Far Cry 2 använder Unreal 3 motorn...

Permalänk
Medlem

Far Cry 2 använder Unreal 3 motorn...

Jag upptäckte precis orsaken varför Far Cry 2 inte är lika snyggt som Crysis; t.ex. gräset är ju sjukt fult! Far Cry 2 använder Unreal 3 motorn... Inte undra på att man har försökt tysta ner det, med tanke på alla fanboysattityder runt om i världen. Hade det blivit allmänt känt kanske det hade påverkat försäljningen.

Källor:
* http://www.crymod.com/thread.php?threadid=39623
* http://www.fpsbanana.com/threads/136867?137

Tydligen är det enbart Crysis Warhead som använder CryEngine 2, och därmed har chans att matcha Crysis.

Kollar man på en video om "Crysis versus Far Cry 2" på Toms Hardware (http://www.tomshardware.com/farcry2-crysis,video-318.html ) undviker de att nämna det. När de diskuterar grafiken så helt plötsligt byter de ämne och jämför helt omotiverat Crysis, med Crysis Warhead!

Var finnes den oberoende journalistiken?!

Sitter alla i knät på Electronic Arts med anhang?

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det är Omöjligt unreal 3 motorn....

Permalänk

Re: Far Cry 2 använder Unreal 3 motorn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb

Tydligen är det enbart Crysis Warhead som använder CryEngine 2, och därmed har chans att matcha Crysis.

.

Tror du är lite ute och cyklar.

Att Crysis Warhead skulle ha en "chans" att matcha Crysis är en självklarhet i mina ögon eftersom det är en sequal till Crysis och kör samma motor.

Far Cry 2 kör Dunia och därmed basta

Permalänk
Medlem

Det känns konstigt om det skulle vara UT3 motorn, men det är väl inte helt otroligt heller. Med tanke på att Gears of War använder den, med mycket bra grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Det är Omöjligt unreal 3 motorn....

Varför?

Från: http://www.fpsbanana.com/threads/136867?137

Citat:

Bananite

Citat:

Posted by oZy0203

Oh I read some where that Far Cry 2 used up like 20% of the Crytek engine.

think it was from gametrailers.

sorry for the ignorance

Infact the Dunia Engine has nothing to do with the CryEngine, it actually comes from the Unreal engine xD

It's based up on the Unreal engine but at the end it only uses 2% of it. so it's a highly modified Unreal Engine

Just to clear things up cause most of the people think it comes from the CryEngine(which it does not)

Poängen är att Dunia är en moddad Unreal Engine 3. Precis som Quake 4 är en "moddad" Doom 3. Namnbytet är ett led i marknadsföringen, ingen sammankoppling med Unreal 3 kan "tillåtas". Alldeles för känsligt

.
.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Men asså motorn till Far cry 2 heter väl Dunia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb

Poängen är att Dunia är en moddad Unreal Engine 3. Precis som Quake 4 är en "moddad" Doom 3. Namnbytet är ett led i marknadsföringen, ingen sammankoppling med Unreal 3 kan "tillåtas". Alldeles för känsligt

Har ingen aning om det stämmer och vad skulle det ha för betydelse om det nu stämde att dom använde 2% av UT3 engine?

Men bara för att någon har sagt det på ett annat forum betyder inte att det är så. Allt du läster på internet är inte sant.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det står i början DUNIA (engine med??)

FC2's grafikmoter heter DUNIA och inget annat och använder även Dunia.
Crysis grafikmotor heter Cryengine, inget annat.

Vad UT3's grafikmotor heter kan jag inte svara på men google borde kunna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det står i början DUNIA (engine med??)

FC2's grafikmoter heter DUNIA och inget annat och använder även Dunia.
Crysis grafikmotor heter Cryengine, inget annat.

Vad UT3's grafikmotor heter kan jag inte svara på men google borde kunna.

UT3's grafikmotor heter originellt nog "Unreal Engine 3".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

DUNIA bygger på motorn YETI som i sin tur bygger på Unreal 2.5 dvs inte Unreal Engine 3....

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
DUNIA bygger på motorn YETI som i sin tur bygger på Unreal 2.5 dvs inte Unreal Engine 3....

Ok! Tack. Har du länk?

Men jag anser att det är fegt att man offrar fotorealismen: http://kotaku.com/5011801/far-cry-2-is-not-ubisoft-trying-to-...

Citat:

Far Cry was developed by PC developer Crytek. Crytek made Crysis, and that game is very, very pretty. But Crytek isn't doing Far Cry 2 — Ubisoft is! The photorealism of Crysis must be somewhat intimidating, even for Ubisoft. But the Far Cry 2 developer is going a different direction. Says the game's art director Alex Amancio:

Citat:

Very early on we knew that we wanted to go a completely different direction. Instead of going for the tropical island and trying to go for hyper realism, we changed the setting. First of all we wanted to have a really, really credible environment, but we didn't want to replicate anybody's vacation photos.

