Jag söker en lätt, billig bärbar dator för 2-3 000 kr

Permalänk
Medlem

Jag söker en lätt, billig bärbar dator för 2-3 000 kr

Jag är på jakt efter en lätt bärbar dator som ska användas till att surfa, maila, enkel bildredigering, typ. Jag vill att det ska vara lätt att kånka runt på den så den får inte vara för tung. Vanliga minidatorer går bort för dom har för liten skärm. Det är inte viktigt med stor hårddisk eller att datorn har DVD-spelare. Det viktigaste är en hygglig processor, RAM-minne så det går fort och smidigt att arbeta i program, köra Firefox osv. Det är inte viktigt med operativsystem och helst hade jag sluppit att betala för ett.

Har ni några förslag? Är det idé att bygga en själv eller blir det dyrt?

Permalänk
Medlem

Finns inte speciellt mycket att välja på i den prisklassen om du inte vill ha en "minidator" tyvärr. Men kolla in phonehouse, dem har en väldigt billig laptop för ungefär 3500:- som borde klara film, ordbehandling och surfning galant iaf.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Asus EEE 901?
Kommer till svergie nu i slutet av månaden, kostar omkring 3000-3500kr.
9" skärm, SSD disk, 1.6Ghz Intel Atom, 1GB Ram. Vikt på runt 1kg.

Klarar Windows XP fint, har dessutom en batteritid på 4-6-8h, beroende på belastning.

Mycket fin maskin, förhandsbeställt en sådan själv.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Finns inte speciellt mycket att välja på i den prisklassen om du inte vill ha en "minidator" tyvärr. Men kolla in phonehouse, dem har en väldigt billig laptop för ungefär 3500:- som borde klara film, ordbehandling och surfning galant iaf.

Ja, det ligger väl en hel i det du säger (skriver), men jag har kollat in en Dell Vostro som jag skräddarsytt lite. Vad tror ni/du om det här:

Intel® Celeron®-processor 550 (2,0 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB)
1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)
160 GB (5 400 rpm) SATA-hårddisk
IntelJ inbyggd Graphics Media Accelerator X3100

Hur står sig den i förhållande till tex en Asus Eee PC 901? Processor osv?

Om jag får välja bort OS så borde jag få den för 2500 kr exkl moms, dvs 3000-3200 kr inkl moms (om jag har räknat rätt). Däremot vet jag inte var vikten hamnar på en Dell Vostro.

Permalänk
Medlem

Business maskinerna brukar man alltid åka på frakt på, så räkna med runt 400:- till i frakt.

Vore jag som du så skulle jag hålla ögonen öppna efter en deal på t.ex. HP 6715S, Dustin har sålt den för 3995:-, den är helt okej.

Provade den nya 6735s och den är också trevlig, det är inte otänkbart att det kommer lite erbjudanden på den.

Celeron processorn (som oftast sitter i billigburkarna) är duktigt slö i jämförelse med Sempron (som dessutom har speedstep). Jag har en av varje.

Permalänk
Medlem

Mhm, jag kanske ska satsa på en Acer One istället? Fast hur är det med deras processorer, är det någon fart i dom? På Inet får man ju en sådan under 3000 kr. Om jag förstår det hela rätt så är det bara RAM-minnet (och möjligen hårddisken) som skiljer mot den dyrare varianten av Acer One? Fast det går ju att uppdatera RAM-minnet. Det verkar inte så svårt när man kollar videor på YouTube.

Edit:

Sempron? Jag trodde det var just Sempron som var slö och Celeron som det var lite mer fart i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Mhm, jag kanske ska satsa på en Acer One istället? Fast hur är det med deras processorer, är det någon fart i dom? På Inet får man ju en sådan under 3000 kr. Om jag förstår det hela rätt så är det bara RAM-minnet (och möjligen hårddisken) som skiljer mot den dyrare varianten av Acer One? Fast det går ju att uppdatera RAM-minnet. Det verkar inte så svårt när man kollar videor på YouTube.

Edit:

Sempron? Jag trodde det var just Sempron som var slö och Celeron som det var lite mer fart i?

Nej, inte enligt min uppfattning. Det är dessutom grymt irriterande att de flesta celeron saknar speedstep, brukar kunna bli rätt så bullrigt.

Vi har en dator med Cel 1.8 och en med Sempron 3800+, AMD burken är betydligt rappare.

Permalänk
Medlem

Aha, ok, ok, men de tär nog en prisfråga också. Jag tycker jag kollade på AMD processorer på Dell, fast man kanske kan gå ner till en 1310 istället för en 1510.

Permalänk

Hur köper man Vostro som privatperson?

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

Du skriver bara privatperson där man ska skriva in vad företaget heter.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

HP 550 för 3900 eller HP 530 är 3000kr i inet

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1