Problem med ventrilo i Windows 7

Permalänk
Medlem

Problem med ventrilo i Windows 7

Hej

Installerade betan när den kom ut och det enda som inte funkar som jag vill är ventrilo.
Installera och så är inga problem men ljudet ifrån andra kan helt plötsligt börja "lagga" och komma långt efter. Dom säger att dom alltid hör mig men jag kan ibland få det helt tyst och efter 2 minuter höra allt.

Jag har ett Asus M2N Sli delux och har provat en del inställningar i ventrilo, har använt detta program väldigt länge och är datorkunnig så något nybörjafel är det icke.

Har även en kompis som jag satte ihop en dator till för 2 dagar sedan med ett Gigabyte 790Fx Am2-kort och han har exakt samma problem.

Någon som har ett humm om detta?

Tacksam för svar
//Alexander

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Problem med ventrilo i Windows 7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Hej

Installerade betan när den kom ut och det enda som inte funkar som jag vill är ventrilo.
Installera och så är inga problem men ljudet ifrån andra kan helt plötsligt börja "lagga" och komma långt efter. Dom säger att dom alltid hör mig men jag kan ibland få det helt tyst och efter 2 minuter höra allt.

Jag har ett Asus M2N Sli delux och har provat en del inställningar i ventrilo, har använt detta program väldigt länge och är datorkunnig så något nybörjafel är det icke.

Har även en kompis som jag satte ihop en dator till för 2 dagar sedan med ett Gigabyte 790Fx Am2-kort och han har exakt samma problem.

Någon som har ett humm om detta?

Tacksam för svar
//Alexander

Samma fel här, ibland när man disconnectar så kommer allt ljud på en gång...sjukt irriterande.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Samma problem här, grymt jobbigt och jag trodde det var polaren som laggade så har gnällt på honom.

Är det bara 2.1.4 som har problemet eller är det samma i 3.0?

Edit: Verkar vara något codec-problem för det var endast på en vent-server det blev så.

Permalänk
Medlem

Jag har icke provat senare version då vi endast kör den gamla.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varken 2.1.3 eller 3.0.4 funkar för mig normalt, ibland laggar det till.

Permalänk
Medlem

Jag kör 3.04 och det funkar problemfritt. Servern ligger också på en windows 7 burk kanske ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

skosnore och norna vad har ni för hårdvara i era burkar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Alla ni som har problem råkar inte sitta på trådlöst nätverk hemma? I Vista (och även Windows 7 som jag hört) får folk som anvnder sig av trådlöst nätverk ungefär en gång i minuten "spikes" på grund av någon form av check som OS gör. Detta går i Vista att lösa med ett gratis tredjepartsprogram, men har ingen koll om windows 7.

Nu kanske det är helt andra saker som ligger bakom era problem, tänkte bara ge ett tips om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
skosnore och norna vad har ni för hårdvara i era burkar?

Jag har en e7200 på 2.5ghz, 4gig ram, gigabyte p35-ds3 med integrerat realtek hd ljud. Graffe radeon 3850

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem.

Ventrilo 2.1.4
Win 7 64bit
Gigabyte X48-DQ6
e8400
4gig ram
HD4850
100mbit på lina

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att man kan fixa laggen genom att sätta "High priority" på ventrilo. En annan lösning var att man använde SFX -> och koppla på Front Left (5.1) och Front Right (5.1) från listan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jony
Jag läste någonstans att man kan fixa laggen genom att sätta "High priority" på ventrilo. En annan lösning var att man använde SFX -> och koppla på Front Left (5.1) och Front Right (5.1) från listan.

Hittar inte det där med SFX i version 2.1.4, det kanske bara finns i senare versioner?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Hittar inte det där med SFX i version 2.1.4, det kanske bara finns i senare versioner?

Japp. Mitt verkar ha fixat sig när jag både kör ventrilo med adminrättigheter, Win XP-kompabilitetsläge och sen sätta prioritering på High.

Permalänk
Medlem

Fungerar mumble bra på windows 7?

Permalänk
Medlem

Alltså jag får inte skiten att fungera. Så enormt satans frustrerande när det är sådan enorm delay.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Alltså jag får inte skiten att fungera. Så enormt satans frustrerande när det är sådan enorm delay.

Har du testat det jag skrev innan? Får det nästan aldrig längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Har du testat det jag skrev innan? Får det nästan aldrig längre.

Jag kör det i XP-läge med adminrättigheter, verkar inte spela någon roll vilka inställningar jag använder. Priority på "high" likaså. Kan tänka mig att det är codec-issues, för när någon pratar tar det liksom 1-2 sekunder innan det börjar sända...något irriterande.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte jag skulle registrera mig och slänga åt er en länk med en eventuell lösning på problemet.
Polaren har samma problem, dock är han inte hemma från jobbet än så jag kan personligen inte säga att det fungerar.

Citat:

An issue with the Customer Experience Improvement Program (CEIP) client in Windows 7 beta is causing Explorer and some MSI-based installers to stop working properly.

To solve this problem, follow these steps:

Click the Start button , click All Programs, and then click Accessories.

Right-click Command Prompt, and then click Run as administrator. In the User Account Control window, verify that Program name is Windows Command Processor, and then click Yes.

In the Administrator: Command Prompt window, type or paste the following text at the prompt:

reg delete HKLM\SOFTWARE\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions /va /f

Press Enter to install the solution.

If The operation completed successfully displays, close the Administrator: Command Prompt window to complete this procedure. If "ERROR: Access is denied" displays, repeat this procedure from the top, making sure you clicked Run as administrator in step two.

Källa

Finns även länkar till de 2 "fixar" ni redan nämnt, bland annat med högtalarna och att ge processen större prioritering.

Citat:

There actually is a fix. I was able to achieve great communications by choosing SFX settings with your hardware and direct sound and choosing left and right front speaker ( add ). Give it a whirl you will be surprised that it might work.

Källa med bild

Citat:

Set the process priority to above normal or high. That fixed the issue for me. No more lag. It is not a great solution but it works until the issue can be resolved by the ventrilo software people.

Källa

--------------------------------------------------------------------------

Jag använder dessvärre inte Windows 7 själv men jag hoppas ni får rätt på det hela.

Lycka till!

Edit: Fix med citat!

Edit2: Verkar som att första citatet/länken bara är för folk som har problem att installera program.
Dock så är dem andra länkarna förhoppningsvis till hjälp!

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg. Signaturen får vara maximalt fem rader, med forumet i fast bredd.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med detta, fungerar det med dom "fixarna" som finns i denna tråd.
Eller kanske rent av att det är fixat i senaste builden?

Funderar nämligen på att formatera om, och i samma veva testa windows 7. Men ett krav är ju att Ventrilo fungerar

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

För mig fungerade det ej.
Jag valde därför att gå över till det fria och öppna programmet Mumble som bl.a har fullt fungerande klienter och servrar för Mac, Windows och Linux.
http://mumble.sourceforge.net/Main_Page

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Hur gick det med detta, fungerar det med dom "fixarna" som finns i denna tråd.

Det funkade fint för mig, jag hade inget lagg från början men sen efter nån vecka så fick jag också det berömda w7 ventrilo lagget, satta kör som administratör, vista kompabilitet, högsta prioritet och sfx inställningarna, efter det inget lagg.

Permalänk

Jag satte till hög prioritet och kör som admin så verkar det ha försvunnit.
Hade samma problem också. Uppdaterade även ventrilo servern till 3.0.3
(Hade 3.0.2, när jag hade problemet, vet ej om det hade något med saken att göra dock, eftersom det bara var mig det fela för.)

Det konstiga var ju egentligen att jag hörde alla bra utom en, som bara försvann helt plötsligt och sen efter ett tag börja prata massa konstiga saker.

Fast det var lite småkul också, när någon börjar vråla typ 4minuter efter att vi mött en tank i L4D, "KASTA MOLOTOV!" och jag helt ställd som inte ens har molotov, "vaeh? nej, jag har ingen :o", dom fick för sig att jag blivit sinnessjuk och hörde röster

Permalänk

Har provat kommandot där och ändrat inställningarna men inget av dom hjälper :/

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Funkar det med någon av de nya versionerna?

Permalänk
Medlem

hur är det med RC releasen då?
funkar den med ventrilo?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
hur är det med RC releasen då?
funkar den med ventrilo?

Jag kör build 7100(RC) och där har jag fortfarande problem med Ventrilo. Har dock bara provat med 2.1.4. Kanske blir bättre om man uppdaterar till en nyare version av Ventrilo?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk

Har inte haft problem med ljud lagg in ventrilo 2.1.4 och 3.0.4. Jag kör dock med wlan optimizer :

http://www.martin-majowski.de/wlanoptimizer/

Kan va värt å testa om ni kör trådlöst och har probbs.

Permalänk

Har samma problem, ska testa ovanstående tips! Men.. hur ändrar jag prioritet? Kollat runt lite men hittar inte den inställningen (säkert bus enkelt)

En annan störande grejj i mitt fall.. i ett spel så känner inte ventrilo av min push-to-talk key, måste tabba ner varje gång jag ska snacka. Testat flera olika knappar och kört spel i windowed-mode med samma resultat. Finns det någon liten inställning i vent jag har missat eller vad är felet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec P182 B | Corsair 650W 80+ | Asus P5Q Pro | Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.0 GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme | Radeon HD 4870 1 Gb GDDR5 | Kingston 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | WD Green Power 640 GB SATA II
--> @ Win 7 (Build 7000)

Permalänk

Jag hade problem med Ventrilo förut, det jag gjorde var att jag uppdaterade till nyaste och sedan körde jag som admin.

Jag hostade även servern från min dator så jag uppdaterade servern också till nyaste och körde som admin, sen hade jag inga mer problem.

Har alla provat att köra som admin och med hög prioritet?

Edit: såg nu att jag skrivit förut i den här topicen xD

Aja, prova att köra som admin! Om ni inte redan gjort det. \o/

Permalänk

Grabbar, jag har också Ventrilo problem!!

Går bra att logga in o sånt men jag hör inte när nån snackar! Jag kan höra ljuden när nån byter kanal o sånt men inte när nån pratar. Vad är det som är fel då?

Har 64bit system, har testat både 32 och 64bit men ingen skillnad.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64