Permalänk
Medlem

Fläktplacering

Har ett Cooler Master Centurion 534 chassi och undrar lite hur man ska placera fläkarna för att få bäst effekt.

Sitter idag en 120mm fläkt i fronten framför diskarna som tar in luft, en 120mm i bakkant ganska högt upp samt fläkten i nätagget (Corsair 520W 120mm fläkt)

Har en Noctua NH-U9B CPU kylare och ett ASUS EN8800GTS 640MB (G80)

På sidoluckan finns plats för ytterliggare en 120mm fläkt som ska monteras dit. Frågan är om den ska suga ut luft eller ta in luft. Den sitter placerad ganska rakt framför grafikkortet och jag tycker det ligger på lite väl höga temperaturer.

Vad rekommenderar expertisen på SC??

Givetvis ska jag testa både och men vill gärna ha lite tips innan man sätter igång.

Visa signatur

|| Intel i5 4670K + Noctua NH-U9B || Sapphire R9 280X 3GB || 8GB Kingston HyperX Blu || Gigabyte Z87-HD3 || Corsair HX520W || Fractal Design R2 || KINGSTON SSDNOW V+200 120GB SSD ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att suga in i chassiet kommer att ge bäst resultat, det baserar jag på egna erfarenheter men det är ju inte säkert att det blir så i det här fallet. Skriv vad du kom fram till i tråden när du har testat.

Permalänk
Medlem

Om du har 2 fläktar som suger in luft från förr så borde den fläkten blåsa ut luft!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Om du har 2 fläktar som suger in luft från förr så borde den fläkten blåsa ut luft!

Det är bara fläkten i fronten som drar in luft. Nätagget, grafikkortet och den bak drar ut luften ur lådan.
Ska börja med att montera den så den tar in luft. Resultatet kommer här ASAP

Visa signatur

|| Intel i5 4670K + Noctua NH-U9B || Sapphire R9 280X 3GB || 8GB Kingston HyperX Blu || Gigabyte Z87-HD3 || Corsair HX520W || Fractal Design R2 || KINGSTON SSDNOW V+200 120GB SSD ||