AMD tror på Radeon HD 4850 X2

Permalänk
Melding Plague

AMD tror på Radeon HD 4850 X2

Radeon HD 4870 X2 har knappt dykt upp på butikshyllorna förrän AMD jobbar på lanseringen av en ny prestandamodell. Enligt tillverkaren själv kan Radeon HD 4850 X2 utmana Geforce GTX 280.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant!

AMD uppger att Radeon HD 4850 X3 presterar bättre än den dyrare konkurrenten Geforce GTX 280. Enligt vissa tredjepartstillverkare kan prestanda ledningen vara så stor som 30 procent i vissa spel.

Ska det inte stå Radeon HD 4850 X2 istället för X3?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, nu gör ATi en Nvidia! Diagrammet börjar inte på 0 ^^

Detta kortet kan säkert bli nice, hoppas Nvidia kommer med något matchande i pris snart så vi får se lite prisras på ATi's kort med

Permalänk
Medlem

Så 4870 x2 har ingen konkurent längre? Fin fint Någon som anar ännu ett prisras för 280 & 260 GTX?

Permalänk
Medlem

AMD Back In Buissness!!!!!!

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

AMD för fan, en skala har alltid börjat med 0 och så ska det förbli. Ni kan bättre..

Permalänk
Hjälpsam

Japp ATI gör en Nvidia, diagrammet börjar på 0.8, mellan 10% och 35 procent snabbare enligt detta inte mer.
Undrar vad det svenska pricet blir under 3000 borde det väl hamna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nu jävlar här hoppas man på fina priser.

Permalänk
Avstängd

Jag tror på AMD

Som sagt med ett pris på 2500kr blir kortet en riktig killer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kass jämförelse, igen.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nej hoppas det inte är dyrare än 2 st 4850, skulle vara perfekt istället för Crossfire då man sitter på ett P35 mobo.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Hehe, nu gör ATi en Nvidia! Diagrammet börjar inte på 0 ^^

Detta kortet kan säkert bli nice, hoppas Nvidia kommer med något matchande i pris snart så vi får se lite prisras på ATi's kort med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
AMD för fan, en skala har alltid börjat med 0 och så ska det förbli. Ni kan bättre..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Japp ATI gör en Nvidia, diagrammet börjar på 0.8, mellan 10% och 35 procent snabbare enligt detta inte mer.
Undrar vad det svenska pricet blir under 300 borde det väl hamna?

Suck, Normaliserade skalor utgår ALLTID från 1. Sedan kan man lätt avläsa hur många % det skiljer från referensvärdet!

Om det rapporteras exempelvis FPS i absoluta tal är det lämpligt att börja på 0 men då kan det också vara svårtare att se skillnad på stora tal.
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Tycker inte att det är fel på diagrammet.

1 = 100%

0,9 = 90%

0,8 = 80%

Här utgår man från att 1 är GTX 280's prestanda och man kan säga att AMD's HD4850X2 presterar runt 7-33% bättre än Nvidia's bästa kort.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många watt 4850x2 kommer ligga på? klarar man två sånna på ett 730 watts hiper?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Undrar hur många watt 4850x2 kommer ligga på? klarar man två sånna på ett 730 watts hiper?

Du klarar 2 st HD4870X2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker inte att det är fel på diagrammet.

1 = 100%

0,9 = 90%

0,8 = 80%

Här utgår man från att 1 är GTX 280's prestanda och man kan säga att AMD's HD4850X2 presterar runt 7-33% bättre än Nvidia's bästa kort.

Mitt problem är inte avläsningen av diagrammet, ofta (jag iaf) så läser man av staplarna. Dubbelt så hög stapel = dubbelt så bra. Man missar dom där siffrorna. Och tro mig, det är rätt vanligt att folk läser av på det sättet och missar sifforna.

Permalänk
Medlem

Vore nice med en uppgradering, så hoppas verkligen på ett pris runt 2500.

Permalänk
Medlem

Zonar tack för den, jag började bli lite orolig för nivån på detta forum. Det finns någon med lite vett iaf.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Men va fan haha. Diagrammet är säkert rätt men dom börjar ju på 0.8 haha.

On topic ska bli kul att se hur HD4850X2 presterar i praktiken

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mitt problem är inte avläsningen av diagrammet, ofta (jag iaf) så läser man av staplarna. Dubbelt så hög stapel = dubbelt så bra. Man missar dom där siffrorna. Och tro mig, det är rätt vanligt att folk läser av på det sättet och missar sifforna.

Okunniga ja.. men varför göra något man inte klarar av? Ett exempel är ju bergsklättrarna på K2 som drog ner andra i graven just för att de inte hade erfarenheten... men nu ska vi inte gå in på det. AMD gör inget fel - kortet är billigare och bättre - varför klaga, du kanske är en nv-boy?

Smartidiot89: det börjar på 0.8 - inget fel med det finns många diagram som itne börjar vid 0 pga en anledning - det är inte relevant eller troligt. Hur många tror att HD4850X2 hade presterat 1% av GTX280's prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns obehagligt att ATI har börjat ta till sig Nvidias fulspel. Tycker att ATI är värda mkt beröm och credit för det de har lyckats med på senaste, men den där skalan är bara onödig. Visst, ur ett matematiskt sett är den helt korrekt. Jag är den första som motargumenterar de som menar på något annat, fast känns ändå fel av ATI. Bättre att vara övertygliga så att alla konsumenter har en rimlig chans att förstå sig på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vilket betyder att folk får skylla sig själva om de blir lurade. Tack vare att de inte orkar vara tillräckligt uppmärksamma.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Skalan är helt korrekt och de som säger något utan att tänka sig för kommer få en stämpel i pannan som det står idiot på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skalan är fullt logiskt. Visar man från 0 kan det bli svårt att avläsa skillnaderna om man inte få se tabellvärden bredvid.

Alltid alltid alltid ska man läsa vad skalan börjar på för värde. Har ni inte lärt er nåt från svensk press tex Aftonbladet att de nästan aldrig börjar sin skala från 0.

Visa signatur

strippklubb dåligt, vapenaffär bra!

Permalänk
Medlem

Är nog kaffe och kaka hso Amd idag
Kul att det går bra för dom, siktar in mig på ett 4870X2, när det väl landar i butikerna vill säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skalan är helt korrekt och de som säger något utan att tänka sig för kommer få en stämpel i pannan som det står idiot på.

Den är inte felaktig, men den är inte vad jag skulle kalla korrekt.

Dålig stil att göra på det viset.

Permalänk
Medlem

Jobbigt i skolan?...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog antagligen att bli ett väldigt prisvärt kort. Att 4870X2 är en killer är det ingen tvekan om men 4 papp kan vara i grövsta laget i alla fall. Tar tillverkarna 3 för detta kort blir det antagligen ljuv musik när pengarna rullar in hos AMD. Hoppas deras yield på RV770 kretsar är god.

Skalor, korrekta eller ej ang dessa ämnen gör man klokt i att ta med en nypa salt i alla fall tills recensenterna gjort sitt.

Permalänk
Inaktiv

fula staplar som börjar på 0,8 och slutar på 1,4 så att det ATi ser ut att ha mkt större fördel

Säkert värt kort!