Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Den verkar riktigt intressant. Jag ska definitivt ta en närmare titt på den när den kommer ut i butik. Hoppas att det inte dröjer länge. Tack för tipset.

Det finns ju en del leverantörer som listat den som inkommande 20/1. Det är om en vecka det...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Det finns ju en del leverantörer som listat den som inkommande 20/1. Det är om en vecka det...

/xJom

Åh, så snart. Hoppas att det kommer att gå att beskåda den i någon butik strax därefter. Inte för att jag är i akut behov av ny skärm, men denna Philips är tveklöst den mest instressanta jag sett på ett bra tag. Synd bara att den bara verkar finnas i silver. Jag vill ha en svart.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan inte bestämma mig för vilken skärm jag ska ta.
Först tänkte jag välja någon av:

Samsung 2443BW
Samsung T240
BENQ E2400HD
Samsung 2493HM

Men det är svårt. Vet inte riktgit vad som är värt att välja. Spelar det egentligen så stor roll eller presterar alla de där skärmarna? Kommer det nyare 24" snart? Utbudet verkar inte vara så färskt. Jag skulle vilja ha snäppet högre upplösning än 1920x1080 men det verkar inte finnas om man inte köper 30" eller en gammal 23". Det gör jag nog inte.

Så någon som kan guida mig? Priset är inte så viktigt eftersom det kanske skiljer 1000kr men jag vill ha en bra skärm som jag kan spela en del på (ingen elitegaming men ändå). Den ska vara bekväm att titta på, jag vill inte ha något flimmer och den ska inte ge ifrån sig något ljud om man flipprar med dess inställningar. Bra färger, självklart. Alla tips är välkommna :)!

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Medlem

Vilket väggfäste från komplett rekommenderar ni?

Något fäste säger t.ex max 15kg men rekommendrar max 23". Inte ens tungviktare inom 24" väger väl 15kg utan foten?

Hur ser man hur många "led" fästena kan vridas i? Får väl ringa om ingen här har erfarenhet.

Finns det bättre väggfästen från andra ställen? (skall klara ungefär 15kg eller mer)

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk

Lutar just nu åt Acer P244Wbmii eftersom den e rätt billig...men efter att ha läst den här recensionen vet ja inte - http://www.maximumpc.com/article/reviews/acer_p244w - e inte suuuuper hardcore men så länge den levererar bra bild så e ja nöjd...

vad säger ni?

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk

Jag är extremt inne på 2443BW http://www.dustinhome.se/pd_5010186536.aspx
Har i princip lusläst alla forum som brukar fungera för mig. Problemet med 2443BW är att 5ms GTG ~ 14ms BTB vilket för mig låter mycket. Dock är det uteslutande 24" jag är ute efter.

Förklaring GTG = färg till färg
BTB = svart till vit

Den andra skärmen jag fastnat för är Acer's nya G24EID
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?reviewid=103521&... Föredrar den blåa modellen p.g.a priset då den har exakt samma kvalité men kan tyckas vara fulare i blått (vilket jag struntar fullständigt i).

Då betalar man alltså 1500;- mer för den och får då 178grader betraktningsvinkel båder hor. och vert. samt 2ms GTG = 5ms BTB.

Samsungskärmen har dåliga vinklar vilket gör att man inte kan använda den som tv och se på film med från sängen (enligt min mening) samt att den bara har 160grader vertikal betraktningsvinkel och 170grader horisontellt.

Min Huvudsakliga fråga är: Hur känns 14ms BTB egentligen ? överlever man det om man är något över casual-gamer ``?

Permalänk
Medlem

Har någon nämnt den här?

Isåfall, vad är felet med den? Schyst design, väldigt billig och 2ms..

LG W2442PA-BF
http://www.dustinhome.se/pd_5010197190.aspx

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 123123s
Har någon nämnt den här?

Isåfall, vad är felet med den? Schyst design, väldigt billig och 2ms..

LG W2442PA-BF
http://www.dustinhome.se/pd_5010197190.aspx

Jo har sätt den men dom har den inte på lager och jag har dålig koll på LG's pixelpolicy ? Någon som har erfarenhet med LG's monitorer ?

Det står på Dustin att den Inte har vridfunktion (pivot) och på Prisjakt står det att den har det. Vad stämmer?

Hur är det med BLB och inputlag och andra nackdelar har hittat lite info om den skärmen ? Är Inputlag och ms samma sak ? den har 2ms GTG det tycker jag är bra vilket ger 5ms (ISO) eller BTB **Response Time 6ms G2G = (16ms ISO)** Typexempel.

Tack för alla svar jag kan få är i desperat behov av tips för jag ska till att flytta och kan inte dra min 35Kilo tunga 21" CRT till ett litet rum på stan. Dock vill jag inte köpa grisen i säcken bara för att jag fick bråttom!

Cheers !!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schwedopell
Jag är extremt inne på 2443BW http://www.dustinhome.se/pd_5010186536.aspx
Har i princip lusläst alla forum som brukar fungera för mig. Problemet med 2443BW är att 5ms GTG ~ 14ms BTB vilket för mig låter mycket. Dock är det uteslutande 24" jag är ute efter.

Förklaring GTG = färg till färg
BTB = svart till vit

Den andra skärmen jag fastnat för är Acer's nya G24EID
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?reviewid=103521&... Föredrar den blåa modellen p.g.a priset då den har exakt samma kvalité men kan tyckas vara fulare i blått (vilket jag struntar fullständigt i).

Då betalar man alltså 1500;- mer för den och får då 178grader betraktningsvinkel båder hor. och vert. samt 2ms GTG = 5ms BTB.

Samsungskärmen har dåliga vinklar vilket gör att man inte kan använda den som tv och se på film med från sängen (enligt min mening) samt att den bara har 160grader vertikal betraktningsvinkel och 170grader horisontellt.

Min Huvudsakliga fråga är: Hur känns 14ms BTB egentligen ? överlever man det om man är något över casual-gamer ``?

Mja, var har du läst att Acerskärmen har 178 graders betraktningsvinkel? Det ska vara en TN-panel i den också.
Du har ju två recensioner länkat direkt från Prisjakt (den blåa).
Jag tror knappast att du kommer uppleva Samsungskärmen som det minsta efterhängsen. Haka inte upp dig på millisekundrarna.
Bäst info när det gäller inställningsmöjligheter får man antagligen från tillverkaren och jodå, pivot där
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/lcdbildskarmar...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo har sätt den men dom har den inte på lager och jag har dålig koll på LG's pixelpolicy ? Någon som har erfarenhet med LG's monitorer ?

Det står på Dustin att den Inte har vridfunktion (pivot) och på Prisjakt står det att den har det. Vad stämmer?

Hur är det med BLB och inputlag och andra nackdelar har hittat lite info om den skärmen ? Är Inputlag och ms samma sak ? den har 2ms GTG det tycker jag är bra vilket ger 5ms (ISO) eller BTB **Response Time 6ms G2G = (16ms ISO)** Typexempel.

Tack för alla svar jag kan få är i desperat behov av tips för jag ska till att flytta och kan inte dra min 35Kilo tunga 21" CRT till ett litet rum på stan. Dock vill jag inte köpa grisen i säcken bara för att jag fick bråttom!

Cheers !!

Ett tips om det är bråttom:
du har ju 2 veckors ångerrätt när du beställer online. Så köp en skärm som verkar bra nu, prova den i 1 vecka och bestäm sedan om du vill behålla den eller ej

Permalänk

Betraktningsvinkel Horisontell 176°
Betraktningsvinkel Vertikal 176°

råkade visst skriva 178°

Står på Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010205997.aspx

Paneltyp TN+Crystal Brite (vad det nu betyder i verkligheten) mycke marknadsföring med sånt där... exempelvis 50000:1 i kontrast? det låter som rent KOLLA HÄR och inget verklighetsbaserat direkt,,

Ja, du har nog rätt man ska nog inte haka upp sig på millisekundrarna men då man är van CRT vilket man kört med hela livet och aldrig testat TFT är man livrädd för eftersläpningar o dyl.

Att betraktningsvinkeln endast är på Vertikal-led 160° är också någonting som låter mindre kul i mina öron .. Måste man sitta exakt på rätt avstånd och precis mitt framför skärmen känns den inte som nån höjdare för lata filmkvällar och fredagsmys eller liknande aktiviteter.. Eller är det verkligen så illa?

Permalänk
Medlem

Crystalbrite är ju ett stekigare ord för att skärmen är glansig. Rätta mig om jag har fel!

Edit: efter att ha använt 2 glansiga skärmar (en laptop och en 22" skärm) så tycker jag att det är sämre med en glansigare skärm. Varför vet jag inte riktigt. Tycker inte det är lika skönt att kolla på :S

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Citat:

Betraktningsvinkel Horisontell 176°
Betraktningsvinkel Vertikal 176°

råkade visst skriva 178°

Står på Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010205997.aspx

Paneltyp TN+Crystal Brite (vad det nu betyder i verkligheten) mycke marknadsföring med sånt där... exempelvis 50000:1 i kontrast? det låter som rent KOLLA HÄR och inget verklighetsbaserat direkt,,

Ja, du har nog rätt man ska nog inte haka upp sig på millisekundrarna men då man är van CRT vilket man kört med hela livet och aldrig testat TFT är man livrädd för eftersläpningar o dyl.

Att betraktningsvinkeln endast är på Vertikal-led 160° är också någonting som låter mindre kul i mina öron .. Måste man sitta exakt på rätt avstånd och precis mitt framför skärmen känns den inte som nån höjdare för lata filmkvällar och fredagsmys eller liknande aktiviteter.. Eller är det verkligen så illa?

Dustin har skrivit fel eller så är det några fusksiffror Acer har uppgivit.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=368171
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=336834

Du har bilder från olika vinklar åtminstone i Prads recension

Eftersom du är van vid CRT så hmm, ja, jag tror du kommer få dig en mindre chock över färgförändringarna när man rör lite på sig.

Kontrasten är rent hittepå ja

"For normal use, we recommend that the brightness is reduced to 40 with a somewhat lower green value. Thus, an acceptable contrast of 700:1 can be achieved. Even though we cannot verify the dynamic contrast of 50.000:1, which is far from reality, the Acer G24 triumphs in terms of the subjective image quality. The glossy panel remains a matter of taste, but makes the image more plastic and provides more colour brilliance."

Tycker du ska besök några stormarknader som Onoff, Elgiganten m.fl om du inte har sett så många platta skärmar i verkliga livet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Mja, var har du läst att Acerskärmen har 178 graders betraktningsvinkel? Det ska vara en TN-panel i den också.
Du har ju två recensioner länkat direkt från Prisjakt (den blåa).
Jag tror knappast att du kommer uppleva Samsungskärmen som det minsta efterhängsen. Haka inte upp dig på millisekundrarna.
Bäst info när det gäller inställningsmöjligheter får man antagligen från tillverkaren och jodå, pivot där
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/lcdbildskarmar...

Ja, tackar jag tänkte inte på att kolla tillverkarens sida = )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bump1
Ett tips om det är bråttom:
du har ju 2 veckors ångerrätt när du beställer online. Så köp en skärm som verkar bra nu, prova den i 1 vecka och bestäm sedan om du vill behålla den eller ej

Ja det låter ju inte så dumt får prova det = )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 123123s
Crystalbrite är ju ett stekigare ord för att skärmen är glansig. Rätta mig om jag har fel!

Edit: efter att ha använt 2 glansiga skärmar (en laptop och en 22" skärm) så tycker jag att det är sämre med en glansigare skärm. Varför vet jag inte riktigt. Tycker inte det är lika skönt att kolla på :S

Sweet att få reda på det, det får absolut följa med i mina beräkningar.

Vet fortfarande inte hur jag ska göra när LG'n fortfarande inte finns på lager hos Dustinhome. Står ju inte när den kommer in heller:/ haha jag får helt enkelt kika vidare,.,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Dustin har skrivit fel eller så är det några fusksiffror Acer har uppgivit.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=368171
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=336834

Du har bilder från olika vinklar åtminstone i Prads recension

Eftersom du är van vid CRT så hmm, ja, jag tror du kommer få dig en mindre chock över färgförändringarna när man rör lite på sig.

Kontrasten är rent hittepå ja

"For normal use, we recommend that the brightness is reduced to 40 with a somewhat lower green value. Thus, an acceptable contrast of 700:1 can be achieved. Even though we cannot verify the dynamic contrast of 50.000:1, which is far from reality, the Acer G24 triumphs in terms of the subjective image quality. The glossy panel remains a matter of taste, but makes the image more plastic and provides more colour brilliance."

Tycker du ska besök några stormarknader som Onoff, Elgiganten m.fl om du inte har sett så många platta skärmar i verkliga livet.

Okej. En mindre Chock säger du, alltså Negativt gissar jag.

Okej jag får prova antingen bump1's alternativ att ta hem en skärm på öppet köp eller Jontes förslag.. Surt att ingen skärm har allting bra:p inte ens de som kostar 10000;- tex http://www.dustinhome.se/pd_5010204023.aspx Då har den dåli ms istället.. ush man blir nog lurad på nått sätt vad man än väljer känns det som

Tack för alla svar! Tror jag känner mig ganska trygg nu

Cheers!

Permalänk
Avstängd

är inte så insatt i de olika beteckningarna. vad menas med tn panel. har själv en LG Flatron w2252v som jag tycker ddet är jättefin bild på. det jag tänkte på när jag läste specsen på nämnda skärmar är att kontrasten och responstiden verkar väldigt låga. på min skärm har jag 10 000:1 i kontrast och en responstid på 2 ms. betydligt bättre än ovan nämnda som vissa bara har 1000:1 i kontrast och 5 ms och min skärm kostade knappt 2500 kr. visst, det är bara en 22 tummare, kanske därför dessa siffror är bättre än de nämnda skärmarna i första inlägget.
mvh

oj, upptäckte precis att det första inlägget nästan var ett år gammalt. kanske därför specsen har ändrat sig så och priserna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
kontrasten och responstiden verkar väldigt låga. på min skärm har jag 10 000:1 i kontrast och en responstid på 2 ms. betydligt bättre än ovan nämnda som vissa bara har 1000:1 i kontrast och 5 ms och min skärm kostade knappt 2500 kr. visst, det är bara en 22 tummare, kanske därför dessa siffror är bättre än de nämnda skärmarna i första inlägget.
mvh

Jo. Stor skillnad på 22" i pris / prestanda eftersom 22" mer eller mindre har blivir en standard.. Jag tycker personligen det blir för litet då jag är van en 21" CRT så steget känns så klent från 21" crt till 22" widescreen TFT.. Samt att ajg vill kunna köra 1900x1200 optimalt för att kunna pressa datorn till max. Samt att jag mest spelar MMORPG och siktar på Aion nu om någon här hört talas om det (var dock mindre viktigt) men iaf så är det underbart med stora yter i ett mmorpg med många Addons och sånt som tar upp utrymme på skärmen..

Sen stämmer det inte eftersom LG's W2442PA-BF Har både 10000:1 i kontrast och 2 ms..

Men vad som står och inte står har liten betydelse eftersom verkligheten kan vara en helt annan vilket man endast kan avgöra med skärmen framför sig och testa den eller att genom en oberoende testare få reda på den egentliga prestandan.

Ett tips. Var alltid väldigt källkritisk.

Permalänk
Medlem

Har bara tittat lite grann, men jag fastnade lite för Benq's FP241W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709
Den verkar ju hyllas i recensionerna på Prisjakt och har inte den vanliga dåliga tn-panelen.

Såg att någon nämnde att den är lite långsammare än tn-panelerna men är det någon som märker detta? Recensenterna gjorde det inte. Spelar inte särskilt mycket, men vore ju kul att kunna koppla in Xbox360.

Skärmen ska ju vara "1080p-compliant" vilket varje recension påperkar... Men jag får aldrig reda på vad som händer när en sådan källa kopplas in. Sträcks bilden ut eller får man kanter?

Och hur är det med pixelgarantin, har hört oroväckande saker där.

Mycket/allt av detta har säkert redan sagts i tråden men den är 23 sidor lång...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Den nya Philips 240PW9E verkar ju bra (bortsett från att den bara verkar finnas i grå/silver), men när jag läste om Features på Philips sida hittade jag något som fick mig att reagera. HDCP:

"High-Bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a copyright protection system that is incorporated into the DVI connector. It helps stop unauthorised duplication of copyrighted content. HDCP allows you to play protected content media such as movies and concerts. It checks the signal to prevent piracy, allowing only legal copies of content to display."

http://www.consumer.philips.com/consumer/en/gb/consumer/cc/_p...

Vad exakt innebär det? Kommer man inte kunna se filmer i divx/xvid, etc. om datorn är kopplad till skärmen med DVI?

Permalänk
Medlem

Jo, du kommer kunna spela upp allt som du skulle kunna spela upp utan HDCP.

