Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Chrome vs Firefox

vilken ska man ha?

Permalänk
Medlem

Jag kör på Firefox ett tag till,men det ska bli kul att följa Chrome utveckling.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Firefox än så länge. Får se hur Chrome utvecklas.

Permalänk
Medlem

Ingen av dem <3 Opera!

Permalänk
Inaktiv

Lite tidigt att säga kanske?
Hårdtestar Chrom(ium/)e nu dock ;P

Permalänk
Medlem

Då Chrome är i BETA-stadiet o Firefox inte är det, är det relativt svårt att avgöra vilket man ska välja i dagsläget. Själv säger jag helt klart Firefox. Får se om Chrome ersätter Firefox i framtiden hos mig. Helt klart skön webbläsare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Re: Chrome vs Firefox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
vilken ska man ha?

Gick från IE7 som jag körde i årtal...10-12 år till Opera
www.opera.com vers 9.6- beta.

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk

Firefox så får man se om man byter när Chrome är klar....

Permalänk
Hedersmedlem

Opera för tillfället (v. 9.60 RC1).

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr ingen anledning till att lämna Firefox...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

FireFox till chrome lämnar beta stadiet.

Permalänk
Medlem

Chrome imponerar faktiskt trots beta-versionen.
Den är snabb och det ser skönt slimmat ut.
Det som saknas är utvecklade Add-on som gör Firefox unikt.

Jag har inte testat FF 3.1 betan ännu, men hoppas den kan ge liknande ögonbrynhöjande effekter som Chrome inspirerar till.

IE 8 beta ligger långt ner på skalan. Microsoft verkar ha fastnat i utvecklingen.
Progammet satsar på bling och ologiska knappar. Men lika långsam som de senaste 5 åren. Microsoft saknar ambition att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BOFH
Chrome imponerar faktiskt trots beta-versionen.
Den är snabb och det ser skönt slimmat ut.

Jag provade Opera i två dagar men trots att den har varit under utveckling i flera flera år.. den har fortfarande massvis med flaws.
Är nu på Chrome och alla sajter som Opera inte kunde leverera.. det fixade Chrome galant.

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Avstängd

Jag vart förälskad i Chrome direkt jag testade den!
Oj vad den är coolt och modärn, ni som inte testat det gör det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Ingen av dem <3 Opera!

Permalänk

Jag röstar Firefox, men jag håller ett vakande öga på Chrome...

Utan någon vettig adblocker så ser jag inte Chrome som ett alternativ för mitt dagliga användande. Och om dessutom kommande versioner av Firefox också kommer ha en ny snabb javascript-motor så kanske en övergång till Chrome inte längre är så lockande.

Ärligt talat är jag trött på allt snack om Chrome och alla som höjer det till skyarna efter 5 minuters användning. Med det sagt så är jag i alla fall positiv till att det sker utveckling bland webbläsarna, såväl med IE som Firefox och Chrome.

Permalänk
Medlem

Chrome är lovande... men det har en bit kvar innan det når from till Firefox/Opera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Hjälpsam

IE7 funderar lite löst på att går över till Opera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Jag provade Opera i två dagar men trots att den har varit under utveckling i flera flera år.. den har fortfarande massvis med flaws.
Är nu på Chrome och alla sajter som Opera inte kunde leverera.. det fixade Chrome galant.

Det är för att opera är hårdare på w3 standarderna än de flesta andra läsarna.

Opera har allt jag behöver, så ett byte känns inte aktuellt

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Ingen av dem <3 Opera!

Håller med

Permalänk
Medlem

Diggar Chromes språk i webläsaren:

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

http://web.telia.com/~u14114593/statistikfornordarchrome.png

Haha klockren ju! Måste tanka hem för att se.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp jag har den på engelska.. så det blir Stats for nerds
Hur känns det hittills ? Det blir Chrome för min del i fortsättningen. Snart kommer deras mobile om 1-2 månader med "chrome" på köpet i bantad version.

Link till skins för Chrome:

http://chromespot.com/index.php

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Japp jag har den på engelska.. så det blir Stats for nerds
Hur känns det hittills ? Det blir Chrome för min del i fortsättningen. Snart kommer deras mobile om 1-2 månader med "chrome" på köpet i bantad version.

Link till skins för Chrome:

http://chromespot.com/index.php

Faktum är att jag precis tankade ner det, så jag har inte testat så mycket än. Men den verkar ju relativt snabb och väldigt slimmad. Inte massa extratjafs, vilket jag tycker om. I skarp version kan den nog bli riktigt bra!

EDIT:
En annan intressant sak är att köra www.bredbandskollen.se.
Där är Explorer KLART snabbast.
Om jag kör med Explorer kommer jag upp i runt 75Mbps av mina 100Mbps neråt.
Om jag kör med firefox kommer jag upp i 27Mbps och med Chrome kommer jag upp i runt 38Mbps..
Frågan är var begränsningen ligger och varför det finns en sådan.. Det går således inte TPtesta sin uppkoppling med varken Firefox eller Chrome, där duger bara Explorer.
(Har ej provat Opera)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

testade chrome lite smått och den var verkligen snabb att surfa med

Permalänk
Avstängd

Slutet för Mozilla Fiefox närmar sig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Slutet för Mozilla Firefox närmar sig...

Väldigt nyfiken på hur du lyckas dra den slutsatsen...?

Permalänk
Avstängd

Chrome är så grymt skönt så man kan bara inte slute använda det.

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT:
En annan intressant sak är att köra www.bredbandskollen.se.

(Har ej provat Opera)

Förstår inte riktigt hur du testade. Finns vissa sajter som man kan testa via en flash fönster och då får man information, så klart i browsern. Vill man köra direct från PC/nätverkskort då använder man sig av TPtest till exempel. Jag hittade ingen flash fönster för mättning på "bredbandskollen.se. Å andra sidan det skulle inte spela någon roll om man testar via olika browsern.. man ska få samma hastighet.
Jag körde idag TPtest och fick samma som jag hade för månader sedan.. dvs 10 MB... uppström och nerström...exact som min leverantör har lovat mig Har du 100 Mb koppling?

Ouch.. nu ser jag! du länkade fel [punkt efter adressen].. nu ska jag köra och se

Huh! jag fick bättre med Chrome. Fick i IE7: 6 mb upp och 10 ner och Chrome : 10.2 och 10.29 mysko..

Visa signatur