Permalänk
Medlem

22.400 brutto, sågverksoperatör. Tungt ibland, dåligt betalt tycker jag.

Permalänk
Skrivet av superdupernemo:

20 år - Jobbade som verkstadsarbetare för cirka 18000 brutto

Pluggade ett år YH

Snart 22 år - Kom tillbaka som Serviceingenjör för 33000 brutto

Att hitta den kompetens som krävs i ett företag innan dom själv vet om det är A och O. Helt klart en av mina bättre investeringar. Kan tillägga att det är ett litet företag där titeln inte beskriver alla arbetsuppgifter man faktiskt gör.

Uppdatering efter två år: (Snart 24 år)

Den nya lönen efter senaste löneförhandling landade på 37 500.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

29 år och jurist. Gick in på 27.000 för ett år sedan, nu 28.500:-. Tycker det är relativt lågt då jag vet att jag gör ett bra jobb. Dock så är det första jobbet efter examen och jag funderar på att söka mig vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande kvar på samma företag. Gick upp 2.000 till 30.500 i slutet av förra året, nu ytterligare en revision senare så landar jag på 37.000:-.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

@Seriously: de var ett bra jäkla kliv haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Skillnad på nyexad och nyexad. Jag är inte direkt 23, med viss erfarenhet av it i tidigare jobb(helt annat område och inte konsult dock) samt ett rejält intresse.

Oavsett ålder osv blir det rätt tydligt när du är konsult och kan se vad du kostar mot kund. Kostar jag 1100kr timmen är 42000 rätt lite oavsett bakgrund, då dom säljer dig som en högre kompetensgrad än vad man placerar sig själv som.

Stockholm är orten.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tandläkare, i region skåne får jag tillägga, drar jag in strax över 3000kr/h (det skall dock betala sköterskans lön också) och tjänar som sagt 34100kr & med sämre förmåner

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Som tandläkare, i region skåne får jag tillägga, drar jag in strax över 3000kr/h (det skall dock betala sköterskans lön också) och tjänar som sagt 34100kr & med sämre förmåner

Sambon har nämnt nån liknande siffra men det måste vara inklusive allt material och så, inte arbetstid? Får inte ihop det med kostnaden för besöken där munnen inte monteras isär och sätts ihop igen annars..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Nyanställd som doktorand på SLU. Får 26.2k. För att vara doktorandlön är det helt ok, den stiger också varje år. Landar på 31.5k under sista året på tjänsten om jag förstod korrekt.

Vetenskap gör en inte direkt rik men det är inte målet ändå för min del.

Permalänk
Medlem

25 bast, it-tekniker, sysslar med produktion,driftskötsel,utveckling etc (saknar dock utbildning på papper) och tjänar 23k brutto.

Permalänk
Medlem

60 000 kronor plus bonus som varierar med debiteringsgrad men som förra landade på drygt 200 000 kronor. Jobbar på en större advokatbyrå och måste jobba en bra bit mer än 40 timmar i veckan så det låter glassigare än vad det är. Har 4 års erfarenhet men överväger att istället bli bolagsjurist (och gå ner i lön) så att man kan jobba en mer normal arbetstid. Pengar är inte allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Som tandläkare, i region skåne får jag tillägga, drar jag in strax över 3000kr/h (det skall dock betala sköterskans lön också) och tjänar som sagt 34100kr & med sämre förmåner

Svårt och se att du kan "fakturera" 500k+ varje månad, där jag går hos tandläkaren kostar det 800 kr i timmen hos tandläkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

60 000 kronor plus bonus som varierar med debiteringsgrad men som förra landade på drygt 200 000 kronor. Jobbar på en större advokatbyrå och måste jobba en bra bit mer än 40 timmar i veckan så det låter glassigare än vad det är. Har 4 års erfarenhet men överväger att istället bli bolagsjurist (och gå ner i lön) så att man kan jobba en mer normal arbetstid. Pengar är inte allt

Nej precis, vad är poängen med mycket pengar om man inte har tid att göra något för/med dem i alla fall?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

25450Kr. IT-tekniker på större företag i Jönköping.

3000Kr friskvård, gratis mobil, resultatbaserad årlig bonus (20 000Kr förra året).

Ingen jättespännande lön, men kan jobba hemma 3-4 dagar/vecka och är i övrigt väldigt soft, som någon skrev så är pengar inte allt. Skulle inte kunna tänka mig 07-16 med 5 dagar "på kontoret" för några tusen mer i månaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Rattnalle:
@Kakann:

Några exempel:

Ofta gör man fler en 1 lagning vid samma tillfälle.
Tex. brukar jag boka in 45 min för 2 st enkla tvåyts lagningar.
Då debiterar jag 1125x2 för lagningarna samt 160kr för fluorlackering i förebyggande syfte
Själva materialet kostar totalt ca 100kr.

Det blir 3113kr/h om man tar bort kostnaden för fyllningsmaterial.

Om en patient fattas en tand och jag gör en bro bokar jag in två besök:
1h 30 min (preperation av tänder + avtryck) + 45 min (cementering av brygga)
Jag debiterar 13703kr för denna brygga.
Tandteknikern som tillverkar bron tar betalt ca 4800kr.

Det blir 3956kr/h efter att man tar bort tandtekniska fakturan.

Om ni kommer till mig akut och jag behöver ta bort en tand som jag behöver dela pga av hur rötterna ser ut.
Kostar det er 365 (liten us) + 55 (rtg) + 1660 (extraktion) = 2075kr på en halvtimme

Ingen materialkostnad = 4150kr/h

Sen har vi betald rast & adminstration, möten som vi behöver göra som tar bort klinisk verksamhetstid.
Men en normal månad drar jag väl in strax över 300k om man räknar bort tandtekniska fakturor till min arbetsgivare.

Det många glömmer när ni är hos tandläkaren är att så fort ni har betalt över 3000kr får ni 50% rabatt samt att ni får 85% utöver 15k på er betalning tack vare skattepengar.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

@Rattnalle:
@Kakann:

Några exempel:

Ofta gör man fler en 1 lagning vid samma tillfälle.
Tex. brukar jag boka in 45 min för 2 st enkla tvåyts lagningar.
Då debiterar jag 1125x2 för lagningarna samt 160kr för fluorlackering i förebyggande syfte
Själva materialet kostar totalt ca 100kr.

Det blir 3113kr/h om man tar bort kostnaden för fyllningsmaterial.

Om en patient fattas en tand och jag gör en bro bokar jag in två besök:
1h 30 min (preperation av tänder + avtryck) + 45 min (cementering av brygga)
Jag debiterar 13703kr för denna brygga.
Tandteknikern som tillverkar bron tar betalt ca 4800kr.

Det blir 3956kr/h efter att man tar bort tandtekniska fakturan.

Om ni kommer till mig akut och jag behöver ta bort en tand som jag behöver dela pga av hur rötterna ser ut.
Kostar det er 365 (liten us) + 55 (rtg) + 1660 (extraktion) = 2075kr på en halvtimme

Ingen materialkostnad = 4150kr/h

Sen har vi betald rast & adminstration, möten som vi behöver göra som tar bort klinisk verksamhetstid.
Men en normal månad drar jag väl in strax över 300k om man räknar bort tandtekniska fakturor till min arbetsgivare.

Det många glömmer när ni är hos tandläkaren är att så fort ni har betalt över 3000kr får ni 50% rabatt samt att ni får 85% utöver 15k på er betalning tack vare skattepengar.

Absolut, 300k kan säkert vara rimligare men då ska det täcka för lokaler, verktyg, material, supportpersonal etc. Det jag menade var mest att övriga kostnader så klart får stor påverkan för din lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Nej precis, vad är poängen med mycket pengar om man inte har tid att göra något för/med dem i alla fall?

Precis, men jag trivs trots allt med arbetsuppgifterna och ser oftast framemot att gå till jobbet på morgonen så det är inte fel på själva jobbet i sig. Snarare det att man inte får så mycket tid för sina intressen

Permalänk

Jobbar som gruvarbetare och med grundlön, underjordstillägg, skifttillägg, BONUS, vinstandelar, OB samt storhelgstillägg/övertid så varierar det mellan 42-70k/mån.

Nu har jag hårddragit detta men låt oss säga en helt vanlig månad utan övertid, bonus (Vilket kommer en gång per år), vinstandelar osv så ligger det mellan 42-48 före skatt, en slinga runt 30k efter skatt.

De flesta jobbar 7/7, dvs 7 dagar förmiddag 06-15 sedan ledig 7 dagar och efter det 7 dagar natt 18-03 och sedan ledig 7 dagar.
Vi jobbar 4/7, 4 nätter 18-01:30, ledig fredag-söndag och sedan 7 förmiddagar 06-16:00 och därefter ledig 7 dagar.

Bra arbetskamrater gör ju inte saken sämre heller

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Processoperatör inom pappersindustri

23 fyller 24 jobbat samma jobb sen 2013

Jobbar skift. Tjänade 35k brutto i snitt utan övertid 2017.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Precis, men jag trivs trots allt med arbetsuppgifterna och ser oftast framemot att gå till jobbet på morgonen så det är inte fel på själva jobbet i sig. Snarare det att man inte får så mycket tid för sina intressen

Håller helt med, man spenderar ju mer tid på jobb än hemma, så trivseln är helt klart värd mycket.

