Permalänk
Medlem

4850 tankar

hej, börjar ifrågasätta 48xx korten starkt nu, det blev ju en riktig hipe när de släpptes men allvarligt, finns det egentligen en enda kotte som inte ser sig tvungen att byta kylare?
de blir så jävla varma, även oclockade man blir ju rädd,
nästan alla gallerier (nästan??) med 48xx korten inblandade har med kylarbyte att göra, ska man verkligen lansera ett produkt som ligger jämt vid gränsen för överhettning vid normal användning?
varför säljer de inte bara kortet uten kylare i så fall för nån hundralapp mindre?
om man bortse från värmen så är det inte bara jag som har väldiga problem med deras drivrutiner (se mina andra inlägg), det är ju inte klokt att man ska få en bsod bara för att man uppgradera sina drivrutiner( som sagt är jag inte ensam om detta).
visserligen funkar det fint nu efter att ha bytt kylare på båda korten, installerat om windows och investerat en massa tid.
hur är det för er som kör sli? är det liknande problem? jag är så j... besviken på detta 4850 paketet och tänket bara höra vad ni tycker

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

ja gillar inte den här värme hysterin, jag tycker originalkylarn är bra. et lätt susande vid 45% fläkter och mera men de kyler tillräckligt.

Permalänk

det var då ett jävla tjöt om kylningen da! så jävla farligt är det fan inte!
det är bara löjligt...

möjligtvis att det vanliga ati radeon 4850 är lite för dåligt, men sapphire powercolor gigabyte o alla andra är det fan inget fel på!

så varför klagar folk!?

den frågan kan tyvär inte jag svara på...

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Jag visste faktikst inte om att kylningen var er problem när jag köpte kortet. Stog mellan 9800GT och 4850 och då tog jag det snabbaste.

Men jag köpte ett Asus HD 4850 "Top" som är fabriksklockat och har en "special" fläkt. Den låter inte ett dugg och tempen ligger på 65 grader i full load.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hej, börjar ifrågasätta 48xx korten starkt nu, det blev ju en riktig hipe när de släpptes men allvarligt, finns det egentligen en enda kotte som inte ser sig tvungen att byta kylare?
de blir så jävla varma, även oclockade man blir ju rädd,
nästan alla gallerier (nästan??) med 48xx korten inblandade har med kylarbyte att göra, ska man verkligen lansera ett produkt som ligger jämt vid gränsen för överhettning vid normal användning?
varför säljer de inte bara kortet uten kylare i så fall för nån hundralapp mindre?
om man bortse från värmen så är det inte bara jag som har väldiga problem med deras drivrutiner (se mina andra inlägg), det är ju inte klokt att man ska få en bsod bara för att man uppgradera sina drivrutiner( som sagt är jag inte ensam om detta).
visserligen funkar det fint nu efter att ha bytt kylare på båda korten, installerat om windows och investerat en massa tid.
hur är det för er som kör sli? är det liknande problem? jag är så j... besviken på detta 4850 paketet och tänket bara höra vad ni tycker

vem fan clockar en cpu med stock kylning? men en "tray" version av grafikkort var ingen dum ide, förutom att målgruppen inte är så stor..

jag har själv installerat CCC 5 gånger (om hot fix 1 & 2 till 8.10 räknas) nu utan problem, 8.9, 8.10, hotfix1, hotfix2, 8.11. då utan att avinstallera föregående så inget problem med att updatera för mig.

windows har installerats om 0 gånger. kan tilläggas att jag har 64-bit vista...

jag har väl bara haft tur?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Folk är inte vana vid att temperaturerna är så "höga" så det är väl därför folk klagar. Sedan så är ju kortet extremt prisvärt så vadå? lägga till 200 kr till för en kylare är ju knappast så farligt.

Angående drivrutinerna så förstår jag inte vad du gör fel, har aldrig haft några problem med dem. Efter man fått kortet så är det ju bra om man omformaterar hårddisken och sedan installera allt på nytt. Då kommer allt att fungera som det ska. Ska man ha byta drivrutiner så är det ju bara avinstallera de gamla och sedan installera de nya. Har bytt drivrutiner massor av gånger utan problem.

Men folk är lata och orkar inte göra rätt för sig från början(skiter i att läsa vad som står i manualen) och det är nog där problemet sitter. Det är sällan problem med kortet i sig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Entusiast

Problemet är inte värmen utan problemet är temperaturparanoian. Kylaren är designat för att hålla runt 80 grader och temperaturen ändras ytterst lite oavsett vad du gör. Kortet klarar betydligt mer än 80 grader så sluta gnälla.
Jag bytte kylare för att jag tyckte att stockkylningen var för högljudd. Av samma anledning rök intels egna kylning till Q9450 till förmån för en passiv Ninja 2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hej, börjar ifrågasätta 48xx korten starkt nu, det blev ju en riktig hipe när de släpptes men allvarligt, finns det egentligen en enda kotte som inte ser sig tvungen att byta kylare?
de blir så jävla varma, även oclockade man blir ju rädd,
nästan alla gallerier (nästan??) med 48xx korten inblandade har med kylarbyte att göra, ska man verkligen lansera ett produkt som ligger jämt vid gränsen för överhettning vid normal användning?
varför säljer de inte bara kortet uten kylare i så fall för nån hundralapp mindre?
om man bortse från värmen så är det inte bara jag som har väldiga problem med deras drivrutiner (se mina andra inlägg), det är ju inte klokt att man ska få en bsod bara för att man uppgradera sina drivrutiner( som sagt är jag inte ensam om detta).
visserligen funkar det fint nu efter att ha bytt kylare på båda korten, installerat om windows och investerat en massa tid.
hur är det för er som kör sli? är det liknande problem? jag är så j... besviken på detta 4850 paketet och tänket bara höra vad ni tycker

Tror du har missuppfattat. Riktiga värme problem finns ju inte. Dom blir varma visst, men dom blir ju inte så varm att användningen påverkas. kretsen skapades med att den ska klara värmen den blir utsatt för, vilket den gör.

så jibberish. har haft mitt kort i några månader nu, visst lite varmare än andra kort kanske men spelar det ngn roll då jag inte får någon prestandaskillnad av det? knappast.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Problemet är inte värmen utan problemet är temperaturparanoian. Kylaren är designat för att hålla runt 80 grader och temperaturen ändras ytterst lite oavsett vad du gör. Kortet klarar betydligt mer än 80 grader så sluta gnälla.
Jag bytte kylare för att jag tyckte att stockkylningen var för högljudd. Av samma anledning rök intels egna kylning till Q9450 till förmån för en passiv Ninja 2.

Precis. Korten är varma men de är faktiskt stabila. Även i Furmark. GPU går iofs i 95 grader då. Problemet var mest ljudet då den låter en hel del när den varvar upp. Nu med AC S1-kylaren så är det varken varmt eller högljutt iaf. GPU:n skulle kunna ha kylts passivt men strömförsörjningsdelen på kortet blev för varm med de små taniga flänsarna som följde med men det löstes lätt med en lågvarvig 120mm-fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

80 grader halvidle här...

Ser inget att klaga över förutom att fläkten inte lyder inställningen, den ligger på auto istället för 20% som inställt, men det är bara att nedgradera CCC så fixar det sig dagen då jag orkar.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

HD4850 verkar vara rena nordpolen jämfört med mitt 8800gt som alltid ligger en liten bit över 100 grader när jag spelar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Håller med inläggets skapare. Orginalkylaren kan i sina bästa stunder beskrivas som värdelös och temperaturerna är långt ifrån acceptabla i idle, men långt värre blir det under load. Drivrutinerna kan man också ha sina små åsikter om.

Kvittar vad folk säger, inte vana att se sådana temperaturer osv, dessa väldigt höga temperaturer påverkar kortets livslängd negativt, väldigt negativt då kortets orginaltemp i idle (hemma hos mig) var strax över 80c, detta är högre än något annat grafikkort jag ägt legat på under load.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag böt:

1. Ljudnivån är inte tolererbar om man inte sitter med hörlurar

2. Oeffektiv kylning där brist på massa regleras med hysteriska fläktar

3. Dålig evakuering av den varma luften orsakar högre over all temperatur i hela chassit - vilket påverkar alla andra komponenter negativt.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

mitt saphire 4850 ligger runt 45 grader idle och går aldrig över 60-65 grader i load ?=) Tror att alla "platta" fläktar med bild på sig kyler dåligt. De fula, runda och klumpiga fläktarna kyler nog helt ok?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

Kvittar vad folk säger, inte vana att se sådana temperaturer osv, dessa väldigt höga temperaturer påverkar kortets livslängd negativt, väldigt negativt då kortets orginaltemp i idle (hemma hos mig) var strax över 80c, detta är högre än något annat grafikkort jag ägt legat på under load.

Det här näms ofta men jag har aldrig sett någon indikation på att det här är sant. Har du någon erfarenhet eller referens till att 80 grader idle påverkar livstiden nämnvärt eller är det som du misstänker?

Ati har ju satt 100% fläkthastighet vid 105 grader default och dom borde ju veta kan man tro.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt ett grafikkort 200kr billigare för att slippa kylaren så jag kan sätta på den kylaren JAG vill ha

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det här näms ofta men jag har aldrig sett någon indikation på att det här är sant. Har du någon erfarenhet eller referens till att 80 grader idle påverkar livstiden nämnvärt eller är det som du misstänker?

Ati har ju satt 100% fläkthastighet vid 105 grader default och dom borde ju veta kan man tro.

över 80 grader (83c i mitt fall) varmt utan belastning får anses högt ja, och det förkortar livslängden rätt så nämnvärt, kan ju dock inte sätta ett bäst före datum.

Om så inte var fallet, varför skulle då grafikkort förses med stora dyra kyllösningar när de kan förses med billiga ineffektiva för att hålla priserna nere?

Ati bör veta, ja de bör veta hur man sparar pengar och får ut saker billigt för att kunna konkurrera med priset, deras läge innan sommaren såg ju inte allt för trevlig ut.

Satte på ett zalman vf 1000 på mitt och nu ligger tempen mellan 42-45 grader utan belastning, en rätt skaplig sänkning och en temperatur jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
över 80 grader (83c i mitt fall) varmt utan belastning får anses högt ja, och det förkortar livslängden rätt så nämnvärt, kan ju dock inte sätta ett bäst före datum.

Om så inte var fallet, varför skulle då grafikkort förses med stora dyra kyllösningar när de kan förses med billiga ineffektiva för att hålla priserna nere?

För att ATI designat kretsen att tåla högre temperaturer?

Jag styr fläkten manuellt, 20% när jag är i Windows (ljudlöst) och 45% när jag spelar (viner lite)... och flera gånger har jag glömt höja den, efter 2-3 timmars spelande med fläkten låst på 20% har temperaturen på kortet legat kring 105-110 grader, men utan några som helst artefakter eller problem.

Så man behöver knappast vara orolig för någon temp under 100 iaf.

(Med fläkten på 45% håller sig temperaturen kring 55 grader i full load.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
För att ATI designat kretsen att tåla högre temperaturer?

Jag styr fläkten manuellt, 20% när jag är i Windows (ljudlöst) och 45% när jag spelar (viner lite)... och flera gånger har jag glömt höja den, efter 2-3 timmars spelande med fläkten låst på 20% har temperaturen på kortet legat kring 105-110 grader, men utan några som helst artefakter eller problem.

Så man behöver knappast vara orolig för någon temp under 100 iaf.

(Med fläkten på 45% håller sig temperaturen kring 55 grader i full load.)

/hulle.

Det kan dock bli stabilare att låta fläkten stå på auto. Jag reglerade fläkten manuellt ett tag (45-60%) men fick frysningar i Riddick så jag satte fläkten på auto och då gick det bra. Inte så konstigt egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
För att ATI designat kretsen att tåla högre temperaturer?

Påfrestningen de väldigt höga temperaturerna bidrar med kvarstår dock och leder till minskad livslängd även om kretsen fungerar vid dessa temperaturer. Dessutom är jag inte överförtjust i att ha en 105-110 grader varm spisplatta inuti datorn med en kylning som inte gör annat än att sopa runt varmluften inuti chassiet, grafikkortet är inte den enda komponenten jag har därinne.

Permalänk
Medlem

Med F@H:s GPU-klient igång och 35% på fläkthastigheten går inte kortet över 65 grader, DET tycker jag är helt OK.

Ditt resonemang bygger på att alla som äger ett kort skriver ett inlägg och berättar att kortet funkar bra eller att det inte funkar bra, så ser inte verkligheten ut!

De som haft oturen att få ett dåligt kort, kommer givetvis att skriva om detta medan de som har ett bra kort och är nöjda med det sitter och spelar istället!

Har du kontaktat supporten hos tillverkaren av kortet?

Att en drivrutin inte fungerar kan bero på flera faktorer där en av dom givetvis är att drivrutinen är dåligt skriven, men eftersom jag och många med mig kontinuerligt använder och uppdaterar drivrutinerna utan problem kan det mycket väl vara så att felet ligger någon annanstans.

Det här med Tray-version tycker jag vore en bra idé, tyvärr är väl marknaden inte särskilt stor?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Påfrestningen de väldigt höga temperaturerna bidrar med kvarstår dock och leder till minskad livslängd även om kretsen fungerar vid dessa temperaturer.

Om du inte har någon referens så är det här ditt personliga antagande även om du uttalar det som ett faktum. Användande i allmänhet förkortar livslängden marginellt men med elektronik som vanligtvis överlever sitt användningsbara datum eller går sönder med en gång) är det vanligtvis ett problem.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Om du inte har någon referens så är det här ditt personliga antagande även om du uttalar det som ett faktum. Användande i allmänhet förkortar livslängden marginellt men med elektronik som vanligtvis överlever sitt användningsbara datum eller går sönder med en gång) är det vanligtvis ett problem.

Som referens kan nämnas mitt 7900Gt vars minnen var överhettade, levde knappt ett år, vet många som hade det problemet med sina kort, Gainward stod som tillverkare i detta fallet. Kylningen på det kortet var bra mycket massivare än det som satt orginal på 4850. Dock var övriga temps på det kortet bra mycket lägre än de jag mätte upp med mitt 4850. Har inga referenser på 4850, är svårt kortet är rätt nytt men att värme kortar ned livslängden är inget antagande och egentligen inget som behöver argumenteras emot. Och som sagt, den massiva mängden värme som kortet producerar men inte skyfflar ut ur chassiet gör det till rena bastun för övriga komponenter därinne.

Så användningsbara datum är ett år? är det referensen? eller hur lång tid är det? Beror inte det på användaren?

Permalänk

Jag köpte multicore heatpipe kylda gigabyte kortet på 1gb, funkar utmärkt med endast en 120mm chassifläkt som blåser på det. Gissar iofs på att det blir sköna problem med värmen i en crossfire konstellation då avståndet mellan korten inte är tillräckligt med den medföljande kylningen.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Påfrestningen de väldigt höga temperaturerna bidrar med kvarstår dock och leder till minskad livslängd även om kretsen fungerar vid dessa temperaturer. Dessutom är jag inte överförtjust i att ha en 105-110 grader varm spisplatta inuti datorn med en kylning som inte gör annat än att sopa runt varmluften inuti chassiet, grafikkortet är inte den enda komponenten jag har därinne.

*suck*
Du får inte mindre värme i lådan av en större fläkt på grafikkortet. Kortet kommer fortsätta att avge ca 100W värme i full load hur mycket eller lite du än blåser på det. Så mitt kort som är helt utan fläkt och ett kort med två 120mm kommer överföra lika mycket värme till datorn (om man inte ska vara riktigt petnoga för då måste man räkna med den värme som fläktarna ger upphov till vilket är ett par watt per fläkt). Enda sättet du kan påverka är genom att skaffa en dualslottkylning som faktiskt flyttar ut värmen från datorlådan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Mitt kort i sign är tyst, överklockat och inte så fasligt varmt (typ 65 C i load)

Det var verkligen värt pengarna.... grymt nöjd!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
*suck*
Du får inte mindre värme i lådan av en större fläkt på grafikkortet. Kortet kommer fortsätta att avge ca 100W värme i full load hur mycket eller lite du än blåser på det. Så mitt kort som är helt utan fläkt och ett kort med två 120mm kommer överföra lika mycket värme till datorn (om man inte ska vara riktigt petnoga för då måste man räkna med den värme som fläktarna ger upphov till vilket är ett par watt per fläkt). Enda sättet du kan påverka är genom att skaffa en dualslottkylning som faktiskt flyttar ut värmen från datorlådan.

spot on.. Det är klart kylanordningen måste vara kapabel att forsla luften ut ur chassiet vilket 1slots orginalkylaren inte gör.

för att citera mig själv "den massiva mängden värme som kortet producerar men inte skyfflar ut ur chassiet gör det till rena bastun för övriga komponenter därinne."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
spot on.. Det är klart kylanordningen måste vara kapabel att forsla luften ut ur chassiet vilket 1slots orginalkylaren inte gör.

för att citera mig själv "den massiva mängden värme som kortet producerar men inte skyfflar ut ur chassiet gör det till rena bastun för övriga komponenter därinne."

Fast 100W är inte så mycket för ett grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Som referens kan nämnas mitt 7900Gt vars minnen var överhettade, levde knappt ett år, vet många som hade det problemet med sina kort, Gainward stod som tillverkare i detta fallet. Kylningen på det kortet var bra mycket massivare än det som satt orginal på 4850. Dock var övriga temps på det kortet bra mycket lägre än de jag mätte upp med mitt 4850. Har inga referenser på 4850, är svårt kortet är rätt nytt men att värme kortar ned livslängden är inget antagande och egentligen inget som behöver argumenteras emot. Och som sagt, den massiva mängden värme som kortet producerar men inte skyfflar ut ur chassiet gör det till rena bastun för övriga komponenter därinne.

Så användningsbara datum är ett år? är det referensen? eller hur lång tid är det? Beror inte det på användaren?

Vad får du ett år från. Det har jag väl inte sagt något om. Och vi kan väl inte räkna med att jag kände till ditt defekta 7900Gt?

Nej jag tycker nog 4 år (normal användning) Om du nu undrar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Vad får du ett år från. Det har jag väl inte sagt något om. Och vi kan väl inte räkna med att jag kände till ditt defekta 7900Gt?

Nej jag tycker nog 4 år (normal användning) Om du nu undrar.

Nej, du kunde nog inte känna till mitt 7900 , Men den som lever får se hur det artar sig, en sak är fakta, jag gillar inte orginalkylaren på 4850 som jag anser undermålig. Vad som stämmer visar sig men jag valde i alla fall att förse mitt med lite värre doningar