"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ja du, det är absolut värt en uppgradering trots budgeten. Antingen kan du köpa ett HD4870 eller ett HD4850 och montera på bättre kylning.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423602
Här är ett HD4870-kort som du kan få för 1200kr om du kan hämta ut kortet på en av kompletts hämtbutiker (finns i bl.a. sthlm och gbg). Köp det och så monterar du på en
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...
Så blir kortet helt tyst (ingen fläkt dvs HELT tyst).
Annars om du inte har möjlighet att gå till en hämtbutik från komplett så kan du köpa en:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
och sätta dit en accelero s1. Köper du detta kort och kylningen så får du gratis frakt om du lägger till denna i kundvagnen:
https://www.inet.se/artikel/6101343/

Alternativ nummer två är att du köper ett HD4850:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=460447
från antingen komplett.se eller från inet.se och så sätter du dit en accelero s1 där istället.

HD4850 + kylningen blir ungefär 1150kr medan HD4870 + kylningen blir ungefär 1400-1450kr. Jag tänkte att du kanske ville ha råd med din ps3 så då får du välja utifrån hur mycket pengar du har över

Bor nära Malmö, så inga problem.

Hur skulle du säga att HD4870 klarar sig mot gtx260 black edition 896mb (tror det heter physx eller liknande)?

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nattef
Tackar

Men jag tror jag vill ha ett med DX11, vill trots allt kunna köra höga inställningar Hur tror du att ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500610 skulle vara, är Radeon HD 5770 nått att ha? Eller vilken 5xxx skulle du rekommendera?

Återigen, tack!

HD5770 är ett kul kort eftersom det har dx11 osv osv. Det drar lite ström och är ett kallt kort. MEN:

Det är sämre än ett HD4870 som du kan få för 1200-1250kr, och märkvärt sämre än ett HD4890. Du har möjlighet till DX11-effekter, men eftersom kortet ändå inte har så mycket prestanda så kommer du ändå inte kunna ha alla inställningar på högsta.

Det jag menar är att med ett HD4890 som är kraftfullare så kan du istället höja texturinställningarna, höja kantutjämningen, öka antal polygoner vilket gör spelet snyggare än vad du kan göra spelet snyggare genom DX11 med ett HD5770.

Du förlorar DX11-effekter, men vinner på andra inställningar eftersom HD4890 är ett kraftfullare kort.

Nu har jag pratat lite skit om HD5770, elakt gjort men det är bra på andra sätt, det drar dels lite ström, du kan köra två i crossfire (ditt nätagg räcker till skillnad från 2 hd4890 som det antagligen inte räcker till), och dessutom så spelar du bara i 1440x900-upplösningen vilket gör att du kanske kommer kunna ha alla inställningar på max ändå och ha 60fps.

Det är också billigare än ett HD4890, och om du ska ha ett HD4870 som är lika tyst måste du säkert betala 1400kr vilket gör HD5770 till ett väldigt prisvärt köp. Just det kortet du länkade till kostade ju bara 1500kr, bra köp om du kan hämta ut det på kompletts hämtbutiker då du slipper betala frakt.

Avgör själv vilket kort du vill ha, HD5770 är jättebra men inte lika starkt som HD4890 (inte HD4870 heller), däremot har det andra fördelar.

Anledningen till den långa texten är att jag inte vet hur din situation ser ut men det vet du, så jag tänkte berätta om fördelar/nackdelar så att du själv får ta beslutet, du vet antagligen bättre än mig bara du får veta vad korten gör och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Bor nära Malmö, så inga problem.

Hur skulle du säga att HD4870 klarar sig mot gtx260 black edition 896mb (tror det heter physx eller liknande)?

Hmm, gtx260 är lite bättre än HD4870. Tänk dig mittemellan Hd4870 och HD4890, där ligger gtx260 (då snackar jag om det nya 216 core 55nm-kortet, men det är underförstått hos nästan alla försäljare, så det står inte alltid).
Det har en ganska bra kylare från början, men den kommer ju låta en del ändå, det kanske du kan leva med dock. Däremot finns det inga GTX260 för under 1500kr?

Permalänk
Citat:

Hmm, gtx260 är lite bättre än HD4870. Tänk dig mittemellan Hd4870 och HD4890, där ligger gtx260 (då snackar jag om det nya 216 core 55nm-kortet, men det är underförstått hos nästan alla försäljare, så det står inte alltid).
Det har en ganska bra kylare från början, men den kommer ju låta lite. Däremot kommer du väl inte hitta ett GTX260 för under 1500kr?

hittade
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449930
eller
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

borde inte det vara betydligt bättre än 512 MB?

tack för dom snabba svaren btw

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Citat:

hittade
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449930
borde inte det vara betydligt bättre än 512 MB?

tack för dom snabba svaren btw

Jo det är lite snabbare om du använder mycket AA/AF och spelar mycket minneskrävande spel, annars kan skillnaden vara nästan noll.
Trodde det var ett varmt/högljutt kort men enligt kommentarerna verkar det inte vara så. Kör du på, det är nog ett bra val för dig.

