problem med M3A79-T Deluxe + Phenom II - Help!
Tjena alla.
Som rubriken lyder har jag problem med mina nya komponenter. Snacka om bra start
Komponenterna jag fick i fredags är:
- ASUS M3A79-T Deluxe
- AMD Phenom II X4 940 3GHz
- 4GB Corsair Dominator 1066MHz DDR2
Problemet är att datorn startar (lampor lyser, fläktar snurrar, hårddiskar startar osv) men inte mer än så. Jag kommer inte ens förbi POST, jag ser inte ens POST.
Datorn består av följande komponenter.
- Moderkort: ASUS M3A79-T Deluxe
- CPU: AMD Phenom II X4 940
- RAM: 4GB Corsair Dominator 1066MHz DDR2
- PSU: Corsair HX1000W
- HDD: 1 x WD V-Raptor 150GB, 2 x 640GB WD Black
- GFX: 2 x Sapphire ATi Radeon HD4850
- Och annat som ljudkort bla bla bla...
Min första reaktion när jag inte såg ngt på skärmen var att grafikkortet kanske satt fel. Plus att bägge LEDs på mina HD4850 kort lös. Jag googlade lite på detta och såg att det kunde ha med överhettning eller spänningen att göra. Då testade jag lite olika saker som att byta plats på dem och kolla så att de verkligen fick ström osv. Sen testade jag med ett gammalt 8800 kort jag har och samma sak där (ingen bild på skärmen)
Då kan man säga att det inte är korten då bägge HD4850 eller GF8800 korten fungerade inte.
Kollade så att processorn satt rätt vilket den gjorde. Kollade på minnena och dom sitter rätt.
Sen kom jag på att när man startar sin dator så lyser alltid tangentbordet upp under POST då POST processen alltid letar efter ett tangentbord. Men mitt tangentbord lös aldrig upp. jag kopplade även in en sån mini högtalare till moderkortet för att se om den börja pipa för att sedan tolka detta men jag fick aldrig några pip.
Jag tror inte att moderkortet är fysiskt trasig. Jag tror att BIOSet på moderkortet är för gammalt för att köra min nya processor. Kollade innan jag köpte allt om moderkortet var kompatibelt med Phenom II vilket den var men endast om man hade BIOS 0602. Kollade även så att minnena är kompatibla med moderkortet. Nu har jag ingen aning om vilken BIOS version mitt moderkort har.
Jag har förr lyckats starta upp datorer där CPU och moderkort ej är kompatibla pga BIOS genom att dra ut processorn och sedan sätta tillbaka den. Starta datorn, med lite tur så startar datorn, snabbt in i BIOS och uppdatera.
Försökte samma sak här men inge tecken på liv.
Så frågan är: Är moderkortet troligtvis trasigt? isf skickar jag bara tillbaka den till Komplett som DOA.
Är det BIOSet som krånglar och finns det ett sätt att fixa detta utan att köpa en annan kompatibel CPU?
Är det inget av dessa fel? Isf vad kan det vara?
Ngn som vet hur lång tid det kan ta komplett att fixa en DOA?
Ngn som kan låna mig en AMD CPU för att uppgradera BIOS? (om det nu är det)
Puss på pannan till den som lyckas hjälpa mig
AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North