Skillnaden är att med HDCP har du även möjligheten att spela upp material som kräver HDCP - det hade inte gått utan en skärm med HDCP.

Om man lite köper en 30" skärm så blir det nog svårt att köpa en skärm utan HDCP idag (om skärmen har DVI eller HDMI i alla fall).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Har bara tittat lite grann, men jag fastnade lite för Benq's FP241W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709
Den verkar ju hyllas i recensionerna på Prisjakt och har inte den vanliga dåliga tn-panelen.

Såg att någon nämnde att den är lite långsammare än tn-panelerna men är det någon som märker detta? Recensenterna gjorde det inte. Spelar inte särskilt mycket, men vore ju kul att kunna koppla in Xbox360.

Nej, inte märkt och jag anser mig själv vara känslig (har svårt för många LCD tvs), men det kan kanske vara lite individuellt.

Citat:

Skärmen ska ju vara "1080p-compliant" vilket varje recension påperkar... Men jag får aldrig reda på vad som händer när en sådan källa kopplas in. Sträcks bilden ut eller får man kanter?

Inte testat faktiskt så je ne sais pas.

Citat:

Och hur är det med pixelgarantin, har hört oroväckande saker där.

Jo förvisso men som jag förståt det så betalar dustinhome även frakten vid ångerrättsärenden varför det då borde röra sig om att det är lite småjobbigt att spara förpackningen och eventuellt skicka tillbaka den ifall du skulle ha otur. Kan ju dyka upp senare men eventuellt kan "massagetekniken" kanske lösa det i sådana fall.

Lycka till med vilken du än väljer!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, du kommer kunna spela upp allt som du skulle kunna spela upp utan HDCP.

Skillnaden är att med HDCP har du även möjligheten att spela upp material som kräver HDCP - det hade inte gått utan en skärm med HDCP.

Om man lite köper en 30" skärm så blir det nog svårt att köpa en skärm utan HDCP idag (om skärmen har DVI eller HDMI i alla fall).

Ok, tack för ett lugnande besked.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nej, inte märkt och jag anser mig själv vara känslig (har svårt för många LCD tvs), men det kan kanske vara lite individuellt.

Inte testat faktiskt så je ne sais pas.

Jo förvisso men som jag förståt det så betalar dustinhome även frakten vid ångerrättsärenden varför det då borde röra sig om att det är lite småjobbigt att spara förpackningen och eventuellt skicka tillbaka den ifall du skulle ha otur. Kan ju dyka upp senare men eventuellt kan "massagetekniken" kanske lösa det i sådana fall.

Lycka till med vilken du än väljer!

Jag är väldigt nära att beställa FP241W nu

Efter att ha läst lite mer är det några få punkter som talar emot ett givet köp:

--Den surrar lite svagt vid ljusstyrkor mindre än 91. (Ljusstyrka högre än 91 ska vara omöjligt att titta på.

--Den är väldigt ljusstark. Kanske för ljusstark för en del.

--BenQ garanterar inte att alla pixlar fungerar, bara att som mest 5 är trasiga.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är väldigt nära att beställa FP241W nu

Efter att ha läst lite mer är det några få punkter som talar emot ett givet köp:

--Den surrar lite svagt vid ljusstyrkor mindre än 91. (Ljusstyrka högre än 91 ska vara omöjligt att titta på.

--Den är väldigt ljusstark. Kanske för ljusstark för en del.

--BenQ garanterar inte att alla pixlar fungerar, bara att som mest 5 är trasiga.

Jag har en BenQ FP241W.

1. Min skärm surrar iaf inte vad jag kan höra.

2. Den är väldigt ljusstark. Har man känsliga ögon och oftast sitter i ett mörkt rum kan det nog bli jobbigt. Däremot kan man få ner det till en acceptabel nivå utan att tappa mörka grånyanser.

3. BenQ har en väldigt dålig pixelgaranti. På min första skärm hade jag 3 döda pixlar men det täcktes inte av garantin, hade dock ett annat fel på den så fick den utbytt mot en skärm utan döda pixlar

För övrigt så är det otroligt bra betraktningsvinklar och färgåtergivning. Märker inte av att den har inputlag eller ghosting i spel. Svärtan är dock lite dålig och jag märker lite "gamma shift".

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Jag skulle aldrig beställa den skärmen idag då det är en extremt gammal modell så alla de skärmar som fortfarande finns i lager har med all sannolikhet farit fram och tillbaka pga öppet köp från lager till kund/kunder ett ex antal ggr.
Sannolikheten att få en skärm utan en död pixel.. Vilket ÄR det Värsta jag vet är närmare 0% och därför skulle jag inte rekomendera att beställa den skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag skulle aldrig beställa den skärmen idag då det är en extremt gammal modell så alla de skärmar som fortfarande finns i lager har med all sannolikhet farit fram och tillbaka pga öppet köp från lager till kund/kunder ett ex antal ggr.
Sannolikheten att få en skärm utan en död pixel.. Vilket ÄR det Värsta jag vet är närmare 0% och därför skulle jag inte rekomendera att beställa den skärmen.

Antar att du gissar när du gör ditt statement och inte har så mycket kött på benen. Jag vet i varje fall att när jag köpte min innan jul så var de slutsålda (hos dustin home) och jag fick vänta på leverans (någon dag). Om de köpte in ett gigantiskt lager i samband med det så kanske sannolikheten ökat maginellt, men jag tror att långt ifrån alla som får en eller annan död pixel orkar/kan byta ut skärmen.

Vet inte om de slutat tillverka modellen idag, men jag håller det för högst osannolikt att alla skärmar likt du verkar implicera är tillverkade 2006 och sedan dess legat på dustin home's lager...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Antar att du gissar när du gör ditt statement och inte har så mycket kött på benen. Jag vet i varje fall att när jag köpte min innan jul så var de slutsålda (hos dustin home) och jag fick vänta på leverans (någon dag). Om de köpte in ett gigantiskt lager i samband med det så kanske sannolikheten ökat maginellt, men jag tror att långt ifrån alla som får en eller annan död pixel orkar/kan byta ut skärmen.

Vet inte om de slutat tillverka modellen idag, men jag håller det för högst osannolikt att alla skärmar likt du verkar implicera är tillverkade 2006 och sedan dess legat på dustin home's lager...

Ja det var bara en hypotes från min sida utan minsta underlag. Dock är det min känsla och anledningen till att jag iaf inte köpt skärmen. Om jag nu har fel och missar en jätte chans på en bra och prisvärd skärm.. Ja då gör jag väl det då.

Det var en tanke som slog mig när jag skulle till att köpa FP241W som jag ville dela med mig ifall Gräs-mannen inte funderat på det.

Du har troligen rätt Aser och jag hoppas det ifall Gräs-mannen nu överväger att beställa FP241W.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart det finns andra bra skärmar och det är inte för alla det passar bättre med en mva. TN är snabbare och många märker nog ingen jätteskillnad i bildkvalite (TN har blivit mycket bättre som jag förstår det (höll mig själv länge till min philips crt)). För mig var det dock ett bra prisvärt val som ger mig lite av båda världar. Till brorsan köpte jag en samsung TN vilket nog var det bästa för honom.

Det finns helt ok 24 tummare för en tusenlapp mindre och för många är det kanske mer värt med en bättre pixelpolicy än en mva.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar mycket med foto- och filmredigering och letar nu efter en skärm. Tänkte köpa Eizos 24" när dom hade rabatt förut för några månader sen men precis när jag skulle till att beställa en tog dom bort erbjudandet.
Jag spelar väldigt mycket, dock är det inte något jag prioriterar alls när det ska komma till nytt skärminköp.

Mitt största problem just nu är kostnaden. Jag letar efter en skärm som inte har TN-panel. Nån som har nåt tips om en sådan för 5000:-?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Jag arbetar mycket med foto- och filmredigering och letar nu efter en skärm. Tänkte köpa Eizos 24" när dom hade rabatt förut för några månader sen men precis när jag skulle till att beställa en tog dom bort erbjudandet.
Jag spelar väldigt mycket, dock är det inte något jag prioriterar alls när det ska komma till nytt skärminköp.

Mitt största problem just nu är kostnaden. Jag letar efter en skärm som inte har TN-panel. Nån som har nåt tips om en sådan för 5000:-?

BenQ FP241W har *VA-panel för ca 3800: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709

Sen finns Philips nya med IPS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351401
och LG:s med IPS, dock med wide gamut tror jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278042

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem

srgb läget på fp241w är som jag förstått det inte helt perfekt, minns inte exakt men står i denna thread någonstans eller i 2443bw vs fp241w