OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Medlem

@saddam

Det är lite offtopic! Kortfattat: Finansiella instrument som bryts ner i sina beståndsdelar, aggregeras/grupperas/analyseras ...

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Jag testade installera Win Server 2008 på burken, och surprise, det inbyggda nätverkskortet på det sprillans nya mobot (Asus P5Q-VM) verkar inte fungera.
I OpenSolaris kom jag ändå ut på internet med den, så det kan ju inte vara helt paj, har inga större erfarenheter av att uppdatera bios och skivan som kom med mobot vägrar starta i server '08.
Tror ni det skulle kunna lösas med en simpel uppdatering av bios?

Ploppade in ett gammalt nätverkskort och allt fungerar super-prima iafa i server '08.

Har extrem olust att plocka ut mobot och ta det till butiken...

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Calavera,

ok, det verkar vara ett HW-problem.
Själv skulle jag prova med en BIOS-uppdatering, om den inte funkar så skicka tillbaka mobo:t! Det brukar vara ganska enkelt att uppdatera bios. Själv har jag en gammal FDD liggandes om det skulle behövas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas att det är ett mjukt problem som kan lösas rätt lätt, att ta ur och skicka in mobot hoppas jag verkligen undvika.
Moderkortet är även en utgången modell, så man får väl hoppas att de har några ex kvar.
Floppy-stationer har jag nog ett antal liggandes, men tack.

Håller mest för skoj skull på att se hur det är att få sakerna att funka i server '08.
Installation, utdelning etc gick ju i en handvänding, nu håller jag på att skapa ett raid5 - hela 2% på ca en timme, så int går det direkt undan.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008

Permalänk
Medlem

@saddam,

<ot!>
En doktorand skrev en doktorsavhandling om riskbedömning. Denna avhandling ledde till att ett företag bildades. Det han "bevisade" var en matematisk modell för hur man "bryter ner" vilket finansiellt instrument som helst i sina beståndsdelar. Har man lite utbildning inom matematikens område så vet man att detta är möjligt. För att sammanfatta: Sverige ligger ligger lite efter på detta område. Det kommer att bli "ramaskri" när det kommer till Sverige. Ett exempel på vad man kan göra med detta "verktyg" är att förutse när en bank kommer att gå i konkurs - +/- en månad. </ot!>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calavera

Asuskort brukar vara väldigt simpla att uppgradera bios på, finns förmodligen ett val som heter EzFlash el. dyl. i bios. Lägg biosuppgraderingsfilen på en usb-sticka, stoppa in den före poweron, in i bios, leta rätt på uppgraderingsmenyn och sen är det bara klicka sig fram till filen och köra. Har själv ett gammalt P5W DH Deluxe samt ett nyare P5Q-E och det är liknande förfarande på bägge. I det nyare kan man enkelt backa om man vill, på det äldre var det lite knöligare. Kolla ASUS forumet om du är osäker, där finns det massa trådar om resp. modell. Kanske även står nåt om det är nåt strul med nätinterfacet i win 2008 samt om det är någon BIOS version som man ska akta sig för (ASUS brukar kunna släppa versioner lite från höften ibland bara för att kalla tillbaks dom efter nån vecka).
Om du stoppat i ett fungerande interface kan du ju även passa på att kolla på ASUS hemsida om det finns någon uppdaterad drivis för interfacet på mobot.

Har svårt att tro att det är fysiskt fel på MB:t!? Har du testat med livecd:s från t.ex. ubuntu el dyl för att se om det lirar där? Hittar du inget på ASUS forumet, skicka in en fråga där innan du monterar ner och skickar in - håller med, det absolut sista man orkar göra är ju att skruva loss i stort sett allt i burken när man precis satt ihop skiten... :/
Har själv haft lite skumma fel ibland och min uppfattning är att dom är både kunniga och hjälpsamma på forumet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Den inbyggda LAN-kretsen började fungera när jag lyckades installera dess drivisar (efter manuellt rotande på den medföljande skivan), så nu hoppas jag allt är frid och fröjd.
Lite över ett dygn kvar av raid5 formateringen - men det är ju OffT här...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Tack för svaren!
Den inbyggda LAN-kretsen började fungera när jag lyckades installera dess drivisar (efter manuellt rotande på den medföljande skivan), så nu hoppas jag allt är frid och fröjd.
Lite över ett dygn kvar av raid5 formateringen - men det är ju OffT här...

Oj, så hårdvaran funkar?? Då är det antagligen något problem med Solaris drivrutinerna?

Ett dygn av raid-5 formatering återstår? Jisses. Jag har aldrig kört hårdvaruraid, bara ZFS. Linux tar väl inte lika lång tid? Tänk om det varit 2TB diskar. Uj uj.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det kanske gå lite OffT för den här tråden men men...

Ja, det verkar som om det var fel på drivisarna i OS, eller något helt annat mystiskt fel.
RAID5 formateringen tog sammanlagt runt 36 timmar, därpå ca 3 timmar resync efter att jag ryckt loss diskarna för att kolla villken som var villken - så inte går det snabbt inte.

Men nog har man kvar lite roliga äventyr, ska bland annat försöka få Time Machine att ta backupper dit (villket det utan trixande inte kan göra), samt att öka hastigheten dit (ca 7.3MB/s från min dator och ca 9.3MB/s till) som för närvarande verkar lite slö.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Calevera,
Fick du kläm på din raid?

Här är en trevlig sida med information om olika Solaris teknologier. T.ex. skriver de om Zones:
http://www.softpanorama.org/Solaris/index.shtml
"Solaris 10 zones implementation (which includes Solaris-specific seamless integration with RBAC and process right management), is one of the most important innovation in Unix for the whole history of existence of this OS"

Det finns även information om andra datorrelaterade saker:
http://www.softpanorama.org/index.shtml

Kort guide CIFS och OpenSolaris:
http://ultravioletos.blogspot.com/2008/07/cifs-share-with-rea...

http://blog.csdn.net/hotsolaris/archive/2008/11/17/3319626.as...

Permalänk
Medlem

@Calevera
När du säger RAID5 menar du det eller en raidz1?
Det första har jag bara erfarenhet av under Linux och det tar precis hur lång tid som helst. I jämnförelse så tog det inte ens fem minuter att göra en z1 med 3x300GB på mitt P5QL pro.
Så om det är det senare skulle jag kolla och förmodligen byta det.

Permalänk
Medlem

Nu har min opensolaris-server fått ytterligare en uppgift att utföra. Jag inspirerades av tråden om usenet och efter att först testat javaprogrammet ninan och blivit grymt besviken så provade jag lägga in SABnzbd+ istället och det funkar jättebra! Jag har delat ut en mapp (på rpool eftersom mappen scannas av ofta och jag inte vill ha hög diskanvändning på min raidz, även temporary download folder ligger på rpool) med CIFS där man kan placera nzb filer och en annan mapp där nedladdade binärer packas upp automatiskt (på min raidz1). Så nu kör jag Astraweb usenet med ssl-kryptering och det funkar hur bra som helst.

Det blev lite manuell installation men jag hittade en bra guide som hjälpte mig på traven. Dock skippade jag biten att skapa en egen zon. Lade in det som en service enligt guiden och kan nu sköta all konfigurering via webläsaren. På köpet lärde jag mig lite om hur man kompilerar och installerar program manuellt. Dock så använde jag version 0.7 av pyOpenSSL eftersom denna rekommenderades på sabnzbdplus hemsida och så lade jag in senaste sabnzbd version 0.4.9 istället för 0.4.6 som guiden hänvisar till.

Här är guiden:
http://www.cloudscape.no/?p=35

Jag började här:
"pkg install SUNWwget SUNWPython25 SUNWgcc SUNWgmake SUNWlibm SUNWunzip"

I tillägg till guiden fick jag göra ett eget userscript till sabnzbd som ändrar ägarskap och rättigheter på download-mappen så att inte bara root kommer åt den (satte samma som på övriga utdelade mappar, inklusive ACL). Detta funkade bra. Så nu laddar jag bara upp en nzb-fil till filservern och en stund senare så ligger binären hämtad uppackad och klar utdelad på nätverket! Mycket smidigt sätt att ladda ner filer från usenet. Det verkar fungera hur stabilt som helst och med bra hastighet också.

Nu har jag en liten fråga. Enligt manualen för sabnzbd där de pratar om linux så rekommenderar de följande:
http://sabnzbd.wikidot.com/install-as-a-unix-daemon

Nu kör ju jag som en service på opensolaris istället. I servicen enligt guidenkör de bara "kill" vid avslut men init.d scriptet verkar köra snyggare nedstängning. Om man vill modifiera servicen i opensolaris så att den stänger ner på samma sätt, räcker det att ändra i xml-filen eller måste man köra "vadiate, import, enable" en gång till?

Permalänk
Medlem

@ronnylov

"Dum" fråga: vad används sabnzb till? Är det en news server?

/t

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
@ronnylov

"Dum" fråga: vad används sabnzb till? Är det en news server?

/t

Mig veterligen är det en newsreader. Alltså en usenet klient, med nzb stöd så man kan ladda ner saker ifrån alt.binaries.*.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo precis. Denna tråd förklarar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Rätt smidigt att ha klienten i filservern som ändå oftast är igång och så hamnar ju nedladdade filer direkt där de ska ligga, alltså på filservern.

Permalänk
Medlem

Aha

Thnx!

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det ngn bra ersättare till Exchange att köra? Som fungerar bra under opensolaris?

EDIT:
Kom på att Sun faktiskt har en variant... Ska testa den.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken funktionalitet du vill ha. Standard MTA är sendmail. Sen finns det massor av andra MTA:er

Själv kör jag qmail.

/t

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Den nya versionen av OpenSolaris 2009.06 har kommit. Så jag har skapat en ny tråd om den här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Så kanske vi kan låta denna tråd dö ut.

Permalänk
Medlem

Tycker vi fortsätter med denna tråd då den till 90% tar upp frågor som är allmänna eller i varje fall inte versionsbundna till 2008.11.

Däremot kan 2009.06-tråden ta upp det som är specifikt för den versionen.

Vi hade ju en ZFS-tråd i Lagringsforat som dog ut pga av denna tråd, tycker inte vi vinner på att vi splittar upp oss ännu en gång.

Bäst vore om vi hade EN OpenSolaristråd oavsett version.

Permalänk
Medlem

Jag håller med jookeer,

Det är inte tillräckligt mycket nytt i 2009.06. Tyvärr verkar det som om att OS inte är tillräckligt "stabilt" ännu. Eftersom jag ligger på "the bleeding edge" så har jag upplevt mycket strul med OS som jag inte hade förväntat mig - jmf med CentOS.

/t

Visa signatur