Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Angående microstuttering är det inget som jag har kunnat läsa mig till i någon recension så det kan inte vara en stor sak i så fall. Det hela handlar ju om en teoretisk FPS-drop som i värsta fall skulle ske konstant men det gör det givetvis inte.

En som verkar ha gjort en hel del tester finns här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=194808

MS betyder att kärnorna levererar nya frames i ojämn takt, så att tiden mellan några frames blir 20 sedan 40 och sedan 20 igen. Detta resulterar i att FPS:en verkar lägre än vad den är.

Permalänk
Medlem

Ok CCC igen då..
Hur gör jag för att
1. Ställa in 3D color så att det blir samma som desktop (samma värden = fel i 3D)? Löst med powerstrip profiler jag för byta mellan när jag byter program
2. Ställa in egen fläkthastighet? EDIT- Gainward ATI experttool
3. Bli av med blinkande runda fläckar på texturer? <-- Kan vara överhettning, men vet inte förens jag får tag i 4an och kan inte åtgärde förens jag får tag i 2an. (<-- Det var överhettning, kan ställa upp fläkten i load med expert tool och defekterna försvinner)
4. "Spela in" temperaturen över tid som med Rivatuner(Rivatuner känner inte igen kortet) <- inte hittat än

Ska leta själv men kanske får svar på ngn obv. fråga här iaf.

Permalänk
Medlem

Lite bilder på kommande vattenblock.

Permalänk
Medlem

Då har man bestället ett Asus 4870x2 från Alina Systems
gick på 3900~ kr

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=EAH4870X2%2fHTDI%2f2G

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Ni som beställt Asus 4870X2 får förvänta er att vänta ett tag

Deras produktion är nämligen mycket mindre än efterfrågan. (Tillräckligt liten för Asus att neka vissa leverantörer på deras beställningar)

Själv la man till ett par hundralappar mer och fick kortet 1 dag efter release. Värt om man inte orkar vänta.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för mig, har mitt 4870 o leka med får väll ta två veckor o få det eller mer, vet i alla fall att det kommer att komma endå!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Mitt PowerColor 4870X2 är på väg med posten nu! Fick kollinr osv av Komplett!

Visa signatur

- Asus P5Q-E - C2Q9550 @ 2.83ghz - 4GB Corsair DDR2 6400 - PowerColor Radeon HD4870X2 2GB - Antec 900 - Corsair 650W TX -

Permalänk
Inaktiv

Hmm, vad tror ni om club3ds 4870x2? Näst billigaste, funderar om jag beställa som resultat av lång leveranstid på asus. Vill ta något som man inte behöver vänta alltför länge på...
Tydligen så ska b-ray få in sina club3ds den 18, dvs om 2 dagar. Är det någon som har beställt därifrån förut och kan säga om det är en pålitlig affär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmm, vad tror ni om club3ds 4870x2? Näst billigaste, funderar om jag beställa som resultat av lång leveranstid på asus. Vill ta något som man inte behöver vänta alltför länge på...
Tydligen så ska b-ray få in sina club3ds den 18, dvs om 2 dagar. Är det någon som har beställt därifrån förut och kan säga om det är en pålitlig affär?

Har inte beställt därifrån. Men kan säga att Club3D var relativt lätta att få tag på. Fanns direkt hos leverantörer på release-dagen, så det var bara beställa och poff, nästa dag var den här Samtidigt är det de snyggaste kortet också.. Inga jävla klotter eller överdrivet flashiga klistermärken.

Permalänk
Medlem

Jupp har ett Club3d, är väl ingen direkt skillnad mot de andra kan jag tänka.

EDIT: Crysis 1920x1080 Very High(moddat DX9) 4xAA 16AF -- ~23 fps ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimpalicious
När Hardwarecanucks testade 4870 X2 kom dom fram till att inte ens en Intel QX9770 överklockad till 3,85 GHz var tillräckligt för att ge kortet all data det kunde hantera i vissa fall, och speciellt inte i "normala" upplösningar.

Men det är ju just det som är intels problem, intel har svårt och transportera mycket data till annan hårdvara. det har inte med frekvensen och göra

denna lilla assembler rad kan lätt flytta mycket mer data än vad någon buss i datorn klarar och transportera
rep movsq

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag antar att en AMD processor också måste använda sig av bussarna
för att transportera data från minnet till grafikkortet. kan man inte flytta data mellan enheterna så blir även assmbler intruktioner som rep movsq ganska värdelösa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Jupp har ett Club3d, är väl ingen direkt skillnad mot de andra kan jag tänka.

EDIT: Crysis 1920x1080 Very High(moddat DX9) 4xAA 16AF -- ~23 fps ?

Kolla så att det verkligen klockar upp sig i till 3d-inställningarna i Crysis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Jag antar att en AMD processor också måste använda sig av bussarna
för att transportera data från minnet till grafikkortet. kan man inte flytta data mellan enheterna så blir även assmbler intruktioner som rep movsq ganska värdelösa

Nej för AMD har hypertransport för att transportera data till grafikkortet.

Spel handlar väldigt mycket om att flytta data mellan buffrar och grafikkort och det minne som grafikkortet har mappas upp som vanligt minne. "rep movsq" är en mycket snabb operation för att flytta minne. 8 byte flyttas varje gång raden exekveras (finns snabbare sätt och flyta ändå, man kan komma ner till nästan 8 byte per clockcykel). Nu klarar ingen buss att få den hastigheten så hur snabbt det egentligen går beror på hastigheten på busen.

Intel flyttar all data genom FSB'n. Kör du trådat så måste alla trådar hämta och lämna data via FSB'n. Ett spel som bara har en tråd så är det inga större skillnader mellan amd och intel för då sker ändå alla operationer i sekvens. Men kör du flera trådar i ett spel så kan du exempelvis ha en renderingstråd som skickar minne och andra trådar som bygger nästa bild. renderingstråden flyttar mycket data till grafikkortet då och de andra jobbar i huvudsak mot cachen men även mot vanligt minne.
På intel så blir det en hel del krockar eftersom om det pågår en transport genom FSB'n så måste andra vänta.

Dessa krockar uppstår inte alls på samma sätt för AMD då den använder hypertransport för att flytta data.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...
Appendix B
AMD Family 10h processors support four write-combining buffers. Although the number of buffers available for write combining depends on the specific CPU revision, current designs provide as many as four write buffers for WC memory mapped I/O address spaces. These same buffers are used for streaming store instructions. The number of write-buffers determines how many independent linear 64-byte streams of WC data the CPU can simultaneously buffer.
Having multiple write-combining buffers that can combine independent WC streams has implications on data throughput rates (bandwidth), especially when data is written by the CPU to WC memory mapped I/O devices, residing on the AGP, PCI, PCI-X® and PCI Express® buses including:
•Memory Mapped I/O registers—command FIFO, etc.
•Memory Mapped I/O apertures—windows to which the CPU use programmed I/O to send data to a hardware device
•Sequential block of 2D/3D graphic engine registers written using programmed I/O
•Video memory residing on the graphics accelerator—frame buffer, render buffers, textures, etc.

HyperTransport™ Tunnels and Write Chaining
HyperTransport™ tunnels are HyperTransport-to-bus bridges. Many HyperTransport tunnels use a hardware optimization feature called write-chaining. In write-chaining, the tunnel device buffers and combines separate HyperTransport packets of data sent by the CPU, creating one large burst on the underlying bus when the data is received by the tunnel in sequential address order. Using larger bursts results in better throughput since bus efficiency is increased.
[...]

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Jupp har ett Club3d, är väl ingen direkt skillnad mot de andra kan jag tänka.

EDIT: Crysis 1920x1080 Very High(moddat DX9) 4xAA 16AF -- ~23 fps ?

Men hur är det med mjukvarubundlen då? Sapphire har ju vantage med tex.

Sedan så bör du överse om något är fel, ty en recension fick 24.7 fps i crysis med samma inställningar- och då i 2560*1600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Men hur är det med mjukvarubundlen då? Sapphire har ju vantage med tex.

Sedan så bör du överse om något är fel, ty en recension fick 24.7 fps i crysis med samma inställningar- och då i 2560*1600.

Man får bara en cd med drivers och manualer.

Japp, ska kolla det, om jag alt-tabbar borde det stå 3dclocks som "current clock"? Eller byter den igen när jag går till skrivbordet? Har inget program som kan logga vad som händer med kortet i 3d tyvärr.

Kortet går över i 3dclockahastigheter som det ska. Kan processorn flaskhalsa?

EDIT: Ändrade upplösningen till 800x600. Ingen större skillnad i fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
MS betyder att kärnorna levererar nya frames i ojämn takt, så att tiden mellan några frames blir 20 sedan 40 och sedan 20 igen. Detta resulterar i att FPS:en verkar lägre än vad den är.

Väl medveten om det, MS är som FPS-drop på en kärna och beror ju på att den första bilden kommer ut för sent i förhållande till den senaste, det var alltså "föregående" frame som renderades för långsamt så att nästa frame var färdigrenderad "för tidigt".

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Damn!! frågan är om man kommer få tag på 4870x2 i år, vågar inte beställa från någonstans då det känns som att dom bara kommer förlänga inkommande datumet hela tiden....å andra sidan så borde man beställa för du får man ju det tillslut.
Ngn som fått tag på ASUS kortet än och kan berätta vad som ingår utöver kortet.(Är lite ASUS fan)

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett ASUS 4870x2 men det verkar dröja ett tag innan det kommer. Först stod det på datorbutiken att det skulle komma in i lager den 20 Augusti och idag står det den 22 Augusti. Tycker det är en ganska dålig premiär då det inte går att få tag på korten någonstans. Hoppas man får det någon gång bara.

Visa signatur

Dator: Intel C2D E8400 3.0Ghz @ 3.6Ghz | Moderkort: Gigabyte EP35 DS4 | Hdd: Hitatchi 500 Gb | Grafikkort: Sapphire 4870x2 | Chassi: Antec 900| Nätagg: Corsair Tx 750W | 8 Gb Ram PC 6400 | Nec brännare | Skärm: 20" WIdescreen (L207WT)

Permalänk
Medlem

Detta verkar aningen skumt.
Jag tror att jag har kommit på varför det är så dålig prestanda: bara en kärna körs/ ena kärnan körs inte fullt ut.
Fick äntligen monitorprogrammet att fungera och såg att ena kärnan går upp i 70 grader medan den andra går upp från 50 till 60 bara.

Är detta troligt eller är jag helt ute och cyklar? Om man ser på Swec's grafikkorttest stämmer fps:en rätt bra överens med vad ett 4870 1gb borde ge (något mer än vad 512mb i testet ger).

"22:10:24, ASIC Temperature via internal TSS [0] (C) = 61.000, ASIC Temperature via internal TSS [1] (C) = 71.000, MCLK(MHz)[0] = 900.00, SCLK(MHz)[0] = 750.00, MCLK(MHz)[1] = 900.00, SCLK(MHz)[1] = 750.00"

Permalänk
Medlem

Ena kärnan ligger ju längre bort från fläkten så den borde bli varmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Ena kärnan ligger ju längre bort från fläkten så den borde bli varmare.

Följer ditt problem med intresse. Verkligen spännande att se vad det var.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Väl medveten om det, MS är som FPS-drop på en kärna och beror ju på att den första bilden kommer ut för sent i förhållande till den senaste, det var alltså "föregående" frame som renderades för långsamt så att nästa frame var färdigrenderad "för tidigt".

Varje grafikprocessor är lika snabb, och loaden förändras inte så mycket mellan en frame och påföljande frame. Det är brist på synkronisering mellan GPU:erna vilket gör att bildrutorna renderas i otakt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Man får bara en cd med drivers och manualer.

Japp, ska kolla det, om jag alt-tabbar borde det stå 3dclocks som "current clock"? Eller byter den igen när jag går till skrivbordet? Har inget program som kan logga vad som händer med kortet i 3d tyvärr.

Kortet går över i 3dclockahastigheter som det ska. Kan processorn flaskhalsa?

EDIT: Ändrade upplösningen till 800x600. Ingen större skillnad i fps.

Det är möjligt att din processor är en flaskhals. En recension drog som slutsats att till och med en Core 2 Quad @ 3.85 GHz var för långsam för att ge rättvisa resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Detta verkar aningen skumt.
Jag tror att jag har kommit på varför det är så dålig prestanda: bara en kärna körs/ ena kärnan körs inte fullt ut.
Fick äntligen monitorprogrammet att fungera och såg att ena kärnan går upp i 70 grader medan den andra går upp från 50 till 60 bara.

Är detta troligt eller är jag helt ute och cyklar? Om man ser på Swec's grafikkorttest stämmer fps:en rätt bra överens med vad ett 4870 1gb borde ge (något mer än vad 512mb i testet ger).

"22:10:24, ASIC Temperature via internal TSS [0] (C) = 61.000, ASIC Temperature via internal TSS [1] (C) = 71.000, MCLK(MHz)[0] = 900.00, SCLK(MHz)[0] = 750.00, MCLK(MHz)[1] = 900.00, SCLK(MHz)[1] = 750.00"

70 grader ska väl inte vara nåt problem för en 4870 kärna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer

Det är möjligt att din processor är en flaskhals. En recension drog som slutsats att till och med en Core 2 Quad @ 3.85 GHz var för långsam för att ge rättvisa resultat.

Så mycket för kriget mellan nVidia och Intel gällande vem som ska ersätta vem i framtiden. GPU/CPU går ju hand i hand. Dags att kliva ur sandlådan och göra något tillsammans istället!

Mvh

Permalänk
Medlem

Undrar hur effectiv vattenblocken är som postad ovan.

Vart hitta du bilderna föresten?

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Dessa vattenblock har ännu inte släppts men den röda varianten kommer nog släppas någonstans i September skulle jag tro.

Läs mer här:

http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=21312&catid=6

och här:

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=21326&catid=6

Permalänk

Jäkla stilrent det ser ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmm, vad tror ni om club3ds 4870x2? Näst billigaste, funderar om jag beställa som resultat av lång leveranstid på asus. Vill ta något som man inte behöver vänta alltför länge på...
Tydligen så ska b-ray få in sina club3ds den 18, dvs om 2 dagar. Är det någon som har beställt därifrån förut och kan säga om det är en pålitlig affär?

Köpte mitt Club3D 4870x2 där ifrån, hade tur satt o snacka med dom om det o dom sa att dom hade slut i lager men undertiden som jag snackade med dom så var den en som avbokade så jag kunde åka o hämta det 3 timmar senare
Angående "hämtbutiken" så var det ju en lägenhet men vafan klagar inte, många butiker som inte har hämtbutik vilket jag föredrar, hatar posten... fraktkostnad o skit... tvi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Köpte mitt Club3D 4870x2 där ifrån, hade tur satt o snacka med dom om det o dom sa att dom hade slut i lager men undertiden som jag snackade med dom så var den en som avbokade så jag kunde åka o hämta det 3 timmar senare
Angående "hämtbutiken" så var det ju en lägenhet men vafan klagar inte, många butiker som inte har hämtbutik vilket jag föredrar, hatar posten... fraktkostnad o skit... tvi

Det var ju inte en billig butik rent "overall". Luktar konkurs på långa vägar nu när konkurrensen är så hård. Om de nu betalar hyra för samma ställe där de har sin bostad och sitt lager så måste de ju ha konkurrenskraftiga priser minst sagt.