Skiljer det något mellan Coca Cola Zero och Coca Cola Light?

Permalänk
Medlem

Därom tviste de lärde om man får insulinpåslag av lightläsk. Jag tror det dock inte.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Btw ni som dricker light/zero för att bli smala så har ni fått det runt bakfoten då man blir fet av konstgjord socker;)

Källa? Jag har gått ned 45 kilo på 6 månader ungefär och jag bytte ut min dåvarande vanlig-cola-konsumtion till cola zero. Dricker fortfarande stora mängder cola zero å jag blir då inte fet.

Appropå topic,
Pepsi MAX > Cola Zero > Cola Light > Vanlig Cola. Vanlig Cola kan jag knappt dricka.

Permalänk
Avstängd

mina källor är karolinska sjukhuset.

Källa? Jag har gått ned 45 kilo på 6 månader ungefär och jag bytte ut min dåvarande vanlig-cola-konsumtion till cola zero. Dricker fortfarande stora mängder cola zero å jag blir då inte fet.

du som skrev de. de trodde jag också, jag gick ner 10kg på 1 månad från jag bröjade dricka pepsimax men då slutade jag röra mig samtidigt, senare märkte jag att det var mina muskler som försvann och sedan ersattes av fett så det det var därför jag gick ner i vikt;)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Fanta Mango > Fanta "original" > Jolt Cola > Coca-Cola > Cola 0 > Cola Light

På LAN ska det vara dricka med koffein och när man sitter hemma på natten så ska det vara nån form av energidryck + fanta!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Fanta Mango > Fanta "original" > Jolt Cola > Coca-Cola > Cola 0 > Cola Light

På LAN ska det vara dricka med koffein och när man sitter hemma på natten så ska det vara nån form av energidryck + fanta!

på lan dricker jag cola och franks:D gud va iskalla franks är goda^^
http://www.gamereactor.se/media/forum/se/3579335_13.jpg "drowling"

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Citat:

mina källor är karolinska sjukhuset.

du som skrev de. de trodde jag också, jag gick ner 10kg på 1 månad från jag bröjade dricka pepsimax men då slutade jag röra mig samtidigt, senare märkte jag att det var mina muskler som försvann och sedan ersattes av fett så det det var därför jag gick ner i vikt;)

Jag promenerade, motionscyklade, löpte, simmade. Så, jag slutade då inte röra på mig iaf. Hur kan du lägga på dig i form av fett? (Lagrad energi) Energi mäts i kalorier, cola zero & cola light innehåller ~0,3-0,4 kcal / 100 ml.

Kort & gott: Jag köper inte det du skriver i alla fall.

Permalänk
Avstängd

aja köp inte det jag skriver då, du blir fetare av light produkter än vanliga, sen det du gör får man inte precis "muskler" av, det jag gjorde var mer styrke tränade. Sen all skit som light produkter innehåller förkortar ditt liv och din allt med din kropp mer;)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

aja köp inte det jag skriver då, du blir fetare av light produkter än vanliga, sen det du gör får man inte precis "muskler" av, det jag gjorde var mer styrke tränade. Sen all skit som light produkter innehåller förkortar ditt liv och din allt med din kropp mer;)

Visa källa istället. Får man inte muskler av att simma, löpa & promenera? Kanske inte explosiva muskler men man får en mer slimmad kropp, bra kondition & rejäla ben-/vadmuskler. Något jag värdesätter högre än att kunna löpa 20 meter, sedan vara tvungen att stanna å hämta andan.

Det här är en diskussion på kolozzeum angående det du skriver.

Kalleh:
Jag läste någonstans att lightdryckerna är en av anledningarna till att fetman fått sån stor utbredning i USA. Folk tror tydligen att man kan smälla i sig hur mycket läsk som helst bara för att det är light...

Han fick som svar, från självaste King Grub:
Varför skulle man inte kunna det? Om vi tar Pepsi Max som innehåller mindre än 1 kcal per deciliter och ger försumbart insulinpåslag - var ligger "faran"?

Permalänk
Avstängd

min källa har jag fått genom karolinska sjukhuset, min mor jobbar där dom får massa föreläsningar om saker och sånt. Så en gång handlade det om överviktiga personer etc. Sen om du kollar på du är vad du äter så säger hon jämt att typ "fun light" är den största boven.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

min källa har jag fått genom karolinska sjukhuset, min mor jobbar där dom får massa föreläsningar om saker och sånt. Så en gång handlade det om överviktiga personer etc. Sen om du kollar på du är vad du äter så säger hon jämt att typ "fun light" är den största boven.

Fun light är INTE Cola Zero, Pepsi MAX eller Cola Light. Gå ALLTID efter kalorier. Om du stoppar i dig fler kalorier än vad du gör av med så lägger du på dig fett & muskler, till största delen fett.

Verkar som att även Fun Light har ~1 kcal / 100 ml, koncentrerat. Så jag tror inte man blir tjock av det heller.

Permalänk
Avstängd

fortfarande light produkter;) det gäller cola produkter också. Men aja orkar inte diskutera med en person som inte vet något om det. jag har "inget" bevis över internet då jag har hört det i RL!? så tro mig eller inte:) bryr mig inte om du tror det är bättre. så sitt och drick dina kemikalier om du tror du blir "smalare" och kommer må bättre av de.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

fortfarande light produkter;) det gäller cola produkter också. Men aja orkar inte diskutera med en person som inte vet något om det. jag har "inget" bevis över internet då jag har hört det i RL!? så tro mig eller inte:) bryr mig inte om du tror det är bättre. så sitt och drick dina kemikalier om du tror du blir "smalare" och kommer må bättre av de.

King Grub är min källa, din källa är din mamma som hört det från någon som håller föredrag? Det är enkelt, för att gå upp i vikt (Fett & muskler) så måste du ligga på kaloriöverskott. Jag tror personligen att din kära mamma försöker få dig att sluta dricka lightprodukter där sockret ersatts av ett "hemskt" sötningsmedel a la Acesulfam K, Aspartam eller Sukralos.

Permalänk
Avstängd

jag dricker inte light produkter;) jag tror nog att om dom som jobbar på sjukhus måste gå på en föreläsning då och då och säger "fel" information så blir det nog lite knas;) tro vad du vill jag bryr mig inte om ditt liv, jag säger bara som det är.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

jag dricker inte light produkter;) jag tror nog att om dom som jobbar på sjukhus måste gå på en föreläsning då och då och säger "fel" information så blir det nog lite knas;) tro vad du vill jag bryr mig inte om ditt liv, jag säger bara som det är.

Du säger inte som det är, du säger vad mamma har sagt till dig.

Kollozzeum är ett forum för folk som tränar och där finns mer kunskap än vad 65åriga föreläsare på KS har.

Jag har själv lyssnat på såna föreläsningar och sen gått hem med anteckningarna och tänkt "Fan det här stämmer ju inte riktigt". Så tänk på att de här föreläsarna inte alltid kommer med de senaste rönen heller.

En cola light innehåller ungefär 0.1kcal per 100ml vilket man inte blir fet av.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Det är ju uppenbarligen inte det du gör. :S Ursäkta ordvalet, men hur kan du vara så ignorant? Sök runt lite på internet. Sök lite på kolozzeum, de kan sin sak.

Att du gick upp i vikt när du slutade träna & börja med cola light beror på att du slutade röra på dig & att du i övrigt fortsatte med samma matvanor. Du låg med andra ord på kaloriöverskott & fick mer fett.

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen i tråden om det är sukralos eller aspartam i Cola Light kan jag säga att det i alla fall i burkarna numera är aspartam.
De körde ett tag med sukralos men har gått tillbaka till aspartam av någon anledning.
Därav min frågeställning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger

Appropå topic,
Pepsi MAX > Cola Zero > Cola Light > Vanlig Cola. Vanlig Cola kan jag knappt dricka.

Du gick ju inte ner i vikt för att du började med zero.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger

Jag promenerade, motionscyklade, löpte, simmade. Så, jag slutade då inte röra på mig iaf. Hur kan du lägga på dig i form av fett? (Lagrad energi) Energi mäts i kalorier, cola zero & cola light innehåller ~0,3-0,4 kcal / 100 ml.

Där har vi anledning till att du gick ner i vikt. Om man rör på sig kan man äta det mesta utan att bli tjock.
Annars tror jag det stämmer att man blir tjockare av light/zero än vanlig cola. Framförallt är konstgjort inget bra

För min del är det konstigt att jag inte blir tjock då jag äter mycket och ibland ganska onyttigt. Samtidigt rör jag på mig väldigt lite. ÄNDÅ är jag skran som en räka xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Där har vi anledning till att du gick ner i vikt. Om man rör på sig kan man äta det mesta utan att bli tjock.
Annars tror jag det stämmer att man blir tjockare av light/zero än vanlig cola. Framförallt är konstgjort inget bra

För min del är det konstigt att jag inte blir tjock då jag äter mycket och ibland ganska onyttigt. Samtidigt rör jag på mig väldigt lite. ÄNDÅ är jag skran som en räka xD

Du är säkerligen ung. Vänta några år, sen smäller det.

Lightläsk är godare än vanlig läsk, och är dessutom mindre onyttigt! Perfekt ju. Bukspottskörteln slipper jobba ihjäl sig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ok nu ska jag äga er lite, aspartan när du får det i kroppen så förvandlas det till ett gift som finns i trä sprit vilket är väldigt farligt för kroppen, sykralos eller vad det heter, levern kan inte bryta ner den så sykraloset blir fett som kroppen lagrar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Nej, men tro mig, om jag inte hade gjort det så hade det inte gått så fort. Mer än 2 liter cola / dag. 42 kcal / 100 ml * 20, jadu.. 840 kalorier. Det är rätt mycket.

Hur pass ägde du mig?

Vad gäller sukralos:
"Substansen är vattenlöslig och kan därför till skillnad från vissa liknande ämnen inte lagras i organisk vävnad, dvs. inte i människan."

Vad gäller aspartam:
"När aspartam bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit. För att sätta saken i perspektiv bör man dock tänka på att man från ett glas apelsinjuice får i sig långt mer metanol än ett glas aspartamsötad saft ger. I apelsinjuicen så är metanolen dock bunden i pektin [källa behövs] vilken hindar kroppen från att ta upp metanolen, så det är riskfritt att dricka juice. Huruvida befolkningen i allmänhet egentligen påverkas av den obundna metanolnedbrytningen av aspartam medför är omdebatterat och i nuläget oklart.

Vid nedbrytning bildas också den essentiella aminosyran fenylalanin; alla produkter som innehåller aspartam märks därför med texten "Innehåller en fenylalaninkälla". Det beror på existensen av en ärftlig sjukdom, fenylketonuri, som gör bäraren oförmögen att bryta ner fenylalanin."

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukralos
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Lite av det du sa stämde, men långt ifrån allt?

Permalänk
Avstängd

tror du verkligen på wikipedia? jag tror hellre på karolinska sjukhuset.

Visa signatur

Permalänk

Ja, faktiskt. Jag tror mer på wikipedia än din mamma, i det här fallet. Det du pratar om är inte direkt konkreta bevis när du säger "sykralos eller vad det heter". Det enda som står är att kroppen inte kan bryta ned fenylalanin om man lider utav fenylketonuri. Men visst, kör på du, drick din vanliga cola. Men säg inte att man blir fet av cola light. Om man inte ändrar någon annan matvana / motionsvana förutom att man byter från cola till cola light / zero, så blir man inte fetare. Snarare tvärtom..

Permalänk
Medlem

Äsch lägg av... Vanliga Coca Cola > ALLT.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

" levern kan inte bryta ner den så sykraloset blir fett som kroppen lagrar"

AHahahaha.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
" levern kan inte bryta ner den så sykraloset blir fett som kroppen lagrar"

AHahahaha.

tror du inte mig? gå till en doktor och fråga så får ni höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej! Nu gick jag till en doktor och frågade, han sade såhär: Nej, sötningsmedel ger inget insulinpåslag.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

tror du inte mig? gå till en doktor och fråga så får ni höra.

Det står ingenstans om att aspartam bryts ned till sykralos, eller ens något i närheten. Det sägs att det ska ge cancer, det sägs att det ska orsaka humörsvängningar. Aspartam är precis lika onyttigt som socker, sukralos också. Det är bara det att för att uppnå samma söthet som man behöver en stor mängd socker så behövs endast en liten bråkdel av aspartam/sukralos. Därmed inte samma kalorimängd.

Jag behöver inte gå till en doktor. Jag dricker stora mängder cola zero varje dag. Äter mina 2000 kalorier jag behöver få i mig. Jag går inte upp i vikt, jag går inte ned i vikt och framförallt, jag blir inte fetare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Btw ni som dricker light/zero för att bli smala så har ni fått det runt bakfoten då man blir fet av konstgjord socker;)

Din dumma jävel. Man blir inte fet av konstgjort socker (aka sötningsmedel). Man blir fet av kaloriöverskott. Är det verkligen så svårt att förstå!?

Att det bildas metanol vid nedbrytning av aspartam är ingen nyhet. Men den mängd som bildas är en piss i Atlanten, inte ett dugg skadlig. Och vadå blir fett som kroppen lagar? Hur kan ett ämne som innerhåller nästan 0 kaloirer blir till fett som innerhåller kalorier?

Hur var det med energiprincipen nu igen....

Aspartam förkortar en liv? Källa på det tack! Källa på allt tack!

Och nej, att du har varit och sett en föreläsning duger inte. Länka till studierna eller dess namn som var med i föreläsningen. Hade det inga studier, ja då var det bara teorier som dom rökte ihop dagen innan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om man dricker 200 burkar kyld lightläsk om dagen går det åt lika mycket energi att värma drycken till kroppstemperatur som man får i sig genom all mat en dag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Om man dricker 200 burkar kyld lightläsk om dagen går det åt lika mycket energi att värma drycken till kroppstemperatur som man får i sig genom all mat en dag.

+ koffein som också det ökar förbränningen. Om det nu är cola.