Min första plattskärm, skit?

Permalänk

Har själv en Asus VW222U som jag måste genom beröm för. Jag har bara använt CRT-skärmar innan och var ganska orolig över att skärmen skulle vara skit i jämförelse.

För det första är skärmen perfekt till spel, i stort sätt precis lika bra som gamla CRT-skärmen. Det finns Asus-splendid för att justera färgerna, sedan går det även att ställa in manuellt om man så vill. Betraktningsvinklarna är dåliga. Hur som helst har jag inga som helst problem med det då jag sitter framför skärmen när jag använder den. Sedan har den en ganska massiv backlight bleeding, men det är absolut ingenting man sitter och stör sig på. Absolut inte.
Dessutom tycker jag att upplösningar lägre än 1680x1050 fungerar bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen

Så är där nån som har erfarenhet av spel på "Eizo s2231" ?? [/B]

Köpte en efter mycket tvekan, var rädd att det skulle lagga för mycket vid spel. Tycker mig se lagg också men tycker inte det är nåt problem när jag väl spelar, bara när jag tittar efter det (påverkad av recentioner..). Spelar mest unreal tournament.

Däremot kommer jag ihåg bytet från en bra CRT till en 19" viewsonic VX-12 TFT, hade dom parallellt ett tag och tyckte det var ospelbart på TFT:n, så byte från crt är inte så lätt...

Permalänk

Köpte min LG L222WS för 2000:- under mellandagarna, först när jag kopplade upp den såg allt skit ut med färger, men efter att ha kalibrerat den en hel del så fick jag styr på kontrast/ljusstyrka och färger så att allt har ungefär likadan bild som min gamla CRT. Nu är jag mycket nöjd Stor nackdel är dock att en bara har VGA, men jag upplever ändå bilden som skarp och stabil.

Betraktningsvinklarna är la inte de bästa, men för 2000 så kan man inte förvänta sig för mycket. Sitter man rakt framför så upplever jag ljuset som jämnt. Responstiden på 5ms är inte på långa vägar 5ms, de måste ha mätt mellan skiftandet av gråtoner, men den duger bra för mina icke-spelande behov.

En bonusfunktion i inställningsmenyn var att man kan stänga av "power"-lampan när skärmen är igång Och även välja att man inte ska göra om 4:3 till 16:9. Dessutom är den strömsnål och är specad på 45W max (här förlorar man dock lite ljusstyrkepotential då).

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en VW222 men det vart en MW221U.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=41_87&...

Från reviewsen på den var det en jätte bra gaming skärm snabb och högupplösning. Dessvärre så fick den dåliga kommentrarer på svartheten och att en del filmer tappade färgen om man inte använde splendid funktionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Varför måste det få ett slut? allt är ju sant, TN suger, jag har själv haft TN skärmar så jag vet hur dålig dom är. Visst har du aldrig haft någon annan skärm så är den säkert jätte bra, samma som att trabant var den bästa bilen i världen i östtyskland eller att VHS ger en grym bild, hur många var det som krävde en bättre bild på den tiden?
Endast en blind har svårt att se skillnad på TN och andra paneler. Om det är nått som borde få ett slut är att folk köper dator för 20k med det fetaste grafikkortet dom kan få tag på och sen köper dom en sketen TN skärm för 1500. Det är ju trots allt din skärm som visar allt vad din fina dator klara av att göra.

Jag är själv riktigt trött på barnrumpe kommentarer och direkt felaktiga svar just när det gäller sweclockers.com men att kräva att omogna tonåringar ska börja tänka förnuftigt och ha kunskap är dock att önska för mycket...

När det gäller TN skärmar och de övriga typerna så är det en väldigt liten skillnad som de flesta inte ens noterar.

Vet man vad man ska leta efter så är det lätt att peka på skillnaderna men dagens TN skärmar *är* tillräckligt bra.

En anledning att välja TN idag är att utvecklingen går fort och att för unga användare så är det direkt dumt att lägga 6-13000kr för en lcd när man kan få en bra för 2500-3500:- Pengar behövs till annat...

Det är inte så kul om man råkar skada sin lcd genom att den går omkull eller att man tappar något på den så det är också en anledning att välja TN då det inte kostar så mycket att köpa en ny.

De problem så trådskaparen hade beror på dålig kvalité (Jag har själv en "Yuraku" med lika dålig bild) och inte på att det är en TN panel...

Sluta upp med namedropping och lär er hur bildpanelerna är uppbygda istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Jag är själv riktigt trött på barnrumpe kommentarer och direkt felaktiga svar just när det gäller sweclockers.com men att kräva att omogna tonåringar ska börja tänka förnuftigt och ha kunskap är dock att önska för mycket...

När det gäller TN skärmar och de övriga typerna så är det en väldigt liten skillnad som de flesta inte ens noterar.

Vet man vad man ska leta efter så är det lätt att peka på skillnaderna men dagens TN skärmar *är* tillräckligt bra.

En anledning att välja TN idag är att utvecklingen går fort och att för unga användare så är det direkt dumt att lägga 6-13000kr för en lcd när man kan få en bra för 2500-3500:- Pengar behövs till annat...

Det är inte så kul om man råkar skada sin lcd genom att den går omkull eller att man tappar något på den så det är också en anledning att välja TN då det inte kostar så mycket att köpa en ny.

De problem så trådskaparen hade beror på dålig kvalité (Jag har själv en "Yuraku" med lika dålig bild) och inte på att det är en TN panel...

Sluta upp med namedropping och lär er hur bildpanelerna är uppbygda istället!

Jag ser enormt stor skillnad på en TN panel och andra paneler.

Kollade nyss på film med morsan på en TN panel och bilden var riktigt ful för oss båda eftersom skärmen var riktad emellan oss.

En 20" M-PVA skärm kostar i regel inte mer än en 22" TN skärm. Att i detta fall välja TN skärmen för 2" extra och lite lägre ms är ungefär lika smart som att köpa en pentium 4 över en core 2 duo för att få lite extra Mhz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag ser enormt stor skillnad på en TN panel och andra paneler.

Kollade nyss på film med morsan på en TN panel och bilden var riktigt ful för oss båda eftersom skärmen var riktad emellan oss.

En 20" M-PVA skärm kostar i regel inte mer än en 22" TN skärm. Att i detta fall välja TN skärmen för 2" extra och lite lägre ms är ungefär lika smart som att köpa en pentium 4 över en core 2 duo för att få lite extra Mhz.

Och hur ofta sitter en vanlig datoranvändare med mamma och tittar på film på bildsskärmen?

Permalänk
Medlem

hur ofta sitter du med kompisar och kollar film på skärmen?
eller inte sitter helt rak i ryggen i datorstolen när du själv kollar film?
bara två saker sådär...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnaden är ju som natt och dag för tusan för man kan röra sig fritt på ett helt annat sätt när man jobbar med datorn och de naturtrogna färgerna skall vi inte tala om. Visst sitter man och spelar något FPS så kanske man inte bryr sig men de flesta gör mer än spelar sådana spel. Fast varför skall jag bry mig vad andra väljer för skärm så länge som dom inte vet bättre så kvittar det väll...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Här är en ganska intressant recension på Asus VW222U
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/22inch-2_8.htm...
Funderar själv starkt på en sån Asus, får se hur det blir

Och på allt detta tjafsande om TN-panel så säger jag att en kompis har nyligen köpt en 226BW. Tycker den är riktigt bra i färgerna och inget att klaga på i betraktningvinkel heller. Visst kan man inte få det lika bra som en CRT eller en t.ex S-IPS panel. Men sitter bara hyffsat så ser man hur bra som helst.
Tänk på TFT-arna för 2-3 år sedan, där kan man tala om att man måste sitta rakt fram för att se något. Men nu kommer man ganska långt ut i sidled utan att tappa så mycket i bildkvalitet.
Jag tycker att om man är så finkänslig för allt med TN-panel så kan man väll lika gärna titta på en TV kopplad till datorn om man inte spelar. Hur ofta tänker man på vad som är fel på bilden när man spelar?

Det är vad jag tycker iaf

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit