SweClockers funkar inte på IE6

Permalänk
Medlem

SweClockers funkar inte på IE6

SweClockers är nästan helt oanvändbart på IE6 sedan tidigare idag... Nyheters överskrifter till nyheter är borta, högra sidans "mix" kommer i en lång rad under nyheterna, går varken att se bilder eller text till galleriet samt ens egna gallerier och inlägg under Medlemskap är borta.

Har fungerat hur bra som hällst fram till tidiager idag när detta plötsligt hände... Tvingas till IE6 på jobb och frugan gillar den bättre här hemma så blir att man använder IE6. Sidan funkar klart i FF men är det inte meningen att det bör fungera i alla de vanligaste webläsarna?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Fungerar inte bra på Firefox 2.0.0.17 med Adblockplus och Noscript heller.

Senaste nytt ställer till det.

Får fält som följer högerkanten på senaste nytt, d.v.s. kolumnbredden ändras
dynamiskt.

Div ticker ??

Personligen ogillar jag sidor med 'rörliga' fält oavsett hur 'bra' de är.
De stjäl min fokuseringen helt i onödan.

//

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av So_it_goes
Firefox 2.0.0.17

Dags att uppgradera kanske?

Permalänk
Medlem

IE6 släpptes för mer än 7 år sedan, och eftersom Microsoft inte följer standarder är det svårt att ha bra bakåtkompabilitet med gamla webbläsare.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dags att uppgradera kanske?

...eller köra tandem möjligen. Firefox 3 funkar t.ex. inte mot Handelsbanken med Personal Security dvs med certifikat.

Permalänk
Legendarisk

Firefox 2 står på listan inför imorgon, ska titta på den då. IE6 måste dessvärre vänta tills på söndag då installationen av den på laptopen är ett fulhack för att kunna köra fler versioner samtidigt, och den vill inte alltid vara med, men den ska fixas. Håll ut.

Edit: Prova alltid att rensa cachen, kan vara något sånt.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
IE6 släpptes för mer än 7 år sedan, och eftersom Microsoft inte följer standarder är det svårt att ha bra bakåtkompabilitet med gamla webbläsare.

Det må vara gammalt med det är enligt mig den mest bekväma webbläsaren som finns ute idag. If it isnt broken, dont fix it har jag hört någon säga.. hrmm..
Tråkigt. För mig går det inte att skriva riktiga svar längre, skicka knappen är borta. Man måste använda snabbsvar rutan längst ner för att få det att fungera. Gaaaah.

Jag ser nu att även FF3 fungerar dåligt på första sidan.

Permalänk
Medlem

Krånglar med bilderna i trådar i IE7 åt mig (sen igår tror jag). I bland fungerar det som det ska, men annars så får jag lov att växla från "100% bredd" till "fast bredd" för att infogade bilder ska synas, men då får man i stället problem med formatering och bildstorlekar.
Alternativt så ser man de bilder som ligger först i trådar, men ej de längre ner om man scrollar. + Bilderna finns där och kan synas under bråkdelen av en sekund i bland.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det må vara gammalt med det är enligt mig den mest bekväma webbläsaren som finns ute idag. If it isnt broken, dont fix it har jag hört någon säga.. hrmm..

Hehe, ie6 är kanske den produkt som minst passar det där citatet.

Citat:

För mig går det inte att skriva riktiga svar längre, skicka knappen är borta.

Tryck på tab och sedan enter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, ie6 är kanske den produkt som minst passar det där citatet.

Tja smaken är som baken. Jag ogillar tabbarna, och dessutom är de mycket ologiska. Varför måste jag öppna en orelevant länk för att få upp en ny tabb? Varför finns ingen knapp bara? No sense at all. Sedan så ska tabbarna vara där nere NERE NERE!! FÖR I HELVETE!

Att det tar 35 år att starta webbläsaren är också en otrevlig faktor. IE6 är smooth i mitt tycke.

Citat:

Tryck på tab och sedan enter.

Nä men titta Osmidigt utan knapp bara dock.

edit: nu ser swec normalt ut igen ) Danke schön.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag ogillar tabbarna, och dessutom är de mycket ologiska. Varför måste jag öppna en orelevant länk för att få upp en ny tabb? Varför finns ingen knapp bara? No sense at all.

Inte för att jag förstår hur man kan ogilla tabbar, det är inte utan att man ryser när man tänker på hur det var att sitta med 11 explorerfönster öppna samtidigt (och försöka navigera mellan dem på startmenyn). Nu framgår det i och för sig inte riktigt vilken webbläsare du kritiserar, men vad menar du med irrelevanta länkar? För att öppna en ny (firefox har faktiskt en knapp, även om jag nog aldrig har använt den) trycket man lämpligen ctrl + t.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte för att jag förstår hur man kan ogilla tabbar, det är inte utan att man ryser när man tänker på hur det var att sitta med 11 explorerfönster öppna samtidigt (och försöka navigera mellan dem på startmenyn). Nu framgår det i och för sig inte riktigt vilken webbläsare du kritiserar, men vad menar du med irrelevanta länkar? För att öppna en ny (firefox har faktiskt en knapp, även om jag nog aldrig har använt den) trycket man lämpligen ctrl + t.

Tja det är ju alltid enklare om man har hög upplösning på skärmen samt låter starfältet var lite högre än vanligt (så att man ser datumet vid klockan också).
Okay, den knappen har jag missat helt. Och jag ser den fortfarande inte =/ Jag "kritiserar" både IE7 och FF då de använder tabbar och annat osmidigt. Därimot är det ju bra med rättstavning, så det är ju en fin funktion man saknar i IE6.
Skulle sakna enormt att man endast kan ha fönstrena i full storlek. Nu har jag ett fönster öppet samtidigt som jag ett annat bakom som jag kan titta på samtidigt
Nåväl jag kanske är lite för mycket reaktionär ibland =/
Har ju FF3 installerat även om det inte används så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skulle sakna enormt att man endast kan ha fönstrena i full storlek. Nu har jag ett fönster öppet samtidigt som jag ett annat bakom som jag kan titta på samtidigt

Att man har möjlighet att använda tabbar innebär inte att man inte kan ha flera instanser igång samtidigt (samma genväg som förr (crtl +n) till och med), och man kan även köra i fullskärmsläge om man skulle vara sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Därimot är det ju bra med rättstavning

*hihi*

Ursäkta, men du vet ju verkligen inte vad du snackar om. Du kan köra Fx3 (det förkortas inte FF) med bara en massa fönster om du vill, så att du inte ens märker av att det finns flikar.

Det tar en sekund att trycka CTRL + T för att öppna en ny flik. Detsamma för att öppna ett nytt fönster, CTRL + N. Nu kan du alltså ha 3 fönster öppna, som alla innehåller flikar. Säg att du kollar på och jämför några olika telefoner i fönster 1, läser några forum i fönster 2 och är inne på några communities i fönster 3. Nu kan du alltså byta från telefoner till forum genom att trycka CTRL + TAB en gång, eller klicka på det mellersta fönstret nere till höger om Start-knappen (aktivitetsfältet).

Jämför det med IE6, säg att du har 5 flikar öppna i varje fönster. Det blir alltså hela 15 st IE6-fönster som trängs och ska få plats nere i aktivitetsfältet. Okej säger du, men de grupperas ju till en enda? Ja, så om du ska hitta en speciell mobiltelefon bland dina 5 olika fönster som hade med mobiltelefoner att göra så måste du alltså in bland 15 olika fönster och leta upp rätt. Jämför det med Fx3 där du öppnar fönstret med mobiltelefoner och hittar den specifika telefonen bland 5 st flikar.

Historik; nu kom det besök så du ska stänga av datorn men du vill ha kvar alla fönster och/eller flikar. Jaha, om vi tar IE6; gå in på varje fönster och spara som ett bokmärke. När du ska öppna dem sen dagen efter får du öppna 15 bokmärken ett och ett. Jämför med Fx3; du har installerat en plugin, Session manager, och trycker "Spara session" som du döper till "Mobil/forum/community". Nästa dag klickar du på "Ladda session Mobil/forum/community", och vips. Ett klick.

Det finns ändlösa argument som påvisar att detta inte handlar om smak, utan om ovilja att lära sig använda något nytt. Du vill inte ändra ditt arbetsflöde så att det passar fliksystemet, och därmed kritiserar du fliksystemet. Men det är ett första steg i alla fall.

Alltså, on topic, en följd av detta är; Sweclockers, fortsätt inte stödja tillbakablickare som använder IE6. Det är dåligt för oss webbutvecklare och hämmar utvecklingen för hela internet.

Permalänk
Medlem

IE6 tillhör det förflutna ja och det behöver man inte bry sig om faktiskt, det finns mycket bättre webbläsare och det är upp till användaren att hålla sig tillräckligt uppdaterad för att kunna surfa på nätet ordentligt. Har man IE6 och trivs med det kanske det är dags att våga testa något nytt.

Permalänk
Legendarisk

Det är som tur är inte så stor andel av våra besökare som använder IE6, och jag kan tänka mig att en del som rapporterar den browsern är bottar som spoofar, men det är tyvärr fortfarande något vi måste ta hänsyn till. Det är många som inte kan (windows update fungerar inte för alla t.ex.) eller vet om att uppgradera eller som använder kommunala datorer i skolor och liknande som de inte kan uppgradera på egen hand alls.

Framsidan bör se bättre ut nu, men det är fortfarande en del som återstår.

Visa signatur

Abstractions all the way down.