Windows 7 visar inte min andra hårddisk?

Permalänk
Medlem

Windows 7 visar inte min andra hårddisk?

OBS: Problemet är löst, läs längst ner i posten för att se hur jag löste det.

Tjena.

För ungefär 1-2 veckor sen så installerade jag windows 7 64-bit på min dator, och det fungerade felfritt.

Idag uppgraderade jag dock datorn lite, och installerade om windows 7 64-bit efter (efter att ha formaterat såklart, jag bytte moderkort och CPU), och det har fungerat felfritt hittills, förutom en sak; min andra hårddisk dyker inte upp under Computer.

Hårddisken är inkopplat korrekt, eftersom jag har kunnat se den vid andra tillfällen. T.ex. om jag går in på System och sedan System protection, så kan jag se min andra hårddisk i listan där (dock är ikonen en mapp, och inte en disk som den andra hårddisken är).
Jag kan även se två hårddiskar i Device Manager.

Båda hårddiskarna är av precis samma modell, så jag förstår inte riktigt varför den inte visas?

Inte säker på om detta har med windows 7 att göra, så jag nämner mina speccs här ändå:

Intel Core 2 Quad Q9650 @ stock clock
GeForce 8800 GTS
4gb ram
ASUS P5Q Pro

Edit: Efter att ha letat runt ganska länge, så hittade jag äntligen hur man mountar i windows 7.

Skriver lösning här så att folk som möjligtvis får samma problem som mig kan hitta lösningen när dem söker.

Först gick jag in på Computer (Den här datorn), och sedan i högra menyn högerklickade jag på Computer igen och valde Manage, sedan Disk Management i rutan som öppnats. Högerklicka sen på hårddisken som inte visas och välj Change Drive Letter and Paths, och välj bokstav för hårddisken.

Kanske är självklart för vissa, men jag har aldrig har liknande problem och kunde därför inget om det.

Permalänk
Avstängd

Hade samma probelm och då var det att man måste gå in i programmet disk management och avktivera hårddisken.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Hade samma probelm och då var det att man måste gå in i programmet disk management och avktivera hårddisken.

Jepp. Jag vet inte varför det händer ibland, men det har jag bråkat med lite då och då sen första gången jag installerade Win2000. Märkligt med icke-systematiska fel.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Hade också nästan exakt samma problem, skönt att det första bästa man gjorde var att gå in på swec och sen hitta den här tråden efter ca 25sekunder. Tackar tackar !

Permalänk

Efter att ha aktiverat den måste man starta om datorn?
I Disk Hantering visar det att HDD finns och aktiverad den men tyvärr finns det inte i "My Computer"

Tack förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

I Disk Hantering visar det att HDD finns och aktiverad den men tyvärr finns det inte i "My Computer"

Tack förhand!

Nej omstart ska inte behövas, har enheten någon enhetsbeteckning? dvs Bokstav

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Tack förhand!

Du högerklickar på partitionen i diskhanteraren och anger enhetsbokstav. Ingen omstart ska behövas.

Permalänk

Resultat:
Genväg: Sök - "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" > Högerklick på önskad hårddisk som t ex är osynlig i "My Computer" > sen göra som jocke92 sa som t ex välja en önskad bostav som F: sen ange namn om du vill.

Tack för hjälp, SweC!