Skiljer det något mellan Coca Cola Zero och Coca Cola Light?

Permalänk
Avstängd

seriöst blue tiger läser du ens vad jag skriver jag skrev inte att aspartam blir syklakos jag sa aspartam blir metanol som är trä sprit. sen varför skulle dom lära ut fel fakta till doktorer?!?! sen så syklatol eller vafan det heter! kroppen kan ej bryta ner det så kroppen måste göra av med det så den lagrar den i kroppen så blir det fett!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
seriöst blue tiger läser du ens vad jag skriver jag skrev inte att aspartam blir syklakos jag sa aspartam blir metanol som är trä sprit. sen varför skulle dom lära ut fel fakta till doktorer?!?! sen så syklatol eller vafan det heter! kroppen kan ej bryta ner det så kroppen måste göra av med det så den lagrar den i kroppen så blir det fett!

Nej, sucralos går rätt igenom kroppen. Faktum är att många ser det som ett miljöproblem att sucralos hamnar i våra vattendrag och påverkar djurlivet.

Du tror alltså att några på något sjukhus i Sverige sitter på fakta som ingen av världens hälsoorganisationer kan få fram? Det finns inte många livsmedel som fått ta emot så mycket skit som sötningsmedel, trots alla undersökningar och studier är dom fortfarande tillåtna. Det är ett ganska bra tecken på att dom inte är det minsta farliga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sökning på Google.

Vad snackar du om egentligen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Så om jag äter en näve grus, som inte kroppen kan bryta ner, så gör den om gruset till fett? Du tror inte jag bara skiter ut det?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Så om jag äter en näve grus, som inte kroppen kan bryta ner, så gör den om gruset till fett? Du tror inte jag bara skiter ut det?

Tydligen så har våra kroppar övervinnit energiprincipen och kan göra fett av allting som kroppen inte kan bryta ner, även om det innehåller energi eller inte (iaf enligt svartsmurf).

Så nu är det bara säga till afrikanerna att äta en jävla massa sand så är hungersproblemen borta.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Bättre att dricka kalk & klor vatten från kranen, it's the good stuff!
Eller super järnberikat vatten från sin egna brun.

Jag gillar Ubuntu cola, eller de smakar skit, och de är "naturligt" och man stödjer nå företag i något uland jag inte kommer ihåg.

Inget är nyttigt om de inte kosumeras i normal/rimlig mängd..

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Angående wikipedia så skulle jag säga att det är en tillförlitlig källa. Allt kontrolleras ju innan det blir officiellt. Sen eftersom många kan lägga till sin kunskap finns även möjligheten till kritisk feedback och rättstavning.
Men ibland händer sånt här;

Och detta när jag skulle skriva en uppsats om judendomen
Tänk om jag inte hade sunt förnuft

Permalänk
Korsordsguru

För att citera några artiklar och papper på området.

Citat:

Though soft drinks give plenty of calories to consumers, these
hardly have any nutritional value nor do they satisfy hunger. Thus,
most consumers of the soft drinks do not cut down on their normal
calorie consumption and thus end up being obese.4 The ‘diet’ soft
drinks are no better. Though there is little evidence to support that diet
soft drinks lead to obesity and diabetes, yet chemicals such aspartame,
saccharin, sucralose, acesulfame potassium that are used to sweeten
those have been alleged to be carcinogenic.

http://www.nmji.in/archives/Volume_20_2_March_April/correspon...

Citat:

As a group mean age was 19.3 yr, body weight was 164.6 lb, and mean height was 65.4 in. Subjects were an average of 33% in excess of ideal body weight. The aspartame dose was 2.7 g/day and was compared on a double-blind randomized basis with a lactose placebo. Both materials were given in gelatin capsules. An average of 6.9 +/- 1.5 lb was lost by the aspartame group during the 13-wk study on a calculated 1,000-calorie diet. The placebo group lost 4.5 +/- 1.2 lb (no significant difference between the two groups).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/796476

Citat:

The Food Standards Agency takes public concerns very seriously and thus pressed the European Scientific Committee on Food to conduct a further review, encompassing over 500 reports, in 2002. It concluded from biochemical, clinical, and behavioural research that the acceptable daily intake of 40 mg/kg/day of aspartame remained entirely safe—except for people with phenylketonuria.

Does aspartame embody a healthy way of life and avoid obesity? In most Western countries sugar provides around 10% of total calories (about 200 kcal (837 kJ), or 50 g daily). If this were entirely replaced by a non-nutritive, non-caloric sweetener such as aspartame then obesity could indeed be vanquished—assuming these calories are not replaced due to stimulation of appetite. ... But evidence that aspartame prevents weight gain or obesity is generally inconclusive,4 5 although in children, the consumption of sugar sweetened soft drinks relates notably to increasing obesity, whereas increasing "diet" drinks or fruit juice is inversely related to weight gain.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/329/7469/755

Det är det här som är det intressanta och vad som har varit den stora diskussionen i frågan om sötningsmedel vs. socker.

Citat:

A study assessed the effects of aspartame on some measures involved in appetite control in 95 young adult volunteers (ages 18-22). The overall data indicate that aspartame, in some circumstances, has appetite-stimulating properties relative to the ingestion of water. However, there appeared to be a contrast between the effects of aspartame on alliesthesia (suggesting appetite suppression) and its effects on motivation to eat (suggesting a facilitation of appetite or an absence of appetite suppression). Hence, individuals consuming aspartame may receive ambiguous signals that are important for the control of appetite and food ingestion.(wz)

http://www.fao.org/agris/search/display.do?f=./1987/v1316/US8...

Citat:

Treatments, however, did not affect either subjective feelings of appetite or lunch-time food intake. Thus, aspartame consumed without or with carbohydrate, did not affect either hunger or food intake of children when compared with the sweeteners sodium cyclamate and sucrose, respectively.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2802596

Citat:

Despite some reports that aspartame (APM)-sweetened beverages may increase subjective appetite, previously we demonstrated that drinking 280 ml of an APM-sweetened soft drink (170 mg APM) had no effect on appetite, and 560 ml of the same soft drink (340 mg APM) reduced appetite.

http://dx.doi.org/10.1016/0031-9384(93)90139-7

Citat:

Two experiments were designed to investigate the neurobehavioral effects of phenylalanine (PHE; 0.84, 2.52, 5.04, and 10.08 g) and aspartame (APM; 5.04 and 10.08 g) on energy and macronutrient selection and on subjective feelings of hunger, mood and arousal in normal weight adult males. Neither phenylalanine nor aspartame altered mean energy intakes or macronutrient selection at a lunch begun 60 to 105 min after the amino acids were consumed.

http://dx.doi.org/10.1016/0031-9384(87)90017-5

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ingen skillnad, båda smakar skit

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Entusiast
Citat:

ok nu ska jag äga er lite, aspartan när du får det i kroppen så förvandlas det till ett gift som finns i trä sprit vilket är väldigt farligt för kroppen, sykralos eller vad det heter, levern kan inte bryta ner den så sykraloset blir fett som kroppen lagrar.

Nu kommer kemisten och säger stopp.
Aspartam sönderdelas till två aminosyror (fenylalanin och asparaginsyra) samt metanol. Giftet är träsprit. Träsprit är metanol. Ja man får alltså i sig lite metanol när man äter aspartam. Detta är dock inte farligt då läsk innehåller så fruktansvärt lite aspartam. Maxvärdet är 600 mg/l vilket ger maximalt 0,002 mol och omräknat ger det 0,082 mL metanol per liter light läsk förutsatt att de har i så mycket aspartam som de får. Du måste dricka i storleksordningen tusen liter läsk innan du dör av metanolförgiftning och jag kan lova dig att du har fått andra allvarliga problem långt innan. Vidare får du i dig mer metanol av ett glas juice eller en tomat än du får av ett glas aspartamsötad läsk.

Angående topic, jag frågade en gång och fick svaret att Zero innehåller mer smakextrakt för att dölja smaken av sötningsmedel. Det låter rimligt och stämmer överens med mina egna empiriska studier.
Vidare är det samma sötningsmedel i båda, nämligen aspartam och acesulfam K. Varför sukralos togs bort vet jag inte men det beror troligtvis på att dess effekter inte är utredda ordentligt. Dels vet man inte exakt vad den gör i kroppen och sen är det väldigt stabilt vilket gör att det överlever länge i naturen och man vet inte vad det kan ha för påverkan där. Man ska alltid vara fruktansvärt försiktig med stabila kemikalier. Se bara vad som hände med DDT som precis som sukralos är ett klorerat kolväte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Coca cola på glasflaska>coca cola på plastflaska>coca cola på burk>Pepsi max> allt annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Varför är Cola på glasflaska godare :P?

Glas avger mindre smak än plasten på 50cl flaskor och 33cl burkar (de har plastlager inuti så de inte ska frätas sönder). Det är svaret Dessutom håller en kall glasflaska drycken svalare en längre tid, fungerar som en isbit utan att colan blir svagare (späds ut) när isen smälter

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nu kommer kemisten och säger stopp.
...

Tack för det bästa svaret hittills!
Ska försöka mig på en empirisk studie själv och se vad jag kommer fram till.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Om man dricker 200 burkar kyld lightläsk om dagen går det åt lika mycket energi att värma drycken till kroppstemperatur som man får i sig genom all mat en dag.

Det där måste vi räkna på.
Vi kan anta att Cola har ungefär samma Cp som vatten. Med ett deltaT på 20 grader ger det oss att det går åt 1300 kcal för att värma upp 200 burkar läsk. Sen får man i sig en cirka 300 kcal av de 200 burkarna så i det ideala fallet går det åt ungefär hälften av energiförbrukningen för en vuxen man eller kvinna med stillasittande arbete. Dock måste man slänga in en verkningsgrad här för att få det exakt och tyvärr har jag ingen siffra på kroppens termiska verkningsgrad. Den borde dock vara hyfsat hög med tanka på att det fortfarande är samma mekanism som vilken förbränning som helst.
Slutsatsen är att det nog är ett rimligt antagande att det går åt ungefär lika mycket energi för att värma läsken som man äter på en dag.
Innan Aftonbladet ser det här och slänger upp det på morgondagens löpsedlar måste jag bara påpeka att 66 liter vätska är direkt farligt att dricka på en dag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dels vet man inte exakt vad den gör i kroppen

Det gör ingenting. Man pissar bara ut det.

Bra svar förövrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man blir inte fetare av ett glas lightläsk, än av ett glas vatten. Drick vanlig Cola alt. stoppa i ett gäng sockerbitar (dvs ren energi) i vattenglaset och du kommer, förutsatt att du behåller dina kostvanor och ditt motionerande, att gå upp i vikt.
Men rör du på dig och gör av med mer energi (motsvarande energin i sockret), så bör du ligga kvar på din vikt.

Enkel fysik.

Om kroppen däremot skulle börja tillverka fett, hade jordens energibekymmer varit över...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det gör ingenting. Man pissar bara ut det.

Bra svar förövrigt.

Bara för att det är stabilt nog att inte brytas ner betyder det inte att det inte kan hitta på dumheter. Jag tar hellre en minimal dos metanol som jag vet vilka slutprodukter som jag får i slutändan än något som potentiellt kan bioackumuleras.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det faktum att sukralos inte metaboliseras i kroppen innebär inte att det inte har en effekt utöver smaken.
Det skulle exempelvis kunna blanda sig in i något enzyms funktion genom att "misstas" som substrat eller kofaktor och på så sätt hämma dess funktion.

Den vanligaste biverkningen man kan läsa om sukralos är att det tycks inducera migrän bland många, underlaget för detta verkar vara hyffsat substantiellt.
Själv har jag alltid valt aspartam före sukralos (eller socker) av hälsoskäl när jag väljer läsk, om valet finns dvs. Smaken tycker jag inte skilljer nog mycket för att motivera ett val.

svart_smurf:
Wow... du är å ena sidan väldigt rolig med din självsäkerhet i kombination med total brist på kunskap, men även så väldigt irriterande då du är en bland många som har liknande tokiga föreställningar om sötningsmedel. Håll dig i bakgrunden i framtiden när ämnen du inte alls förstår diskuteras.

Permalänk

Jag tycker det bara är fånigt med sötningsmedel i läsk. När jag dricker läsk så är det just sockret som jag vill åt, om jag är törstig så kan jag ju dricka vatten.

Jag förstår inte att det finns folk idag som kan bälga i sig litervis med läsk om dagen. Det blir ju inte gott precis, bara en dyr och äcklig vana. Missförstå mig inte jag tycker läsk är gott när det konsumeras i vettiga mängder. Tänk bara vad gött med ett par glas julmust till julbordet.

När jag var barn så var kolsyrade drycker någonting festligt som man kunde längta efter, då det bara serverades vid särskilda tillfällen. Nu häpnar jag när en liten unge häller i sig en 2 liters cola på en vardagskväll framför TVn eller datorn.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

hehe folk har helt missuppfattat det hela med sötningsmedel,

Man blir Fetare av det, handlar inte alls bara om kalorier, dock så skonas tänderna.

Men så är det ju fler nackdelar, sötningsmedel lagras som gift i kroppen, den klarar inte av att bryta ner det konstgjorda sockret vi häller i oss.

kan inte kroppen bryta ner det så gör inte miljön det så vidare bra heller

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
hehe folk har helt missuppfattat det hela med sötningsmedel,

Man blir Fetare av det, handlar inte alls bara om kalorier, dock så skonas tänderna.

Men så är det ju fler nackdelar, sötningsmedel lagras som gift i kroppen, den klarar inte av att bryta ner det konstgjorda sockret vi häller i oss.

kan inte kroppen bryta ner det så gör inte miljön det så vidare bra heller

Va? Jag tror att det är du som har missuppfattat något.

1, Man blir inte fet av lightläsk. Man blir fet av att ha ett högre energiintag än man gör av med. Det är en enkel energibalans. All energi du äter som inte förbränns kommer lagras som fett. Lightläsk innehåller nästan ingen energi alls så om du ersätter vanlig läsk med light så får du i dig mindre energi. Det är väldigt enkelt. Sen blir man inte automatiskt smal av lightprodukter men det beror på att folk är korkade.

2, Det där beror helt på vilket sötningmedel det är. Aspartam har kroppen inga problem alls att bryta ner då de består av två aminosyror och en metanol-grupp. Det var framförallt sukralos som var för stabilt men det verkar inte användas så mycket längre då dess risker inte är utredda än.

3, Det finns massa ämnen som inte kroppen kan bryta ner som miljön kan bryta ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Va? Jag tror att det är du som har missuppfattat något.

1, Man blir inte fet av lightläsk. Man blir fet av att ha ett högre energiintag än man gör av med. Det är en enkel energibalans. All energi du äter som inte förbränns kommer lagras som fett. Lightläsk innehåller nästan ingen energi alls så om du ersätter vanlig läsk med light så får du i dig mindre energi. Det är väldigt enkelt. Sen blir man inte automatiskt smal av lightprodukter men det beror på att folk är korkade.

2, Det där beror helt på vilket sötningmedel det är. Aspartam har kroppen inga problem alls att bryta ner då de består av två aminosyror och en metanol-grupp. Det var framförallt sukralos som var för stabilt men det verkar inte användas så mycket längre då dess risker inte är utredda än.

3, Det finns massa ämnen som inte kroppen kan bryta ner som miljön kan bryta ner.

varför har man då problem med vattendrag pga sötningsmedel, och du vet väl att särskilt aspartam lagras i kroppen för njurarna inte klarar av bryta ner det

Permalänk
Entusiast
Citat:

varför har man då problem med vattendrag pga sötningsmedel, och du vet väl att särskilt aspartam lagras i kroppen för njurarna inte klarar av bryta ner det

Läs om, läs rätt. Det var sukralos som var stabilt och det verkar inte användas längre.
Aspartam bryts ner i kroppen då det är rätt instabilt. Speciellt vid lite högre Ph. Du kanske tänker på fenylalanin. Det är bara ett problem för folk med fenylketonuri (PKU).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs om, läs rätt. Det var sukralos som var stabilt och det verkar inte användas längre.
Aspartam bryts ner i kroppen då det är rätt instabilt. Speciellt vid lite högre Ph. Du kanske tänker på fenylalanin. Det är bara ett problem för folk med fenylketonuri (PKU).

visst fan, jag mindes fel,

dumt av mig, men har man bra ämnesomsättning så blir man inte fetare av sötningsmedel men aspartam stör ju kroppens produktion av seretonin som styr våra hunger och mättnads känslor.

man säger att man äter mer om man dricker light regelbundet

Permalänk
Medlem
Citat:

dumt av mig, men har man bra ämnesomsättning så blir man inte fetare av sötningsmedel men aspartam stör ju kroppens produktion av seretonin som styr våra hunger och mättnads känslor.

Märkas ska väll att alla inte påverkas på detta sätt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Har inte seretonin något med våra gläjdekänslor att göra också?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ja och här kommer energibalansen in. Det spelar ju ingen roll om man dricker lightdrycker om man äter mer men om du går till McDonalds och väljer light istället för vanlig cola får du i dig mindre energi. Eller beställer du en extra pommes istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och just därför är det inte läsken man blir fet av utan allt det andra som man stoppar i sig...

Det är som att säga att en viktuppgång efter en diet, beror just på dieten...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

men det är ju en direkt följd, eller hur!

Permalänk
Avstängd
Citat:

men det är ju en direkt följd, eller hur!

När det gäller bantning så visst.

När det gäller sötningsmedel så nej, någon direkt koppling mellan fetma och sötningsmedel har inte kunnat demonstreras.