Permalänk

Processor fläkten jobbar mycket

Förra veckan kom mitt nya grafik kort och jag kunde inte ta bort gamla drivrutiner, så jag var tvungen att installera om windows. Jag gick tillbaka till XP från Vista och allt funkar fint. MEN cpu temperaturen är mkt högre än det var, från ca 30 grader är det nu runt 52-54 grader, så därför jobbar även fläkten mer. Men vrf är det så? Är det för att det nya grafik kortet kräver mer från min processor, eller? Skulle vara tacksam om ngn skulle kunna förklara..:confused:

Jag bytte från ett 8600 GTS till 9800 GTX+ och har en AMD Athlon X2 6000 3.01 GHz.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min amd 6000+. eller fläkten sänker sig och höjer sig i varv :S köpte den här för ett tag sen och när jag skulle ställa upp cpun till 3ghz så gick inte de . de kom upp overclocking failure eller nåt sånt så jag får bara ut 1,8 ghz. nån som kan hjälpa mig också

Permalänk
Hedersmedlem

Om man kör XP/Vista så kan man använda sig av Cool n Quiet, som gör så att prollen går lite kallare när den inte behöver gå för fullt som tex i spel.

Dock behöver man installera en drivrutin från AMD för att detta skall funka, men detta behöver man bara göra i XP, för i Vista finns detta inbyggt.

Sedan kan ju värmen bero på för mycket damm på fel ställen. så kolla detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)