"we didn't want to replicate anybody's vacation photos". Vilket skitsnack. De klarade helt enkelt inte matcha Crysis, som kvarstår som bästa grafiken. Sannolikt handlade det mer om att inte tillåta att CryTek växte sig för starkt, pga av en överlägsen teknologi ("disruptive technology" http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology).

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

vem bryr sig vilken motor den bygger på? Spela spelet och var glad istället. Det kan inte vara hälsosamt att bära på såna här tankar. -:.^~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
vem bryr sig vilken motor den bygger på? Spela spelet och var glad istället. Det kan inte vara hälsosamt att bära på såna här tankar. -:.^~

Det handlar väl lika mycket om hur utvecklingen styrs. Att man köper ut värsta konkurrenter och lägger ner dem, när de blir för farliga.

Att släppa ett fulare spel, tre år senare gör inte mig glad.

Om du är nöjd med avveckling i stället för utveckling, fine with me. Jag vill hellre se framsteg.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Massor av text

Du tror inte att vissa satsar mer på gameplay än übergrafik? Grafiken till Far cry 2 är bra och jag finner ingen större anledning till att de skulle ha bättre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Det handlar väl lika mycket om hur utvecklingen styrs. Att man köper ut värsta konkurrenter och lägger ner dem, när de blir för farliga.

Att släppa ett fulare spel, tre år senare gör inte mig glad.

Om du är nöjd med avveckling i stället för utveckling, fine with me. Jag vill hellre se framsteg.
.

Fast jag ser inte poängen? CryTek blev aldrig uppköpta av UBI, de ägde bara rättigheterna till namnet "Far Cry". CryTek finns ju fortfarade och utvecklar sina egna spel, Crysis/Warhead.

Sen att kalla Far Cry/Crysis för framsteg är ju subjektivt Grafiken kommer knappast högst på min lista av ingredienser i ett bra spel och förutom det grafiska hade inte Far Cry mycket att komma med i mina ögon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
UT3's grafikmotor heter originellt nog "Unreal Engine 3".

hehe väldigt originellt och kanske förvirrande för de som väntat sig annat namn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Fast jag ser inte poängen? CryTek blev aldrig uppköpta av UBI, de ägde bara rättigheterna till namnet "Far Cry"

Bara och bara... Med tanke på dess framgång var det ju en sensation när det kom. Det var ju "lika bra eller tom bättre" än Doom 3.

Citat:

>CryTek finns ju fortfarade och utvecklar sina egna spel, Crysis/Warhead.

Tack och lov för det! Utvecklarna av Battlefield blev ju nyssens uppköpta. CryTek blir det nog snart åxå.

Citat:

Sen att kalla Far Cry/Crysis för framsteg är ju subjektivt Grafiken kommer knappast högst på min lista av ingredienser i ett bra spel och förutom det grafiska hade inte Far Cry mycket att komma med i mina ögon.

Själv tyckte jag att Crysis var bra. Koreaner och amerikaner som samarbetar var ju dessutom ett inlägg i världspolitiken! Kanske de borde släppa ett Gaza-mod eller ett [fill in any recent conflict]-mod?!

Jag är trött på att banka nazister och vietnameser. Monster och rymdgubbar är liksom inte heller originellt.

FarCry 2, i Afrika, är ju ett nytänk! Heder åt den idén! Synd bara att de inte ansträngde sig att modda CryEngine2-motorn.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Du tror inte att vissa satsar mer på gameplay än übergrafik? Grafiken till Far cry 2 är bra och jag finner ingen större anledning till att de skulle ha bättre.

Nu vart ju gameplay i FC2 riktigt ruttet, så där ser i alla fall inte jag någon framsteg. För övrigt kommer bra gameplay att alltid behöva finnas, vare sig grafiken ändras eller inte, man kan inte skylla dålig grafik på bra gameplay helt enkelt det argumentet håller Inte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Men bara för att någon har sagt det på ett annat forum betyder inte att det är så. Allt du läster på internet är inte sant.

Jag tvivlar på att de UTGÅTT ifrån Unreal Engine 3... att 2% av koden delas däremot ser jag som mycket möjligt. Då en oerhört stor mängd mjukvara delar kod med varann. Vissa saker kan man ju bara göra på ett visst antal sätt... därav likheterna.

Att deras utgångspunkt är CryEngine (vilket anges på de flesta faktasidor) tror jag mer på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
FarCry 2, i Afrika, är ju ett nytänk! Heder åt den idén! Synd bara att de inte ansträngde sig att modda CryEngine2-motorn.

tänk efter lite nu. Ubisoft äger rättigheterna till Far Cry, inte till allt som CryTek skapar i fortsättningen. Cryengine2 utvecklades av Crytek för deras Crysis och ubisoft började nog utvecklingen av Far Cry 2 inte särskillt långt efter att utvecklingen av Crysis startade. Att Ubisoft då skulle köpa rättigheterna till en halvfärdig cryengine2 är ju inte särskilt troligt? Sen är det ju knappast säkert att crytek skulle vara jätteöppna och tycka att det är en skitbra idé att sälja ut en helt nyutvecklad "vi-har-bättre-grafik-än-ni"-motor så där bara innan de ens har släppt sitt eget spel.

Jag förstår överhuvudtaget inte syftet med den här tråden riktigt??

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Jag förstår överhuvudtaget inte syftet med den här tråden riktigt??

Syftet med tråden var att trådskaparen klagade över att spelet inte var snyggt nog, vilket i sin tur är en orsak till att dagens datorspel saknar inlevelse, story och atmosfär. Människor som trådskaparen, är de som gör att vi som verkligen vill ha bra spel att spela får nöja oss med inget annat än meningslösa grafikdemonstrationer. Det borde vara skottpengar på dessa människor!

Visa signatur

.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Glasöga
Syftet med tråden var att trådskaparen klagade över att spelet inte var snyggt nog, vilket i sin tur är en orsak till att dagens datorspel saknar inlevelse, story och atmosfär. Människor som trådskaparen, är de som gör att vi som verkligen vill ha bra spel att spela får nöja oss med inget annat än meningslösa grafikdemonstrationer. Det borde vara skottpengar på dessa människor!

De borde gå på konstmuseum istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Glasöga
Det borde vara skottpengar på dessa människor! [/B]

En garde! http://123.234.345.100:4100, 20081130: 2100-2200h. CET. BFG 1000!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nu vart ju gameplay i FC2 riktigt ruttet, så där ser i alla fall inte jag någon framsteg. För övrigt kommer bra gameplay att alltid behöva finnas, vare sig grafiken ändras eller inte, man kan inte skylla dålig grafik på bra gameplay helt enkelt det argumentet håller Inte.

Det är ingen som har argumenterat för det heller.

När du säger dålig grafik syftar du på FC2 då eller i klass med (kanske lite överdrivet) Runescape? Gameplay tycker jag är helt ok i FC2, men det är upp till var och än att bestämma.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Off topic men eftersom tråden just nu egentligen är meningslös skriver jag bara Fallout3 & Mirror's edge.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Off topic men eftersom tråden just nu egentligen är meningslös skriver jag bara Fallout3 & Mirror's edge.

Jupp, Fallout 3 var bättre än FC2 och Crysis tillsammans, Mirrors Edge väntar jag med tills PC-release.

-

Sedan fattade jag inte heller meningen med tråden från början. Vilken grafikmotor som används är väl tämligen ointressant egentligen? Huvudsaken spelet är bra. Kan en utvecklare köpa en icke egenutvecklad spelmotor och göra ett bra spel så är väl det lika bra som att de skulle knåpa ihop en egen? (Tar ju dessutom ofta längre tid).

Sedan med "Koreaner och amerikaner som samarbetar var ju dessutom ett inlägg i världspolitiken!" I min utgåva av Crysis sköt de hej vilt på varandra, hela tiden faktiskt. Även i Warhead var de ganska osams.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Det är ingen som har argumenterat för det heller.

När du säger dålig grafik syftar du på FC2 då eller i klass med (kanske lite överdrivet) Runescape? Gameplay tycker jag är helt ok i FC2, men det är upp till var och än att bestämma.

Vad tror du själv? Tror du verkligen jag sitter och jämför med Runescape? Dålig grafik med andra spel i samma genre till exempel? Det är inte så svårt att dra den slutsats att Dunia motorn är inte "up-to-date" om man jämför med CryEngine som kom ut för ett tag sen nu.
Du missade hela min poäng, så jag tar den igen. Jag tycker INTE att man ska kunna skylla dålig gameplay på bra grafik och viceversa, de är två helt olika saker.
Faktum är att grafiken i spel bör sträva åt att gå framåt och helt enkelt "bli bättre" med tiden, och självklart ska spel ha bra gameplay men det är en annan femma, enklare än så blir det inte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Handlingen är ju det som gör ett spel

Grafiken är en krydda

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Handlingen är ju det som gör ett spel

Grafiken är en krydda

Det är sant fast idag vill man gärna se vad man spelar oh det är knappt i vissa spel idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.