Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Torrent segar ner surfning nåt fruktansvärt!

Permalänk
Medlem

Torrent segar ner surfning nåt fruktansvärt!

Har problem med att så fort jag sätter igång uTorrent, även om jag inte laddar ner nånting, bara seedar någonting, så går det knappt att surfa.
Att ladda en http-sida kan ta allt ifrån några sekunder till 5 minuter.

Det har alltså inte med bandbredden att göra, jag har 24/10mbit och det finns massa till övers.

Använde en Zyxel P334 router, som hade några år på nacken. Gick in i loggen och tittade, och där stod det nånting i stil med "max nat sessions reached". Följde en guide och telnet:ade routern och ändrade maxvärdet på detta till bra mycket högre. Hjälpte möjligtvis en aning, och det stod ingenting längre i loggen om max nat sessions reached, men fortfarande så gick det jättesegt att surfa...

SÅ, jag köpte en D-link DIR-655 router, dels för att jag ville ha trådlöst till min laptop, men även med förhoppningar om att detta skulle lösa mina problem. Det hjälpte inte ett dugg. Samma problem även nu.

Använder Vista x64, och har ställt in uTorrent, "max half open connections" står nu på "2" istället för default "8". Har prövat allt mellan 1 och 8.
Samma problem även i Win XP SP3. Har även prövat andra torrentklienter.

Har det någonting med windows begränsningar i antal TCP-connections? Har hört att Vista ska öppna så många som behövs.

Detta är fruktansvärt irriterande, man vill ju kunna surfa även om man laddar ner någonting...

Oerhört tacksam för hjälp!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

virus trojan?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

det gör min med, uppladdningen tar bandbredd från ned-bandbredden.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inget virus eller trojan. NOD32 gör sitt jobb bra. Och nej, det har inte med bandbredden att göra, spelar ingen roll om jag uploadar 50kb/s eller 1000kb/s, det går lika segt att surfa i båda fallen.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

avaktivera brandväggen tillfälligt och se om det gör skillnad.
uppdatera nätverksdrivrutinerna.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Testa utan router så kommer det säkerligen fungera utmärkt, det är antagligen där boven sitter.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Sitter på 100/100 o så fort utorrent dra igång ver.1.8.2 så blir HTTP trafik slö så inte åt-helv.. Men så fort jag stänger av utorrent så går det undan igen. skumt som bara den.

Dock upplevde jag detta problem först när SP3 blev installerat. Så kanske har något med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma fel på både vista och xp. Men när jag nu har uppgraderat till Windows 7 så försvann problemet plötsligt :S Trodde först det var routern men nu har jag faktiskt ingen aning om vad de var för fel. Nu kan jag tanka typ full hastighet på linan och har inga problem att surfa. Har 100/10 BBB.

Permalänk

Jag hade också detta problem, min lösning var att sätta upp QoS regler i min router där min dator fick enbart använda 90% av bandbredden för torrenttrafik medans de resterande 10%en fick gå till annat smått och gott, exempelvis http trafik.

Dock så vet jag inte om detta hjälper för dig, men det beror lite på vilken brandvägg och/eller eventuell router du använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Har också det problemet, kom för någon dag sedan. har inte hittat nån lösning än. Om det är mera folk här på forumet som har lösningar på detta skriv gärna in det i denna tråden så jag kan prova de med. Har BBB 24 mbit

Permalänk
Medlem

Använder ni NOD32 så lägg till så att nod inte påverkar uTorrent, löste mina problem.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Finns en patch för TCP.sys till XP som ökar antalet half open connections till valfritt värde. Det räcker alltså inte bara med att öka det i uTorrent.
http://www.technovice.net/archives/12-Increase-Your-Half-Open...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Använder ni NOD32 så lägg till så att nod inte påverkar uTorrent, löste mina problem.

Hur lägger man till detta? tror det kan vara lösningen för mig med

Mvh adam

Permalänk
Medlem

Jag känner mig rätt säker på att det har med TCP-connections att göra. Har kikat på patchar som sätter half open connections till valfritt värde, men det kan tydligen vara lurigt att mixtra med tcpip.sys.
Och så har jag läst att Vista redan ska släppa igenom så många connections som krävs. Så frågan är om problemet ligger på windowsnivå eller routernivå. Har köpt en D-link DIR-655 som sagt. Brandvägg använder jag windows inbyggda.

Jag vill också gärna veta hur man lägger in att NOD32 ska låta bli uTorrent, har sett i resource-monitorn att EKRN.EXE (vilken tillhör nod32) använder massa connections, till olika ip. UTORRENT.EXE gör det också.

QoS-regler låter också intressant, att torrent kan ta 90% av bandbredden låter alldeles tillräckligt för min del. Bra tips Fjanterifjant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så är det NOD32 som orsakar det.
NOD32 -> Setup (Advanced) -> Antivirus and antispyware -> Web Access Protection -> HTTP -> Web Browsers
EXCLUDE µTorrent.exe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Som sagts tidigare så är det NOD32 som orsakar det.
NOD32 -> Setup (Advanced) -> Antivirus and antispyware -> Web Access Protection -> HTTP -> Web Browsers
EXCLUDE µTorrent.exe

Tack

Permalänk
Medlem

TACK! Det var Nod32 som spökade.. Ni har just löst över ett års sömnlöshet

Visa signatur