tips på billig netbook som klarar word

Permalänk

tips på billig netbook som klarar word

Tjena,
jag skulle behöva en billig minidator som jag kan ta med till universitet varje dag. Mina enda krav är att den är smidig (under 11 tum kanske är ett riktmärke), sen vill jag helst inte betala mer än 3500kr samt slutligen så vill jag kunna köra ms word på den. Jag gillar inte open office och det blir strul om jag ska hela tiden behöva exportera och ändra mellan word som min handledare använder och open office på den bärbara datorn. Så frågan är, måste jag ha windows på nya datorn? Eller går det köra word i linux miljö på något vis?

Och isåfall vilken netbook (eller annan liten dator) rekommenderar ni? Jag har tittat på ACER ASPIRE ONE 1.6 512MB/8GB 8.9#LINUX BLÅ, för 1995:- på dustinhome men den verkar lite krånglig att köra windows på. Eller? tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Asus EEE pc 900/904/1000h kanske är något att ta en titt på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Asus EEE pc 900/904/1000h kanske är något att ta en titt på?

kikar på dom nu, hört att ssdn tar väldigt lång tid skriva till och ASUS Eee PC 904HD svart, 8.9" WSVGA, har 80 gig mekanisk hdd och kostar bara 3100kr.

Permalänk
Medlem

Valfri netbook klarar ju word...
Att välja en med mekanisk hårddisk kan vara att rekommendera, men dom drar mer batteri och blir varmare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Valfri netbook klarar ju word...
Att välja en med mekanisk hårddisk kan vara att rekommendera, men dom drar mer batteri och blir varmare.

Ok kanske värt med ssd då, jag tänker inte använda den för att titta på film eller flytta stora datamängder.
så i princip alla som finns på marknaden idag går det utan större problem att byta till win xp på?

Permalänk
Medlem

Ja, antingen köper du en extern dvd/cd-läsare, eller en usb->sata/ide adapter, eller så installerar du det via usb-minne.

Du kan ju använda nLite på XP't vilket gör att du får det lite "nerbantat" vilket gör att netbooken kommer gå "fortare".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Ja, antingen köper du en extern dvd/cd-läsare, eller en usb->sata/ide adapter, eller så installerar du det via usb-minne.

Du kan ju använda nLite på XP't vilket gör att du får det lite "nerbantat" vilket gör att netbooken kommer gå "fortare".

ok tack:)
är det värt mkt att få atom cpu som acer one har, men eee i samma prisnivå inte har?

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst(vilket inte är mycket alls) så är det en verkligen blyg prestandaökning med Atom processorn, även detta kan nog Applet svara på då det är en Intel Atom i Wind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sherekhan
Ok kanske värt med ssd då, jag tänker inte använda den för att titta på film eller flytta stora datamängder.
så i princip alla som finns på marknaden idag går det utan större problem att byta till win xp på?

Jag har en mekanisk disk i min wind och föredrar det, pga prestanda och helt enkelt lagringsutrymmet.
Ja, går att installera xp på i princip netbooks, finns en bra guide här på sweclockers på hur man installerar XP från ett usb-minne.

EDIT: Ja, prestanda-ökningen är ganska liten, dock så är atomen svalare, och går, om man känner för att vara busig, bättre att installera OSX på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag har en mekanisk disk i min wind och föredrar det, pga prestanda och helt enkelt lagringsutrymmet.
Ja, går att installera xp på i princip netbooks, finns en bra guide här på sweclockers på hur man installerar XP från ett usb-minne.

EDIT: Ja, prestanda-ökningen är ganska liten, dock så är atomen svalare, och går, om man känner för att vara busig, bättre att installera OSX på.

ok! tackar. så acer one är alltså ett helt okej köp då för 2000kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sherekhan
ok! tackar. så acer one är alltså ett helt okej köp då för 2000kr.

Hm, så länge du är medveten om att XP går lite trögt på SSD.
Duger iaf finfint för att köra word på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm, så länge du är medveten om att XP går lite trögt på SSD.
Duger iaf finfint för att köra word på

Nej det var jag inte medveten om. jag trodde bara installationer, alltså när det skrivs till hddn, går segt på ssd. det komplicerade ju saker. Går tex TinyXp mkt fortare än vanliga eller tar det bara mindre plats?
Tur det finns forum iaf

Permalänk
Medlem

Min EEE 701 med slimmat XP (tog många försök innan jag kom fram till "ultimata" för mig) bootade under 20 sekunder in till OS. Vet inte vad det skulle gjort med HDD men för mig var det alldeles nog med SSD på den. Kör Ubuntu i den nu på grund av att jag slutat använda den lika frekvent och har den enbart som leksak.

EDIT: Har förresten en Acer Aspire One A110 på väg hem till en kompis från Dustin. Passa på och beställ med det där priset, det är högst konkurrenskraftigt vill jag lova!

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Samsung nya netbook på 4-5000kr ska vara en ren höjdare med både mkt bra batteri tid (8h eller hur mkt det var).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Samsung nya netbook på 4-5000kr ska vara en ren höjdare med både mkt bra batteri tid (8h eller hur mkt det var).

Citat:

ja, jag inser att det finns mkt bättre datorer om jag lägger till lite stålar men jag vill gärna få så billigt som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren Min EEE 701 med slimmat XP (tog många försök innan jag kom fram till "ultimata" för mig) bootade under 20 sekunder in till OS. Vet inte vad det skulle gjort med HDD men för mig var det alldeles nog med SSD på den. Kör Ubuntu i den nu på grund av att jag slutat använda den lika frekvent och har den enbart som leksak.

EDIT: Har förresten en Acer Aspire One A110 på väg hem till en kompis från Dustin. Passa på och beställ med det där priset, det är högst konkurrenskraftigt vill jag lova!

ok, fint tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en Aspire One från Inet.se för 1999 och fri frakt på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Du kan ju köpa en Aspire One från Inet.se för 1999 och fri frakt på det.

ja det lockar!

Permalänk
Medlem

Jag funderar faktiskt på att oxå beställa en.
Nackdelen med den är väl att du inte kan ha mer än 1gb RAM i dom.

Permalänk

Är det stor nackdel då? mitt vista på laptopen drar runt 1 gig när jag har en del program igång. tweakat xp, kan det verkligen dra mer än 500mb?

Permalänk
Medlem

Nej, det är klart.
Man kommer ju inte köra sådana program som drar mer.

Sätter man i 1gb så lär man ju vara safe.
Läste om ett tweakat Vista vilket tog 256Mb RAM, men det lär ju vara runt samma med XP, vilket inte är några problem då.

Permalänk
Medlem

Det är ju windows 7 som gäller i framtiden, de ska ju gå att köra fint med mindre än 1gb till skillnad från vista.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog välja Acer Aspire One efter lite efterforskningar.

Billig & bra, bara att beställa.
Akta så du inte får beslutsångest om blå/vit bara..
Till den vita skulle ju en "Mighty Mouse" från Apple se riktigt bra ut, men å andra sidan den blåa....

Hör av dig och berätta vilken det blev!

Permalänk
Medlem

Har den inbyggt 3g?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag skulle nog välja Acer Aspire One efter lite efterforskningar.

Billig & bra, bara att beställa.
Akta så du inte får beslutsångest om blå/vit bara..
Till den vita skulle ju en "Mighty Mouse" från Apple se riktigt bra ut, men å andra sidan den blåa....

Hör av dig och berätta vilken det blev!

okej, skönt få handfasta tips, tack! Det blir att beställa men som du säger.. inte lätt med färgen får ta en funderare under natten.

Permalänk
Medlem

Du, jag drog ihop ett paket, så fort jag har kommit på hur man gör en printscreen på mac så ska jag länka

Edit:

Det där paketet skulle jag välja.

Dock vill jag reservera mig för RAM-minnet, har inte en aning om vad det är för ram-minnen man ska använda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Du, jag drog ihop ett paket, så fort jag har kommit på hur man gör en printscreen på mac så ska jag länka

Edit:
http://img49.imageshack.us/img49/5505/aceraspireoneuf0.png

Det där paketet skulle jag välja.

Dock vill jag reservera mig för RAM-minnet, har inte en aning om vad det är för ram-minnen man ska använda.

okej tack! ett sd-kort är ju krav med så liten hd. får snoka vilket ram som passar först då bara.

edit: kikade lite på hur man sätter i extra minnet, verkar lagom svettigt! får nog hålla tungan rätt i mun

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=2673

Permalänk
Medlem

Det där RAM-minnet passar, inga problem!

Edit:
Som du sa, det gäller nog att hålla tungan rätt i mun för att byta RAM på den där, inte allt för lätt verkade det som..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Det där RAM-minnet passar, inga problem!

Edit:
Som du sa, det gäller nog att hålla tungan rätt i mun för att byta RAM på den där, inte allt för lätt verkade det som..

jepp, vet du om den har en eller två slots? blir det 1.5 eller 1 gig totalt?

Permalänk
Medlem

Den ska ha 1 slot vad jag har läst.
Det blir 1.5Gb.

Har även fått reda på att den ska vara helt perfekt om man kopplar upp den mot en projektor osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Den ska ha 1 slot vad jag har läst.
Det blir 1.5Gb.

Har även fått reda på att den ska vara helt perfekt om man kopplar upp den mot en projektor osv.

aha, så den ursprungliga 512mb sitter fast i datorn?