Låg framerate i OpenGL + WinXP + Acer 7720G + Ati Radeon 2600, hjalp!

Permalänk
Medlem

Låg framerate i OpenGL + WinXP + Acer 7720G + Ati Radeon 2600, hjalp!

Hej, jag har ett problem med låg framerate i OpenGL-fønster inne i Windows applikationer tex: Autodesk Maya (3D App) och GtkRadiant (Banbyggare). (Frameraten ær markant mærkbart låg utan att det ær något seciellt advancerat i "scenen" och jag mæter den æven med ATI Tray tool.)

Jag har en Acer TravelMate 7720G med Ati Radeon Mobility 2600 HD.
Mitt moderkort chipset ær:
Detected Chipset: Intel(R) GM965 Express Chipset
Integrated Graphics: Intel(R) 965GM Graphics And Memory Controller Hub(GMCH)

(Information från Intel® Chipset Identification Utility)

Laptopen kommer orginal med Vista 32bit (Ultimate tror jag) och frameraten ær bra inne i Vista. (Anledningen till att jag har en partition med XP ær att jag har andra problem med Vista.)

Jag har testat føljande:
Windows XP 64bit med Ati 8.3 CCC Drivare samt 7.X drivare, samma problem.
Windows XP 32bit med Ati 8.3 CCC Drivare samt 7.X drivare, samma problem + Senaste Omega drivarna, samma problem.

Nær jag kør ett OpenGL spel som Quake3, i alla konfigurationer får jag dock full FPS och har inga problem (vilket ær skummt).

Om jag gør OpenGL rutorna små i windows (alltså minimerar windows fønstret) økar frameraten markant.

(Om jag bootar i safemode (dock bara i XP 64bit) och anvænder de basic VGA drivarna bara før o driva skærmen, så ær frameraten smooth.)

Det verkar som att XP + Radeon Mobility 2600 HD + Drivrutinerna som finns buggar ur på ngt sætt, før grafikkortet ær bra och det funkar bra i Vista som sagt.

Något jag mærkt, men kanske inte har ngt med saken att gøra ær att nær de simpla objekten i scenen jag testar med har loopade, "advancerade" texturer så kænns det som det hackar extra mkt.

Før att førtydliga, så ær det natt o dag mellan Vista o XP, nær jag testar samma sorts program, det hackar rejælt nær den ska rita upp simpla objekt som kuber med texturer på i XP.

Till detta inbyggda grafikchipet [ Intel(R) 965GM Graphics And Memory Controller Hub(GMCH) ] eller vad det ær på mitt moderkort finns det drivrutiner på Intels hemsida, nær jag førsøker installera EXE filen så står det att det inte støds osv... dock om jag installerar drivarna manuellt, så funkar dem, dock tar de øver ATI drivarna + datorn får BSOD nær jag anvænder dem, så jag undrar lite vad det e før drivare... + kænns lite skummt att man ska behøvs dem eftersom ATI kortet ær sjælva grafikkortet i datorn.

Någon som har testat o gøra exakt samma sak som mig, alltså installerat XP på en Acer TravelMate 7720G och sen fått samma problem med OpenGL framerate i windows-applikationer (kanske inte det vanligaste man testar/behøver, vad vet jag).

Eller någon som har några tankar och ideer om detta, please help