OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Kan du skriva ned exakta modellnr och sånt, så lithen kan kolla och jämföra lite?

Nja, det verkar ju vara ett träsk det där med power mangement, det enda raka är nog att läsa lite på Power Mangement delen av opensolaris.org.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja köra Nexenta?
Jag provade version 1.något och det var en förskräcklig mix av Opensolaris och Ubuntu. Det var varken "Linux" eller Solaris. Eller är version 2.0 mycket bättre?

Om jag skulle byta från den officiella OpenSolaris (Indiana) så verkar MilaX vara intressant och väldigt litet. Skulle nog gå bra att köra från en USB-sticka.

Permalänk
Avstängd

Fnorken,
Jag tror de nyare versionerna är mycket bättre. Jag läste en recension som tyckte nya Nexenta var bra.

Pr0xy,
Antagligen vet du redan detta, men för de som inte vet om Zones:

När du skapar en Zone, så får du välja om zonen ska göra en helt ny fräsch systeminstallation och kopiera in alla Solaris systemfiler - på så sätt kan du ha olika versioner av solaris och libbar i olika Zones. Detta leder till att en Zone är lika stor som en ny Solaris installation. Tar upp lika mycket disk utrymme.

Eller så kan du välja att Zonen ska läsa alla filer från originalinstallationen, men skriva på ett nytt ZFS filsystem. Detta leder till att Zonen läser allt utan att kopiera något. Så en sån här Zone tar upp kanske 50-100MB diskutrymme, eftersom alla filer pekar mot original installationen. Men du har ett nytt filsystem, så alla ändringar hamnar i det nya filsystemet, men läsningarna sker mot det gamla original filsystemet.

På så sätt kan du snapshota en zone och klona upp den på 1 sek. Jobba med kopian och om nån sabbar kopian, så radera den och klona upp originalet igen på 1 sek. Och man kan ge root access till användare i Zoner utan problem, de kan inte sabba original Solaris installationen. Man kan köra Linux i olika zoner och installera t.ex Apache i en Zone, Oracle i en annan, etc. Jag körde Adobe Acrobat reader i en Linux kernel v2.4 CentOS zone. Det gick bra utan problem. Bara följa how-to. Folk har installerat Ubuntu i zoner.

En zone tar ca 40MB RAM vid uppstart. En snubbe startade 1000 zoner på 1GB RAM. Gick otroligt slött, men det gick. Och zoner är väldigt säkra.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat på EON?

Det ska vara en "RAM based live NAS appliance", lite som FreeNas antar jag. Säkert inte lika polerad och blänkande på ytan som FreeNas men det kanske är enkel väg för de som bara vill ha lite lagring. Finns tydligen script för att installera på en USB-sticka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

CIFS är enklast tycker jag. Samba funkar som i Linux med att allt ställs via en konfigurationsfil. Med CIFS ställer man instället in windowsutdelning som egenskap i zfs filsystemet som man vill dela ut.

Resultatet blir detsamma, utdelning av mappar och filer på nätverket så det blir åtkomligt från windows (och andra OS som har smb klient). Det är två olika metoder att åstadkomma samma sak.

Jag tycker du ska prova CIFS.

Permalänk
Medlem

När det gäller Zones så är det nog lite religion Många klagar på att när man uppdaterar den globala zonen så borde de lokala zonerna också uppdateras - det tycker inte jag! Har man en lokal zone så ska den leva "sitt eget liv". Det är därför jag skapar helt "nya" zoner. Anledningen till det är att jag behöver vissa paket ifrån t ex http://blastwave.network.com/. Vissa paket behöver man "trixa med" t ex perl & gcc, jag vill inte att detta ska påverka min globala zone - den ska vara en ren OpenSolaris installation.
Enligt mina erfarenheter så tar en "ren" OpenSolaris-zone ca 240 MB, då får man en "helt ny virtuell server", dvs ett nytt hostname, en ny IP-adress (VLAN) + allt annat. Just nu har jag 2 zoner, DNS-servern och mail-servern (som inte klar än - förmodligen överger jag postfix och satsar på qmail istället eftersom postfix inte heller ingår i OpenSolaris).
Jag har en "entire"-update som väntar i den globala zonen. Jag ska testa denna och se vad som händer med mina lokala zoner efter update:n (det kommer att bli en ny BE). Om det funkar som jag hoppas så kommer de lokala zonerna inte att uppdateras.

