Vibrationsdämpande chassifötter

Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpande chassifötter

För ett antal år sedan köpte jag ett sk antivibrationskit till min dator. I detta kit medföljde 8st chassifötter (2 st tjocklekar x 4 fötter) som jag misstänker var gjorda av silikon, då de var lite mjukare än gummi brukar vara, och så lämnade de inte märken på golvet vilket gummi brukar göra. Dessa chassifötter skruvades inte fast, utan fästes med ngn typ av klister; man drog bort ett papper, såsom på klistermärken, och tryckte fast dem på chassits undersida.

Nu är jag på jakt efter nya sådana chassifötter, men har inte lyckats hitta någon butik som säljer dem (hittar endast svarta gummifötter, vilket ger märken i golvet, samt plastfötter med inbyggd LED) så jag hoppas att någon här har något tips om en butik som säljer sådana, alternativt kan tipsa om någon annan typ av vibrationsdämpande fötter som inte lämnar märken på "känsliga" golv.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

http://www.acoustiproducts.com/en/acoustifeet.asp

Hittar dock ingen butik som säljer dom längre.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Ser precis ut som sådana jag hade (de vita).

Tack för hjälpen, kanske blir lite lättare att få tag på när man har ett konkret produktnamn.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa några billiga möbeltassar i närmsta butik?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

pece: hifi-butiker brukar sälja en mängd olika fötter som är avsedda för högtalare. kanske kan några sådana funka?

exempel:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoegtalare/val...
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoegtalare/val...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Varför inte köpa några billiga möbeltassar i närmsta butik?

För att de är gjorda av hård plast och är bara designade för att inte repa golv inte inte isolera vibrationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns att köpa på t.ex Inet, beställde därifrån och väntar på att de skall anlända till Halmstad. Förhoppningsvis får jag dem denna veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
För att de är gjorda av hård plast och är bara designade för att inte repa golv inte inte isolera vibrationer.

Finns möbeltassar även i bomull men det visste du kanske?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte typ:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/24155600

Dyra var de också.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

En "fullösning" är att köpa ett vanligt liggunderlag och skära ut en bit att ställa datorn på.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns möbeltassar även i bomull men det visste du kanske?

Du menar det halvmillimeter tjocka lagret med fluff som sitter på alla tassar? Det är det som skyddar mot repor och isolerar fortfarande inte mot vibrationer vilket vad var TS vad ute efter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fanns Nexus Vibrationsdämpare på Inet men de verkar inte längre finnas kvar, när jag ringde Inet idag så sa dem att de hade utgått ur sortimentet och att de troligen inte går att köpa längre. Finns det några andra "tassar" man kan köpa för att isolera vibrationerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du menar det halvmillimeter tjocka lagret med fluff som sitter på alla tassar? Det är det som skyddar mot repor och isolerar fortfarande inte mot vibrationer vilket vad var TS vad ute efter.

Ehh såg du det inlägg som Pappy skickade med länk och allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ehh såg du det inlägg som Pappy skickade med länk och allt?

Troligen inte men de isolerar fortfarande inte mot vibrationer utan skyddar mot repor. Vad var det i hans inlägg som var svårt att förstå?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ehh såg du det inlägg som Pappy skickade med länk och allt?

Ja och vad är det som är svårt att förstå. TS vill ha gummifötter för att dels skydda mot repor (som IKEA-fötterna gör) och dels isolera datorn så att inte vibrationer sprids till golvet vilket INTE plast eller luddiga fötter gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har möbeltassar på min servers plastfötter just pga att den vibrerade och lät lite. Nu är det problemet borta (jag köpte inte på Ikea dock, men lite bredare tassar inköpta på Bonus). Funkar klockrent. Betalade 15kr tror jag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/ dvs kjell och company har gummifötter till datorer under PC-moddingkategorin under datortillbehör, finns i två storlekar och ska tydligen gå att ha inne i datorn för att vibrationsdämpa.
Vet inte om de lämnar märken dock :/

Visa signatur

GIGABYTE EP45 DS3, Intel e7200 @ 2,53GHz med Artic Freezer 7, 4GB kingston DDR2 @ 800MHz, HIS radeon 4850, Corsair 650W, 2x160GB HDD

Permalänk
Medlem

Re: Vibrationsdämpande chassifötter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
För ett antal år sedan köpte jag ett sk antivibrationskit till min dator. I detta kit medföljde 8st chassifötter (2 st tjocklekar x 4 fötter) som jag misstänker var gjorda av silikon, då de var lite mjukare än gummi brukar vara, och så lämnade de inte märken på golvet vilket gummi brukar göra. Dessa chassifötter skruvades inte fast, utan fästes med ngn typ av klister; man drog bort ett papper, såsom på klistermärken, och tryckte fast dem på chassits undersida.

Nu är jag på jakt efter nya sådana chassifötter, men har inte lyckats hitta någon butik som säljer dem (hittar endast svarta gummifötter, vilket ger märken i golvet, samt plastfötter med inbyggd LED) så jag hoppas att någon här har något tips om en butik som säljer sådana, alternativt kan tipsa om någon annan typ av vibrationsdämpande fötter som inte lämnar märken på "känsliga" golv.

/PeCe

Kolla på Dustin!
http://www.dustin.se/pd_5010075508.aspx

Permalänk
Medlem

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Benno1
Kolla på Dustin!
http://www.dustin.se/pd_5010075508.aspx
[/QUOTE]

"Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär 12½ år senare så har jag problem med detta också.

