Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk

hoppas det är okej om jag skriver en fråga här

har en 5800 som jag var lite lätt sur på pga att musikprogramet inte sparade vart jag var när jag lyssnade på en bok och det gick inte att lägga in hela mappar i låtlistan, lyckades lägga in lcg jukebox som klarade båda detta, men nu till mitt problem.

Jag vill ha lcg som det musikprogram som prioriteras först av telefonen, dvs det som startar när jag tex trycker play på mitt headset, som det är nu startar det inte när jag trycker på play vilket gör att jag varje gång jag lyssnar måste plocka upp telefonen för att få den att funka, går inte heller att ändra något när knapplåset är på vilket det gjorde med orginal programet...

Permalänk

De verkar som NSS inte funkar för många och så även för mig.
Köpte en olåst 5800 men måste byta produkt kod för att uppdatera till v31.0.008.

Var hittar man ett NSS som funkar?
Har provat ladda från B-phreaks.co.uk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pseudonym
De verkar som NSS inte funkar för många och så även för mig.
Köpte en olåst 5800 men måste byta produkt kod för att uppdatera till v31.0.008.

Var hittar man ett NSS som funkar?
Har provat ladda från B-phreaks.co.uk.

Fungerar inte svenska versionen än?
Engelska ska väl fungera iaf.
Byt produktkod (Ska finnas lite länkar från Zidust i denna tråden tror jag.) och uppdatera sedan annars via telefonen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Fungerar inte svenska versionen än?
Engelska ska väl fungera iaf.
Byt produktkod (Ska finnas lite länkar från Zidust i denna tråden tror jag.) och uppdatera sedan annars via telefonen.

Är inte riktigt med på vad du menar med "svenska versionen".
Ny produktkod har jag (0559375 scandinavia blue). Bara det att min NSS som ska kunna byta koden inte funkar.

Måste då hitta ett NSS som fungerar.
Någon som vet?
Ska kolla länkarna Zidust har,tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är inte riktigt med på vad du menar med "svenska versionen".
Ny produktkod har jag (0559375 scandinavia blue). Bara det att min NSS som ska kunna byta koden inte funkar.

Måste då hitta ett NSS som fungerar.
Någon som vet?
Ska kolla länkarna Zidust har,tack för tipset.

Oj tänkte själv på NSU haha.
Men när jag bytte kod använde jag en länk Zidust gav iaf så titta efter några sidor längre bak.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Oj tänkte själv på NSU haha.
Men när jag bytte kod använde jag en länk Zidust gav iaf så titta efter några sidor längre bak.

Ok. Har kollat alla Zidust inlägg nu, mycket bra grejer. Det var tydligen hans tidigare inlägg som hjälpte mig hitta NSS från början. Förstår bara inte varför NSS inte funkar på min dator? Blir bara en blank ruta och kan endast klicka på scan for new device, men sen händer ingenting. Har läst på någon guide att det kan ta upp till 20min innan telefon hittas vilket jag givetvis provat. NSS kanske inte funkar med vista då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Har kollat alla Zidust inlägg nu, mycket bra grejer. Det var tydligen hans tidigare inlägg som hjälpte mig hitta NSS från början. Förstår bara inte varför NSS inte funkar på min dator? Blir bara en blank ruta och kan endast klicka på scan for new device, men sen händer ingenting. Har läst på någon guide att det kan ta upp till 20min innan telefon hittas vilket jag givetvis provat. NSS kanske inte funkar med vista då?

Kolla den här tråden och testa göra det som skrivs där av mig och av trådskaparen.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

Den tråden hade jag missat ska genast prova. Enda skillnaden är att Noak har 64-bitars vista och jag 32-bitars vista.

En fråga bara, vista finns ju inte med alls om man kollar kompatibilitetläge i NSS senaste verision, vilket läge körde du själv för att få NSS att funka med w7 och vista 64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Den tråden hade jag missat ska genast prova. Enda skillnaden är att Noak har 64-bitars vista och jag 32-bitars vista.

En fråga bara, vista finns ju inte med alls om man kollar kompatibilitetläge i NSS senaste verision, vilket läge körde du själv för att få NSS att funka med w7 och vista 64?

Testa köra den i XP kompatibilitet. SP spelar mindre roll.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

Va gött nu funkar NSS, fick ändra till win server 2003 i kompatibilitet. Lyckades även ändra kod och sedan uppdatera till v31.0.008. och vad kvickare telefonen blev. Alla nedladdade apps osv var kvar endast genvägen till kalendern hade bytts ut till nokia musik store vilket jag inte haft tidigare.
Tusen tack för hjälpen. Nu får även jag vänta på v40.

Permalänk
Medlem
Citat:

Va gött nu funkar NSS, fick ändra till win server 2003 i kompatibilitet. Lyckades även ändra kod och sedan uppdatera till v31.0.008. och vad kvickare telefonen blev. Alla nedladdade apps osv var kvar endast genvägen till kalendern hade bytts ut till nokia musik store vilket jag inte haft tidigare.
Tusen tack för hjälpen. Nu får även jag vänta på v40.

Inge problem. Bra att det löste sig för dig :). Ingen ska tvingas vänta flera månader för att få en firmware uppdatering tillgänglig ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Inge problem. Bra att det löste sig för dig :). Ingen ska tvingas vänta flera månader för att få en firmware uppdatering tillgänglig ;).

Hellre vänta än att stå utan garanti när luren pajar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19

Oftast krashar väl inte telefonen helt och då borde man väl kunna byta tillbaka till orginal produktkod.
Dessutom har ju min mobil samma imei nr som innan så jag tror inte det är några problem att lämna in på garanti reparation. Man kan ju även lämna in telefon för ett produktkods byte för ett pris av 400-500kr enligt nokia support och då gäller garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Byte av produktkod gör inte så att du förlorar garantin. Det är som Pseudonym säger, IMEI numret som ej får röras. Skulle man lyckas byta ut detta så gäller garantin ej längre.

Visa signatur

Permalänk

Testade GPS:n till jobbet idag och den funkade alldeles utmärkt, minst lika bra som min gamla navman. Finns det program som lägger in fartkameror också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Byte av produktkod gör inte så att du förlorar garantin. Det är som Pseudonym säger, IMEI numret som ej får röras. Skulle man lyckas byta ut detta så gäller garantin ej längre.

Å fan, är du säker på det?
Jag läste på ett annat forum att garantin upphör om du byter produktkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Å fan, är du säker på det?
Jag läste på ett annat forum att garantin upphör om du byter produktkod.

Är rätt så säker, orkar inte söka fram nu men produktkodsbyte ska inte äventyra garantin vad jag vet. Däremot, skulle du lyckas byte IMEI koden så är det gg med garantin.

För den delen så kommer inget hända med din 5800 bara för att du byter produktkod. Har inte läst att någon fått sin 5800 att krasha pga detta.

Edit: Jag tog mig tid och hittade meddelandet.

"It has been discussed no of times at various forums as well as from my own personal experience. CHANGING PRODUCT CODE DOES NOT VOID YOUR WARRANTY

the proof
1)A nokia care technician lives next to my house and he himself confirms it that changing product code doesnt void warranty altho if u change your product code via any other tool except phoneix and if technicians finds this ( which is next to impossible) than this issue may come under " re engineering your fone software" which is illegal and hence may invalidate warranty

2)My original product code of nokia 5800 was changed to product code of APAC india by nokia care tech as they had issues in flashing my original product code firmware during fone software upgradation.

3)A friend of mine who is s60 (symbian) developer and works with nokia software lab - delhi, during a night of high level discussion while boozing session told me that sometimes altho very very rarely nokia software updater itself flashes firmware of a different product other than your fone product code. in some isolated cases NSU has even wiped out product code of some fones or changed the product code with unidentifiable characters.
Since clearly NSU itself is at fault in fiddling with product codes hence product code change cannot invalidate warranty under this condition too."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fick precis uppdaterat min till Firmware 31, INTE lätt när man använder telefonen som modem kan jag tala om, en hel massa fulhaxx

Helt klart värt allt strul iallafall, buggarna att den hängde sig när jag kolla bilder borta, känns allmänt rappare, samt att den är snabbare på att koppla upp sig med när man använder den som 3g "dongel"
OS Win 7

Permalänk
Medlem

när kommer det firmware-update till den blåa?

och varför i h****te ha olika FW på samma telefon dock olika färg? :S

som att köpa en röd bil och en blå, till den blåa får du ratten senare. wtf

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
när kommer det firmware-update till den blåa?

och varför i h****te ha olika FW på samma telefon dock olika färg? :S

som att köpa en röd bil och en blå, till den blåa får du ratten senare. wtf

Blåa versionen har blåa markeringar och den röda versionen har röda markeringar. Detta är en av skillnaderna men visst hade man kunna låta användaren själv välj vilken färg på markeringarna man själv skulle vilja ha. Den blåa versionen har väll ändå v31 eller?

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nokia 5800, små saker som irriterar...

Har nu haft min röda 5800 sen release i april.

Är mycket nöjd med den i stort, men vill upplysa om saker att begrunda.

* Glipa i övre högra hörnet som de flesta andras, ej ngt som berör funktionaliteten.

* Kan vara svårt att uppdatera mot Nokias ftpserver.

* Ibland händer det som många redan påtalat att vid inkommande samtal så tar ej touchskärmen, och man måste svara med den fysiska knappen på telefonen. händer 1 gång i veckan iaf.

* Telefonen kan vid uppstart ej boota till PINkodinslagningen, den fryser blackscreen och inslag av pinkod ej möjligt, får ta ur batteriet och göra om.

* Batterinivå / Laddare , denna bugg har jag efter evigt skummande på forum ej stött på hos andra, men lyder; Då jag på kvällarna vid läggdax brukar lyssna på pod-radio eller kika på youtube, ljudbok, så ser jag även till att laddaren stoppas i, vid 1 plupp kvar så förutsätter man att laddaren gör jobbet... då varnar den för låg batterinivå, och det väldigt ofta skärmen aktiveras och startar belysningen, vid poddradio och dito så är det omöjligt att lyssna, då ljudet då bryts vid varningen och skärmen lyser upp med varningstext, stänger man av varningsmeddelanden i menu så fortsätter den att varna för att sen stänga ner webben eller musikspelaren.. laddaren ( orginal ) eller telefonen orkar ej hantera data samtidigt som den laddas, mycket skumt..
Detta är mycket störande om man vill använda telefonen med laddaren inkopplad. Skulle vara glad om ngn annan har hittat detta fenomen och en lösning.

* Kameran, autofocus, varför heter den det, fungerar sällan, kameran ligger 10 år efter sina konkurrenter, crap..hemsk kamera.

* vattentålig, batteri + simkort urtaget och 10min på 50grader i ugnen, telefonen måste va lindad med dasspapper innan ugnen!! Detta sätt torkar alla telefoner som hastigt vart under vatten, men ta ur batteri och simkort omedelbart, och försök ej starta telefoner blöt, då förstörs de!

* Gyrot, den är mycket känslig, vid minsta vinkel, om man håller den sned så byter den skärmläge, kan vara irriterande då man messar eller ser på film i tex säng eller åker buss då skärmen då först slocknar 1 sekund för det nya skärmläget.
Sen fungerar o andra sidan bara gyråt åt ett håll och är ej ett "fullgyro" som kan rotera 360grader..

Detta är bara ngra reflektioner om 5800 från mig, jag är mycket nöjd med denna mobil, som det låter ovan är det många brister men jag tar trots dessa anmärkningar denna telefon före många andra modeller. allt är relativt.

mvh Groz

Visa signatur

enemies is good - Lioder.czr

Permalänk
Medlem

NSS funkade perfekt här, synd bara att jag missade att anteckna den gamla produktkoden innan jag bytte. Får hoppas att det är som Zidust säger, att det inte är något problem om man skulle bli tvungen att skicka in telefonen för lagning i framtiden.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
NSS funkade perfekt här, synd bara att jag missade att anteckna den gamla produktkoden innan jag bytte. Får hoppas att det är som Zidust säger, att det inte är något problem om man skulle bli tvungen att skicka in telefonen för lagning i framtiden.

Den står på klisterlappen under batteriet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Den står på klisterlappen under batteriet.

Där, ser man, tackar.

Permalänk
Avstängd

Tjena! Jag har nyss sålt min SE W902 för 2400 kr och jag såg nu att Media markt säljer Nokia 5800 för 2500 med kontantkort. Så jag undrar är 5800 bättre än W902? Kameran fattar jag givetvis är värdelös. Men hur är ljudet i 5800? För jag var egentligen sugen på en iphone men jag tänkte denna är ju dubbel så billig. Men fungerar det bra att surfa? Och hur fungerar det att kolla på film på den?

Permalänk

Ljudet är mycket bra i min men surfa är lite skit vare sig via router eller simkortet då min 5800 efter ett tag kan låsa sig så jag får stänga av telefon, eller så hoppar plötsligt telefon ur nätet till start menyn. Kanske bara är min som beter sig så.
Någon som förövrigt har en lösning på detta problem som fortsatt även efter uppdateringen från v21 till v31?

Vad kan jag göra då jag har problem med att telefonen automatiskt ansluter till hemma routern trots att jag ställt in att den alltid ska fråga? Spelar ingen roll om jag manuellt avslutar anslutningen så ansluter den en sek senare igen. Måste väl ta styggt på batteri när den jämt är ansluten hemma?

Permalänk
Avstängd

Men hur är det att tex surfa på den? ( Om vi bortser från detta felet, då jag tror det är din det är fel på ) Och finns det många roliga apps till den som tex till iphone?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTz BlommaN
Men hur är det att tex surfa på den? ( Om vi bortser från detta felet, då jag tror det är din det är fel på ) Och finns det många roliga apps till den som tex till iphone?

Jag tycker det fungerar fin fint att surfa på min 5800. Duger inte inbyggda webbläsaren så är det bara att skaffa opera mini som är den snabbaste webbläsaren till mobilen som finns idag.

Antalet apps till 5800 är betydligt färre än vad som finns till Iphone. Men då måste man ha i åtanke att det finns en ofantlig mängd lika program till Iphone. De kanske har 10 videospelare varav 8-9 av dessa är totalt värdelösa.

5800 har program till det mesta man kan tänka sig så på program fronten kommer du inte bli missnöjd skulle jag tro.

Det som fick mig att köpa 5800 istället för Iphone var främst priset. Sen tyckte jag också att 5800 hade mer det jag ville ha. Jag tyckte Iphone var för bred och skärmen för lågupplöst. Batteritiden och högtalarna var två andra faktorer som fick mig att välja 5800.

Men största frågan för mig var som sagt denna: Varför ska jag betala 5000-6000+ för en Iphone när jag kan få en 5800 för ca 3000kr som kan göra allt det Iphone kan och lite till? Dock är iphone mer användarvänlig och betydligt bättre att skriva på via onscreen qwerty. Pekpennan och plektrumet fungerar dock fin fint ifall man behöver precision.

Jag hoppas det är ok att jag klistrar in min tidigare skrivna program rekommendation här:

Jag kan räkna upp listan jag använder mig av:

AccuWeather (free) - Ett riktigt bra väderprogram som jag rekommenderar starkt.

Bright Light (free) - Mycket enkel on/off switch ficklamp app. Bästa ficklampsprogrammet jag någonsin sett till en smartphone.

Concise oxford dictionary (buy) - Kör trial av denna just nu. Finns direkt en ordlista förinstallerad i mobiltelefonen som kanske fungerar bra för flesta normala användare. Men jag har valt att fixa den här då jag anser att den är grymt användbar när jag läser.

HelloOX2 (free) - hackar telefonen så man kan installera unsigned program.

Nimbuzz (free) - Msn liknande program till s60v5. Fungerar utomordentligt bra i mitt tycke.

Nokia Messaging (free) - Email program till s60v5.

nUnlock (buy) - Kostar 2euro via Ovi store och är enligt mig helt klart värt det. Var i början lite pessimistisk till detta. Tänkte "varför ska jag ha ett program som endast ändrar sättet jag låser upp mobilen på. Men efter att jag kört trial var jag helt fast. Du låser upp på ett Iphone liknande sätt och får en mycket bra "låslägesskärm". Utan att låsa upp mobilen genom att endast trycka på valfri kanpp så för du fram så att en stor klocka samt datum syns tydligt. Kolla upp denna .

Opera mini (free) - Riktigt snabb webbläsare och den bästa i mitt tycke. Inbyggda fungerar bra så länge man inte vill att det ska gå riktigt fort, då kan opera mini vara att föredra .

Ovi maps (free) - När du får 5800, skaffa ovi maps direkt. Nokia maps 2.0 är betydligt sämre än ovi maps. Jag rekommenderar alla att fixa detta. Ett annat tips är att du fixar ner hela sverige kartan (ca 60MB) direkt. Gör det riktigt billigt att använda GPSen .

Ovi store (free) - Kollar denna varannan dag för att se om något nytt intressant app kommit ut. Man kan lada ner många av applikationerna jag sagt upp nu där.

Quickoffice (free/buy) - För mig var det här programmet gratis så jag laddade ner det direkt.

Shazam (free några mån) - Ta reda på vilken musik som spelas via att enkelt ha på programmet och rikta den mot musikkällan. Ett riktigt roligt litet program.

Sports tracker (free) - För den som springer/cyklar eller motionerar på annat sätt är detta program riktigt bra .

X-plore (free) - Bästa utforskarprogrammet till s60v5 i mitt tycke. Är enligt mig mycket nödvändigt då jag vill kunna ladda ner och utforska direkt i mobilen .

Youtube (free) - En mobil youtube klient som inte är helt klockren ännu men trots det fungerar riktigt bra. Går att öppna via webbläsaren men detta program gör det hela betydligt snabbare och smidigare .

Zipmanager (free) - Gör som det låter, hanterar zip filer.

SudokuMaster (free) - Spel för oss som gillar sudoku.

Xdancery (free) - Det roligaste spelet jag kört hittils på min 5800. Spelet läser av musik som du väljer och gör så att musiken fungerar i spelet. Man kan säga stepmania fast till telefonen. Rekommenderar .

Sen finns det förståss en hel del intressant förinstallerade program också.

Det jag väntar på just nu är bara Coreplayer till s60v5 så att man kan se divx filmer och slipper konvertera dessa. Detta kommer komma innan årets slut enligt utvecklarna själva.

Finns förutom dem jag nämnt en hel del andra program som är riktigt intressant. Mitt tips till dig är att du registrerar dig på www.symbian-freak.com. Det är en riktigt trevlig sida där det finns att hitta allt från program och spel till egna modifikationer, teman osv, osv.

En annan sak jag rekommenderar dig att göra är byta produktkod så att du kommer åt den senaste v30 firmwaren. Själv anser jag det vara värt att göra detta kanske några veckor efter du haft mobilen i varje fall och sett att den fungerar bra. Den nya firmwaren gör telefonen märkbart snabbare, speciellt vid rotation mellan landscape och mobile mode.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar man telefonen smidigast? Den där nokia software updater vägrar ju hitta telefonen... Ovi suite hittar...