OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Haha, det där är min tråd.

Det börjar bli trångt på det här internetet...

Men då skall nForce4 fungera bra nu då, alltid något positivt.

Permalänk
Medlem

# uname -a
SunOS zfs-1 5.11 snv_111a i86pc i386 i86xpv Solaris

Kan rekommenderas! Speciellt när det gäller boot/reboot - enorm skillnad!

PV funkar direkt - dock är det lite problem med vncviewer men det jobbar jag med.

/t

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

@rastersize

Hur gick det med OpenVPN? Min lösning funkar bra - hör av dig om du vill veta hur.

Fråga till dig: Har du testat OpenSolaris på MacBook?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är kvar i denna tråd?

MacBook verkar vara lite struligt med OS. Anledningen till att jag var intresserad av MB var HW. Har inte hittat något i PC-världen som kan matcha MB. Någon som hittat något?

Krav:
- nVidia grafik
- LED backlight
- CPU >= 2,26 GHz (Intel)
- Gärna VT eller AMD-V
- Ska finnas på HCL för OS

Har kollat på Sony VAIO men hittar ingen bra kombination. Prisjakt funkar inte för mina krav.

/t
EDIT: typo

Visa signatur

Permalänk

@proxy
Har inte kollat i tråden på ett bra tag, har varit för upptagen med annat. Nja, la ner mina försök med OpenVPN ganska snart då jag inte hade tid att experimentera vidare. Men jag skulle mycket gärna vilja veta hur du löste det! Vore väldigt bra att ha det fungerande.

Angående OpenSolaris på min MacBook så har jag inte provat. Troligen kommer jag inte göra det heller, för det första är min MacBook i Barcelona just nu med min flickvän så det blir lite svårt och så hade jag inte planerat att köra OpenSolaris som klient os utan är mer intresserad av det som server os.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok,

detta funkar för mig. Jag har följt ett par bloggar och själv provat olika kombinationer.
Denna sida är bäst: http://www.openvpn.net/index.php/documentation/howto.html

¤ Installera gcc och gmake om du inte redan har det

# pkg install SUNWgcc # pkg install SUNWgmake # cd /dl # wget http://www.whiteboard.ne.jp/~admin2/tuntap/source/tuntap/tunt... # gzip -d tuntap.tar.gz # tar xvf tuntap.tar # chown -R root:root tuntap # cd tuntap # ./configure ¤ Lägg till LDFLAGS # vi Makefile ... modules: tun.o tap.o $(LD) $(LDFLAGS) -r -o tun tun.o $(LD) $(LDFLAGS) -r -o tap tap.o # export LDFLAGS=-melf_x86_64 # make # make install # unset LDFLAGS # cd /dl # wget http://www.openvpn.net/release/openvpn-2.1_rc15.tar.gz # gzip -d openvpn-2.1_rc15.tar.gz # tar xvf openvpn-2.1_rc15.tar # chown -R root:root openvpn-2.1_rc15 # cd openvpn-2.1_rc15 ¤ Patcha # wget -O tun.c http://www.whiteboard.ne.jp/~admin2/tuntap/source/openvpn/2.1... # export PATH=/usr/sfw/bin:$PATH ¤ Confa (utan komprimering) # ./configure --disable-lzo # make # make install ¤ Kör test # make check ¤ Master Certificate Authority (CA) certificate & key # cd /dl/openvpn-2.1_rc15/easy-rsa/2.0 # mkdir -p /etc/openvpn # cp * /etc/openvpn # cd /etc/openvpn # mkdir keys # vi vars export KEY_COUNTRY="SE" export KEY_PROVINCE="N/A" export KEY_CITY="Malmo" export KEY_ORG="My org" export KEY_EMAIL="me@myhost.se" # . ./vars # ./clean-all # ./build-ca Country Name (2 letter code) [SE]: State or Province Name (full name) [N/A]: Locality Name (eg, city) [Malmoe]: Organization Name (eg, company) [Home-org]: Organizational Unit Name (eg, section) []: Family Common Name (eg, your name or your server's hostname) [At Home CA]:OpenVPN-CA Name []: Email Address [me@myhost.se]: ¤¤¤ Generera certifikat & key för server # ./build-key-server server ¤¤¤ Generera certifikat & keys för 3 klienter # ./build-key client1 # ./build-key client2 # ./build-key client3 ¤¤¤ Generate Diffie Hellman parameters # ./build-dh ¤¤¤ Creating configuration files for server and clients ¤¤¤ Server.conf # vi /etc/openvpn/server.conf local 192.168.0.10 port 1194 proto udp dev tun ca /etc/openvpn/keys/ca.crt cert /etc/openvpn/keys/server.crt key /etc/openvpn/keys/server.key dh /etc/openvpn/keys/dh1024.pem server 10.8.0.0 255.255.255.0 ifconfig-pool-persist ipp.txt push "route 192.168.0.0 255.255.255.0" push "redirect-gateway" client-to-client keepalive 10 120 cipher BF-CBC max-clients 3 user nobody group nobody persist-key persist-tun status openvpn-status.log log openvpn.log log-append openvpn.log verb 3 mute 10 mssfix 1400 ¤¤¤ Testa # /usr/local/sbin/openvpn –-config /etc/openvpn/server.conf --script-security 2 (# ifconfig tun0 unplumb)

/t

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Ok,

detta funkar för mig. Jag har följt ett par bloggar och själv provat olika kombinationer.
Denna sida är bäst: http://www.openvpn.net/index.php/documentation/howto.html

¤ Installera gcc och gmake om du inte redan har det

Mycket...

/t

Många tack, ska se om jag hinner testa ikväll. Håller på att packa för att åka till min flickvän (hon är som sagt i Barcelona) imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok,

Du måste installera en "klient" också. Jag har min laptop nerpackad just nu men behöver du tips så hör av dig.

have a nice trip!

t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Shit, vad du kan, Pr0xy! Då vet jag vem jag ska fråga när jag får problem!

Permalänk
Medlem

Det är bara till att googla! Sen skadar det ju inte med lite erfarenhet ...

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm,

"Following the acquisition, Oracle CEO Larry Ellison expressed strong enthusiasm for both Java and Solaris--indicating that Oracle takes both technologies very seriously. He reportedly characterized Java as "the single most important software asset we've ever acquired" and described Solaris as "the best UNIX technology available in the market" and the "heart of [Sun's] business.""

http://arstechnica.com/open-source/news/2009/05/the-setting-s...

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vettig snubbe!

Permalänk
Medlem

Ja, men man ska inte glömma att han är bra på affärer...

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag testat installera om OpenSolaris två gånger, och även testat Nexenta emellan (villket gick totalt åt skogen)...men ingen lycka.

# pkg install SUNWsmbskr # pkg install SUNWsmbs # svcadm enable -r smb/server svcadm: svc:/milestone/network depends on svc:/network/physical, which has multiple instances # zfs create -o casesensitivity=mixed mediapool/media # zfs set sharesmb=on mediapool/media SMB: Unable to enable service

Där tog det roliga slut, och jag lyckas inte hitta några bra svar på nätet.
Jag vill verkligen inte ge upp och köra win/linux med raid5, men jag vet inte vad jag ska göra.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Såhär borde det väl vara (on the top of my head):

# zfs set sharesmb=name=Media mediapool/media

Du kör väl fast IP (inte dhcp)?

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Såhär borde det väl vara (on the top of my head):

# zfs set sharesmb=name=Media mediapool/media

Du kör väl fast IP (inte dhcp)?

/t

Får samma fel när jag skriver det.

Jag vet inte vad som är default i OS, men det blir inte bättre om jag manuellt ställer in en IP adress i network settings.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008

Permalänk
Medlem

Tips: Använd inte GUI:t!

# svcadm disable network/physical:nwam
# svcadm enable network/physical:default

Kolla: svcs -a |grep physical

Ändra resolvern (lägg till dns):
# vi /etc/nsswitch.conf

hosts: files dns
ipnodes: files dns

Starta smb-tjänsten

# svcadm enable -r smb/server

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tips: Använd inte GUI:t!

# svcadm disable network/physical:nwam
# svcadm enable network/physical:default

Kolla: svcs -a |grep physical

Ändra resolvern (lägg till dns):
# vi /etc/nsswitch.conf

Starta smb-tjänsten

# svcadm enable -r smb/server

/t

nwam är offline och default är online.
i nsswitch.conf stod det redan dns på de ställena.
smb startar med det vanliga lilla varnings-meddelandet.

Men, jag får fortfarande samma gamla SMB: Unable to enable service

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kolla om det är några andra tjänster som "hängt upp sig"?

$ svcs -xv

EDIT:

Står det :

det är nämligen sökordningen, först files, dvs /etc/hosts och sedan dns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kolla om det är några andra tjänster som "hängt upp sig"?

$ svcs -xv

EDIT:

Står det :

det är nämligen sökordningen, först files, dvs /etc/hosts och sedan dns.

# svcs -xv svc:/network/smb/server:default (smbd daemon) State: maintenance since Mon May 04 22:29:14 2009 Reason: Start method exited with $SMF_EXIT_ERR_FATAL. See: http://sun.com/msg/SMF-8000-KS See: man -M /usr/share/man -s 1M smbd See: /var/svc/log/network-smb-server:default.log Impact: This service is not running.

Gav ju nått intressant, vad det betyder vet jag dock inte

Det står som föjer:

Citat:

#hosts: files # Commented out by DHCP
hosts: files dns # Added by DHCP
#ipnodes: files # Commented out by DHCP
ipnodes: files dns # Added by DHCP

Det är verkligen nu jag känner min okunnighet komma till ytan
Tack riktigt mycket för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok,

då har du något att gå på!

prova: cat /var/svc/log/network-smb-server:default.log

och se vad du hittar där.

resolvern ser ok ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

$ cat /var/svc/log/network-smb-server:default.log [ May 4 19:53:18 Disabled. ] [ May 4 19:53:18 Rereading configuration. ] [ May 4 19:53:59 Enabled. ] [ May 4 19:53:59 Executing start method ("/usr/lib/smbsrv/smbd start"). ] smbd: NetBIOS services started smbd: kernel bind error: No such file or directory smbd: daemon initialization failed [ May 4 19:54:00 Method "start" exited with status 95. ] [ May 4 22:28:51 Enabled. ] [ May 4 22:29:09 Executing start method ("/usr/lib/smbsrv/smbd start"). ] smbd: NetBIOS services started smbd: kernel bind error: No such file or directory smbd: daemon initialization failed [ May 4 22:29:14 Method "start" exited with status 95. ]

Interesting...inte för att jag får ut någe mer av det än att det är någon fil/mapp som int existerar / ligger rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, skumt, det ser ut som du saknar någon modul som kärnan behöver ...

¤ Funkar ditt nätverk? # ifconfig -a
# ping idg.se
¤ Vad säger loggen? # cat /var/adm/messages

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, skumt, det ser ut som du saknar någon modul som kärnan behöver ...

¤ Funkar ditt nätverk? # ifconfig -a
# ping idg.se
¤ Vad säger loggen? # cat /var/adm/messages

$ ifconfig -a lo0: flags=2001000849<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST,IPv4,VIRTUAL> mtu 8232 index 1 inet 127.0.0.1 netmask ff000000 rge0: flags=201000843<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST,IPv4,CoS> mtu 1500 index 5 inet 192.168.1.8 netmask ffffff00 broadcast 192.168.1.255 lo0: flags=2002000849<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST,IPv6,VIRTUAL> mtu 8252 index 1 inet6 ::1/128

$ ping idg.se idg.se is alive

$ cat /var/adm/messages May 5 13:52:53 blueserver in.routed[413]: [ID 749644 daemon.notice] rge0 has a bad address 0.0.0.0 May 5 13:52:53 blueserver in.routed[413]: [ID 464608 daemon.error] route 0.0.0.0/8 --> 0.0.0.0 nexthop is not directly connected May 5 13:52:58 blueserver /sbin/dhcpagent[1545]: [ID 778557 daemon.warning] configure_v4_lease: no IP broadcast specified for rge0, making best guess May 5 13:53:03 blueserver nwamd[1538]: [ID 665447 daemon.notice] Terminated received, shutting down May 5 13:53:03 blueserver in.routed[413]: [ID 749644 daemon.notice] rge0 has a bad address 0.0.0.0 May 5 13:53:03 blueserver in.ndpd[546]: [ID 169330 daemon.error] Interface rge0 has been removed from kernel. in.ndpd will no longer use it May 5 13:53:06 blueserver in.routed[413]: [ID 417587 daemon.error] IP_ADD_MEMBERSHIP ALLHOSTS: Address already in use May 5 13:53:06 blueserver in.routed[413]: [ID 537788 daemon.warning] Could not join 224.0.0.9 on interface rge0: Address already in use

I GUIet får jag ett rött ! med mouseovern "No network interface is active. Automatic network configuration deamon is unavailable."
Kan inte komma ihåg att det skulle ha varit där de tidigare gångerna jag installerade OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var det jag misstänte! Du har något problem med routingen.
Prova att stoppa samba och starta den igen och se vad /var/adm/messages säger.

EDIT:
Jag sitter "uppkopplad" mot jobbet just nu (produktionsproblem) och har samtidigt hand om ungarna så jag hinner inte svara dig så snabbt. Ha tålamod!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag gjorde rätt...

# svcadm disable smb/server # svcadm enable smb/server # cat /var/adm/messages May 5 13:52:53 blueserver in.routed[413]: [ID 749644 daemon.notice] rge0 has a bad address 0.0.0.0 May 5 13:52:53 blueserver in.routed[413]: [ID 464608 daemon.error] route 0.0.0.0/8 --> 0.0.0.0 nexthop is not directly connected May 5 13:52:58 blueserver /sbin/dhcpagent[1545]: [ID 778557 daemon.warning] configure_v4_lease: no IP broadcast specified for rge0, making best guess May 5 13:53:03 blueserver nwamd[1538]: [ID 665447 daemon.notice] Terminated received, shutting down May 5 13:53:03 blueserver in.routed[413]: [ID 749644 daemon.notice] rge0 has a bad address 0.0.0.0 May 5 13:53:03 blueserver in.ndpd[546]: [ID 169330 daemon.error] Interface rge0 has been removed from kernel. in.ndpd will no longer use it May 5 13:53:06 blueserver in.routed[413]: [ID 417587 daemon.error] IP_ADD_MEMBERSHIP ALLHOSTS: Address already in use May 5 13:53:06 blueserver in.routed[413]: [ID 537788 daemon.warning] Could not join 224.0.0.9 on interface rge0: Address already in use May 5 17:43:18 blueserver svc.startd[7]: [ID 652011 daemon.warning] svc:/network/smb/server:default: Method "/usr/lib/smbsrv/smbd start" failed with exit status 95. May 5 17:43:18 blueserver svc.startd[7]: [ID 748625 daemon.error] network/smb/server:default failed fatally: transitioned to maintenance (see 'svcs -xv' for details) May 5 17:47:22 blueserver svc.startd[7]: [ID 652011 daemon.warning] svc:/network/smb/server:default: Method "/usr/lib/smbsrv/smbd start" failed with exit status 95. May 5 17:47:22 blueserver svc.startd[7]: [ID 748625 daemon.error] network/smb/server:default failed fatally: transitioned to maintenance (see 'svcs -xv' for details)

Det är inga problem, jag har tålamod.
Varje svar är guld värt, ta hand om ungarna och jobbet i första hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett stort antal av "mina" miljoner kunders framtid står på spel med de riskberäkningar jag levererar - så det är trist om det blir fel ... Återkommer senare.

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Oj, "riskberäkningar"? Det låter avancerat. Du får gärna berätta lite mera om det senare.

Calavera,
Du kanske har trasig hårdvara, eller har dåliga drivrutiner? Funkar hårdvaran med andra OS? Har du nån annan NIC att slänga in och testa, och disabla den nuvarande?

Permalänk
Medlem

Det är "lite" komplicerade beräkningar ja. Vi har en liten "serverfarm" som kör så det ryker.

Som saddam skriver så har du något problem med nätverket. Jag vet inte om det är NIC:en eller något annat. Som jag tolkar "felen" så är det routingen.

Kolla din IP: # cat /etc/hostname.rge0 (här ska det stå typ 192.168.0.8)
Kolla routingtabellen: # netstat -rn (här ska det stå bl a din default gw)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Vad är det för riskberäkningar? Försäkring? Vad görs? Löser ekvationer?

Här är verkar vara instruktioner om hur man får en minimal OpenSolaris dist, och vilka paket som är viktiga. Några efterfrågade en minimal OS dist?
http://blogs.sun.com/jkshah/entry/lessons_with_opensolaris_ap...

Där är även en liten OpenSolaris image på 270MB att leka med i VirtualBox. På sajten finns även andra images bundlade med t.ex. PostgreSQL att leka med i VirtualBox
http://blogs.sun.com/jkshah/entry/minimal_opensolaris_image_f...