Permalänk
Citat:

Jo det är lite snabbare om du använder mycket AA/AF och spelar mycket minneskrävande spel, annars kan skillnaden vara nästan noll.
Trodde det var ett varmt/högljutt kort men enligt kommentarerna verkar det inte vara så. Kör du på, det är nog ett bra val för dig.

Skulle du välja Xfx över powercolor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle du välja Xfx över powercolor?

XFX:s garanti försvinner inte om man överklockar sitt grafikkort. Det gör däremot powercolor-garantin. Om du har pajat ditt kort och överklockat det så kan du fortfarande lämna tillbaka det eftersom ingen kommer kolla om du har överklockat det eller inte, men det säger ju fortfarande en del om korten. Ja, jag skulle välja XFX före powercolor.

Permalänk
Medlem
Citat:

HD5770 är ett kul kort eftersom det har dx11 osv osv. Det drar lite ström och är ett kallt kort. MEN:

Det är sämre än ett HD4870 som du kan få för 1200-1250kr, och märkvärt sämre än ett HD4890. Du har möjlighet till DX11-effekter, men eftersom kortet ändå inte har så mycket prestanda så kommer du ändå inte kunna ha alla inställningar på högsta.

Det jag menar är att med ett HD4890 som är kraftfullare så kan du istället höja texturinställningarna, höja kantutjämningen, öka antal polygoner vilket gör spelet snyggare än vad du kan göra spelet snyggare genom DX11 med ett HD5770.

Du förlorar DX11-effekter, men vinner på andra inställningar eftersom HD4890 är ett kraftfullare kort.

Nu har jag pratat lite skit om HD5770, elakt gjort men det är bra på andra sätt, det drar dels lite ström, du kan köra två i crossfire (ditt nätagg räcker till skillnad från 2 hd4890 som det antagligen inte räcker till), och dessutom så spelar du bara i 1440x900-upplösningen vilket gör att du kanske kommer kunna ha alla inställningar på max ändå och ha 60fps.

Det är också billigare än ett HD4890, och om du ska ha ett HD4870 som är lika tyst måste du säkert betala 1400kr vilket gör HD5770 till ett väldigt prisvärt köp. Just det kortet du länkade till kostade ju bara 1500kr, bra köp om du kan hämta ut det på kompletts hämtbutiker då du slipper betala frakt.

Avgör själv vilket kort du vill ha, HD5770 är jättebra men inte lika starkt som HD4890 (inte HD4870 heller), däremot har det andra fördelar.

Anledningen till den långa texten är att jag inte vet hur din situation ser ut men det vet du, så jag tänkte berätta om fördelar/nackdelar så att du själv får ta beslutet, du vet antagligen bättre än mig bara du får veta vad korten gör och så.

TACK! Du är riktigt grym måste jag säga! Jag tror jag har bestämt mig för att försöka få tag i ett HD5850, eller köpa ett HD4890. Men jag måste fråga, det är väl stor skillnad på dessa kort mot ett X1950 256mb som jag sitter på nu?

Och om man skulle kolla på nvida sidan, vad skulle du rekommendera där?

Återigen, TUSEN TACK!

Permalänk
Medlem

CPU = AMD Athlon 64 X2 4200+ 2,2Ghz
PSU = 400W. Står 'Power Man' på det. Antar att detta i princip är ren skit. Har noll koll på nätagg. Hittade: IN SHIN TECHNOLOGY (CHINA) INC på UL-numret...
Moderkort = MSI K9VGM-V
Minne = 2x1GB Kingston
Gränssnitt = PCI-E
Nuvarande grafikkort = Inbyggt
Hårddisk: 2diskar 1xIDE 250GB + 1xSATA 200GB
Spel jag vill spela = League of Legends. FM2010.
Budget = 2000:-

Jag har knappt hållit på med datorkomponenter sedan jag gick ut gymnasiet för fyra år sen och jag känner mig riktigt vilsen nuförtiden så jag får ta hjälp av er här.

Försöker vara så kort som möjligt. Jag vill kunna spela LoL och kommer gärna undan så billigt som det bara går. Vill verkligen slippa byta nätagg eller andra komponenter och jag antar att ett kort som klarar LoL även klarar FM2010. Som det är just nu klarar min inbyggda grafikkrets inte ens att hantera gränssnittet i Voddler så detta måste ju naturligtvis också åtgärdas.

Har kollat lite på Geforce GTX275 och GTX260 och jag antar att dessa kort kanske är väl saftiga för att spela LoL? men samtidigt kanske man isåfall skulle ha så man klarar lira t.ex. SC2, Diablo 3 och andra mer sofistikerade spel om man blir sugen på det? Det som fått mig att tveka är egentligen att jag i dagsläget som sagt inte är sugen på att behöva byta mitt nätagg. Eller att mina andra komponenter ändå inte kommer hänga med. Skulle det kanske funka med min nuvarande burk? Annars väntar jag isåfall och uppgraderar hela riggen när jag känner att det är dags. Prio idag är LoL, FM10 och Voddler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimnils
PSU = 400W. Står 'Power Man' på det. Antar att detta i princip är ren skit. Har noll koll på nätagg. Hittade: IN SHIN TECHNOLOGY (CHINA) INC på UL-numret...
Moderkort = MSI K9VGM-V
Minne = 2x1GB Kingston
Gränssnitt = PCI-E

Jag har knappt hållit på med datorkomponenter sedan jag gick ut gymnasiet för fyra år sen och jag känner mig riktigt vilsen nuförtiden så jag får ta hjälp av er här.

Försöker vara så kort som möjligt. Jag vill kunna spela LoL och kommer gärna undan så billigt som det bara går. Vill verkligen slippa byta nätagg eller andra komponenter och jag antar att ett kort som klarar LoL även klarar FM2010. Som det är just nu klarar min inbyggda grafikkrets inte ens att hantera gränssnittet i Voddler så detta måste ju naturligtvis också åtgärdas.

Har kollat lite på Geforce GTX275 och GTX260 och jag antar att dessa kort kanske är väl saftiga för att spela LoL? men samtidigt kanske man isåfall skulle ha så man klarar lira t.ex. SC2, Diablo 3 och andra mer sofistikerade spel om man blir sugen på det? Det som fått mig att tveka är egentligen att jag i dagsläget som sagt inte är sugen på att behöva byta mitt nätagg. Eller att mina andra komponenter ändå inte kommer hänga med. Skulle det kanske funka med min nuvarande burk? Annars väntar jag isåfall och uppgraderar hela riggen när jag känner att det är dags. Prio idag är LoL, FM10 och Voddler!

Jag skulle förslå AMD 5750 eller 5770. 5750 presterar som ett 4850 eller GT250, 5770 är ungefär dom ett GTX260. Dom presterar bra i de flesta spel upp till åtminstone 1680*1050.. Dom ska inte ha några problem med dom spel du nämner. Dom är väldigt strömsnåla och använder bara en 6-pins PCI-e strömkontakt så det borde gå bra på ditt nätagg.
http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd5770_hd575...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3658

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimnils
Moderkort = MSI K9VGM-V
Minne = 2x1GB Kingston
Gränssnitt = PCI-E

Skulle väl i vanliga fall rekommendera HD4890 (då det är ganska mycket snabbare än HD5770), men eftersom du har ett sånt dåligt nätaggregat så är det nog HD5770 som gäller eftersom det använder mindre Watt än vad HD4890 gör (ungefär 50 mindre W).
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500610
Däremot är det väldigt svårt att få tag på ett HD5770, så ett HD4870 och ett nytt nätaggregat vore också ett bra val Välj själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

TACK! Du är riktigt grym måste jag säga! Jag tror jag har bestämt mig för att försöka få tag i ett HD5850, eller köpa ett HD4890. Men jag måste fråga, det är väl stor skillnad på dessa kort mot ett X1950 256mb som jag sitter på nu?

Och om man skulle kolla på nvida sidan, vad skulle du rekommendera där?

Återigen, TUSEN TACK!

Jo det är ganska stor skillnad på ditt x1950 256mb och de andra korten. HD4890 är ungefär 10000000% bättre
Och nej nVidia-sidan suger just nu, dels har de inga kort i den prisklassen som är aktuella och dessutom har de gett upp mid-end och high-end-marknaden eftersom de går back på varje kort de säljer, så de går inte att få tag i heller.

Varsågod, roligt att kunna hjälpa till

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle väl i vanliga fall rekommendera HD4890 (då det är ganska mycket snabbare än HD5770), men eftersom du har ett sånt dåligt nätaggregat så är det nog HD5770 som gäller eftersom det använder mindre Watt än vad HD4890 gör (ungefär 50 mindre W).
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500610
Däremot är det väldigt svårt att få tag på ett HD5770, så ett HD4870 och ett nytt nätaggregat vore också ett bra val Välj själv!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Jag skulle förslå AMD 5750 eller 5770. 5750 presterar som ett 4850 eller GT250, 5770 är ungefär dom ett GTX260. Dom presterar bra i de flesta spel upp till åtminstone 1680*1050.. Dom ska inte ha några problem med dom spel du nämner. Dom är väldigt strömsnåla och använder bara en 6-pins PCI-e strömkontakt så det borde gå bra på ditt nätagg.
http://www.overclockersclub.com/rev..._hd5770_hd5750/
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3658

Tack för tipsen. Jag borde iofs kanske börja fundera på att skaffa nytt nätagg men HD4870 är ju dyrare och då måste man dessutom lägga pengar på ett aggregat utöver kortet. För att inte tala om att man då också måste leta sig igenom denna hemska nätaggregatsdjungel som nästan verkar ännu värre än grafikkortsdjungeln...

Men det börjar ju trots allt lacka mot jul så kanske man borde fjäska lite för nära och kära och orka vänta tills tomten kommer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är ganska stor skillnad på ditt x1950 256mb och de andra korten. HD4890 är ungefär 10000000% bättre
Och nej nVidia-sidan suger just nu, dels har de inga kort i den prisklassen som är aktuella och dessutom har de gett upp mid-end och high-end-marknaden eftersom de går back på varje kort de säljer, så de går inte att få tag i heller.

Varsågod, roligt att kunna hjälpa till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498416&view=detailed#Pro...
Det blir det antagligen Känns som att det är värt att lägga till en tusing och få ett bättre kort + DX11 Och jag har tid att vänta på det, helt klart!
Okej, jo jag har tyckt det har verkat som det, så det blir ett radeon för min del, absolut
Nu vet jag inte hur bra koll du har på detta, men du verkar kunnig. Klarar mitt 580W agg att driva grafikkortet jag länkade, i5:a, och allt tror du?

Jättekul att du skriver så mycket i tråden och hjälper så många, du måste uppskattas av fler en mig för det arbetet du gör! Känns kul att få bra och ordentliga svar av någon TACK!

Permalänk

*CPU= intel core 2 duo 6700 @ 2.66GHz
*PSU= (nätagg)
*Moderkort= asus p5b
*CF/SLi=Vet ej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= Arma 2, nyaste total war,
*Vilken upplösning du spelar i 1280x1024
*Din ungerfärliga budget. några tusen
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Ja mycket
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Idag har jag ett Nvidia 8800GTX som jag undrar om det är dags att byta eller kyla.
Vill spela nya och kommande FPS och strategispel.
Resten av datorn kommer även inom kort uppgraderas, pcu och moderkort tex.

Men undrar om jag ska börja med grafikkortet.

Kortets tysthet prioriterar jag högt.

Tack på förhand

/Apcdriver

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498416&view=detailed#Pro...
Det blir det antagligen Känns som att det är värt att lägga till en tusing och få ett bättre kort + DX11 Och jag har tid att vänta på det, helt klart!
Okej, jo jag har tyckt det har verkat som det, så det blir ett radeon för min del, absolut
Nu vet jag inte hur bra koll du har på detta, men du verkar kunnig. Klarar mitt 580W agg att driva grafikkortet jag länkade, i5:a, och allt tror du?

Jättekul att du skriver så mycket i tråden och hjälper så många, du måste uppskattas av fler en mig för det arbetet du gör! Känns kul att få bra och ordentliga svar av någon TACK!

Jag vet inte exakt hur bra ditt nätaggregat är men 580W räcker absolut.
Men du det finns ju HD5850 för 2500kr och eftersom alla är lika bra så är det synd att lägga 200kr extra för inget, men det klart XFX är en bra tillverkare med bra garantier, det kan iofs vara värt 200kr, men bara så att du tänker på det

Jo det är några som tackat mig på senare tid, får en del positiv respons men när jag kommer till en annan tråd där någon frågar om vilket grafikkort de ska ha och någon säger emot mig blir jag typ skitsur för att de sa emot eftersom "jag vet bäst" Nä men varsågod, hoppas kortet blir bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApcDriver
*CPU= intel core 2 duo 6700 @ 2.66GHz
*PSU= (nätagg)
*Moderkort= asus p5b
*CF/SLi=Vet ej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= Arma 2, nyaste total war,
*Vilken upplösning du spelar i 1280x1024
*Din ungerfärliga budget. några tusen
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Ja mycket

Idag har jag ett Nvidia 8800GTX som jag undrar om det är dags att byta eller kyla.
Vill spela nya och kommande FPS och strategispel.
Resten av datorn kommer även inom kort uppgraderas, pcu och moderkort tex.

Men undrar om jag ska börja med grafikkortet.

Kortets tysthet prioriterar jag högt.

Tack på förhand

/Apcdriver

Ditt 8800gtx är ett bra kort, men visst ska du få lite tips ändå. Ett HD5850 (vilken tillverkare som helst) är ett bra kort för 2500kr, men det är väldigt svårt att få tag på. Jag vet inte exakt hur tyst det är men det är svårt att hitta ett kort i den klassen som är väldigt tyst. Du kan alltid köpa ett HD4870 och sätta dit en accelero s1 (passiv kylning), kostar sammanlagt 1400kr (+ frakt om du inte bor vid en komplett/inet-butik), och du får ett helt tyst kort. HELT tyst. Men sedan presterar det ju inte så mycket bättre än ett 8800GTX heller.

Om du inte verkligen vill ha kortet idag så tycker jag itne du ska byta kort eftersom priserna sjunker hela tiden Om du bestämmer en speciell budget att köpa kort för så blir det lättare att tipsa om ett kort, så det skulle förenkla

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte exakt hur bra ditt nätaggregat är men 580W räcker absolut.
Men du det finns ju HD5850 för 2500kr och eftersom alla är lika bra så är det synd att lägga 200kr extra för inget, men det klart XFX är en bra tillverkare med bra garantier, det kan iofs vara värt 200kr, men bara så att du tänker på det

Jo det är några som tackat mig på senare tid, får en del positiv respons men när jag kommer till en annan tråd där någon frågar om vilket grafikkort de ska ha och någon säger emot mig blir jag typ skitsur för att de sa emot eftersom "jag vet bäst" Nä men varsågod, hoppas kortet blir bra.

Okej det var ju bra Jo jag har sett det, men får se om det blir 5850 eller 4890

Haha, men du verkar ju kunna en hel del så det kanske du har rätt till att tycka Det hoppas jag med

Permalänk
Medlem

*CPU= intel core 2 Quad Q9550 @ 3.2 GHz
*PSU= Corsair 650W
*Moderkort= asus P5Q Deluxe
*CF/SLi=CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= FSX
*Vilken upplösning du spelar i: minns inte.. 1920x1080 ?!
*Din ungerfärliga budget. 2200
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej

Idag har jag ett 8800GT 512 Mb DDR3 men funderar på att köra antingen två 4770 i Crossfire eller ett Gainward GeForce GTX 260 1792MB PhysX Golden Sample. Vet inte vad som ger mest i FSX. Har 4 Gb RAM 1066Mhz och Windows7 x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superper
*CPU= intel core 2 Quad Q9550 @ 3.2 GHz
*PSU= Corsair 650W
*Moderkort= asus P5Q Deluxe
*CF/SLi=CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= FSX
*Vilken upplösning du spelar i: minns inte.. 1450x1080 ?!
*Din ungerfärliga budget. 2200
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:

Idag har jag ett 8800GT 512 Mb DDR3 men funderar på att köra antingen två 4770 i Crossfire eller ett Gainward GeForce GTX 260 1792MB PhysX Golden Sample. Vet inte vad som ger mest i FSX. Har 4 Gb RAM 1066Mhz och Windows7 x64.

Två HD4770 ger nog mest om FSX stödjer CF, sök på det på google. Isåfall är det ett superval Annars kan du köpa ett HD4870 och montera dit passiv kylning för att få det helt tyst Inte lika hög prestanda där dock.

Annars kan du alltid leta upp ett bra GTX260/HD4890 med bra kylning beroende på vilken prisklass du vill lägga dig i

Permalänk

Tjenare allesammans!

*CPU *** dual core 2,13mhz (i think)
*PSU *** 350W
*Moderkort *** Asus P5B-E Plus
*CF/SLi *** Stöd för flera grafikkort: Nej
*Gränssnitt *** PCI Express x16
*Vilka spel du ska spela. ***Mest tvtittande via HDutgång. men annars lite spelande då och då.
*Vilken upplösning du spelar i. ...
*Din ungerfärliga budget *** 1500-2000kr (behöver nog ett nytt nätagg. också. blir det det så sjunker det kanske lite. rekomendera gärna ett)
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? jao
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej

Tack på förhand!

Elias

Permalänk
Medlem

CPU Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
PSU Corsair VX 550W
Moderkort XFX nForce-650i Ultra
CF/SLi NEJ
Gränssnitt PCI-E x16
Vilka spel du ska spela. Varierar, men just nu FarCry 2 o Anno 1404
Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050 (när det går) (föredrar ofta fönsterläge på strategi spel o dyl)
Din ungerfärliga budget 1500 +- 500 kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Hyfsat
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? NEJ

Helt ny här, faktiskt just denna tråden som gjorde att jag registrerade mig, mycket trevlig tråd att läsa...

Sitter i dag på ett XFX GeForce 9800GT 650M 512MB, min primära tanke är att uppgradera cpu (någon som har ett bra tips?) och köpa till mer ram (har 4 vill ha minst 6) och tänkte att ett nytt grafikkort skulle va trevligt.

Ett nytt grafikkort måste vara mycket(!) bättre än nuvarande, dvs skillnaden ska märkas tydligt....

Mycket svammel, hoppas ni får ut något vettigt ur allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickelsen
Tjenare allesammans!

*CPU *** dual core 2,13mhz (i think)
*PSU *** 350W
*Moderkort *** Asus P5B-E Plus
*CF/SLi *** Stöd för flera grafikkort: Nej
*Gränssnitt *** PCI Express x16
*Vilka spel du ska spela. ***Mest tvtittande via HDutgång. men annars lite spelande då och då.
*Vilken upplösning du spelar i. ...
*Din ungerfärliga budget *** 1500-2000kr (behöver nog ett nytt nätagg. också. blir det det så sjunker det kanske lite. rekomendera gärna ett)
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? jao
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej

Tack på förhand!

Elias

Tja Elias.
Jo jag tänkte ge dig några billiga tips. Först ett HD4770:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490214
Billigt kort, funkar 100% att spela upp film med och är också ett bra spelkort.
Annars om du vill lägga lite mer pengar så kan du köpa ett HD5750:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513183
Presterar pyttelite bättre men är tystare, har stöd för DX11, drar mindre ström osv. Valet är ditt!
Och om du har några frågor om korten eller om de inte passar dig så är det bara att skriva nåt, jag svarar.
Annars kan du köpa ett HD4890:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494774
Men det vet jag inte om ditt nätaggregat klarar, tyvärr, därför tipsade jag dig om de andra mer strömsnåla korten. HD4890 är ganska mycket bättre (och gör mer ljud iofs), men ditt nätagg kanske inte pallar och det vore ju synd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ewr
CPU Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
PSU Corsair VX 550W
Moderkort XFX nForce-650i Ultra
CF/SLi NEJ
Gränssnitt PCI-E x16
Vilka spel du ska spela. Varierar, men just nu FarCry 2 o Anno 1404
Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050 (när det går) (föredrar ofta fönsterläge på strategi spel o dyl)
Din ungerfärliga budget 1500 +- 500 kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Hyfsat
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? NEJ

Helt ny här, faktiskt just denna tråden som gjorde att jag registrerade mig, mycket trevlig tråd att läsa...

Sitter i dag på ett XFX GeForce 9800GT 650M 512MB, min primära tanke är att uppgradera cpu (någon som har ett bra tips?) och köpa till mer ram (har 4 vill ha minst 6) och tänkte att ett nytt grafikkort skulle va trevligt.

Ett nytt grafikkort måste vara mycket(!) bättre än nuvarande, dvs skillnaden ska märkas tydligt....

Mycket svammel, hoppas ni får ut något vettigt ur allt...

Hej Ewr!
Du ville ha stor skillnad, då får jag väl först tipsa dig om att du kanske ska satsa alla pengar på bättre grafikkort? Om du verkligen behöver 6gb ram så köp till det (om du nu har så många saker framme samtidigt!), men störst skillnad får du om du lägger 3k på grafikkort istället för 1,5k på cpu och sedan 1,5k på grafikkort. Men jaja du ska få lite tips på båda:

Processor för 1,5k:
E8400:
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2...
Gratis frakt:
https://www.inet.se/artikel/6101343/

Grafikkort för 1850kr: (1950kr inkl frakt men om du bor nära en komplett-hämtbutik så kan du köpa därifrån, kolla komplett.se och se om du gör det).
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494774
Oj, lite över budget men om du vill ha stor skillnad så är det nästan ett sånt kort du får köpa.

Grafikkort för 1400kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=464422
Dock inte lika bra som ett HD4890-kort.

Om du vill ha den största skillnaden så ska du nog satsa alla pengar på grafikkortet, och då ska du köpa ett HD5850 när det kommer, det kostar 2,5k. Alla exemplar är slut (populärt), men det borde finnas iaf efter jul (om du kan vänta så länge). Eller så köper du ett HD5870 för 3,4k, men det är inte så mycket bättre än HD5850 så det är inte riktigt lika kul.

Lycka till, och om du har några frågor så säg bara till så svarar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej Ewr!
Du ville ha stor skillnad, då får jag väl först tipsa dig om att du kanske ska satsa alla pengar på bättre grafikkort? Om du verkligen behöver 6gb ram så köp till det (om du nu har så många saker framme samtidigt!), men störst skillnad får du om du lägger 3k på grafikkort istället för 1,5k på cpu och sedan 1,5k på grafikkort. Men jaja du ska få lite tips på båda:

Processor för 1,5k:
E8400:
...
Eller så köper du ett HD5870 för 3,4k, men det är inte så mycket bättre än HD5850 så det är inte riktigt lika kul.

Lycka till, och om du har några frågor så säg bara till så svarar jag

Måste och måste, vill mest ha mer ram för att det är skoj...
Processorn måste uppgraderas, den e för slö....

Fast budgeten för grafikkortet e oberoende av minne o cpu (till viss del)...

Fäst inte för stor vikt vid ordet stor, sist bytte jag från ett 8600gt till 9800gt, o skillnaden där emellan va fullt tillräckligt.

Egentligen har jag svårt för ati-kort sedan mitt x800... Men om jag fattat allt rätt är nvidia helt ute ur leken?

En annan tanke jag hade va att kasta ut allt och gå över till AMD, AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz, o då skaffa ett kort som jag kan köra i CF...

Eller möjligen en i7 860...

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste och måste, vill mest ha mer ram för att det är skoj...
Processorn måste uppgraderas, den e för slö....

Fast budgeten för grafikkortet e oberoende av minne o cpu (till viss del)...

Fäst inte för stor vikt vid ordet stor, sist bytte jag från ett 8600gt till 9800gt, o skillnaden där emellan va fullt tillräckligt.

Egentligen har jag svårt för ati-kort sedan mitt x800... Men om jag fattat allt rätt är nvidia helt ute ur leken?

En annan tanke jag hade va att kasta ut allt och gå över till AMD, AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz, o då skaffa ett kort som jag kan köra i CF...

Eller möjligen en i7 860...

nVidia är iallafall just nu ur leken, AMD-korten är betydligt bättre och mer prisvärda i alla klasser (har inte full koll på 500kr-klassen men du fattar)

Du behöver inte byta moderkort, du behöver bara köpa en E8400 så har du lika hög prestanda som det bästa i många spel. Eller en Q9550/liknande quad om du vill ha en sådan. Något annat behöver du inte egentligen.

Men om du gärna vill köpa något nytt skulle jag väl säga att ett socket1156-moderkort skulle vara bra med en i5 (eller en i7 860). Problemet där är att du då kanske inte har råd med ett bra grafikkort och då inte alls får samma prestanda som du skulle fått för mindre pengar om du bara köper en e8400 och ett bra grafikkort. i7 860 och moderkort = 3000kr samt nya ddr3-minnen (om du ska ha 4gb blir det runt 1000kr) så det blir 4000kr bara på det. Så det kostar ju 2500kr mer än en E8400 vilket gör att bara i5-systemet kostar lika mycket som e8400 och HD5850. Bara så att du vet liksom

OM du nu ska köpa nytt system så är det s1156 du ska köpa, amd ger inte riktigt samma prestanda, dock är det billigare. Men då är det lika bra att köpa en Q9550/e8400 och då är vi tillbaka på noll igen

Bestäm du så får jag komma med förslag.

Och ursäkta om inlägget blev flum

Permalänk
Medlem
Citat:

nVidia är iallafall just nu ur leken, AMD-korten är betydligt bättre och mer prisvärda i alla klasser (har inte full koll på 500kr-klassen men du fattar)

Du behöver inte byta moderkort, du behöver bara köpa en E8400 så har du lika hög prestanda som det bästa i många spel. Eller en Q9550/liknande quad om du vill ha en sådan. Något annat behöver du inte egentligen.

Men om du gärna vill köpa något nytt skulle jag väl säga att ett socket1156-moderkort skulle vara bra med en i5 (eller en i7 860). Problemet där är att du då kanske inte har råd med ett bra grafikkort och då inte alls får samma prestanda som du skulle fått för mindre pengar om du bara köper en e8400 och ett bra grafikkort. i7 860 och moderkort = 3000kr samt nya ddr3-minnen (om du ska ha 4gb blir det runt 1000kr) så det blir 4000kr bara på det. Så det kostar ju 2500kr mer än en E8400 vilket gör att bara i5-systemet kostar lika mycket som e8400 och HD5850. Bara så att du vet liksom

OM du nu ska köpa nytt system så är det s1156 du ska köpa, amd ger inte riktigt samma prestanda, dock är det billigare. Men då är det lika bra att köpa en Q9550/e8400 och då är vi tillbaka på noll igen

Bestäm du så får jag komma med förslag.

Och ursäkta om inlägget blev flum

Ekonomin e ingen fara, gränsen på grafikkortet satte jag utefter vad jag tyckte de va värt...

E8400 klara sig säkert bra i spel, men till övrigt vill jag nog ha en Quad... Q9550 känns onödigt dyr.. Blir nog i7 860 då... Då kan jag sälja över alla min nuvarande delar till pappa. Tror dock han har lite klen PSU, vad behövs för E6850, dvd, 9800gt o en hd?

Ska kolla lite på priser när jag kommer hem, men lutar åt HD5850 + i7 860...

Stor tack för hjälpen, kanske har fler frågor senare....

Edit: Är tydligen förvirrad, hade ju fler frågor... Eller iaf fråga...

Permalänk
Hedersmedlem

*CPU= Pentium dual core något (tror det är den på 2 GHz)
*PSU= Lenovo OEM
*Moderkort= Lenovo med intel 945 chipset
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Inte allt för krävande (läs text)
*Vilken upplösning du spelar i. tror det är 1440x900
*Din ungerfärliga budget 600-800
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej

Jag behöver fixa ett budgetkort till en bekant, hans son spelar en del spel men nu har han några som laggar. Det är ett inbyggt grafikkort i intel 945 chipset så ni förstår att det inte alls är något bra och att han inte heller är väldigt krävande spel. Det är en lenovo jag valde ut förra hösten (3000 spänn, men jag såg till att det fanns en PCI-E x16 plats).

Jag har tittat på marknaden och tycker ATI Hd 4670 verkar vara rätt val. Frågan är dock - kräver det en PCI-E strömförsörjningskabel? Vet inte om nätaggregatet har det och skulle gärna slippa krångla med det. Dessutom vet jag ju inte vad det aggregatet klarar av (kan väl skaka fram uppgifter på det) så grafikkortet för ju inte vara för strömkrävande. Hur ligger 4670 på den fronten?
Mitt eget förslag Komplett.se 650kr PowerColor Radeon HD 4670"PCS" 1GB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ekonomin e ingen fara, gränsen på grafikkortet satte jag utefter vad jag tyckte de va värt...

E8400 klara sig säkert bra i spel, men till övrigt vill jag nog ha en Quad... Q9550 känns onödigt dyr.. Blir nog i7 860 då... Då kan jag sälja över alla min nuvarande delar till pappa. Tror dock han har lite klen PSU, vad behövs för E6850, dvd, 9800gt o en hd?

Ska kolla lite på priser när jag kommer hem, men lutar åt HD5850 + i7 860...

Stor tack för hjälpen, kanske har fler frågor senare....

Edit: Är tydligen förvirrad, hade ju fler frågor... Eller iaf fråga...

Behövs inte mycket för din pappa, men det beror ju på vad han har för nätaggregat iofs.

Men jag skulle vilja ge dig tipset att du ska köpa en i5 750 istället för i7 860. Skillnaden är liten från början men om du klockar dem så når de nästan samma prestanda. Så köp en i5 750 och så kan du dra upp frekvensen till ungefär 3500MHz UTAN att behöva höja Vcore. Absolut det bästa valet Kör på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
*CPU= Pentium dual core något (tror det är den på 2 GHz)
*PSU= Lenovo OEM
*Moderkort= Lenovo med intel 945 chipset
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Inte allt för krävande (läs text)
*Vilken upplösning du spelar i. tror det är 1440x900
*Din ungerfärliga budget 600-800
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej

Jag behöver fixa ett budgetkort till en bekant, hans son spelar en del spel men nu har han några som laggar. Det är ett inbyggt grafikkort i intel 945 chipset så ni förstår att det inte alls är något bra och att han inte heller är väldigt krävande spel. Det är en lenovo jag valde ut förra hösten (3000 spänn, men jag såg till att det fanns en PCI-E x16 plats).

Jag har tittat på marknaden och tycker ATI Hd 4670 verkar vara rätt val. Frågan är dock - kräver det en PCI-E strömförsörjningskabel? Vet inte om nätaggregatet har det och skulle gärna slippa krångla med det. Dessutom vet jag ju inte vad det aggregatet klarar av (kan väl skaka fram uppgifter på det) så grafikkortet för ju inte vara för strömkrävande. Hur ligger 4670 på den fronten?
Mitt eget förslag Komplett.se 650kr PowerColor Radeon HD 4670"PCS" 1GB.

Det var ett bra förslag. Saken är den att även om du behöver en 6-pin-kontakt så kan du alltid köpa en
https://www.inet.se/kablar/pc-kabel/adapter-2x-molex---8-pin-...
eller liknande, det finns helt säkert någon kabel som du kan använda utifall grafikkortet skulle behöva någon konstig sådan. Jag vet inte hur bra hans nätaggregat är, men HD4670 ska inte vara för strömkrävande. Du har nog redan gjort det bästa valet själv, kör på ett sånt kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[...]Det var ett bra förslag. Saken är den att även om du behöver en 6-pin-kontakt så kan du alltid köpa en
https://www.inet.se/kablar/pc-kabel/adapter-2x-molex---8-pin-...
eller liknande, det finns helt säkert någon kabel som du kan använda utifall grafikkortet skulle behöva någon konstig sådan. Jag vet inte hur bra hans nätaggregat är, men HD4670 ska inte vara för strömkrävande. Du har nog redan gjort det bästa valet själv, kör på ett sånt kort.

Problemet är ju att kablarna är så satans dyra. Kom ju på dock att jag kan ta hem det via dustinhome när jag nog beställer något. Med studentrabatten kostade det 6 kr istället för 55 kr!

Fast är det någon som kan bekräfta om och isf vilken kontakt 4670 kort har?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG