Permalänk
Medlem

Hemnätverk (Köpråd)

Hej

funderar nu på att göra om mitt hemnätverk.

internet går in till pfsense routern. sen går det vidare till en switch ZyXel ES108 eller en ZyXel GS108 Gigabit. switchen delar ut internet till 4 datorer bla 1 server med 3 ventrilo servrar och en css server på. sen kopplar jag in en ZyXel 320W router för att få det trådlösa också.

men sen undrar jag om jag behöver öppna portar både på den Zyxel switchen och i pfsense routern?? eller räcker det att jag öppnar portarna i pfsense routern??

just nu så sitter allt detta kopplat till min ZyXel 320W router. och jag har telia 100/10 anslutning.

kom gärna med förslag på annat.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Får du delad hastighet per IP eller 5 IP = 5x10? (de får vi som har BBB).

Isf vill du kanske utnyttja det och sätta iaf servern på fler kort/IP och inte ett internt routat IP (alt. ändra i routern till fler).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparc0
[...]
men sen undrar jag om jag behöver öppna portar både på den Zyxel switchen och i pfsense routern?? eller räcker det att jag öppnar portarna i pfsense routern??
[...]

Bordsswitchar arbetar på länklagret (layer 2). Den kan ingenting om vad IP är, vilket är på nätverkslagret (layer 3). Portar är saker som gäller TCP och UDP, vilket ligger i transportlagret (layer 4).
Så nej du behöver inte göra någonting på switchen eftersom du inte ens kan konfigurera sådana här switchar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TCP/IP
Däremot behöver du öppna portar i trådlösa routern om du kopplar den på WAN-porten mot ditt trådade nätverk. Stänger du av DHCP i den och flyttar IP adressen (om det behövs) och kopplar på en LAN-port behöver du inte bry dig om det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Pappy

jag har ju dynamisk ip-adress. vet dock inte hur många men när jag testade att köra pfsense som router en liten stund så hade jag 149.70 i slutet av ipn fast med min zyxel router så har jag 149.77 istället.

Aqualize

så det kan fungera att köra så som jag ritat upp det?? och portar osv måste jag öppna i pfsense routern till alla spel och servrar då. och bordswitchen kommer den ge mig nån ip?? eller måste jag sätta det själv??

sen undrar jag om det kanske vore bättre att skaffa flera nätverkskort och stoppa in i pfsense routern och endast använda den?? för den har 5 st pci platser där jag kan stoppa in 4 nätverks kort och ett wlan kort.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du måste öppna TCP- och UDP-portar efter vad nu för servertjänster du har inom nätverket för att de ska vara tillgängliga från internet.
Och som jag sa så kan inte bordswitchen ett skvatt om IP så den kommer självfallet inte ge dig något. Du får se till att pfSense routern kör en DHCP server som delar ut interna IP:n (smidigast).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG