Streama HD-film från NAS-hårddisk?

Permalänk
Medlem

Streama HD-film från NAS-hårddisk?

Jag undrar om jag kan spela upp en film i HD-format (exempelvis en ca. 6-8Gb stor .mkv fil) från en NAS-disk till min stationära dator i hemnätverket utan att överföringen blir för långsam så att filmen börjar hacka?

En fråga till i samma tema: Kan jag streama en HD-film från NASen via internet till en dator utanför mitt hemmanätverk utan att filmen hackar? (antaget att nätverksuppkopplingen är tillräcklig)

Jag inser att NASen behöver konfigureras och vi kan skippa diskussionen om hur det görs. Jag undrar bara om prestandan är tillräckligt god för att man ska kunna se på en HD-film från NASen utan att filmen hackar.

Jag har fastnat för Netgear Readynas Duo just nu så låt oss anta att vi pratar om en sådan enhet i fallen ovan.

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Borde inte vara några problem sålänge som du sitter på en 100 Mbit lina

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem jag streamar från min egna nas, dock brukar sånna här små nas:ar hålla lägre hastigheter än en egenbyggd pc som står och agerar som nas. Men jag hittade en recension som visade på att den hade helt okej siffror...

Citat:

The ReadyNAS Duo's performance was another nail in the coffin of the Buffalo LinkStation Pro Duo. The ReadyNAS Duo, with its 256MB of memory, wasn't quite as fast as the ReadyNAS NV+, but it was still fast. On Gigabit Ethernet read tests, the box averaged 24.6 megabytes per second when working with 32MB files, falling to 11.31 MBps using 1GB files. Compare to the Buffalo's 14.7 MBps and 9.2 MBps, respectively. On write tests, the Netgear device managed 17.53 MBps with 32MB files and 13.7 MBps transferring 1GB files. That's noticeably slower than its more hardware-muscled precursor, but it's lightning-fast compared with the Buffalo LinkStation Pro Duo, which averaged only 10.1 MBps with 32MB files and 8.92 MBps with 1GB files.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2280652,00.asp

11.31 MBps = 90 Mbit/s. Maxhastigheten på en Blu-ray film (för video/audio) är 54 Mbit/s, vilken du aldrig någonsin kommer komma i närheten av om du bara streamar x264 t.ex. så du behöver inte vara orolig alls. (kollade lite snabbt nu, min största x264 fil ligger på 13,3 gb och är 1h 44min (1080p). det betyder att den har en bit-rate på strax under 17mbit/s, vilket är långt över medel.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra grabbar. Jag beställde en Netgear-historia (2x500 Gb hos Dustin, kampanjpris) samt D-Link DIR655 router och ett D-Link DWA-556 nätverkskort. Lägenheten har fiberuppkoppling så jag hoppas att jag kommer upp i lite schyssta hastigheter inom nätverket nu... Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Har du fiber så kommer du upp i det som är angivet, så har du 100 så får du 100 och inte 90 eller 95 That's for sure.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini