problem med M3A79-T Deluxe + Phenom II - Help!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Har nu skickat mail till Komplett och ansökt om RMA. Får hoppas att det går fort

Hoppas att det löser sig för det, hatar att få DOA har fått det ett par gånger och man blir lika ledsen varjegång.

Komplett har vart hyffsat snabba när jag har haft med dom att göra, ca 2-3veckor har det tagit!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Fy fan 2-3 veckor. Låter inte kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem

Läste att man behöver Bios ver: 0504 hoppas det stämmer. Planerar på att köpa 3ghZ nu i feb.

http://event.asus.com/mb/AM3_CPU_Support/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Läste att man behöver Bios ver: 0504 hoppas det stämmer. Planerar på att köpa 3ghZ nu i feb.

http://event.asus.com/mb/AM3_CPU_Support/

Stämmer bra de.. jag kör på 0602.. funkar bra tycker jag..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Jepp den sitter i.

Mitt nätagg från Fractal Design har två kontakter som passar i den kontakten på moderkortet, en rätt o en med fel polaritet.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning....Hade precis samma problem som "omEn||LabZ" Gjorde till och med på samma sätt. Fast på M3A32 mvp deluxe wifi. Utan något bra resultat.
Skicka in det till Komplett o fick ut ett nytt kort som nu istället blev M3A79-T deluxe pga den andra utgått. Måste säga att komplett är super bra. Tog 4dgr o det nya låg på posten. Misco tog 3månader för kompisen.
Så "omEn||LabZ" du behöver inte vänta länge.....Åh Lycka till!!!

Permalänk
Medlem

112KinG>> Funkade M3A79-T deluxe utan att uppgradera BIOS? Funderar på att köpa Phenom II 940 och jag har ingen AMD propp o ch inte resurser att köpa en för 2 minuters användning. Kan någon rekommendera ett moderkort som lirar direkt med Phenom II?

Permalänk
Medlem

Jag fick min phenom II 940 idag hade redan uppgraderat bioset till 0504 med min gamla phenom 9950. märkte idag när jag satt i bios så kunde jag inte gå in i cpu config, så provade jag att uppgradera till 0602 sen så funka det amd cool and quiet etc. Kör med M3A79-T deluxe moderkort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

har nu köpt ett Gigabyte MA790GP-DS4H. Allt fungerar perfekt förutom att jag inte kan installera Vista om jag kör mina diskar i AHCI. Samt att det är lite surt att jag endast får ut 8x bandbredd ur mina PCIe portar när jag kör CF, men jag tror inte den flaskalsen är speciellt märkbar.

Annars är jag jävligt nöjd med kortet. Har vart lat och inte skickat in mitt ASUS moderkort till komplett. Ska göra det och kanske byta tillbaka till det pga PCIe portarna och att jag kanske får AHCI att fungera med Vista.

Sen har man vart genom så mycket skit med det här systemet att jag har bestämmt mig för att inte sitta och överklocka. Jag är glad nu att skiten snurrar Var utan PC i över 2 verkor, fan nästan så man skaffade sig ett liv! :S hehehe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har nu köpt ett Gigabyte MA790GP-DS4H. Allt fungerar perfekt förutom att jag inte kan installera Vista om jag kör mina diskar i AHCI. Samt att det är lite surt att jag endast får ut 8x bandbredd ur mina PCIe portar när jag kör CF, men jag tror inte den flaskalsen är speciellt märkbar.

Annars är jag jävligt nöjd med kortet. Har vart lat och inte skickat in mitt ASUS moderkort till komplett. Ska göra det och kanske byta tillbaka till det pga PCIe portarna och att jag kanske får AHCI att fungera med Vista.

Sen har man vart genom så mycket skit med det här systemet att jag har bestämmt mig för att inte sitta och överklocka. Jag är glad nu att skiten snurrar Var utan PC i över 2 verkor, fan nästan så man skaffade sig ett liv! :S hehehe...

Uppdatera signaturen då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har ett exakt samma problem (mobo/cpu/bios), har ett Gigabyte MA790X-DS4 Rev 1.0 Moderkort, samt en Phenom II 920 processor.
Jag misstänker mitt moderkort har biosversion F1 inlagt ifrån början, och Phenom II stöds inte förrens man lagt in senaste versionen, som är F6.
Jag undrar nu ifall det är nån som sitter å häckar på en extra AM2 Processor och har lust att antingen sälja billigt/lita på en främling å låna ut den i en kort stund för att jag ska kunna flasha om mitt bios. (Bor i Borås ifall det hjälper)

(För övrigt såg jag att du, omEn||LabZ hade oturligt nog valt å testa med processorer som verkar ha krävt en biosuppgradering dom med, 1300 sempron är biosversion F3, och även Athlox x2 5000 är sådan, beroende på arkitekturen, du hade nog en väldans otur å valde den som kräver en högre biosversion...gissar jag)

Eftersom jag misstänker jag har första biosversionen, så är de viktigt att CPUn stöds från och med biosversionen F1, om den gör det ser man på den här sidan: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar Christoffer

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

Du har nog förstått det hela lite fel

När jag testade dom andra processorerna så var det med ett M3A79-T Deluxe men som visade sig vara en DOA.

Men sen tröttnade jag och köpte Gigabyte kortet och det fungerade direkt att flasha till F3 med en Athlon X2 5000+. Athlon X2 5000+ kräver minst F1 så det är lugnt. Sitter nu med min Phenom II 940.

@ Fire_Ice: Done

Visa signatur