Dator för cirka 8000kr, synpunkter?

Permalänk
Medlem

Dator för cirka 8000kr, synpunkter?

Jag ska bygga en speldator och har en budget på cirka 8000kr, hade tänkt mig att köpa följande delar:

Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL7 2x2GB
Nätaggregat: Corsair CMPSU-550VX 550W
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Box
Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 16MB 500GB
DVD-läsare: Samsung SH-S223F
Chassi: Antec Nine Hundred II (Svart/Transparent)
Moderkort: Asus P5Q Pro

Det hela kommer att kosta cirka 8500 kr, ser det bra ut eller är det något som borde ändras?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Ingen som vill ge synpunkter?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

De där tkr jag ser ut att vara en shysst dator för dem pengarna !=)

Men skippa de där chassit och köp Antec Three Hundred i stället, billigare och Minst lika bra !:)
Se till att moderkortet stödjer Crossfire så äre bara att sätta i ett till 4870 när budget räcker till !=)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk

Köp nåt annat moderkort om du tänkt köra CF, det där har P45 chipset och det stödjer bara CF x8/x8, vilket kommer flaska en del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer!:)

Jag kommer ta ditt råd att välja Antec Three Hundred, men angående grafikkortet, tror ni att jag kommer behöva ett till kort ifall jag vill spela spel som Crysis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut så måste du ha ett till på Crysis, satt på typ EXAKT den där burken fast med DDR3 moderkort och så innan min i sign och det flött inte på speciellt bra ! NVidia och pshyx skulle funka bättre om du tänkt att spela mkt crysis !;)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Hm... Då kanske det är bäst att jag köper ett annat moderkort som pallar CF bättre än vad det jag har på listan gör. Har någon nått tips?

EDIT: Tror du att det skulle rulla på bra ifall jag kör med två stycken HD4870 kort?

Visa signatur

Permalänk

äh, crysis rullar på fint på high med min burk i sign. och det kommer rulla på ännu bättre med din. (ca 38 fps, drop till typ 23 på min) vet inte vad du kör för upplösning, jag kör 1680x1050 och du behöver inte 2st 4870s för att crysis ska flyta fint då, iaf inte upplösningar som min eller under. Sen så använder inte heller crysis physx.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Jag har just nu en 19" HP1950 skärm, men jag ska dock köpa en 24" Samsung skärm vilket kommer göra det möjligt för mig att köra i lite högre upplösningar =). Jag planerar inte att köra i överdrivet höga upplösningar, troligen i stil med den du kör i (1680x1050).

Men grejen är att jag kanske borde byta moderkort, ifall jag skulle vilja byta upp mig vid en senare tidpunkt. För som "JagHeterFelix" sa så kommer moderkortet bli en riktigt stor flaskhals, och jag vill helst inte lägga ut ännu mer pengar på ett nytt moderkort sen för att kunna ha dubbla grafikkort. Jag undrar vilket moderkort ni rekommenderar för att köra CF med, och om jag kanske borde välja ett annat grafikkort som ger lite mer prestanda men som fortfarande är relativt nära i prisklass (HD4870 hittade jag för 2000:-).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte alls en stor flaskhals, f-n vad folk gissar hejvilt nu för tiden... Det finns ett test med 4870 och där var det max 5% mindre med P45 jämfört med X48 (och om jag inte minns fel förlorade även X48 en del tester).

Men om du måste kan du ju ta https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-x4...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mfm: Ursäkta, jag är inte insatt i ämnet, jag litade på att "JagHeterFelix" hade rätt.

Anser du att det är mer värt att lägga ut 800kr till på det moderkortet än att köpa ett kraftfullare grafikkort?

Visa signatur

Permalänk

Om PCI-E 8x flaskar för en HD4870 så flaskar PCI-E 16x för en HD4870x2.
Vilket tror jag inte på, annars skulle folk skippa HD4870x2 bara för att PCI-E 16x flaskar.

Har sett folk kör HD4870 i CF @ PCI-E 8x och går bra. 5% prestanda förlust är ingenting för våra ögon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 2x32 GB DDR5@6000 MHz CL30| GPU: Sapphire 9070XT Nitro+| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB | PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Alltså är det inget som behöver ändras som det ser ut nu, även ifall jag skulle vilja stoppa in ett till grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Alltså är det inget som behöver ändras som det ser ut nu, även ifall jag skulle vilja stoppa in ett till grafikkort?

Korrekt, men ha i åtanke de som diskuterats tidigare.

*EDIT*
Dock så drar Hd4870Crossfire cirka 350W-400W i load så kanske ett 650W nätagg borde vara att rekommendera...

Permalänk
Medlem

RAM - Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL7 2x2GB
SPU - Corsair CMPSU-650TX 650W
CPU - Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Box
GPU - Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB
HDD - Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 16MB 500GB
DVD - Samsung SH-S223F
Chassi - Antec Three Hundred (Svart)
Moderkort - Asus P5Q Pro

Summa: 8200:-

Så med de förändringar som ni rekommenderade så blir det det slutgiltiga resultatet, plus ett till grafikkort vid ett senare tillfälle samt en 24" skärm, men den behöver jag inte rådfråga om här.

Så, finns det något som ni kan gnälla på nu?:P

(Det är bra att ni gnäller, det är vad jag vill att ni ska göra:P:))

Visa signatur

Permalänk
Citat:

mfm: Ursäkta, jag är inte insatt i ämnet, jag litade på att "JagHeterFelix" hade rätt.

Anser du att det är mer värt att lägga ut 800kr till på det moderkortet än att köpa ett kraftfullare grafikkort?

Jag sa aldrig att det var en stor flaskhals, jag sa att det kunde flaskhalsa en del.

Som mfm sa så är det ingen stor flaskhals, det finns en del tester om det och det är skiljer mycket på olika spel också. Men om du hittar ett moderkort med annat chipset som stödjer x16/x16 för ungefär samma pris tycker jag du ska välja det.

EDIT: Paket ovan tycker jag ser bra ut, om du vill kan du ju byta ut CPU:n till en Q6600, fler och fler spel börjar stödja fyra kärnor, men e8500 ger nog bäst prestanda nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack för ditt inlägg!

Jag kommer välja ett X48 kompatibelt moderkort som ni rekommenderade mig att göra. Mfm rekommenderade mig att välja Gigabyte GA-X48-DS4, stödjer du hans förslag?

Och detta med processorna, du sa att jag skulle kunna byta ut den till en Q6600, men att E8500 ger bäst prestanda. Jag tror jag håller mig till E8500 eftersom att den ger bättre prestanda och jag har råd att lägga ut några hundra till på den.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Okej, tack för ditt inlägg!

Jag kommer välja ett X48 kompatibelt moderkort som ni rekommenderade mig att göra. Mfm rekommenderade mig att välja Gigabyte GA-X48-DS4, stödjer du hans förslag?

Och detta med processorna, du sa att jag skulle kunna byta ut den till en Q6600, men att E8500 ger bäst prestanda. Jag tror jag håller mig till E8500 eftersom att den ger bättre prestanda och jag har råd att lägga ut några hundra till på den.

Jag har ingen egen erfarenhet av det moderkortet, men jag såg nån recension på komplett och det ser bra ut.

Det som är "haken" med 2-kärniga processorerna är ju att de ger bättre prestanda i spel som stödjer bara 1 eller 2 kärnor, eftersom det i regel har högre klockfrekvens, men i spel som stödjer 4 kärnor är quaddarna snabbare. Fler och fler spel börjar stödja 4 kärnor, men jag skulle tippa på att i de flesta spel i dag bara stödjer 1 eller 2 kärnor så får du bättre prestanda med E8500.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag kör med det kortet då!

Jag tror faktiskt att jag håller mig till två kärnor, jag spelar bara Battlefield 2 och Battlefield 2142 på datorn just nu. Jag kommer att köpa Crysis när jag byggt ihop datorn, men förutom det tror jag inte att jag kommer köpa så värst mycket mer PC spel. Jag har inte hållit mig så uppdaterad på dataspels fronten eftersom att jag har en Xbox 360 och en Playstation 3 som jag spelar på ganska mycket, men jag vill fortfarande kunna spela spel som släpps i framtiden med relativt höga inställningar utan problem.

EDIT:
Jag pratade med en kompis, han sa att en HD4870 låg på 400W vid load, och att jag borde ha ett 850W nätagg ifall jag ska ha dubbla grafikkort, borde jag det?

Visa signatur

Permalänk

850 är egentligen lite för mycket men hellre för mycket än för lite eller hur?

Har sett i tester här på swec att paket med klockad i7 och 4870x2 drog runt 4-500 så jag tror faktiskt inte det är några problem.

Permalänk

Det beror ju till stor del vilket märke det är. Om du skulle hitta ett Ace-nätagg på 850W skulle det nog inte palla knappt ett kort. (de är kända för usel kvalitet) Men Corsair är jag absolut säker på att 650W skulle räcka till 2st 4870s och dina andra komponenter. Jag ska själv köpa ett till 4870 när jag har pengar till riggen i sign.

Så, jag tror definitivt att Corsair 650W kommer räcka. Köper du Corsairs 750W så kommer du ha framtidssäkert nätagg så det skvätter om det. Köper du Corsair 850W så har slösat några hundringar extra på ett onödigt bra nätagg ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Det beror ju till stor del vilket märke det är. Om du skulle hitta ett Ace-nätagg på 850W skulle det nog inte palla knappt ett kort. (de är kända för usel kvalitet) Men Corsair är jag absolut säker på att 650W skulle räcka till 2st 4870s och dina andra komponenter. Jag ska själv köpa ett till 4870 när jag har pengar till riggen i sign.

Så, jag tror definitivt att Corsair 650W kommer räcka. Köper du Corsairs 750W så kommer du ha framtidssäkert nätagg så det skvätter om det. Köper du Corsair 850W så har slösat några hundringar extra på ett onödigt bra nätagg ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
850 är egentligen lite för mycket men hellre för mycket än för lite eller hur?

Har sett i tester här på swec att paket med klockad i7 och 4870x2 drog runt 4-500 så jag tror faktiskt inte det är några problem.

Okej, då håller jag definitivt mig till 650W!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Föresten, sa inte någon att det bara skiljde 5% ifall jag hade ett kort X45 kort istället för X48?

Jag måste lägga ut 800 kr på det kortet som mfm rekommenderade, är det verkligen värt 5% mindre prestanda av grafikkorten?

Och hur var det med processorn, vilken tycker du jag ska köpa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strunta i X48 skulle jag säga...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Okej, både du och "JagHeterFelix" kör med Gigabyte GA-EP45-DS3. Ni verkar vara riktigt kunniga inom ämnet, så tycker du jag borde köpa ASUS PQ5 Pro eller Gigabyte GA-EP45-DS3 (Gigabyte GA-EP45-DS3 är drygt 300kr billigare)?

Och ifall jag köper Gigabyte GA-EP45-DS3 så får jag 1100kr som jag kan göra annat med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spara? Använd dem till att köpa ny kringutrustning?

Det är det på skrivbordet man märker skillnaden på, inte 5% hit å dit.

Jag ångrar iaf att jag drog på ett x48 då jag inte kommer köpa ett till 4870. Bara att dra ner inställningarna om det skulle vara så. Och angående p45, där behöver man ju inte ta det enklaste/simplaste men betala inte hundralappar för en med någon funktion mer, båda du kollat på är bra.

Permalänk
Medlem

Well.. Jag har lyckats få priset till 8500 kr för det som står på min inköpslista. Jag kan ju alltid köpa lite spel för pengarna, tänkte ifall ni skulle kunna föreslå tex. ett kraftfullare grafikkort för de pengarna.

Jag tror jag kör med Gigabyte kortet, det kostar 1290kr vilket verkar vara ett bra pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fraktfritt Sweclockers https://www.inet.se/kampanj/kampanj...ockers/6101343/
Antec Three Hundred, Utan nätagg
640GB Samsung SpinPoint F1 HD642JJ
Gigabyte GA-MA770-UD3
PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe
550W Corsair CMPSU-550VXEU
AMD Phenom2 X4 920 2.8Ghz, AM2+
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

8 165 kr med frakt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Beställde det här paketet igår liknar det som "jesusbarnet" har satt ihop=)

§ Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM

§ AMD Phenom2 X4 920 2.8Ghz, AM2+

§ Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S

§ Asus M4A78-E, sAM3

§ Antec Three Hundred, Utan nätagg

§ PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe

§ 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

§ 550W Corsair CMPSU-550VXEU

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom det, verkar vara jävligt prisvärt!

Fattar inte riktigt hur man gör för att få fraktfritt, men låter underbart att slippa den kostnaden!!!

Det enda jag undrar är kring DVD brännaren, läste i en recension att den låter mycket, är det så? Jag är inte så ljud känslig, men vad tycker du?

Visa signatur