Kände på mitt gamla jobb att det inte var kul att gå dit längre, men trivs väldigt bra på mitt nya, trots att jag faktiskt jobbar fler timmar/vecka nu än tidigare så känns det som färre.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Nej precis, vad är poängen med mycket pengar om man inte har tid att göra något för/med dem i alla fall?

Man kan ge dem till mig, som har tid! Ni med för mycket pengar, skicka PM.

Permalänk
Medlem

Senior frontend-utvecklare i Bangkok, tjänar ungefär 47500kr per månad inklusive bonus efter skatt. 8-timmars arbetsdag som normalt i Sverige men endast 13 dagar semester per år dock.

Levnadskostnaderna är inte allt för höga här så det räcker ganska långt.

Har gymnasieutbildning och lite över 10års erfarenhet i yrket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Uppdatering efter två år: (Snart 24 år)

Den nya lönen efter senaste löneförhandling landade på 37 500.

Fantastiskt! Då är det dags att uppdatera pcn i signaturen? 8)

Permalänk

40kkr brutto, generella företagsförmåner som 50% tandvård, friskvårdsbidrag, företagsrabatter mm, 6V semester och ATK om ca 1.5 tim i veckan.
Dock ej betald för eventuell övertid.
Civilingenjör, hårdvaruutveckling för system inom kraftelektronik, 7års erfarenhet.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Ingenjör på stort teknikkonsultbolag.

30år
6år i yrket
28 semesterdagar
3000kr friskvård
37800kr före skatt efter årets revision.

Är nöjd med tanke på att jag bor i norrland.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Product Support Engineer (IT) på Amerikanskt fortune 500-bolag

32 år
3 år i nuvarande tjänst (4 år totalt)
35 000kr/månad + 12 % avsättning till pension + jobbmobil + bonus 10-25 000kr/år

Övriga förmåner är sjukförsäkring, tandvårdsförsäkring och 3-4 betalda tjänsteresor till San Diego årligen.

Permalänk
Medlem

26 år med en systemvetarkandidat i ryggen.
Jobbade innan årsskiftet som IT-samordnare på Region Uppsala med 28500:- men hamnade efter ett internt tjänstebyte upp på 34500:-. Jobbar i dagsläget med identitetshantering med fokus på beställningsautomation.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Har nu jobbat ca ett år och tjänar 30 000:- + milersättning.

Inne på andra året nu. 34 500:-

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av C4B12:

Jag är anställd åt ett IT-företag i USA men jobbar hemifrån och får 22.5k brutto.

Bestämmer tider själv.

Toknöjd.

Efter ungefär tre år och lönesnack så ligger lönen nu på 35k brutto.

Två fasta möten i veckan på ca 1h st. Resten sköter jag själv som jag vill.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

32 år
Privat anställd, 4-5 år som utvecklare.
Byter internt till en junior säkerhetstjänst som startar i höst, Information Security Officer (fancy pants-titel).
Bumpar upp lönen till 39000.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

3-4 betalda tjänsteresor till San Diego årligen.

Intressant att se tjänsteresor som en förmån. Jobbresor som passerar flera tidszoner är pest imho.

Kom på att jag inte skrivit speciellt noggrant tidigare, så får bli av nu.

29 år
4 års arbetslivet totalt (och även inom området) samt 5-årig universitetsutbildning
49kkr + 10-16% årlig bonus + extra pension
37 semesterdagar, samt att jag inte behöver använda semester under jul, nyår, påsk etc och en hel del extra klämdagar + inarbetad tid vilket netto blir ungefär 50 semesterdagar om året
Fri arbetstid, innebär i praktiken 30-55 timmar i veckan

Jobbar strategiskt med läkemedelsäkerhet vid en R&D-hubb för ett stort internationellt läkemedelsföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Intressant att se tjänsteresor som en förmån. Jobbresor som passerar flera tidszoner är pest imho.

Kom på att jag inte skrivit speciellt noggrant tidigare, så får bli av nu.

29 år
4 års arbetslivet totalt (och även inom området) samt 5-årig universitetsutbildning
49kkr + 10-16% årlig bonus + extra pension
37 semesterdagar, samt att jag inte behöver använda semester under jul, nyår, påsk etc och en hel del extra klämdagar + inarbetad tid vilket netto blir ungefär 50 semesterdagar om året
Fri arbetstid, innebär i praktiken 30-55 timmar i veckan

Jobbar strategiskt med läkemedelsäkerhet vid en R&D-hubb för ett stort internationellt läkemedelsföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla är vi olika. Gillar att resa och har alltid tid över att göra annat än bara jobba. Har fritt val vad gäller flygbolag, hotellkedjor etc så samlar på mig en hel del poäng och miles som jag kan använda för privat resande. Enda nackdelen är reserapporten när man kommer hem men har företagskort så behöver inte göra några personliga utlägg.