/t
EDIT: formattering

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag kan prova - vilken? - CIFS eller SMB? - vad är skillnaden?

OK - brännde eon.iso->CD->boota CD->installera->USB->boota den

och hamnar i:

grub>

Vad gör man nu?

Permalänk
Avstängd

Jookeer,
aj då. Jag har ingen aning. Du har verkligen otur med din hårdvara. Solaris distar verkar inte lira ihop alls med dina prylar.

Nån annan som provat och kan bistå Jookeer?

Permalänk
Medlem
Citat:

OK - brännde eon.iso->CD->boota CD->installera->USB->boota den

och hamnar i:

grub>

Vad gör man nu?

Ett höftskott;
Har du integrerad grafikkrets i moderkortet?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Ett höftskott;
Har du integrerad grafikkrets i moderkortet?

Nej!

Antar Grub vill ha ett kommando, frågan är vilket?

Permalänk
Medlem

Jag har krångel med VirtualBox (version 2.1.4) i OpenSolaris 2008.11.
Jag ansluter mig alltså till opensolarisservern via UltraVNC från Windows och skapar en ny virtuell maskin (avsedd för windows gäst) i VirtualBox. Men om jag väljer "host interface" på maskinens nätverksinställning då craschar min VNC-anslutning till opensolarios när jag startar gästmaskinen. När jag sedan ansluter mig igen med UltraVNC får jag logga in på servern på nytt och då körs inte virtualbox längre. Går jag in i virtualbox står det "Avbruten" på den virtuella maskinen. Jag kör VirtualBox i user space, alltså inloggad som min användare och VNC har jag konfigurerat att logga ut användaren när VNC-klienten avslutas. Jag vet inte om det är X-servern som kraschar när virtuella maskinen vill ansluta sig till värdgränssnittet (alltså nätverkskortet).

Kör jag däremot med NAT interface i den virtuella maskinen då funkar det utan problem.

Vad har ni för erfarenheter med host interface i VirtualBox? Jag tror saddam fick det att funka men jag kör ju fjärrskrivbord via VNC vilket kanske gör skillnad. Kan det bli stabilare om man lägger in VirtualBox i en egen zone? Eller ska man ändra inställningar för fjärrskrivbordet? Jag använde denna guide för fjärrskrivbort men aktiverade inte rootinloggning och inte heller "persistent mode" (så därför innebär VNC-krash att användaren blir utloggad):
http://blog.hellpop.com/2009/01/opensolaris-vnc-server.html

EDIT: Om jag istället loggar in via ssh terminal och startar den virtuella maskinen från kommandoraden med "VBoxHeadless -startvm maskinnamn" så fungerar det med host interface network. Jag ansluter sedan via RDP servern i virtualbox och kan se att windows fungerar och att host network också funkar. Slutsatsen är alltså att det är något som inte funkar tillsammans med VNC.

EDIT 2: Det hjälper inte att byta VNC klient till TightVNC, jag får connection closed i VNC klienten när den virtuella maskinen startas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej!

Antar Grub vill ha ett kommando, frågan är vilket?

Det finns kanske någon GRUB manual någonstans? Detta är en Grub fråga, tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det finns kanske någon GRUB manual någonstans? Detta är en Grub fråga, tror jag.

Så fort man gör nåt "enkelt", enligt nån blog, så funkar det inte med mindre än att man hamnar i manualträsket. Nu var det ju så att jag tog på mig att testa EON_NAS, tanken var att det skulle funka på nån halvtimme enligt bloggen utan att behöva gräva ner sig i manualer.

Påminner om andra liknande handgrepp med OS där bloggarna påstår att "det går fort och enkelt" med OS, så visar dom 10 kommandon och vips har man en RAIDz med CIFS-koppling på en kvart.

Det jag lärt mig hittills är att bloggarna inte stämmer. Så snart man hamnar i diket, vilket man förr eller senare gör, så krävs det att du har god kunskap av OS + tillgång till manualer + kunskap om var du skall leta + erfarenhet att lösa samma problem sedan tidigare.

Så, alla ni som inte har långvarig erfarenhet av OS, räkna med att allt tar betydligt längre tid än ni tror/hoppas, räkna med att mobilisera allt tålamod ni besitter och tro inte det räcker, var beredd på att förlora allt ni gjort för att göra om det från början igen. Herr Murphy är hela tiden bredvid och "hjälper till".

Bloggarna är som en flygbiljett, i verkligheten blir det nödlandning och du får gå hela vägen till målet, karta och kompass får du leta reda på själv.

Har du gott om tid, intresse och tålamod, prova gärna OS, men sätt inte upp några mål att du skall bli klar med en uppgift inom en viss tid, tiden är nämligen oändlig, resan i sig är upplevelsen inte målet.

Permalänk
Medlem

Din hårdvara verkar strula jookeer. Man ska inte bara få upp en grubprompt sådär, du borde ha fått en meny med lite olika val, alternativt så skulle den ha startat upp sig direkt till en inloggningsprompt. Du kanske kan testa i VirtualBox och se om det beter sig likadant?

Jag håller delvis med dig jookeer. Allting tar mycket längre tid än man tror, särskilt om det krånglar och om man har dåligt tålamod. Själv har jag inte jättemycket tid på grund av att jag har småbarn hemma men tycker det är roligt så jag ser det mer som en hobby när jag får tid över. Å ena sidan tycker jag det var lättare att komma igång med opensolaris jämfört med Linux. Å andra sidan är det lättare att få hjälp med Linux när man väl kommit igång eftersom användarskaran är större och fler kan hjälpa till. En del grejer funkar likadant som Linux så jag har viss nytta av att ha kört lite Linux innan.

Själv tyckte jag det gick snabbt att komma igång, men det är detaljerna som tar tid. T.ex. hur man ska göra för att skapa en mirror av systemdiskarna eller hur man ska få fjärrskrivbord att funka. Hur man ställer in behörigheter för en CIFS share med ACL... När man väl hittat lösningen så var det inte så krångligt som man trodde, men det kan ta tid att hitta lösningen när man är nybörjare. Google är en bra vän, men det är först när man börjar gräva ner sig i manualer man lär sig hur det funkar. Man lär sig inte så mycket på att knappa in lite kommandon man inte vet vad dom gör.

Själv har jag grävt ner mig i manualen för /usr/bin/chmod nu och börjar förstå vad ACL är för något och hur det funkar. Trodde jag hade fått kläm på det tills jag testade flytta en fil via windowsdatorns utforskare till ovanliggande mapp på samma share vilket inte gav samma resultat som att först kopiera filen och sedan ta bort originalet. Flyttning gjorde att jag tappade skrivbehörigheten till filen (den fick samma ägare som den utdelade mappens ägare istället för mig själv), medans kopiering av filen inte skapade något problem. Visst man kan kopiera först och sedan ta bort originalet men det ska inte behövas. Antagligen windows som har något hyss för sig när man flyttar en fil. Jaja, jag får gräva mera i manualen och se om det går att komma runt.

Jag har heller inte kommit på varför VNC fjärrskrivbord krånglar när man kör VirtualBox men jag kom på att det ändå var bättre att köra VBoxHeadless. Jag konfigurerar maskinen via VNC mot opensolarisvärden men sedan startar jag virtualla maskinen via Vboxheadless i ssh-terminalen och ansluter med windows fjärrskrivbord direkt mot virtualbox och det funkar.

Permalänk
Medlem

@jookeer & alla i tråden

Jag håller med dig, det är inte så lätt i OpenSolaris-världen ... Men, gillar man nya utmaningar så är det riktigt kul! Jag har mitt "lilla projekt" att ersätta min CentOS-server med OpenSolaris, och det är en "riktig utmaning"! Ikväll lyckades jag skicka mitt första mail ifrån en "mail-zone" i OpenSolaris till mitt gmail-konto, jag har min MX-record i en annan zone. Det var en riktig utmaning! Iom att jag kör MTA:n i en virtuell server så hade jag bara de mest elementära funktionerna installerade. För att få allt att fungera så har jag varit tvungen att installera en hel utvecklingsmiljö. Många paket finns hos OpenSolaris men tyvärr inte alla - blastwave kan rekommenderas!
Jag har kompilerat/installerat/konfigurerat ett tjugotal applikationer/paket för att få det att funka <pust> ... Jag tror att jag är den förste som fått qmail att funka på OpenSolaris, google hittar tyvärr inget - bara gamla howto:s för Solaris 9
Ok, nu kan jag skicka mail, nästa delmål är att ta emot mail, sortera dem och leverera dem till mina lokala användare ... (Jag har bara en mottagare hos min ISP så jag måste "sortera" mail:en lokalt)

@ronnylov

Vboxheadless verkar intressant, det ska jag prova nån gång. Själv kör jag en X-klient (CygWin) eftersom jag vet hur den funkar sedan tidigare.
En annan HW-fråga: Kan jag rycka ut tangentbord och mus utan att det händer något, dvs måste jag ändra i bios innan?

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det man hade önskat är att OS utvecklarna på SUN kunde svenska och läste tråden för att hitta massor av tips på att göra OS mera användarvänligt.

Ett mer användarvänligt OS med bra GUI och skräddarsydda intelligenta hjälpapplikationer för tex konfig/underhåll av RAID, konfig/underhåll av CIFS, konfig/underhåll av ZFS, konfig av VNC etc skulle vinna en helt ny målgrupp. Det här begrep M$ med Windows för 10 år sedan (minst) och resultatet ser vi idag, på gott och ont, med deras enorma framgångar och dominans.

Ubuntugänget har fattat men inte SUN - hur svårt skall det va' att ta fram mjukvaror som folk vill/kan använda och därmed tjäna pengar?!

Skulle gärna betala en slant för detta isf att grotta ner mig i manualerna.

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Så du har ersatt en hel CentOS mail server genom att installera CentOS virtuellt i en Solaris Zone? Kan du inte skriva ned en liten how-to på engelska om det? Har du någon blogg eller så kanske du kan posta på opensolaris.org forumen? Jag tror det finns flera som skulle vilja veta och hints vore uppskattat. Jag tycker det vore synd att inte dela med dig av dina surt förvärvade kunskaper och egenskaper.

Jag förstår inte din fråga om mus och tangentbord. På min Solaris Express så drar jag ut mus och tangentbord och stoppar tillbaka utan problem.

Sen kan jag inte rekommendera blastwave.org. Jag tycker opencsw.org är bättre, pga politiska skäl. Blastwave hade massa frivilliga som skapade binära paket, men ägaren kastade ut dem och ville tjäna pengar. Då stack alla frivilliga till opencsw.org. Där hittar man nyare versioner. Man kan läsa historien på opencsw.org.

Jookeer,
SUN jobbar hårt med användarvänlighet med OpenSolaris. Det blir bara enklare och enklare. Se t.ex. "Time Slider". Det är enkelt. Men sånt tar tid. Om du jfr med Solaris och OpenSolaris så ser du hur enorm skillnaden är. Senare kring juni så kommer nästa OpenSolaris version. Den kommer vara ytterligare lite enklare. Men jag måste säga att du verkar haft extrem otur med din hårdvara. Du har valt hårdvara som just Solaris hatar.

Permalänk
Medlem

pr0xy: Jag har ryckt ut tangentbord och mus och det var inga problem. Jag har bara nätverkssladd och strömkabel inkopplad i datorn. Möjligen kan det finnas någon inställning "halt on keybord error" i BIOS men jag tror inte den var aktiverad som default (eller så har jag ändrat det av bara farten, jag brukar snabbt gå över bios-inställningarna innan jag installerar OS).

När det gäller virtualbox så funkar det bra men jag tycker det känns lite halvsegt prestandamässigt. Men jag glömmer lätt att jag kör underklockat (1,8 GHz istället för 2,5 GHz). Jag har installerat Windows i VirtualBox och använder en zfs volume som systemdisk med "raw disk access" till Virtualbox. Att använda en zfs volume istället för en vdi fil som man gör normalt var väl överkurs men jag ville testa om det funkade och det gjorde det men med visst småkrångel. Följde denna guide:
http://robinbowes.com/article.php/20090215131416827

Det som krånglar är att jag kör Virtualbox som en vanlig användare (alltså inte som root) och diskenheten som motsvarar zfs volymen ägs som standard av root. Men man kan byta ägare till sig själv med chown (om man loggat in som root) som det står i guiden. Problemet är att när man startat om värdsystemet (alltså opensolaris) måste man byta ägare igen för root har då tagit tillbaka ägarskapet. Detta går nog att lösa med ett startupscript (var lägger man bäst startupscript i opensolaris förresten). Även .vmdk filen måste man själv vara ägare till innan man kan använda den i virtualbox men här är det inga problem med att behålla ägarskapet när man väl bytt (eftersom den ligger i användarens hemmamapp). Det är lätt att missa att byta ägare på den om man råkar vara inloggad som root när man skapar den. Sedan är det enklast att gå in via GUI och lägga till "disken" (som alltså är länkad till en zfs volym) till sin virtuella maskin i virtualbox.

Varför ska man krångla med detta då? Vet inte riktigt faktiskt. Kanske bra om man vill komma åt zfs volymer lokalt till sina virtuella maskiner utan att behöva ansluta dem via iscsi. Normalt sett är det smidigare med vanliga vdi filer i virtualbox. Man kan dela ut mappen som vdi filerna ligger i om man vill ha dem åtkomliga över nätverket så man behöver inte krångla med iscsi och zfs volymer egentligen. Men det var skoj att testa om det funkade.

Permalänk
Medlem

@saddam

Nja..., idag har jag CentOS som bla. mail-server och DNS-server. Det jag håller på med nu är att bygga virtuella servrar i OS som hanterar var sin uppgift - pga säkerhet. För tillfället har jag en DNS-zone och en "halvfärdig" MTA-zone. Det är ju ingen större utmaning att installera CentOS, jag satsar hellre på OpenSolaris.
Det där med blogg är faktiskt redan på gång: http://opensolaris-pr0xy.blogspot.com/ jag skapade sidan sent igår kväll men jag har inte haft tid att lägga upp något än.
Anledningen till att jag undrade om Mus & Tangentbord beror på att jag inte har bootat om servern sedan jag byggde den och har något vagt minne om att man måste ändra i BIOS.
Det där med opencsw.org kände jag inte till. Det är ju i så fall lite märkligt att opensolaris rekommenderar dem (http://opensolaris.org/os/package/)

@ronnylov
När jag drar igång min "supervisor" så lägger jag den i /etc/inittab, det funkar som jag vill ha det. Vill du köra lite "legacy" så skapar du t ex ett K/S-skript i t ex /etc/rc3.d (runlevel 3).
Andra möjligheter - ej testat på OS - är att du lägger upp din användare i /etc/sudoers, fixar något skript som exekveras i .profile eller .bashrc som gör en "chown" på filen.

/t

Edit: Lite feedbackpå min blogg uppskattas! Jag har inte bloggat tidigare så jag kommer inte att lägga något "krut" på den pga. tidsbrist - bara "fakta"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy
När du installerar CentOS i en zone, så snapshotar du den och klonar upp den 2 ggr va? Och i en zone så lägger du DNS-zone och i den andra MTA-zone?

Det där med opencsw.org händelsen skedde ganska nyligen. De har väl inte uppdaterat opensolaris hemsidan.

Nu har jag tittat på din blogg. Den såg bra ut, men det var inte så mycket info där. Men infon som står där är bra. Jag för ofta liknande anteckningar när jag gjort något som kräver läsning. Nästa gång man ominstallerar så blir man väldigt glad att man fört anteckningar. Så även du kommer att använda din egen blogg tror jag.

Permalänk
Medlem

@saddam

Hmm, jag var kanske lite otydlig? Jag har "övergett" CentOS just nu. Jag kör min gamla CentOS-server parallellt tills min OS-server är "deployad". Det jag gör just nu är att bygga en helt ny "server" ifrån grunden. Det innebär att
jag skapar flera virtuella servrar i OS. En virtuell server innehåller bara de mest grundläggande applikationerna. När man bygger en MTA (qmail i mitt fall) så måste man ha en kompilator. Kompilatorn ingår *inte* i en "dafault-installerad" zone. Vid installationen (kompileringen) av t ex "maildrop" så måste jag ha gdbm som inte heller ingår i en "dafault-installerad" zone osv ... Dvs det är ett litet pussel att få ihop alla delarna.
Mer om detta kan du läsa i min blog när jag får tid att uppdatera den (det var kanske inte det bästa blog-verktyget jag valt, det är riktigt struligt med formattering, t ex typsnitt). Har du eller någon annan förslag på något bättre verktyg?
Det som finns på bloggen nu är bara en "pilot", jag kommer att lägga ut mer info senare men jag är lite missnöjd med "GUI:t", det tar ju nästan längre tid att formattera innehållet på bloggen än att installera nya program på OS!
När det gäller anteckningar så har jag nog dokumenterat det mesta sen 1980-talet Jag har gamla hålremsor, pyjamaspapper, 8", 5,25", 3,5" - floppies, cartriges, DAT-band, DLT-band ... - vad man nu ska ha det "skräpet" till idag ...

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte använda en skrivare som är utdelad på en windowsdator till utskrifter från min opensolarisdator men det visade sig inte vara helt självklart hur man gör det (finns inget stöd för detta via GUI vad jag kunde se). Tydligen ska man kunna göra det med hjälp av samba, men när jag lade in CIFS server så skulle man avinstallera samba enligt alla guider jag läst (eftersom de påstår att CIFS och samba inte kan användas samtidigt)

Så nu undrar jag om man ändå kan skriva ut till en skrivare utdelad på en windowsdator från opensolaris utan att behöva avinstallera CIFS? I så fall - hur gör man?

Kanske man kan sätta upp en zone där man kör samba (utan CIFS i den zonen) för att ansluta windowsskrivaren och sedan dela ut den med något "unix-protokoll" så att man kan ansluta till skrivaren från "global zone" (som saknar samba)? Alternativt flytta CIFS-servern till en egen zon och köra samba i globala zonen? Men det bör väl finnas enklare sätt?

Det kanske ändå är vettigt att separera funktionerna i zoner som pr0xy gör. Vilka fördelar får man då?

EDIT: Tanken med att separera samba och cifs i zoner kanske inte är så dum ändå. Här har någon gjort det:
http://blogs.sun.com/chrisg/entry/native_cifs_and_samba_on

EDIT 2: Tydligen kan man endast köra "in kernel cifs server" i den globala zonen (funkar inte i non-global zone), men samba ska man kunna köra in i en non-global zone. Då är frågan om man kan lägga in samba i en "non-global zone" och ändå ha möjlighet att skriva ut till windows-utdelad skrivare från gnome-applikationer när man loggat in som vanligt till skrivbordsmiljön?

EDIT 3: Anledningen att man inte kan köra samba och CIFS samtidigt är visst att de använder samma nätverksportar. Suck... Jaha, men då kanske man måste virtualisera en ny ip-adress till samba-zonen? Går det?

Permalänk
Medlem

@ronnylov
Snabbt svar: Det ær ju det man gør nær man skapar en zone. Du får automagiskt ett "VLAN"
/t
EDIT: Jag uppdaterar bloggen ikvæll och beskriver hur man sætter upp en zone.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag tänkte använda en skrivare som är utdelad på en windowsdator till utskrifter från min opensolarisdator men det visade sig inte vara helt självklart hur man gör det (finns inget stöd för detta via GUI vad jag kunde se). Tydligen ska man kunna göra det med hjälp av samba, men när jag lade in CIFS server så skulle man avinstallera samba enligt alla guider jag läst (eftersom de påstår att CIFS och samba inte kan användas samtidigt)

Så nu undrar jag om man ändå kan skriva ut till en skrivare utdelad på en windowsdator från opensolaris utan att behöva avinstallera CIFS? I så fall - hur gör man?

Varför inte installera LPD i Windows? Finns i Server 2003, 2008, Vista och w7 iallafall (vet inte hur det är med XP). Kan kallas LPD eller Print Services for Unix och installeras genom add/remove features under Print Services. När detta är gjort kan du använda den som en vilken som helst skrivera ifrån [open]Solaris.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag inte provat LDP är att jag visste inte vad LDP var för något och att man kunde köra det i windows. Jag ska testa det för det verkar som ett bra alternativ.

Men jag ska nog ändå försöka sätta upp samba i en egen zone bara som en övning på hur man gör. Kan vara kul att jämföra filöverföringsprestanda jämfört med CIFS om inte annat.

Hittade en del diskussion om problemet samba/CIFS och skrivare långt ner i den här tråden:
http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=83296&tstart...

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Jag kanske inte hinner uppdatera bloggen ikväll Jag har jobbat sen 05.30 idag och fortsätter ikväll - hemmifrån. Sen ska jag igång igen 05.30 imorgon ... Vi har lite produktionsproblem just nu ... (NÄ, det är inte mina system som krånglar Sitter man överst i näringskedjan så får man tyvärr ta skiten ibland)
Det finns många bloggar som beskriver hur man gör om du inte vill vänta.

/t

Edit: Nu har jag uppdaterat bloggen, har tyvärr inte tid att "finslipa" så brödtexten är lite sådär ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Ah, jag trodde du installerat CentOS i en Zone på din OpenSolaris burk.

Här är kort info om iSCSI och CIFS och diskless data center:
http://prefetch.net/blog/index.php/2008/12/31/a-completely-lo...

Permalänk
Medlem

@saddam

jag misstänkte det! Det skulle jag kanske gjort men som sagt, det är ju inge kul ...
OT: Jag var på en roadshow i "grannlandet" idag och lyssnade på en ny leverantör. Deras "skrot" är nog varje BI-utvecklares dröm! Helt otroligt pålästa var de oxå. Det var en HW-arkitekt och en dba. Om förhandlingarna går i lås så kan jag börja "leka" med den nya servern till sommaren! Man får väl inte göra reklam här i forat så är du nyfiken så kan du nog googla fram "världens bästa datawarehouse platform" enligt gartner m.fl.

/t

EDIT: Glömde det mest intressanta: OS:et är opensorce (linux)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ingen brådska att uppdatera bloggen pr0xy, gör det du hinner och känner för. Har själv inte hunnit ta tag i det ändå. Sitter och testar olika ACL på min CIFS-share just nu och tror jag äntligen fått det som jag vill ha det med åtkomsträttigheterna.