Permalänk
Medlem

Betala tullavgift, när?

Hej!

Det är så här att jag har aldrig förstått mig på tullavgiften vissa får betala.

Om jag t ex beställer en chewbacca dräkt ifrån USA eller England, kommer jag då att få betala en tullavgift?

För när jag beställde 8 burkar med proteinpulver från USA så behövde jag endast betala för varan samt frakten, men ingen tullavgift.

Men om jag beställer något så stort och tungt som t ex en chewbacca (inte tänkt att göra, bara exempel) dräkt, kommer jag då att få betala avgift från tullen?

När och varför betalar man tullavgift, är det ren slump om man blir vald att betala en avgift eller är det vissa typer av varor/beroende på vikt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Du betalar alltid tull(när de kommer på dig) ifrån ej europeiska länder.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så jag kan i princip beställa 1 ton med sand från England och slippa betala en tullavgift då England hör till EU?

How wonderful!

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Så jag kan i princip beställa 1 ton med sand från England och slippa betala en tullavgift då England hör till EU?

How wonderful!

du kan beställa 100miljoner ton sand om du skulle känna för de utan att betala tull, frågan är varför man skulle vilja frakta sand?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
du kan beställa 100miljoner ton sand om du skulle känna för de utan att betala tull, frågan är varför man skulle vilja frakta sand?

Haha nej men det var även det bara ett exempel, men jag har undrat då jag läst lite om folk som fått betala, men sen såg jag att dom alla handlat från länder utanför EU, så jag behöver nog inte oroa mig.

Vad jag än beställer ifrån England

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Haha Chewbacca-dräkt en sån måste man ju ha

Permalänk
Medlem

Njaa, det är väl när varan/varorna överstiger ett vistt värde som man tullar på det från icke europeiska länder?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Korsordsguru
Permalänk
Medlem

Stormtrooper-dräkt knäcker chewbacca!
En stormtrooperdräkt kommer jag köpa i framtiden, till och med städa skulle bli kul med en sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Njaa, det är väl när varan/varorna överstiger ett vistt värde som man tullar på det från icke europeiska länder?

Nej, allting som kommer från ett land utanför EU som inte skickas som gift tullas med 25% moms.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Stormtrooper-dräkt knäcker chewbacca!
En stormtrooperdräkt kommer jag köpa i framtiden, till och med städa skulle bli kul med en sån.

Vet du vart man kan köpa en stormtrooper dräkt?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Fan vilket underbart exempel! Har faktiskt funderat på att beställa en stormtrooperdräkt själv när jag har pengar över Man skulle kunna ha sjukt kul med den

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Vet du vart man kan köpa en stormtrooper dräkt?

http://www.blocket.se/vi/20204530.htm?ca=11_s

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, allting som kommer från ett land utanför EU som inte skickas som gift tullas med 25% moms.

Just det, fast om värdet understiger 500kr så kan man skicka det som en gåva och därmed slippa tullen.. Det var det jag tänkte på

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Just det, fast om värdet understiger 500kr så kan man skicka det som en gåva och därmed slippa tullen.. Det var det jag tänkte på

Men om det inte är en gåva så ska man ju såklart inte skicka det som det, ex när man köper något hos en butik...

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt stört är att om jag köper ett presentkort från t.ex. USA (fysiskt sådant) och ger bort så får jag betala tull på korten... och sen får den som använder det betala tull på varorna.

Hände när jag gav polarn ett presentkort för lite t-shirts...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det som är riktigt stört är att om jag köper ett presentkort från t.ex. USA (fysiskt sådant) och ger bort så får jag betala tull på korten... och sen får den som använder det betala tull på varorna.

Hände när jag gav polarn ett presentkort för lite t-shirts...

Hur menar du? Om du är i sverige när du beställer så är det väl inget fel med det?

Befrielse från tullavgift (är som jag förstår det av att läsa på tullverket) om du bor/befinner dig i ex USA, köper något där för under 500 kronor och sedan skickar till någon du känner i sverige som gåva så slipper du betala tullavgift.
Men om du bor i sverige och beställer något från usa så måste du betala tullavgift även om du ger bort varan senare som present.
Dock ska du ju såklart slippa betala den amerikanska skatten och bara betala den svenska skatten om du gör på detta vis. (vaten/momsen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur menar du? Om du är i sverige när du beställer så är det väl inget fel med det?

Befrielse från tullavgift (är som jag förstår det av att läsa på tullverket) om du bor/befinner dig i ex USA, köper något där för under 500 kronor och sedan skickar till någon du känner i sverige som gåva så slipper du betala tullavgift.
Men om du bor i sverige och beställer något från usa så måste du betala tullavgift även om du ger bort varan senare som present.
Dock ska du ju såklart slippa betala den amerikanska skatten och bara betala den svenska skatten om du gör på detta vis. (vaten/momsen)

Det är ju klart det är någonting fel. Vår kära stat tar ut tull två gånger på samma sak. Ett presentkort är ju i praktiken förbetalda prylar. Köper jag ett presentkort för 500kr så har jag redan betalat för att kunna hämta ut prylar till ett värde av 500kr. Att staten då tar ut moms/tull på detta har jag inget problem med.

Problemet uppstår när när man tänker efter lite. Om jag beställer en t-shirt och ger bort så får jag betala tull. Om jag istället köper ett presentkort värt en t-shirt (alltså betalar t-shirten men låter polaren vilja vilken) så får jag betala tull på först presentkortet, och sen får polaren betala tull för själva t-shirten, trots att t-shirten redan är betald och tullad i och med presentkortet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju klart det är någonting fel. Vår kära stat tar ut tull två gånger på samma sak. Ett presentkort är ju i praktiken förbetalda prylar. Köper jag ett presentkort för 500kr så har jag redan betalat för att kunna hämta ut prylar till ett värde av 500kr. Att staten då tar ut moms/tull på detta har jag inget problem med.

Problemet uppstår när när man tänker efter lite. Om jag beställer en t-shirt och ger bort så får jag betala tull. Om jag istället köper ett presentkort värt en t-shirt (alltså betalar t-shirten men låter polaren vilja vilken) så får jag betala tull på först presentkortet, och sen får polaren betala tull för själva t-shirten, trots att t-shirten redan är betald och tullad i och med presentkortet.

Detta måste ju gå att överklaga på något sätt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!

Hmm jag har för mig att det där inte stämmer, beställer du t.ex. 100 miljoner ton sand så tror jag företaget måste betala svensk moms. Har för mig att det har att göra med för vilken summa företaget säljer till Sverige per år.