Problem med JKDefrag!!!

Permalänk
Medlem

Problem med JKDefrag!!!

VARNING!!!

Detta program sabbar datorer! Min kusins dator kunde inte spela upp mediafiler, vart allmänt jättelångsam och nästan oanvändbar!!!

Min andradator är extremt långsam och går knappt att surfa på. Den har klarat det i flera år utan problem och nu senaste veckorna har den segat ner sig.

Dessa datorer som är drabbade har XP. Skriv gärna om ni har problem med detta program.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet något annat som orsakat "skadan". Har kört med JKDefrag hur länge som helst. Fungerar smärtfritt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat efter skit i burken med antivirusprogg och tex Spybot S&D?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har aldrig prövat det. Är det något program för defragmentering?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Med stor sannolikhet något annat som orsakat "skadan". Har kört med JKDefrag hur länge som helst. Fungerar smärtfritt.

samma här. trivs riktigt bra med mjukvaran. har dessutom rekommenderat det till vänner med trevliga reaktioner

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem

JKDefrag är det enda jag har kört med i typ 2 år utan problem på min huvuddator... Märkligt att att inte mina diskar har rasat? Känns som handhavande fel men det kan vara en felaktig analys i den här sista meningen....

Permalänk
Medlem

Har kört JkDefrag ett bra tag och aldrig haft problem. Finner ingen med liknande de problem du beskriver heller, att Jkdefrag förstör din dator är lika troligt som att windows inbyggda defrag gör det.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Post hoc ergo propter hoc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CJ Lundberg
Post hoc ergo propter hoc.

Jag tror du menar "Cum hoc ergo propter hoc"

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jag testar nu JKdefrag för Vista 64-bit.
Går väldigt långsamt trotts att jag kört Windows egna Defrag innan.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Prova då Smart Defram 1.11, Programmet är gratis och känns riktigt bra.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Avstängd

Error 40.. *suck*

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Defraggler så jag kan inte uttala mej om detta.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vilket hysteriskt skräp snack!

Tror inte för fem öre på att JKDefrag är boven i dramat. Har använt det i flera månader både på workstation och filserver. jag använder CLI varianten. Dessutom använder sig JKDefrag av windows funktioner för defragmentering. Det vill säga samma API som till det inbyggda i windows. Det är något annat som är knas i det här sammanhanget.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag tror du menar "Cum hoc ergo propter hoc"

Nej nej, han installerade JKDefrag därefter (senare) slutade hans mediaspelare att fungera, därför orsakade JKDefrag felet. (Post Hoc ergo propter hoc; Efter detta, därför av detta)

Den subtila skillnaden mellan Post hoc ergo propter hoc och Cum hoc ergo propter hoc är den kronologiska ordningen. För felslutet cum hoc ergo propter hoc är den kronologiska ordningen ointressant.

Cum hoc ergo propter hoc (A korrelerar med B därför är A orsaken till B)
innebär att han gjorde något ungefär samtidigt som hans mediaspelare slutade att fungera. Om många brandmän bekämpar en eld så är elden större. Därför orsakar brandmän bränder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sluta prata gotländska.:(

Visa signatur

HTPC:Intel Core i5 12400/ASUS Prime B660-Plus D4/ RAM 64Gb / PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter
SPELPC:Intel Core i5 12400F/ASUS Prime B660-Plus D4 / Ram 32Gb / ASUS GeForce RTX 3050 8GB DUAL OC V2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också kört med JKdefrag rätt länge och är ypperligt nöjd.
Dock har min polare problem sen han började använda det, när han startar steam efter att ha kört JKDefrag så hävdar steam att det behövs en akut defragmentering. Har själv sett när det händer och då var hans dator helt nyinstallerad/nydefragmenterad så något konstigt kanske det är?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

kan det vara en piratebay version som hade miljoner trojaner i sig?

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn
kan det vara en piratebay version som hade miljoner trojaner i sig?

JkDefrag är FREEWARE... så varför man skulle behöva ladda ner det ifrån TPB kan man ju undra. xD

Hemsidan: http://www.kessels.com/JkDefrag/index.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
JkDefrag är FREEWARE... så varför man skulle behöva ladda ner det ifrån TPB kan man ju undra.

Vad skall man annars ha the pirate bay till?

Permalänk
Inaktiv

Dumt att varna om ett exceptionellt program bara sådär?
Har kört med det länge och aldrig haft problem..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ändrat rubriken lite så det inte missförstås.

*Rubrik ändrad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad skall man annars ha the pirate bay till?

Ja jag skulle ju inte ladda hem program som går att ladda ner ifrån tillverkarnas hemsidor. Är lite onödigt.

För det är ju ganska så många som laddar upp "infekterade filer" på TPB.

Permalänk
Medlem

En snabb koll på googleZ gav dessa hintz JkDefrag

Known problems

* Some data on an NTFS partition may become corrupted after you restart a Windows XP-based computer that uses a SATA hard disk drive. This is not a JkDefrag bug but a Microsoft defragmentation API bug. Microsoft have fixed this in XP service pack 3. Also see: M$ Bugfix 941715
* Some kinds of external disks cannot be defragmented and optimized, especially network disks that use their own internal operating system and special dedicated filesystem. The drivers of these disks simply do not support it. This is not a JkDefrag bug.
* The "Prefetch\Layout.ini" file is not yet supported. This means that JkDefrag will undo the boot optimization of the built-in XP and Vista defragger.
* Files that are encrypted by Windows can be defragmented and optimized, but their $EFS:$LOGGED_UTILITY_STREAM counterpart cannot. The Windows CreateFile() system call refuses to open these files and I have not yet found a workaround.
* The Microsoft defragmentation API on Vista can defragment and move the MFT, but JkDefrag cannot use this capability yet.
* The Windows defragmentation API refuses to move directories on FAT32 filesystems. This is a known FAT32 limitation and not a bug in JkDefrag.
* The Windows defragmentation API on Windows 2000 does not work on disks that were formatted with a clustersize greater than 4KB. This is a known API limitation and not a bug in JkDefrag. There is no risk of losing data, the API simply refuses to move files.
* A user has reported that his computer freezes when Avira Antivir Professional starts while the JkDefrag screensaver is active.
* A user has sent me a message that HP advises against defragmentation of the special "recovery" partition on their computers. My defragger uses the standard Microsoft defragmentation API, so I think it is safe to use, but I don't know for sure. I have not found any additional information about this issue anywhere on the internet.
* JkDefrag makes a special exception for files used by SafeBoot, Acronis OS Selector, SecurStar DriveCrypt, and Symantec GoBack. The files will never be moved. If you know of any other software that needs a special exception then please let me know.

Det finns nog en massa mer att hitta om man verkligen är intresserad att gå till botten med detta men helt ärligt så är jag faktiskt inte det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej nej, han installerade JKDefrag därefter (senare) slutade hans mediaspelare att fungera, därför orsakade JKDefrag felet. (Post Hoc ergo propter hoc; Efter detta, därför av detta)

Den subtila skillnaden mellan Post hoc ergo propter hoc och Cum hoc ergo propter hoc är den kronologiska ordningen. För felslutet cum hoc ergo propter hoc är den kronologiska ordningen ointressant.

Cum hoc ergo propter hoc (A korrelerar med B därför är A orsaken till B)
innebär att han gjorde något ungefär samtidigt som hans mediaspelare slutade att fungera. Om många brandmän bekämpar en eld så är elden större. Därför orsakar brandmän bränder.

Cum hoc ergo propter hoc syftar väl på att dessa två händelser inte har något med varandra att göra?

Id est att han installerade JKDefrag hade inget att göra med att felet dök upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
En snabb koll på googleZ gav dessa hintz JkDefrag

Known problems

* Some data on an NTFS partition may become corrupted after you restart a Windows XP-based computer that uses a SATA hard disk drive. This is not a JkDefrag bug but a Microsoft defragmentation API bug. Microsoft have fixed this in XP service pack 3. Also see: M$ Bugfix 941715
* Some kinds of external disks cannot be defragmented and optimized, especially network disks that use their own internal operating system and special dedicated filesystem. The drivers of these disks simply do not support it. This is not a JkDefrag bug.
* The "Prefetch\Layout.ini" file is not yet supported. This means that JkDefrag will undo the boot optimization of the built-in XP and Vista defragger.
* Files that are encrypted by Windows can be defragmented and optimized, but their $EFS:$LOGGED_UTILITY_STREAM counterpart cannot. The Windows CreateFile() system call refuses to open these files and I have not yet found a workaround.
* The Microsoft defragmentation API on Vista can defragment and move the MFT, but JkDefrag cannot use this capability yet.
* The Windows defragmentation API refuses to move directories on FAT32 filesystems. This is a known FAT32 limitation and not a bug in JkDefrag.
* The Windows defragmentation API on Windows 2000 does not work on disks that were formatted with a clustersize greater than 4KB. This is a known API limitation and not a bug in JkDefrag. There is no risk of losing data, the API simply refuses to move files.
* A user has reported that his computer freezes when Avira Antivir Professional starts while the JkDefrag screensaver is active.
* A user has sent me a message that HP advises against defragmentation of the special "recovery" partition on their computers. My defragger uses the standard Microsoft defragmentation API, so I think it is safe to use, but I don't know for sure. I have not found any additional information about this issue anywhere on the internet.
* JkDefrag makes a special exception for files used by SafeBoot, Acronis OS Selector, SecurStar DriveCrypt, and Symantec GoBack. The files will never be moved. If you know of any other software that needs a special exception then please let me know.

Det finns nog en massa mer att hitta om man verkligen är intresserad att gå till botten med detta men helt ärligt så är jag faktiskt inte det....

Ja men kör man Windows utan de senaste servicepacken och ippgraderingarna så ber man om besvär

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Citat:

Cum hoc ergo propter hoc syftar väl på att dessa två händelser inte har något med varandra att göra?

Precis, men (som han skrev i en tidigare tråd) så dröjde det några dagar innan han upptäckte problem med mediafiler. Han skyller på installationen av JKDefrag som skedde före att problemen upptäcktes, orsakade hans problem utan att det har visats att det finns något orsaksförhållande.

"Since that event followed this one, that event must have been caused by this one."

Citat:

Id est att han installerade JKDefrag hade inget att göra med att felet dök upp.

Härom råder nog inga tvivel, ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Härom råder nog inga tvivel, ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Quod erat demonstratum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men sluta prata latin...

Alltså, när jag installerade JKDefrag på min kusins dator så gick det bra. Jag defragmenterade inget då men satte som screensaver. Någon dag senare så hade han datorn på medans han var på skolan och då går ju screensavern. När han kom hem kunde han inte se på film, inte lyssna på musik och så.

Jag körde det som screensaver på min gammeldator och den används inte så ofta. Gången efter jag installerade JKDefrag så märkte mamma och pappa att den vart mycket långsammare och jag själv märkte det, även fast jag inte har använt den på jättelänge.

Jag laddade ner det från deras hemsida. Alltså www.kessels.com eller vad det var.

Så vad kan felet bero på? Jo, JKDefrag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Men sluta prata latin...

Alltså, när jag installerade JKDefrag på min kusins dator så gick det bra. Jag defragmenterade inget då men satte som screensaver. Någon dag senare så hade han datorn på medans han var på skolan och då går ju screensavern. När han kom hem kunde han inte se på film, inte lyssna på musik och så.

Jag körde det som screensaver på min gammeldator och den används inte så ofta. Gången efter jag installerade JKDefrag så märkte mamma och pappa att den vart mycket långsammare och jag själv märkte det, även fast jag inte har använt den på jättelänge.

Jag laddade ner det från deras hemsida. Alltså www.kessels.com eller vad det var.

Så vad kan felet bero på? Jo, JKDefrag.

Jag går och köper glass, samtidigt som jag var på väg och köpa glass så åkte en brandbil förbi. När jag kom fram var glassen slut.

En annan gång är jag på väg till min cykel för att cykla. Då åkte en brandbil förbi. När jag började cykla så ramlade jag.

Slutsats: Det är brandbilens fel att jag fick två olika "fel"...

--------------------------

Du beskriver totalt olika problem:

1: Din kusins datorn kunde inte spela film eller musik.
2: Din Mammas & Pappas dator blev seg.

Det gemensamma är att dom båda hade JKDefrag installerade.
Hade du fått SAMMA fel kanske man kunde härleda till detta, nu finns det ingen samband alls.

Min fråga för att lösa problemen är då.

1: VAD händer när din kusin försöker spela film och musik?
2: HUR märker din Mamma & Pappa av att datorn blir seg?
3: Vad händer om du avinstallerar JKDefrag?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |