Microsofts glansdagar förbi?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
1. Stabilitet.
2. Kompatibiltet. Program/spel osv ska fungera.
3. Användarvänlighet.
4. Snabbhet.
5. Design.

För mig så har Vista allt detta

Om man ska se till XP så har väl det allt detta också (förutom design, men det kan man ju fixa själv )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Ska jag beklaga mig för att du reducerar dig till "mainstreamkonsument"? Bara smaka på ordet. Att göra det till ett ideal säger ganska mycket om vår tid.

Läs mina tidigare inlägg. Jag har prövat Linux och andra alternativa operativsystem men anser att XP helt enkelt är bättre och mer funktionellt samt innehar kompatibilitet till de program och spel jag vill köra. Jag är inte mainstreamkonsument utan väljer mitt OS efter de specifika behov jag har, behov som Linux inte klarar av att uppfylla i dagsläget. Jag är flexibel vad gäller mina val av såväl operativsystem som hårdvara, byter till det som ger bäst prestanda, funktionalitet och det som passar mina behov.

Det jag pratar om är det utbredda hat som finns bland användare av alternativa operativsystem mot s.k. Leet-kids, där man säger att man ändå inte vill ha med dem att göra (Detta hat finns naturligtvis bland windows-användare också), och vare sig man vill inse det eller ej, dessa individer är idag en köpkraftig skara vars val av operativsystem har ett stort inflytande över hur statistiken ser ut. Dessutom är de ofta människorna i familjen som man riktar datorköp efter. Om ens tonåring vill ha en dator där de kan spela Counter-strike/WoW/whatever enkelt så köper en medelsvensson en Windows-PC.

Genom att slopa användarvänlighet ("Linux is only free if your time is worthless") och kompatibilitet till spel och populära program utan emulatorer frånskriver sig Linux automatiskt grupper som väljer OS med detta i åtanke. Även om de inte är vanemänniskor och är öppna för alternativ väljer de Windows framför Linux på grund av dessa skäl. Att Linux-användare liksom Mactalibaner ofta är högdragna, pretentiösa besserwissers som anser att deras val av OS gör dem "bättre" än andra (som du flera gånger i denna tråd så ypperligt har bevisat ) gör inte det hela mycket bättre eller implementeringen av Linux i marknaden enklare. Om ett OS bestämmer sig för att rikta sig mot en nischad skara får man heller inte gnälla över när människor väljer ett enklare och mer kompatibelt OS.

Relativt enkelt, eller?

Jag må inte tycka om Microsofts monopoliserande och restriktiva marknadsstrategier i alla lägen, men det har inte med det här att göra. Faktum är att statistiken ser ut som den gör på grund av diverse skäl, och de flesta av dem har ingenting alls att göra med "The big, evil Microsoft giant". Istället för att förklara blodigt krig mot Microsoft bör man i Linux lägga ner mer tid på anpassning, funktionalitet och användarvänlighet.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det är riktigt att windows kommer vara kvar hos medel hemanvändaren länge.
Helt enkelt för det är alldeles för många spel och program och enheter som är standardiserade på windows.

Sen ska vi komma ihåg många idag bara använder MS windows som OS men väljer oftast andra program än MS program när det gäller webbläsare, mediaspelare,filhanterare ja det mesta som går och byta ut.
Framför allt hoppas jag att MS office kommer att minska i marknadsandel ganska kraftig och på sikt även photoshop.
Det finns nu även många bra möjlighet att köra blandade miljöer med hjälp av virtualisering och terminal server. Att program i större utsträckning blir webbaserade gör det enklare att byta OS.

Permalänk

Vad har Adobes Photoshop med operativsystemsdebatten att göra? Det är i särklass världens populäraste bildbehandlingsprogram och finns till PC och Mac. Att det inte finns till Linux är väl att användarbasen är för liten och det inte lönar sig för Adobe att utveckla till en tredje plattform?
Är de pengahungriga svin också på grund av detta? Fattar inte riktigt. Det finns ju massor av konkurerande program man kan använda sig av isf.

När det gäller Linux vs. Microsoft debatten är det lika kul som alltid att läsa. Jag tänkte jag skulle tillföra lite filosofiskt babbel också.
Microsoft är ett företag som beräknas gå med vinst annars går det inte bra. Vinst gör dom på att sälja operativsystem, och man måste även inse att dom är förbannat bra på att sälja operativ. Så bra att dom faktiskt har något man skulle kunna kalla för monopol på marknaden.

Att det sedan finns en "subkultur" som tycker att operativsystem ska vara gratis och bla bla bla och är villiga på att knacka kod och dela ut den gratis till alla är ju jättefint och beundransvärt. Jag har full acceptans för det, likaväl att jag accepterar att MS vill ha betalt.

Ska ett operativsystem konkurera med Windows behöver det ha bättre pris (inget svårt), lika bra eller bättre användarvänlighet, bra utbud av kompatibla program, samt support som Svensson kan ringa när det krånglar. Även om nu Linux är driftsäkert till tusen så kommer det krångla för vanligt folk.
Problemet ligger ju i att MS är så stora så det är svårt att få in en fot på marknaden. Jämför med att uppna en korvkiosk vägg i vägg med stans pouläraste dito dit folk gått och käkat korv i 50 år. Även om din korv är mycket godare kommer du med stor sannolikhet konka inom en snar framtid för folk är vanedjur.

Om vi återgår till Windows Vista(som jag själv är nöjd användare av, det täcker mina behov och funkar problemfritt) så slår ju debatten knut på sig själv lite när man i ena andetaget ropar "skippa bakåtkompabiliteten, skiten är för tungdrivet" och i det andra gastar "mitt åldersstigna program X funkar f*n inte i Vista" eller "min antika webkamera Y funkar inte".
Här ligger ju vad jag anser är MS största problem, det ska ju även funka på ett geforce 6200 med directx 7 spel, annars finns det en liten grupp som spammar hela internet med att Vista är skitkass för Virtua Sex with Jenna inte funkar. Missnöjda kunder skriker medans nöjda tiger tyvärr. Det resulterar ju dock tyvärr i att operativet blir ett lapptäcke med massor gammalt skräp som måste vara med.

Jag hoppas Windows 7 blir som det ryktas ombyggt från grunden och har kastat allt vad bakåtkompabilitet heter i Sverkers soptunna och ENDAST släpps i 64-bits utgåva och på så vis driva utvecklingen snabbare fram. Så kan man om man vill sitta med gammla program och liknande välja att ha kvar XP t ex.

Det sista är angående virus. Att det inte finns virus på Mac och Linux vet jag inget om, men hade dessa varit lika stort som Windows hade det funnits lika mycket där är min övertygelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Jag hoppas Windows 7 blir som det ryktas ombyggt från grunden och har kastat allt vad bakåtkompabilitet heter i Sverkers soptunna och ENDAST släpps i 64-bits utgåva och på så vis driva utvecklingen snabbare fram. Så kan man om man vill sitta med gammla program och liknande välja att ha kvar XP t ex.
[/B]

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Windows är ett sjunkande skepp. Eller ja, det läcker vatten, och väldigt snabbt. Jag skulle gissa på att om inte Windows 7 blir bra, riktigt bra, så kommer Windows öde att vara förseglat. Inte för att det kommer gå fort, vi pratar många år, men deras point of no return är nära nu.

När det gäller Linux så känner jag mig väldigt lockad att citera Fake Steve:

Citat:

Freetards, face facts. You've lost. You've had sixteen years to try and build a desktop operating system, and you still can't get your shit together. Nobody wants your software. It's not Microsoft's fault. It's yours. Because trust me, if you truly developed a kick-ass OS with tens of thousands of drivers and easy installation and reliable performance, you'd be winning. But you're not. Firefox caught on, right? Why? Because it rocked.

Desktop Linux, however, is a different story, and in your heart of hearts you know this. It's a bad imitation of Windows and can't even come close to OS X. Want more proof? India rejected the XO machine. Hardly anybody else is placing orders for Negroponte's miracle laptop, despite the low, low price of only one hundred dollars. Now the Chinese don't want Linux. They're not buying into your crazy crusade. Sorry. And you guys are starting to sound like the world's biggeest whiners, constantly blaming everyone around you for your own failures. You're the John Kerry of software.

Nog för att Linux säkert kommer ta marknadsandelar ifall Windows faller, men de jag tror kommer ta mest marknadsandelar är Apple. Fler och fler switchar till Mac varje dag, och än finns det inga indikationer på att det skulle ändra sig.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Windows är ett sjunkande skepp. Eller ja, det läcker vatten, och väldigt snabbt. Jag skulle gissa på att om inte Windows 7 blir bra, riktigt bra, så kommer Windows öde att vara förseglat. Inte för att det kommer gå fort, vi pratar många år, men deras point of no return är nära nu.

När det gäller Linux så känner jag mig väldigt lockad att citera Fake Steve:

Nog för att Linux säkert kommer ta marknadsandelar ifall Windows faller, men de jag tror kommer ta mest marknadsandelar är Apple. Fler och fler switchar till Mac varje dag, och än finns det inga indikationer på att det skulle ändra sig.

Håller med, både om Windows och Unix, länkar till en gammal klassiker.
http://en.wikipedia.org/wiki/UNIX-HATERS_Handbook
Finns på PDF Gratis precis som linux är,
Visst vi behöver något bättre, men bättre kommer inte vara Linux.
Håller dock inte med om Mac som efterträdaren, det är för knutet till Mac.
En stor orsak till "PCns" succe var att folk lyckades att "reverse enginering" IBM:s BIOS, så att IBM-kompatibla PC blev lagliga för alla att tillverka.
Krävdes två helt oberonde team, ett som dokumenterade funktionen och ett som implementerade den, annars hade inte kopiorna blivit lagliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Windows är ett sjunkande skepp. Eller ja, det läcker vatten, och väldigt snabbt. Jag skulle gissa på att om inte Windows 7 blir bra, riktigt bra, så kommer Windows öde att vara förseglat.

Det enda som bestämmer windows öde är tyvärr intäkterna. Även om det inte är bra spelar ingen roll. Så länge folk köper nya datorer med windows eller köper windows kommer det finnas kvar.
Får MS inte tillräckligt med intäkter så lägger de ned produktionen och supporten och kommer syssla med annat. (Kanske xbox360 och nya konsoler?)

Linux däremot kommer alltid finnas kvar oavsett vad folk tycker.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

"Linux däremot kommer alltid finnas kvar oavsett vad folk tycker."

Jo kanske det, men det är fortfarande efter alla dessa år inte ett alternativ för genene man.
Linux är ingen konkurrent till Windows, det har aldrig varit det. Det som behövs är ett operativ som erbjuder samma möjligheter/programutbud.

Linux må vara guld och gröna skogar, men så länge det bara hejas fram av datorentusiaster kommer det aldrig kunna bli ett alternativ till Windows, tyvärr.

Mac däremot går alldeles utmärkt att använda till det mesta om man inte gillar PC-spel. Det är ju en stark plattform, konstigt att den inte är större med tanke på att bara en fjuttig bråkdel av datoranvändare spelar.

Edit: Kom på en grej till. Kan ingen Linuxanhängare förklara för mig varför jag t ex skulle köra Linux istället för Windows? De vanliga argumenten brukar ju vara säkerhet, stabilitet och effektivitiet. Jag har aldrig haft problem med detta i Windows, så varför skulle jag byta?
Antar att många håller med mig?

PS. Sedan är ju mycket utav den kritik som t ex Vista får utstå typ: "Fan, testade Vista på morsans Dell, skit va segt det var". Klart att det var! Hur många förinstallerade datorer har bra prestanda? 200 "märkesprogram" och sedan Norton AV som krona på verket. Tro f*n det presterar illa.
Vista må ha snäppet sämre prestanda än XP, men jag tycker mycket väger upp detta. Men jag kanske inte räknas till avancerad användare då jag bara spelar, surfar och utför mycket bildbehandling i Photoshop och liknande? DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Kom på en grej till. Kan ingen Linuxanhängare förklara för mig varför jag t ex skulle köra Linux istället för Windows? De vanliga argumenten brukar ju vara säkerhet, stabilitet och effektivitiet. Jag har aldrig haft problem med detta i Windows, så varför skulle jag byta?

Jag använder själv vista och har inte haft problem med verken säkerhet, stabilitet eller effektivitet. Men ändå så använder jag kubuntu allt mer, dels för att hålla uppe linuxkompetensen och dels för att jag gillar tanken med opensource. Det finns en del program och funktioner till linux som saknas till windows. Säg exempelvis programmet kaffeine som jag tycker fungerar alldelles underbart. Exempelvis kan jag använda två tuners på mitt tv-kort istället för bara en när jag använder det bundlade windows programmet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux må vara guld och gröna skogar, men så länge det bara hejas fram av datorentusiaster kommer det aldrig kunna bli ett alternativ till Windows, tyvärr.

det är inte förän på senare tid det lagts vikt vid grafiska, användarvänliga gränssnitt. men ändå. någonstans måste man börja. firefox slog inte ned från bar himmel. det började med att entusiaster lovordade webbläsaren. var själv en av dem, på den tiden den hette phoenix.

Citat:

Mac däremot går alldeles utmärkt att använda till det mesta om man inte gillar PC-spel. Det är ju en stark plattform, konstigt att den inte är större med tanke på att bara en fjuttig bråkdel av datoranvändare spelar.

inte så konstigt. förr var mac MYCKET DYRARE än motsvarande pc men likartad prestanda. men mac kommer bli större tror jag. nämde det tidigare.

Citat:

Edit: Kom på en grej till. Kan ingen Linuxanhängare förklara för mig varför jag t ex skulle köra Linux istället för Windows? De vanliga argumenten brukar ju vara säkerhet, stabilitet och effektivitiet. Jag har aldrig haft problem med detta i Windows, så varför skulle jag byta?
Antar att många håller med mig?

inte jag heller. har aldrig problem med spyware eller virus. men jag använder linux till och från ändå.
varför?
- varför inte?
beror på vad man har i kikaren.
tycker att linux på många sätt är bättre än windows och använder det därför som sagt i perioder. men det finns applikationer som inte fungerar och sen så är vi som du kanske känner till vanedjur innerst inne, lite likt att det är svårt att lära en gammal hund sitta är det svårt att vända gamla vanor i 360 grader. har man använt windowsdatorer i arbetet i mer än 10 åårr är det inte helt enkelt att lära sig ett nytt operativ och sättet det fungerar på. och man ska komma ihåg att linux inte är windows. det strävar inte efter att likna det utan att erbjuda ett annat operativsystem. ofta gratis vilket är beundransvärt anser jag!

Citat:

Vista må ha snäppet sämre prestanda än XP, men jag tycker mycket väger upp detta. Men jag kanske inte räknas till avancerad användare då jag bara spelar, surfar och utför mycket bildbehandling i Photoshop och liknande? DS.

vad i vista väger upp sämre prestanda tycker du. kan du peka på något konkret? det är en intressant fråga!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

"vad i vista väger upp sämre prestanda tycker du. kan du peka på något konkret? det är en intressant fråga!"

Vad jag kommer på på rak arm är det lättare att handskas med (tycker jag), mer lättöverskådligt, snyggare och känns mer logiskt. Detta är ju givetvis personligt. Gillar även felsökningsfunkitionen och överlag att systemet är stabilare (använder 64-bitsversionen själv)

"det är inte förän på senare tid det lagts vikt vid grafiska, användarvänliga gränssnitt. men ändå. någonstans måste man börja. firefox slog inte ned från bar himmel. det började med att entusiaster lovordade webbläsaren. var själv en av dem, på den tiden den hette phoenix."

Testade för ett antal år sedan Firefox för att "alla andra gjorde det". Fattade inte varför man skulle använda det och har inte direkt ändrat åsikt nu för tiden heller. IE duger gott, och spyware och liknande har jag aldrig haft problem med. Varför byta ut något som funkar var min tanke.

"inte jag heller. har aldrig problem med spyware eller virus. men jag använder linux till och från ändå.
varför?
- varför inte? :-)"

Du säger varför inte, jag säger varför. Jag ser ingen som helst anledning till att använda det. Jag börjar bli för gammal för att testa för skojs skull, förr var det kul att göra det för man kunde. Nu för tiden orkar jag inte.

Jag använder min dator till fotoredigering, samt allt annat man gör - email, surfning mm samt spel (jag älskar datorspel, verkligen! Det är underbart). När jag kan göra det på andra alternativ kanske jag tittar på möjligheterna men idag finns dom ju inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
inte så konstigt. förr var mac MYCKET DYRARE än motsvarande pc men likartad prestanda. men mac kommer bli större tror jag. nämde det tidigare.
[/B]

Liten newsflash, Apple-datorer är fortfarande 20-50% dyrare än PC-datorer om man ser till hemmabyggen såväl som inköp. Både för bärbara och för stationära. Köper man Apple betalar man en nätt summa för design och estetik,någonting jag personligen inte är beredd att betala extra för. Jag släpar inte mina datorer runt överallt och använder dem inte som bevis för överlägsenhet, min "smak" eller för att visa hur "olik" jag är.

Citat:

När det gäller Linux så känner jag mig väldigt lockad att citera Fake Steve

När det gäller Apple känner jag mig väldigt lockad att citera en kommentar från tidigare nämnda sida.

Citat:

Yes, Mac is so great that they have to use proprietary hardware in order to provide substandard HAL support. Yes its so great to still have to dual boot windows to play 90% of games on the market where Microsoft has skewed Hardware level Standards.

Dude, I don't know who you are, or you you claim to be, but you look dumber then 40 year old virgin on crack still trying to find a way out of your grandmothers basement.

You are so lost on the real problems behind the construction of UI and HAL and Non-HAL components that you make me want to throw-up in my mouth.

Ha, mac has such great hardware support my ass, go try to pick up a piece if x86 x86_64 compatible hardware and plop that bitch in your little mac cube and see how far you get past the blank screen for me, unless you get the special one that says MAC on it.

Get a brain, Get life, do something but stop wasting bandwidth that can be used for more important things.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har Adobes Photoshop med operativsystemsdebatten att göra? Det är i särklass världens populäraste bildbehandlingsprogram och finns till PC och Mac. Att det inte finns till Linux är väl att användarbasen är för liten och det inte lönar sig för Adobe att utveckla till en tredje plattform?

ja photoshop är ett program som "saknas" till Linux. Men alternativen blir bättre bättre men når idag inte ända upp till photoshop.
Det är också som så att jag är ganska säker på att Adobe har avtal med MS om att MS inte ska skapa något som kan konkurrera med PS samt inte släppa med en PDF läsare till windows.

Citat:

Microsoft är ett företag som beräknas gå med vinst annars går det inte bra. Vinst gör dom på att sälja operativsystem, och man måste även inse att dom är förbannat bra på att sälja operativ. Så bra att dom faktiskt har något man skulle kunna kalla för monopol på marknaden.

MS säljer inte inte sitt OS det säljer rätten att använda deras OS. Vilket en stor majoritet ändå inte betalar och är av det största anledningarna till att det har "monopol" idag .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Vilket en stor majoritet ändå inte betalar och är av det största anledningarna till att det har "monopol" idag .

Du menar majoriteten inte betalar för sitt OS? Var har du hittat fakta på detta? Tror snarare majoriteten är "pålurade" att köra windows XP/vista eftersom det var förinstallerat, därför har de i stort sett monopol idag. Finns massor med butiker som inte säljer datorer utan windows. Det kallar jag monopol.
Och nu för att få Vista att sälja så förinstalleras Vista nu till nya datorer fastän folk inte vill ha eller snarare inte vet vad de vill ha.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du menar majoriteten inte betalar för sitt OS? Var har du hittat fakta på detta? Tror snarare majoriteten är "pålurade" att köra windows XP/vista eftersom det var förinstallerat, därför har de i stort sett monopol idag. Finns massor med butiker som inte säljer datorer utan windows. Det kallar jag monopol.
Och nu för att få Vista att sälja så förinstalleras Vista nu till nya datorer fastän folk inte vill ha eller snarare inte vet vad de vill ha.

Man blir inte "pålurad" det står klart och tydligt vilket OS som är installerat på datorn och om man inte vill ha det så KAN man ju installera något annat eller välja utan OS.

Det är så tröttsamt att folk tror att detta är monopol... Microsoft bestämmer inte vad folk ska ha för OS, det är tillverkarna som har valt att köpa det och installera det på sina produkter.

En annan sak som jag inte förstår är; varför EU stämmde Microsoft för att ha IE och media player förinstallerat... man kan ju för fan installera vad man vill och dessutom får ju Microsoft installera vad dom vill i sitt OS!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Linux kommer att ta över helt och hållet på ett bra tag men det är samtidigt viktigt att det finns altenativ och konkurrens. Den måste hela tiden finnas där för att inte Microsoft ska bli bekväma av sig.

Internet Explorer 6 är verkligen ett påtagligt exempel av resultatet när ett ledande företag stannar upp eller blir bekväma. Firefox var en nytänkande konkurrent som både tog marknadsandelar och fick Microsoft att sätta fart. IE 7 går inte ens att jämföra med 6:an. Firefox tar än idag marknadsandelar och det är en bra bakläxa för Microsoft vad som händer när man slutar utveckla(s).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Man blir inte "pålurad" det står klart och tydligt vilket OS som är installerat på datorn och om man inte vill ha det så KAN man ju installera något annat eller välja utan OS.

Det är så tröttsamt att folk tror att detta är monopol... Microsoft bestämmer inte vad folk ska ha för OS, det är tillverkarna som har valt att köpa det och installera det på sina produkter.

En annan sak som jag inte förstår är; varför EU stämmde Microsoft för att ha IE och media player förinstallerat... man kan ju för fan installera vad man vill och dessutom får ju Microsoft installera vad dom vill i sitt OS!

Går ju knappt att välja utan OS idag.

Det är väl tur att Microsoft inte bestämmer för hade de gjort det hade de velat att alla skulle ha windows på sina maskiner.
Det var tur att EU satte ned foten och stämde för det har gått för långt.
Det är tråkigt att folk blivit så blinda och är oförstående inför detta faktum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Att Linux-användare liksom Mactalibaner ofta är högdragna, pretentiösa besserwissers som anser att deras val av OS gör dem "bättre" än andra (som du flera gånger i denna tråd så ypperligt har bevisat ) gör inte det hela mycket bättre eller implementeringen av Linux i marknaden enklare. Om ett OS bestämmer sig för att rikta sig mot en nischad skara får man heller inte gnälla över när människor väljer ett enklare och mer kompatibelt OS.

Jag tycker bara att det är så märkligt att man här på Sweclockers är så medvetna om hårdvaran, medan många slentrianmässigt begränsar sig till Microsoft Windows. Jag beklagar om jag uppfattats som en högdragen besserwisser, men som jag har sagt - jag är bara en vanlig användare.

Det jag ville trycka på var den politiska dimensionen av användadet av olika programvaror. Upphovsrättslagarna blir allt mer rigorösa medan det finns en rörelse vid sidan om - Creative Commons, GPL och Open Software och FSF (Free Software Fondation). Gnu/Linux är en del av detta. GNU/Linux är inte en angelägenhet för en "nischad skara", det är en växande global rörelse. För mig står inte Microsoft Windows för någon hållbar framtid och det underströk artikelförfattaren som Pantheus referarade till. Varför är det så att det största kommersiella operativsystemet (Windows Vista) är så fullt av brister att man hellre väljer den gamla versionen från 2001 (?)? Mot detta står en vital folkrörelse med ett fullgott alternativ. Det är DETTA jag vill trycka på.

Problemet är att så fort man pratar om det blir vissa livrädda och intar någon slags försvarsställning. Du valde att inte ta något av det jag skrev på allvar, kanske uttryckte jag mig klumpigt, vad vet jag. Kanske är Manuel Castells (som jag referarade till) kritiska syn på globaliseringen främmande för många.

Men jag tycker fortfarande att det är angeläget att använda sig av och bidra till dessa resurser - kalla mig pretto, högdragen eller besserwisser, men jag tror inte att du kommer ångra dig om du sätter dig in i det ordentligt. Att använda Linux gör det faktiskt roligt med datorer igen. Men jag understryker igen - jag har full repsekt för dig, ditt och andras val av operativsystem. Windows XP använder jag själv i många situationer - till exempel när jag arbetar i Adobe Photoshop.
Jag skriver inte här för att klanka ner på någon, och jag ber om ursäkt om jag lät brysk i mitt förra inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

"Jag tycker bara att det är så märkligt att man här på Sweclockers är så medvetna om hårdvaran, medan många slentrianmässigt begränsar sig till Microsoft Windows."

Om man inte upplever Windows som en begränsning då? Det är perfekt till alla mina ändamål, INKLUSIVE Photoshop.
Windows har aldrig begränsat mig, inte IE heller.

Är jag bara en slentrianmässig följare då? Eller är jag bara ovillig att byta ut något som funkar perfekt till mindre prefekta (för mig) alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Jag tycker bara att det är så märkligt att man här på Sweclockers är så medvetna om hårdvaran, medan många slentrianmässigt begränsar sig till Microsoft Windows."

Om man inte upplever Windows som en begränsning då? Det är perfekt till alla mina ändamål, INKLUSIVE Photoshop.
Windows har aldrig begränsat mig, inte IE heller.

Är jag bara en slentrianmässig följare då? Eller är jag bara ovillig att byta ut något som funkar perfekt till mindre prefekta (för mig) alternativ?

Nej, jag säger bara att du missar något kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Linux kommer äga om 10 år.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om inte Internet Explorer får följa med, hur skulle man få tag i en browser då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Om inte Internet Explorer får följa med, hur skulle man få tag i en browser då?

Kanske via Internet och något annat protokoll än http?

/G

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått debatten? Vadå linux ta över efter microsoft rasar, finns det någon seriös guru som överhuvud taget VILL att linux ska bli nästa windows? För att linux ska kunna ta över efter windows så kommer det i princip krävas att linux BLIR windows och om linux blir ett dönicke OS försvinner väl hela poängen?

Och till den som bad oss ge honom anledningar till att gå över till linux: Vill du inte så slipper du så enkelt är det väl? Är man nöjd med koskit varför ska man då hoppa på oxfilé. De riktiga linux-användarna tror jag inte ens VILL att folk som inte är genuint inriktade på att lära sig hur linux fungerar ska ge sig på ett försök. Det är sådana människor som provar i en vecka, ställer massa puckade frågor på något distro-forum och sedan lämnar med attityden "LINUX SUGER!!!" känns inte som att den användargruppen är den målgrupp som linux vänder sig till.

Hur är windows-användare mindre högdragna, pretentiösa besserwissers som tror att linux-communityt på något sätt blir lidande av att de väljer att inte delta? Vad är det windowsanvändare tror sig tillföra?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Ni som tror att Microsoft, som är ett av världens rikaste företag kommer sjunka på grund av Vista eller Windows 7 har så FEL.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Jag tycker bara att det är så märkligt att man här på Sweclockers är så medvetna om hårdvaran, medan många slentrianmässigt begränsar sig till Microsoft Windows. Jag beklagar om jag uppfattats som en högdragen besserwisser, men som jag har sagt - jag är bara en vanlig användare.

Det jag ville trycka på var den politiska dimensionen av användadet av olika programvaror. Upphovsrättslagarna blir allt mer rigorösa medan det finns en rörelse vid sidan om - Creative Commons, GPL och Open Software och FSF (Free Software Fondation). Gnu/Linux är en del av detta. GNU/Linux är inte en angelägenhet för en "nischad skara", det är en växande global rörelse. För mig står inte Microsoft Windows för någon hållbar framtid och det underströk artikelförfattaren som Pantheus referarade till. Varför är det så att det största kommersiella operativsystemet (Windows Vista) är så fullt av brister att man hellre väljer den gamla versionen från 2001 (?)? Mot detta står en vital folkrörelse med ett fullgott alternativ. Det är DETTA jag vill trycka på.

Problemet är att så fort man pratar om det blir vissa livrädda och intar någon slags försvarsställning. Du valde att inte ta något av det jag skrev på allvar, kanske uttryckte jag mig klumpigt, vad vet jag. Kanske är Manuel Castells (som jag referarade till) kritiska syn på globaliseringen främmande för många.

Men jag tycker fortfarande att det är angeläget att använda sig av och bidra till dessa resurser - kalla mig pretto, högdragen eller besserwisser, men jag tror inte att du kommer ångra dig om du sätter dig in i det ordentligt. Att använda Linux gör det faktiskt roligt med datorer igen. Men jag understryker igen - jag har full repsekt för dig, ditt och andras val av operativsystem. Windows XP använder jag själv i många situationer - till exempel när jag arbetar i Adobe Photoshop.
Jag skriver inte här för att klanka ner på någon, och jag ber om ursäkt om jag lät brysk i mitt förra inlägg.

Det är ganska tydligt att du inte vill förstå vad valet av OS handlar om för mig personligen. Jag skiter fullständigt i det politiska och de diverse rörelser som finns uppbyggda kring gratisvaror. Jag väljer mitt OS efter det som uppfyller de krav jag ställer.

Mina krav är enkla. Jag vill att det ska vara kompatibelt med majoriteten av marknadens varor, inneha en stor användarvänlighet och vara minimalistiskt vad gäller dränering av systemresurser. Naturligtvis ska det vara högst stabilt också. Om jag skulle vilja ha "roligt" på min dator så spelar jag spel. Sitter Linuxanvändare allmänt och håller på med operativsystemet för att ha roligt så får jag nog dra till med den halvpatetiska frasen - "get a life."

För tillfället kör jag en installation av Windows XP Sp2 på såväl min bärbara som min stationära. Båda installationer är över 1-2 år gamla och varken krånglar eller kraschar - min stationära har en uptime på 29 dagar. Jag kör en systemoptimering som minimaliserar systemdränering för att få ut maximal prestanda av min hårdvara. Jag använder datorerna till skrivande, spel och media av olika sorter. Allt detta kan göras bättre, billigare och stabilare på Windows enligt min erfarenhet.

Val av OS är varken politiskt eller moraliskt för min del. Det handlar om funktionalitet. Ingenting annat. När Linux börjar förbättra de delar jag tidigare nämnt kan jag gärna konvertera om det visar sig vara bättre än XP. Idag är det dock inte så.

Många av de punkter människor riktar kritik mot i Windows är fullt rättfärdigade - Windows kan vara instabilt, sårbart och dränerande om man inte vet vad man gör. Men de fördomar som finns bland M$-hatare är lika vidriga som de fördomar som finns mot Apple-användare och Linux-prefererande. För att ett OS ska kunna konkurrera med Windows måste det anpassa sig efter de standarder som existerar. Detta fick Apple bita i när de bytte till intel-baserade kretsar för inte alltför länge sedan (lägg märke till att försäljningen av Apple-datorer ökat sedan dess). Linux måste anpassa sina programvaror och OS efter att kunna köra majoriteten av marknadens varor om de vill ha en chans att få större marknadsandelar :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Kanske via Internet och något annat protokoll än http?

/G

Går bra att göra via HTTP utan webbläsare, bara man har en vettig telnet-klient. (Dvs inte den katastrof som följer med Windows XP)

Citat:

Sitter Linuxanvändare allmänt och håller på med operativsystemet för att ha roligt så får jag nog dra till med den halvpatetiska frasen - "get a life."

Ur led är tiden... om man tycker det är kul att meka med någonting i hopp om att få bättre förståelse hur det fungerar och, kors i taket, kanske LÄRA sig något på kuppen, så har man inget liv?

Snarare känns det för mig som att det är de som nöter WoW och liknande på hela sin fritid som verkligen "saknar liv"...

För övrigt anser jag att förbudet mot konsekutiva inlägg bör förstöras.

Permalänk
Medlem

jag citerar i massor då jag fann inlägget intressant på många punkter och sätt.

håll tillgodo.

Citat:

Mina krav är enkla. Jag vill att det ska vara kompatibelt med majoriteten av marknadens varor, inneha en stor användarvänlighet och vara minimalistiskt vad gäller dränering av systemresurser. Naturligtvis ska det vara högst stabilt också.

tror att du har fått poå dig skon på fel fot.
operativsystem är inte kompatibla med program. program är kompatibla med operativen. de skrivs ofta för specifika os, exempelvis win32, mac, solaris (unix) eller linux. inte så konstigt att vissa applikationer ej är funktionella i linux när de programmerats SPECIFIKT FÖR WINDOWS. det kan inte avfärdas.
inget fel i det förvisso. eftersom linux har relativt liten andel användare är vinsten försvinnande liten för komersiella företag, om ens befintlig i många fall att skriva för flera operativ. men vi ser alltmer att mac blir vanligare och grunden i mac står på unix, och det är inte långt från linux. så vem vet vad som kommer att ske i framtiden. kanske kommer WINE fast för mac program? MINE! steget dit känns relativt nära.

kan du utveckla vad som syftas på med "stor användarvänlighet" och vad som inte klassificeras som detta?

Citat:

För tillfället kör jag en installation av Windows XP Sp2 på såväl min bärbara som min stationära. Båda installationer är över 1-2 år gamla och varken krånglar eller kraschar - min stationära har en uptime på 29 dagar. Jag kör en systemoptimering som minimaliserar systemdränering för att få ut maximal prestanda av min hårdvara. Jag använder datorerna till skrivande, spel och media av olika sorter. Allt detta kan göras bättre, billigare och stabilare på Windows enligt min erfarenhet.

inget konstigt att windows kan ha lång uptime, vilket 29 dagar i sammanhanget inte är. att windows inte klarar det är en förlegad myt som dessvärre lever vidare. inte minst i sådana här diskussioner.

Citat:

Val av OS är varken politiskt eller moraliskt för min del. Det handlar om funktionalitet. Ingenting annat. När Linux börjar förbättra de delar jag tidigare nämnt kan jag gärna konvertera om det visar sig vara bättre än XP. Idag är det dock inte så.

håller med. funktionalitet går först. men det skadar inte att vara nyfiken.
med fler datorer i nätverket och med kunskap om linux kan man spara flera tusen kronor. men det är klart att man måste investera i tid istället. fast det tycker jag att man får igen. alla håller inte med.

Citat:

Många av de punkter människor riktar kritik mot i Windows är fullt rättfärdigade - Windows kan vara instabilt, sårbart och dränerande om man inte vet vad man gör. Men de fördomar som finns bland M$-hatare är lika vidriga som de fördomar som finns mot Apple-användare och Linux-prefererande.

hårdvara spelar stor roll i systemens stabilitet och är en bidragande faktor till många av problemen. det gäller alla plattformar.

Citat:

För att ett OS ska kunna konkurrera med Windows måste det anpassa sig efter de standarder som existerar. Detta fick Apple bita i när de bytte till intel-baserade kretsar för inte alltför länge sedan (lägg märke till att försäljningen av Apple-datorer ökat sedan dess). Linux måste anpassa sina programvaror och OS efter att kunna köra majoriteten av marknadens varor om de vill ha en chans att få större marknadsandelar :).

vilka standarder är det du pratar om?
hårdvaru eller mjukvarustandarder?? och vilka är dessa?

SLUTLIGEN
slutligen vill jag poängtera att open source applikationer allt vanligare, och bättre. vlc, mozilla firefox, mozilla thunderbird, mysql, eclipse, m.fl.
samma utveckling sker på operativsystemnivå. tror därför mycket på att man i framtiden kommer att ifrågasätta vad man får för pengarna då man investerar i en windows eller mac licens när det finns gratis alternativ. som hela tiden blir bättre. gratis! som jag skrivit tidigare är det uppskattningsvis minst ett par år tills dess att gemeneman kan använda ett sådant operativ utan bekymmer.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ganska tydligt att du inte vill förstå vad valet av OS handlar om för mig personligen. Jag skiter fullständigt i det politiska och de diverse rörelser som finns uppbyggda kring gratisvaror. Jag väljer mitt OS efter det som uppfyller de krav jag ställer.

Mina krav är enkla. Jag vill att det ska vara kompatibelt med majoriteten av marknadens varor, inneha en stor användarvänlighet och vara minimalistiskt vad gäller dränering av systemresurser. Naturligtvis ska det vara högst stabilt också. Om jag skulle vilja ha "roligt" på min dator så spelar jag spel. Sitter Linuxanvändare allmänt och håller på med operativsystemet för att ha roligt så får jag nog dra till med den halvpatetiska frasen - "get a life."

Många av de punkter människor riktar kritik mot i Windows är fullt rättfärdigade - Windows kan vara instabilt, sårbart och dränerande om man inte vet vad man gör. Men de fördomar som finns bland M$-hatare är lika vidriga som de fördomar som finns mot Apple-användare och Linux-prefererande. För att ett OS ska kunna konkurrera med Windows måste det anpassa sig efter de standarder som existerar. Detta fick Apple bita i när de bytte till intel-baserade kretsar för inte alltför länge sedan (lägg märke till att försäljningen av Apple-datorer ökat sedan dess). Linux måste anpassa sina programvaror och OS efter att kunna köra majoriteten av marknadens varor om de vill ha en chans att få större marknadsandelar :).

Det här med "majoriteten av marknadens varor" är något som jag tycker är ganska intressant som argument. För mig så är det ett ganska dumt sätt att mäta. Det som är intressant måste ju vara täckningsgraden, det vill säga, hur varuutbudet täcker upp användarens behov, samt den den genomsnittliga programvarukvaliteten.

En plattform som har 100 program som gör samma sak, varav alla utom 3 stycken är kassa är ju inte mer attraktiv än en plattform som har 3 program som gör samma sak varav ett är kasst. Förutsatt att de alternativ som finns täcker ens behov vill säga.

En annan grej, Apple bytte inte till Intel på grund av försäljningssiffrorna (även om det i efterhand har visat sig vara väldigt bra av den anledningen) utan för att Motorola dels inte klarade av att hålla utvecklingen i den takt som Apple krävde och dels inte klarade av att producera i den takt som Apple krävde (det senare sägs även vara en av anledningarna till varför de valde Intel istället för AMD; Intel har avsevärt större produktionskapacitet).

Återigen angående Linux, jag körde Debian i ett par år, för några år sedan (vad kan det varit? 3-4 år sedan kanske?), och så här i efterhand ifrågasätter jag ju lite nyttan med det. Visst, det var stundom intressant att lära sig använda Linux, men när push comes to shove så vill jag ha en dator som helt enkelt fungerar. Jag är inte heller intresserad av att bygga ihop en egen dator (där hälften av komponenterna inte fungerar helt bra tillsammans med varandra), eller att spendera tid med att krångla med drivrutiner. Därför kör jag Mac.

Misstolka inte det här som att jag är nöjd om någon sätter en webläsare i ena handen på mig och en ordbehandlare i andra (jag blir inte nöjd förrän jag har Xcode i ena handen och TextMate i andra ). Tolka det helt enkelt som att jag ställer höga krav på att saker ska fungera.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs