problem med M3A79-T Deluxe + Phenom II - Help!

Permalänk

problem med M3A79-T Deluxe + Phenom II - Help!

Tjena alla.

Som rubriken lyder har jag problem med mina nya komponenter. Snacka om bra start

Komponenterna jag fick i fredags är:

- ASUS M3A79-T Deluxe
- AMD Phenom II X4 940 3GHz
- 4GB Corsair Dominator 1066MHz DDR2

Problemet är att datorn startar (lampor lyser, fläktar snurrar, hårddiskar startar osv) men inte mer än så. Jag kommer inte ens förbi POST, jag ser inte ens POST.

Datorn består av följande komponenter.

- Moderkort: ASUS M3A79-T Deluxe
- CPU: AMD Phenom II X4 940
- RAM: 4GB Corsair Dominator 1066MHz DDR2
- PSU: Corsair HX1000W
- HDD: 1 x WD V-Raptor 150GB, 2 x 640GB WD Black
- GFX: 2 x Sapphire ATi Radeon HD4850
- Och annat som ljudkort bla bla bla...

Min första reaktion när jag inte såg ngt på skärmen var att grafikkortet kanske satt fel. Plus att bägge LEDs på mina HD4850 kort lös. Jag googlade lite på detta och såg att det kunde ha med överhettning eller spänningen att göra. Då testade jag lite olika saker som att byta plats på dem och kolla så att de verkligen fick ström osv. Sen testade jag med ett gammalt 8800 kort jag har och samma sak där (ingen bild på skärmen)

Då kan man säga att det inte är korten då bägge HD4850 eller GF8800 korten fungerade inte.

Kollade så att processorn satt rätt vilket den gjorde. Kollade på minnena och dom sitter rätt.

Sen kom jag på att när man startar sin dator så lyser alltid tangentbordet upp under POST då POST processen alltid letar efter ett tangentbord. Men mitt tangentbord lös aldrig upp. jag kopplade även in en sån mini högtalare till moderkortet för att se om den börja pipa för att sedan tolka detta men jag fick aldrig några pip.

Jag tror inte att moderkortet är fysiskt trasig. Jag tror att BIOSet på moderkortet är för gammalt för att köra min nya processor. Kollade innan jag köpte allt om moderkortet var kompatibelt med Phenom II vilket den var men endast om man hade BIOS 0602. Kollade även så att minnena är kompatibla med moderkortet. Nu har jag ingen aning om vilken BIOS version mitt moderkort har.

Jag har förr lyckats starta upp datorer där CPU och moderkort ej är kompatibla pga BIOS genom att dra ut processorn och sedan sätta tillbaka den. Starta datorn, med lite tur så startar datorn, snabbt in i BIOS och uppdatera.

Försökte samma sak här men inge tecken på liv.

Så frågan är: Är moderkortet troligtvis trasigt? isf skickar jag bara tillbaka den till Komplett som DOA.
Är det BIOSet som krånglar och finns det ett sätt att fixa detta utan att köpa en annan kompatibel CPU?
Är det inget av dessa fel? Isf vad kan det vara?

Ngn som vet hur lång tid det kan ta komplett att fixa en DOA?
Ngn som kan låna mig en AMD CPU för att uppgradera BIOS? (om det nu är det)

Puss på pannan till den som lyckas hjälpa mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Relik 📜

Mitt inlägg från andra tråden.. Du får försöka få tag på en AM2-propp.

Lite heads-up för er med M3A79-T Deluxe
* BIOS 0302 (som moderkortet skeppas med) stödjer INTE, jag upprepar INTE Phenom II alls, dator bootar inte ens. Du behöver med andra ord ha tillgång till en annan AM2-processor för att uppdatera vilket jag som tur var hade, även om det innebar demontering av NAS:en.
* Schyte Ninja passar, men det är på ****håret. Kylflänsen närmast CPU:n måste tryckas till lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Tusen tack Lezziter. Känns som att jag kan pusta ut nu. Alltså att jag inte behöver skicka in moderkortet och hålla på att krångla.

Kan du rekommendera en sket billig AMD propp som kan köras med den BIOS versionen? Jag har tyvärr kört Intel en längre tid så jag är rätt lost på AMD fronten

Ännu en gång tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Relik 📜

Sök på "Sempron" på Prisjakt. Webbhallen verkar ha en för 400:- i lager. I princip allt som inte är Phenom II ska funka.
Annars får du spana lite begagnat..

Visa signatur

Permalänk

Så nu har jag beställt en annan AMD propp:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87004

Vill bara ha konfirmera med er så jag inte gör bort mig igen hehehe....

BTW. Puss på pannan Lezziter

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Det ska funka, använda själv en 2GHz Sempron som livräddare.

Du verkar ju bo i Sthlm, varför inte åka ner till Webhallen och köpa en över disk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter

Du verkar ju bo i Sthlm, varför inte åka ner till Webhallen och köpa en över disk?

Dagens ungdomar

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sluta nu, alla vet väl att Fjollträsk är enormt .. humhum ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Haha när jag sa att jag beställde den menade jag inte att den skall skickas till mig med post. Eftersom att dom endast har 3st kvar i sumpan valde jag att reservera den och betala över disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T

Det känns bara stort för små människor.

Synd att du inte har någon kompis du kan låna en am2 prolle av.

Permalänk

det går inte lämna tillbaka på öppetköp och säga att den inte passade ?

Permalänk

Ska försöka klaga på att jag trodde att AMD och Intel är samma sak

Nää inte ens jag våga skämma ut mig själv så pass mycket hehehe.

Kanske man ska skaffa sig nya vänner som har AMD proppar ifall detta händer igen

EDIT:

Oturen fortsätter...
Köpte en Sempron LE-1300. Samma problem förutom att grafikkortens LED ej lyser. Men annars samma problem att jag inte ens kommer till POST. Har rensat BIOS 2-3 gånger nu och. Whyyyyyyyyyyyyy?!?!?!?!?!?

Får skylla mig själv. Skulle jag vart lite smartare skulle jag inte köpt den processorn då den inte ens finns med i listan hos asus över kompatibla processorer. Biter nu i det super sura äpplet och får köpa ännu en processor. athlon x2 5000+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjo!

Har beställt samma sak som denna snubben (typ) och kommer få samma problem, har ingen extra AMD processor jag kan använda och hört med alla polare plus alla på jobbet och de hade såklart Intel allihop.

Fungerar det med en AMD Athlon 64 LE-1600 (var det billigaste jag hittade som "ska" fungera på en sida jag vågar beställa ifrån)? Ska fungera enligt ASUS hemsida, men vill gärna att något tar en titt på det om ni skulle ha en sekund över så jag inte beställer något som jag kommer mata till katterna om det inte fungerar.. Har inte lust heller att slänga ut x antal hundralappar på något som bara ska användas i några minuter..

Mvh

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Ska försöka klaga på att jag trodde att AMD och Intel är samma sak

Nää inte ens jag våga skämma ut mig själv så pass mycket hehehe.

Kanske man ska skaffa sig nya vänner som har AMD proppar ifall detta händer igen

EDIT:

Oturen fortsätter...
Köpte en Sempron LE-1300. Samma problem förutom att grafikkortens LED ej lyser. Men annars samma problem att jag inte ens kommer till POST. Har rensat BIOS 2-3 gånger nu och. Whyyyyyyyyyyyyy?!?!?!?!?!?

Får skylla mig själv. Skulle jag vart lite smartare skulle jag inte köpt den processorn då den inte ens finns med i listan hos asus över kompatibla processorer. Biter nu i det super sura äpplet och får köpa ännu en processor. athlon x2 5000+

Har du kopplat in den åttapoliga(gul kontakt) spänningsmatningen högst upp till vänster på moderkortet?

Glömde den själv och mitt M3A79-T Deluxe bootade inte.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Har du kopplat in den åttapoliga(gul kontakt) spänningsmatningen högst upp till vänster på moderkortet?

Mitt Moderkort bootade faktiskt med 4pin kontakt på ATX porten.. dock kör jag med 8pin nu, alltid bättre och skicka ström igenom fler pins..

De kan ju ha med att göra att jag sitter på en gammal x2 och ni PII

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hmm. Mitt Corsair HX520 har bara en 2x2 ATX kontakt, som jag kör i moderkortets 2x4 kontakt.
Det funkar ju, men kan det ha negativ effekt om man ska klocka?.

Jag kommer inte längre än till 3,7GHz med 940in med luft.
Och igår så testade jag att slänga på min gamla vattenkylning, med nytappat kallt vatten men jag kunde inte klocka högre ändå trots en cpu temp på ca25grader. (load)

Kan detta bero på att jag matar moderkortet med bara en 2x2 kontakt?.
I så fall skulle det hjälpa om man köpte en adapter som omvandlar 2x2 kontakten till 2x4?.

Permalänk
Relik 📜

Det ska funka med den CPU:n.
Arkitekturen är stenålder, dessutom körde ju jag med en LE-1150 utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL

Jepp den sitter i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Oturen fortsätter...

Du får alltså samma problem med sin Sempron som med Phenomen? Kan det vara så att du har sån otur att BIOSet inte stödjer Sempron LE-1300 heller? Du har ingen annan AM2 CPU inom räckhåll?
Testa att starta datorn med bara de nödvändigaste komponenterna i - en minnessticka, processorn, ett grafikkort, skit i hårddiskar och allt annat lull-lull - och se om den POSTar som den ska. Gör den det så kan du testa att sätta i lite fler saker ända tills du kan ringa in vad det är som gör att den inte startar.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Testade att ta bort så mycket som möjligt men det hjälpte inte. Sempron processorn fanns inte med på listan som sagt så det är inte omöjligt att den inte heller fungerar. Kom på det senare när det inte fungerade. Men jag har kollat lite extra nu och hittat att Athlon X2 5000+ DO skall fungera. Och webbhallen har den. Kostar ca 700kr men va fan jag vill bara få igång skiten nu och sedan sälja propparna på blocket eller ngt.

Sen börjar jag misstänka att ngt kan vara trasigt. Jag får inte den minsta indikationen på att datorn är vid liv. Som jag sa innan så snurar saker igång och LEDs går igång osv men absolut inte mer än så.

Lezziter innan du fick igång ditt moderkort kom du ens fram till post? För som sagt jag kommer inte ens i närheten av post.

Visa signatur

Permalänk

Testade att ta bort så mycket som möjligt men det hjälpte inte. Sempron processorn fanns inte med på listan som sagt så det är inte omöjligt att den inte heller fungerar. Kom på det senare när det inte fungerade. Men jag har kollat lite extra nu och hittat att Athlon X2 5000+ DO skall fungera. Och webbhallen har den. Kostar ca 700kr men va fan jag vill bara få igång skiten nu och sedan sälja propparna på blocket eller ngt.

Sen börjar jag misstänka att ngt kan vara trasigt. Jag får inte den minsta indikationen på att datorn är vid liv. Som jag sa innan så snurar saker igång och LEDs går igång osv men absolut inte mer än så.

Lezziter innan du fick igång ditt moderkort kom du ens fram till post? För som sagt jag kommer inte ens i närheten av post.

EDIT:---

Lezziter LE-1150 finns med på listan LE-1300 finns inte med. Kanske finns en skillnad där som moderkortet inte gillar.

Men som sagt ska hämta nästa cpu en athlon 5000+ om det inte funkar så ger jag upp,

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Mycket märkligt, måste jag säga.
Det man uppdaterar för är ju främst arkitekturen, och LE-1150 och LE-1300 är i princip samma skrot och korn.

Hoppas det funkar nu så det inte äär något annat som är trasigt!

Visa signatur

Permalänk

nehepp..... stoppa in en 5000+ och exakt samma sak.

Resettat bios osv men inget.

på manualen står det bara att man ska flytta på piggarna i 5 sek och sedan tillbaka. Står inget om att ta loss batteriet. Kan dom ha missat det?

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Citat:

nehepp..... stoppa in en 5000+ och exakt samma sak.

Resettat bios osv men inget.

på manualen står det bara att man ska flytta på piggarna i 5 sek och sedan tillbaka. Står inget om att ta loss batteriet. Kan dom ha missat det?

Ryck batteriet med, ska inte spela någon roll, men..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T

Precis... Fjollträsk... hehe...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Verkar lite som att ditt moderkort inte är lika helt som man kan hoppas på, du har nog råkat ut för ett klassiskt DOA (Dead On Arivel)

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Verkar lite som att ditt moderkort inte är lika helt som man kan hoppas på, du har nog råkat ut för ett klassiskt DOA (Dead On Arivel)

MVH

Jepp ser ut som det.

Visa signatur

Permalänk

Verkar ju som att moderkortet är trasigt eller nåt?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Har nu skickat mail till Komplett och ansökt om RMA. Får hoppas att det går fort

Visa signatur