Permalänk

olika frekvenser

har precis byggt ihop en dator och när jag kör CPU-Z står det att processorn går i 2 Ghz, 6 * 333 Mhz men i bios står det att den går i 3.16 som den ska (har en E8500) likaså står det 3.16 när man högerklickar på den här datorn.

Vilket ska jag lita på? Om nu CPU-Z visar fel, varför gör den då det isf?

jag har inte rört nåt i bios mer än ställt in tiden. har ett asus P5Q-E från Asus.

Att tillägga är att min bror har exakt samma system och där står multipler 9.5 som det ska vara.

kör vista 64 bit

update: Jag har nu varit inne i bios och ändrat multipeln från auto till 9.5 som det ska vara, men nu i CPU-Z så pendlar den antingen på 6 eller 9.5 , men huvudsakligen ligger den på 6.0.

Permalänk

Tjena!
Din processor går i 3,16 Ghz men när den inte belastas så ändras multipliern från 9,5 till 6! Detta kallas speedstep och kan stängas av i bios om så önskas..
Dock så är det ju ingen nackdel för processorn blir ju mindre varm och drar mindre ström och direkt då den belastas så går den ju i 3,16 Ghz. Så det är inget fel egentligen.

Nått sånt tror jag det är iaf

Lycka till, Mvh David

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Tjena!
Din processor går i 3,16 Ghz men när den inte belastas så ändras multipliern från 9,5 till 6! Detta kallas speedstep och kan stängas av i bios om så önskas..
Dock så är det ju ingen nackdel för processorn blir ju mindre varm och drar mindre ström och direkt då den belastas så går den ju i 3,16 Ghz. Så det är inget fel egentligen.

Nått sånt tror jag det är iaf

Lycka till, Mvh David

tack, det där låter väldigt logiskt

vad jag nu stör mig på att jag disableade speedstepen och då pendlar den ändå mellan 6 och 9.5 i mult. jag vill tvinga den att vara där på 9.5 alltid.
jag kommer säkerligen att ändra tillbaka igen, men jag vill förvissa mig iaf att jag kan få den att konstant gå på 9.5... fråga inte varför

jag har problem med när datorer lever sitt egna lilla liv

finns det ytterligare någon funktion jag inte har tänkt på