen som används oftast en enda gång.

Ladda ner CCleaner här: http://www.ccleaner.com/
Var noga under installationen att bocka ur allt utom att du vill ha "kör ccleaner" och "öppna ccleaner" när man högerklickar på papperskorgen.
När du ska tömma papperskorgen så högerklickar du på den och väljer "kör ccleaner" så rensas alla temporära filer mm mm.

Men första gången du har installerat väljer du "öppna ccleaner", sedan väljer du att köra städning... Du ska inte bli förvånad om du rensar över 1 GByte med skit (om du har XP, Vista har inte lika mycket problem med massa temporära filer överallt).

Att ha en fast swapfil gör du där du väljer vart du ska ha swapfilen, där ställer du min och max-storlek, tag då och skriv samma värde så blir den fast.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Istället för att flytta temp-mappen så ta och installera CCleaner och radera ut allt i temp lite då och då.
Du vinner ingen prestanda alls att flytta temp-mappen, det enda som händer om du inte flyttar den är att du får lite fler fragmenterade filer på hårddisken. Men dessa filer är just filer i temp-mappen som används oftast en enda gång.

Ladda ner CCleaner här: http://www.ccleaner.com/
Var noga under installationen att bocka ur allt utom att du vill ha "kör ccleaner" och "öppna ccleaner" när man högerklickar på papperskorgen.
När du ska tömma papperskorgen så högerklickar du på den och väljer "kör ccleaner" så rensas alla temporära filer mm mm.

Men första gången du har installerat väljer du "öppna ccleaner", sedan väljer du att köra städning... Du ska inte bli förvånad om du rensar över 1 GByte med skit (om du har XP, Vista har inte lika mycket problem med massa temporära filer överallt).

Att ha en fast swapfil gör du där du väljer vart du ska ha swapfilen, där ställer du min och max-storlek, tag då och skriv samma värde så blir den fast.

Tusen tack! Precis ett sådant program har jag letat efter men där finns en hel uppsjö av dom. Komiskt nog hade du rätt angående hur mycket skräp som fanns, dock underskattade mängden något. Landade på 1,7 GB.

Exempelvis så sätter jag 4 GB på både min och max?

Är register-funktionen tillförlitlig i CCleaner?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Tusen tack! Precis ett sådant program har jag letat efter men där finns en hel uppsjö av dom. Komiskt nog hade du rätt angående hur mycket skräp som fanns, dock underskattade mängden något. Landade på 1,7 GB.

Exempelvis så sätter jag 4 GB på både min och max?

Är register-funktionen tillförlitlig i CCleaner?

Japp, sätt swapfillen som du säger.

Registorfunktionen fungerar helt okey. Använder den då och då.

Visa signatur

Permalänk

Hur mycket bättre prestanda pratar vi om och på vilka områden?

Om jag har 25fps i ett spel nu. Hur mycket skulle jag få om jag delade upp det på två olika hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Registerdelen i CCleaner kör jag alltid med och jag har aldrig ens tvekat över att radera alla posterna den har hittat. Har aldrig orsakat några som helst problem hos mig under det senaste året. (Du kan ju givetvis välja att ta en backup innan)

Permalänk
Medlem

Nu slipper jag göra en egen tråd. Så här har jag de nu:

http://pici.se/338963/

Kommentera gärna (:

Edit: om Jag fattar rätt så är växlingsfilen extra ramminne inbyggt i Operativsystemet?

Permalänk

Alltså jag har verkligen inte förstått nått om swap och temp.
Hur skapar man en växlingsfil? Hur ändrar man vägen till temp till en annan disk?

Jag har alltid kört såhära. Först hade jag en 80gig så körde jag den 40/40. Nu har jag en 320gb och kör den 120/170. Finns det något bättre sätt att köra allt på för mig? Vill skippa ominstallationer dock!