Permalänk
Medlem

Komplett flyttade leveransdatumet på min order från den 19:e till den 16:e, shyssta killar som förstår att man vill spela på helgen.

Permalänk

Nu verkar komplett ha PowerColor på lager ! 18 kort and counting

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029

Har ett Sapphire på order och behåller nog ordern som den är, vill gärna har 3d Mark vantage på köpet ...

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk

väntar ett tag ser om priset sjunker något på dem om nån månad eller så

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Sapphire OCH ett PowerColor. Får se vilket som skickas först.

Vore däremot fint om det var Sapphire pga 3D Mark Vantage.

Visa signatur

- Asus P5Q-E - C2Q9550 @ 2.83ghz - 4GB Corsair DDR2 6400 - PowerColor Radeon HD4870X2 2GB - Antec 900 - Corsair 650W TX -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurash
Komplett flyttade leveransdatumet på min order från den 19:e till den 16:e, shyssta killar som förstår att man vill spela på helgen.

16e?? Vilket kort har du beställt?

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk

Mitt Sapphire Kommer med största sanolikhet hem till mig på Måndag tillsamans med en 750 gb samsung hårdisk längtar redan till måndag.

Permalänk
Medlem

liten parentes.. http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Tydligen så slår 4850x2 även gtx280...Nvidia får snart hitta på nått riktigt bra om det här ska sluta väl för dem. Hörde att de inte har annat än dye shrinks planerade de närmsta 3 månaderna.. ser inte bra ut =/

Ser hellre att de kommer med nått vettigt så priserna sjunker ännu mer

Edit: meh var redan skrivet tidigare i tråden men tål väl att upprepas..

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Så ni som fått det, har ni något microstutter?

Semjonov. Tror inte många är medvetna om fenomenet och ännu mindre kan se det med det nakna ögat.

Intressant diskussion dock där vissa hävdar att fenomenet bara finns kvar i forum medan andra fortfarande hävdar att detta kan uppstå men dock under höga inställnigar där "FPS" faller under 50 och i pressade situationer under spelet där man droppar i FPS. Förhoppningsvis skiljer inte mitt öga avstånder i tid mellan varje "frame" nämnvärt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeJJeY
16e?? Vilket kort har du beställt?

Sapphire.

Permalänk

Jag vet inte.. jag har ingen lust att bli lurad av grafikkorts företagen.. FPS som dem olika mätprogrammen visar och den "riktiga" FPS kan skilja sig markant, multi GPU lösningen lurar "FPS-beräknar-programmen", 4870X2 kan mycket väl ha en "riktig" FPS som är mycket lägre än GTX280 har.
Men jag är absolut ingen expert på området.. så jag kan ha fel.

Såhär skrev en snubbe på ett forum:

"Microstuttering makes all multi GPU solutions to date, including 3870x2 and 9800GX2, WORTHLESS.

I did a quite bit research about this, with both my (G92 SLI) and a friend's (9800 Gx2) scores, five games benched.

Assassin's Creed and World in Conflict aren't affected by asynchronous frame rendering (microstutter)
Crysis, Lost Planet and Call of Juarez are ABSOLUTELY affected by asynchronous frame rendering.

I have written a few articles about this which caused some massive uproar and got me banned from several forums. Here are some frame-time benchmark results from Call of Juarez.

Frame number / The time the frame is rendered / How much time it took to render that frame (ms)/ Momentary FPS

48 753 10 103
49 769 16 61
50 784 15 67
51 790 6 174
52 814 24 41
53 832 19 54
54 838 6 178
55 859 21 47
56 877 18 57
57 881 4 235
58 906 25 40
59 921 15 65
60 928 7 142

What FRAPS timedemo would show you: 13 frames rendered in 175ms = 75 FPS

However the real fluidity is much more different than this. You are basically playing at 50-something FPS, with frames rendered at 150FPS being inserted every third frame. Those third frames with super high FPS mean NOTHING for your gaming experience. They do not make your game more fluid. They make micro-stutter. That scene-> you are playing at at most 55 FPS. What the benchies show you is that you are playing at 75 FPS.

This is why you should NEVER, EVER compare single-GPU scores with AFR'ed (SLI/CF) scores. NEVER. And this is also why ALL of the review sites are massively misleading. "A second 8800GT bumped our score from 40FPS to 65FPS!!" REALLY? But you forget to mention that 65 FPS is not comparable with that 40FPS, don't you? It wouldn't matter even if the scenario was like this, would it:

Frame 1 rendered at T = 0ms
Frame 2 rendered at T = 1ms
Frame 3 rendered at T = 40ms
Frame 4 rendered at T = 41ms
Frame 5 rendered at T = 60ms
Frame 6 rendered at T = 61ms

6 frames rendered at 61ms, so 100 FPS huh? Those 20ms gaps where you receive no frames from the cards, and put your real FPS at something like 50 FPS should be ignored because they don't show in the benchmark, and all you care about are the benchmarks.

I'm amazed at after this microstuttering situation broke out how all major review sites are ignoring this and still comparing AFR FPS's to non-AFR FPS's.

DO NOT BUY SLI, DO NOT BUY CROSSFIRE, DO NOT BUY 3870X2, DO NOT BUY 9800GX2, (PROBABLY) DO NOT BUY 4870x2. YOU ARE GAINING ABSOLUTELY NOTHING IN AT LEAST HALF OF ALL GAMES. YOU ARE PAYING TWICE FOR A 1.4X INCREASE IN REAL PERFORMANCE IN HALF OF GAMES. THAT DOES NOT MAKE SENSE.

Microstuttering is most evident between 60 and 120 fps (for a 60hz display), where a frame rate of 80 feels more like 40, and a frame rate of 100 feels more like 50. This doesn't happen in all games though."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Text

Ganska bra beskrivning där Blackbird. Nu verkar han bete sig som en fundamentalist men om att detta existerar är väl en bugg i själva mjukvaran. Förhoppningsvis får programmerare någon kontroll över fenomenet och då behöver man inte "uppleva" detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
"Microstuttering makes all multi GPU solutions to date, including 3870x2 and 9800GX2, WORTHLESS.

I did a quite bit research about this, with both my (G92 SLI) and a friend's (9800 Gx2) scores, five games benched.

Assassin's Creed and World in Conflict aren't affected by asynchronous frame rendering (microstutter)
Crysis, Lost Planet and Call of Juarez are ABSOLUTELY affected by asynchronous frame rendering.

I have written a few articles about this which caused some massive uproar and got me banned from several forums. Here are some frame-time benchmark results from Call of Juarez.

Frame number / The time the frame is rendered / How much time it took to render that frame (ms)/ Momentary FPS

48 753 10 103
49 769 16 61
50 784 15 67
51 790 6 174
52 814 24 41
53 832 19 54
54 838 6 178
55 859 21 47
56 877 18 57
57 881 4 235
58 906 25 40
59 921 15 65
60 928 7 142

What FRAPS timedemo would show you: 13 frames rendered in 175ms = 75 FPS

However the real fluidity is much more different than this. You are basically playing at 50-something FPS, with frames rendered at 150FPS being inserted every third frame. Those third frames with super high FPS mean NOTHING for your gaming experience. They do not make your game more fluid. They make micro-stutter. That scene-> you are playing at at most 55 FPS. What the benchies show you is that you are playing at 75 FPS.

This is why you should NEVER, EVER compare single-GPU scores with AFR'ed (SLI/CF) scores. NEVER. And this is also why ALL of the review sites are massively misleading. "A second 8800GT bumped our score from 40FPS to 65FPS!!" REALLY? But you forget to mention that 65 FPS is not comparable with that 40FPS, don't you? It wouldn't matter even if the scenario was like this, would it:

Frame 1 rendered at T = 0ms
Frame 2 rendered at T = 1ms
Frame 3 rendered at T = 40ms
Frame 4 rendered at T = 41ms
Frame 5 rendered at T = 60ms
Frame 6 rendered at T = 61ms

6 frames rendered at 61ms, so 100 FPS huh? Those 20ms gaps where you receive no frames from the cards, and put your real FPS at something like 50 FPS should be ignored because they don't show in the benchmark, and all you care about are the benchmarks.

I'm amazed at after this microstuttering situation broke out how all major review sites are ignoring this and still comparing AFR FPS's to non-AFR FPS's.

DO NOT BUY SLI, DO NOT BUY CROSSFIRE, DO NOT BUY 3870X2, DO NOT BUY 9800GX2, (PROBABLY) DO NOT BUY 4870x2. YOU ARE GAINING ABSOLUTELY NOTHING IN AT LEAST HALF OF ALL GAMES. YOU ARE PAYING TWICE FOR A 1.4X INCREASE IN REAL PERFORMANCE IN HALF OF GAMES. THAT DOES NOT MAKE SENSE.

Microstuttering is most evident between 60 and 120 fps (for a 60hz display), where a frame rate of 80 feels more like 40, and a frame rate of 100 feels more like 50. This doesn't happen in all games though."

- Jag har läst hans inlägg på xtremesystems där moderatorerna försökte förklara för honom ATT DET ÄR FEL.

Han är bara en envis barnunge som inte vill ge sig.

Här är ett bevis:

Permalänk
Medlem

Googlar man 4870x2 och microstuttering får man c:a 7000 träffar som bekräftar dess frånvaro. "Nån snubbe på ett forum" låter inte som någon speciellt säker eller trovärdig källa. Nästa vecka kommer det nog inte vara några frågeteckan kvar, bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

jag sitter å funderar på vilken tillverkare man ska välja av 4870x2 kortet
sen vilket modekort man ska annvända till det nedanför

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=611172...

Permalänk

har ett 8800 gt nu som jag troligtvis har klockat sönder, voltmoddat osv osv. skall slänga på orginal fläkten och flascha tillbaka det till orginal bios, så kommer de inte märkas någonting! funderade på om man skall köpa 4870 eller 4870x2, vad tror ni?

dator står i sigen!

mvh

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag har läst hans inlägg på xtremesystems där moderatorerna försökte förklara för honom ATT DET ÄR FEL.

Han är bara en envis barnunge som inte vill ge sig.

Här är ett bevis:
http://img363.imageshack.us/img363/3659/93905765iw8.png

Men om jag förstår den där bilden så är som sagt microstuttering borta
men å andra sidan tar det lite drygt 15ms att rendrera en frame
..dvs de verkar vara framerate cappade till 60fps?

Kanske slår det hårdare om man inte har ett cap och når högre fps.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Även i diagrammet ser vi microstuttering så det är väl ingen mening att förneka det direkt. Men att den ska vara synlig eller "upplevbar" tror jag att det är svårare att bevisa. Tror även att de som om sådant börjar få för sig att de ser microstuttering fastän den inte finns där.

Permalänk

http://translate.google.com/translate?hl=en&langpair=de%7Cen&...
Kolla graferna

http://www.pcgameshardware.com/aid,653537/Reviews/Radeon_HD_4...

Dem påstår att man ska kunna se microstuttering tydligt på det här videoklippet (bläddra längst ner): http://www.pcgameshardware.de/?article_id=631668
Men jag kan inte se nån microstuttering alls?? Tycker det flyter på som vatten, är det nåt fel på mig?

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om de kunde jämföra det med "icke-mikroruckeln" så man såg skillnaden.

Mvh

Permalänk

"An" betyder: På
"Aus" betyder: Av

Alltså crossfire läge på eller av.

Permalänk
Medlem

Jaså, tackar då.

Permalänk

HJÄLP!
Får man plats med ett 4870 X2 på ett Asus Commando? Hittar liksom ingen info om sånt.. och räcker det med ett Corsair HX620W?
Jag får ju sån lust att införskaffa ett sånt där monster, men jag vill ju inte sitta där med för lite plats eller watt.

Edit: Såg precis att Commando inte har PCI-E 2.0, är det dumt med ett 4870x2 då kanske?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk

Någon som vet hur kortet passar på ett MSI K9A2 Platinum AMD 790FX?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
HJÄLP!
Får man plats med ett 4870 X2 på ett Asus Commando? Hittar liksom ingen info om sånt.. och räcker det med ett Corsair HX620W?
Jag får ju sån lust att införskaffa ett sånt där monster, men jag vill ju inte sitta där med för lite plats eller watt.

Edit: Såg precis att Commando inte har PCI-E 2.0, är det dumt med ett 4870x2 då kanske?

Ett Corsair HX620W räcker gott och väl! Jag ska köra med PCIE 1.1 och ser inget problem med det.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
HJÄLP!
Får man plats med ett 4870 X2 på ett Asus Commando? Hittar liksom ingen info om sånt.. och räcker det med ett Corsair HX620W?
Jag får ju sån lust att införskaffa ett sånt där monster, men jag vill ju inte sitta där med för lite plats eller watt.

Edit: Såg precis att Commando inte har PCI-E 2.0, är det dumt med ett 4870x2 då kanske?

Det får plats jag har provat. Och Hade en E8200@4200mhz, då gjorde det strax över 20000 i 3DMark 06, så att det skulle strypa för att det inte är Pci-e 2.0, så är det nog marginellt. Ps: Körde med Corsair 450.

Permalänk

Man tackar och bockar, suveränt med så snabba svar!
HD4870X2 FTW!!

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Duger ett asus p5e x38 till ett 4870x2? Jag har ett P5B nu men det har som sagt bara PCI-e 1.1 och jag gissar att PCI-e busshastigheten inte räcker till så det är nog bara att uppgradera..? Tänkte behålla DDR2 minnena för jag inhandlade 4gb nu i våras så vill helst slippa köpa dom också...
Hade gärna köpt ett billigare moderkort men vad finns det för kort som räcker för ett 4870x2, dvs PCI-e v2.0 och DDR2?

Men nu blir jag osäker iom den här debatten om microstuttering.. Man kanske skulle vänta tills det blir någon klarhet i frågan, om det åtgärdas med drivrutiner eller vad det egentligen är..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Duger ett asus p5e x38 till ett 4870x2? Jag har ett P5B nu men det har som sagt bara PCI-e 1.1 och jag gissar att PCI-e busshastigheten inte räcker till så det är nog bara att uppgradera..? Tänkte behålla DDR2 minnena för jag inhandlade 4gb nu i våras så vill helst slippa köpa dom också...
Hade gärna köpt ett billigare moderkort men vad finns det för kort som räcker för ett 4870x2, dvs PCI-e v2.0 och DDR2?

Men nu blir jag osäker iom den här debatten om microstuttering.. Man kanske skulle vänta tills det blir någon klarhet i frågan, om det åtgärdas med drivrutiner eller vad det egentligen är..

Vad innebär det? inget jag hört om :E

Permalänk

Angående microstuttering är det inget som jag har kunnat läsa mig till i någon recension så det kan inte vara en stor sak i så fall. Det hela handlar ju om en teoretisk FPS-drop som i värsta fall skulle ske konstant men det gör det givetvis inte.

En som verkar ha gjort en hel del tester finns här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=194808

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

När Hardwarecanucks testade 4870 X2 kom dom fram till att inte ens en Intel QX9770 överklockad till 3,85 GHz var tillräckligt för att ge kortet all data det kunde hantera i vissa fall, och speciellt inte i "normala" upplösningar.

Så det är ändå ganska viktigt att ha en kraftfull processor så att man kan få ut så mycket av kortet som möjligt.

Så det vore bra att ha ett kort som går bra att klocka mycket -> Intel.

Jag ska ju också köpa det kortet, och hade också tänklt mig en Phenom 9950BE men har nu tänkt om, köper nog en intel och klockar den litegranna.

Någon som kan ge förslag på en bra processor någonstans imellan 1500-2200 kronor?

Tack