Har mekat lite med att få min dator, byggt i en Fractal Design Define Mini C att bli tystare. Har datorn ståendes direkt på skrivbordet, och jag har lagt märke till att vibrationer från datorn fortplantar sig till bordsskivan. Att luta datorn något åt sidan med handen så att datorn lyfter på fötterna på ena sidan gjorde extremt mycket för att få ner detta vibrationsljud. Efter att jag provat lite olika material jag hade hemma, bl.a. en musmatta av tyg, grytlapp från köket, etc, konstaterade jag att det krävs en del för att dämpa vibrationerna. Några enkla vanliga möbeltassar eller apparatfötter kommer inte lösa problemet.

Det som till jag till slut hittade som löste problemet (temporärt i alla fall) var RGB-kökssvampar från Clas Ohlson. Med den hårda "skursidan" neråt, och mjuka sidan uppåt, som datorns egna fötter får sjunka in i, fick jag ner vibrationernas fortplantning till bordsskivan till noll.

Total kostnad: 7,96 kronor före eventuella rabatter. Ett paket räcker för 2½ dator om man är nöjd med att blanda färger (jag väljer att se detta som en RGB-funktion). Något dyrare om man vill färgmatcha (då behövs minst 2 paket.)

Betydligt billigare än vibrationsdämpande fötter för t.ex. högtalare som jag sett, som kan kosta från typ 500 kr för 4 fötter. (Då är det nästan billigare att bara köpa ett nytt chassi med bättre vibrationsdämpning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det som till jag till slut hittade som löste problemet (temporärt i alla fall) var RGB-kökssvampar från Clas Ohlson. Med den hårda "skursidan" neråt, och mjuka sidan uppåt, som datorns egna fötter får sjunka in i, fick jag ner vibrationernas fortplantning till bordsskivan till noll

Rgb vibrationsdämpning.. Tack för ett gott skratt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sådär 12½ år senare så har jag problem med detta också.

Har mekat lite med att få min dator, byggt i en Fractal Design Define Mini C att bli tystare. Har datorn ståendes direkt på skrivbordet, och jag har lagt märke till att vibrationer från datorn fortplantar sig till bordsskivan. Att luta datorn något åt sidan med handen så att datorn lyfter på fötterna på ena sidan gjorde extremt mycket för att få ner detta vibrationsljud. Efter att jag provat lite olika material jag hade hemma, bl.a. en musmatta av tyg, grytlapp från köket, etc, konstaterade jag att det krävs en del för att dämpa vibrationerna. Några enkla vanliga möbeltassar eller apparatfötter kommer inte lösa problemet.

Det som till jag till slut hittade som löste problemet (temporärt i alla fall) var RGB-kökssvampar från Clas Ohlson. Med den hårda "skursidan" neråt, och mjuka sidan uppåt, som datorns egna fötter får sjunka in i, fick jag ner vibrationernas fortplantning till bordsskivan till noll.

Total kostnad: 7,96 kronor före eventuella rabatter. Ett paket räcker för 2½ dator om man är nöjd med att blanda färger (jag väljer att se detta som en RGB-funktion). Något dyrare om man vill färgmatcha (då behövs minst 2 paket.)

Betydligt billigare än vibrationsdämpande fötter för t.ex. högtalare som jag sett, som kan kosta från typ 500 kr för 4 fötter. (Då är det nästan billigare att bara köpa ett nytt chassi med bättre vibrationsdämpning.)

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

Najs! Sjukt sugen på RGB-svampar nu! 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeoLejon:

Najs! Sjukt sugen på RGB-svampar nu! 😂

Tänker du på sådana som jag postade ovan i tråden, eller typ såna där psykedeliska som man äter?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

För att de är gjorda av hård plast och är bara designade för att inte repa golv inte inte isolera vibrationer.

Finns filtvarianter också bla annars, använder detta själv till tex högtalare och blue-rayspelaren. Dom både vibrationsdämpar och hindrar resonans. Mvh

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja och vad är det som är svårt att förstå. TS vill ha gummifötter för att dels skydda mot repor (som IKEA-fötterna gör) och dels isolera datorn så att inte vibrationer sprids till golvet vilket INTE plast eller luddiga fötter gör.

Jag har en filtliknande variant som är ca 5mm tjocka och dessa både skyddar mot resonans och repor, finns naturligtvis bättre och dyrare saker(tex spikes) men för mig gjorde det en stor skillnad. Mvh

Permalänk
Medlem

Har någon hittat bra fötter till sin 3d-skrivare tar jag varmt emot rekommendationer. Vibrationerna fortplantar sig brutalt ifrån den, lyfter jag upp den medan den printar är den i det närmaste ljudlös, dock är ju inte en upphängd variant bra för utskriftskvalitén..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChipZ:

Har någon hittat bra fötter till sin 3d-skrivare tar jag varmt emot rekommendationer. Vibrationerna fortplantar sig brutalt ifrån den, lyfter jag upp den medan den printar är den i det närmaste ljudlös, dock är ju inte en upphängd variant bra för utskriftskvalitén..

Hittar du inget bättre så borde ju min ghettoidé med tvättsvampar funka lika bra för en 3D-skrivare som för min PC?