Vad bör man inte äta för att få finnar?

Permalänk
Medlem

Vad bör man inte äta för att få finnar?

Alla säger choklad men vad mer? Är det fettet i den som gör att finnarna kommer fram? Jag försöker små bulka lite nu så jag behöver veta

Edit : min svenska är inge vidare(dyslektiker) : Det ska stå Vad bör man inte äta för att undvika finnar.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Det finns inga bevis på att mat påverkar mängden finnar, vissa påstår att fet mat skulle påverka men som sagt, finns inga bevis.

Vad gör du nu för att förhindra finnar?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Det finns inga bevis på att mat påverkar mängden finnar, vissa påstår att fet mat skulle påverka men som sagt, finns inga bevis.

Vad gör du nu för att förhindra finnar?

Duschar varje dag, och då använder jag tar lactacyd för ansiktet. Sen bastar jag ibland efter träning. Grejen är vid tillfället har jag inte så mkt finnar, men jag hade en känsla av att jag kommer få mer finnar efter som jag kommer äta mer och fetare mat. Hur är det med socker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Socker tror jag inte är så jäkla bra, borde nog vara värre med det än fett?

Permalänk
Avstängd
Citat:

I beg to differ.

Citat:

These results suggest that increases in dietary glycemic load may augment the biological activity of sex hormones and IGF-I, suggesting that these diets may aggravate potential factors involved in acne development.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/119230154/abstract...

Citat:

We found a positive association between intake of milk and acne.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...

Finns säkert fler studier.

En stor jävla artikel om akne om du är sugen:

http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.p...

Ha en trevlig helg.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
I beg to differ.

Ha en trevlig helg.

Intressanta länkar då det jag läst tidigare handlat om en kombination av hormoner och bakterier.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Choklad är det jag får finnar av, allt annat kan jag äta som en gris och ändå inte få några (kanske några små, men få är det). Men fyra Marabou chokladbitar ger mig stora äckliga finnar på kinderna, därför äter jag max en chokladbit på en dag... MAX...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Intressanta länkar då det jag läst tidigare handlat om en kombination av hormoner och bakterier.

Ungefär det länkarna säger då livsmedel med högt II (EDIT: Insulin Index) och mjölk frisätter insulin väldigt duktigt (mjölk antaligen p.g.a proteinet). Så antagligen kan hormonfrisättningen vara en orsak till ökad akne.

Men det kanske du förstod.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om jag dricker ordentliga mängder cola varje dag i nån vecka kan jag se skillnad på hyn.
Icke vackert.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Brukar tvätta mig ordentligt och smörja in hyn ofta ifall jag får finnar. Har inte haft finnar sen jag började tvätta mig 2-3 ggr/dag. Varför det är så vet jag inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Brukar tvätta mig ordentligt och smörja in hyn ofta ifall jag får finnar. Har inte haft finnar sen jag började tvätta mig 2-3 ggr/dag. Varför det är så vet jag inte...

Tvättar man ansiktet ofta så torkar det ut finnarna och ansiktet.

Permalänk
Medlem
Citat:

I beg to differ.

Ha en trevlig helg.

"These results suggest that increases in dietary glycemic load may augment the biological activity of sex hormones and IGF-I, suggesting that these diets may aggravate potential factors involved in acne development."

Det där låter inte som bevis i mina öron

Läste inte igenom dina länkar, jag kan ha haft fel men står fast vid att man ska ha testat allt annat innan man börjar kolla på dieten, det känns inte så relevant.

Tvätta med en tvålfri tvätt en gång om dagen och återfukta med en oljefri återfuktare 2 gånger om dagen är en bra start. Två relativt billiga produkter jag kan rekommendera är denna och denna. Det hjälper ju dock bara mot fet hud, är det hormoner som spökar hjälper endast mediciner alà Roaccutan o.dyl.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Citat:

"These results suggest that increases in dietary glycemic load may augment the biological activity of sex hormones and IGF-I, suggesting that these diets may aggravate potential factors involved in acne development."

Det där låter inte som bevis i mina öron

Så är det med studier på människokroppen. Eftersom alla är olika så är det inte 100 % säkert att man kommer få mer finnar om man äter mat med högre GI eller dricker mjölk. Inget nytt.

Visa signatur

Permalänk

somsagt är det renlighet och sen så säga att kryddstarkmat kan ge mer finnar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

För mig är det nog mestadels starka grejer. Choklad får jag inga finnar av.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Avstängd

Låt oss inte glömma placebo heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kökade mycket choklad som ung. Om det berodde på det eller något annat att ajag fick finnar vet jag ju inte men jag käkade typ 3-4 chokladkakor i veckan och jag hade då finnar. Kökar jag några chokladkakor nuförtiden på en vecka så kan det hända att det dyker upp en och annan finne.

inga bevis men det är bara egna erfarenheter. Får inga finnar utöver de jag kan få då jag äter choklad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

vad ingen här verkar komma i håg är att alla inte heller får finnar
Jag har t.ex. aldrig finnar nån annan stans än i pannan eller på näsan, och då är dem jättepyttiga

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Jag tror att du bör ignorera alla som kommer med personliga anekdoter, vi är inte kapabla att dra statistiska samband utan rigorös metodik.

Jag föreslår att du börjar med någon antiacneprodukt som innehåller både någon alkohol och salicylsyra.
Men framförallt så ska du undvika att ha händerna i ansiktet om du inte precis tvättat händerna. (!!)

Permalänk
Medlem

Nåt som gör att man får finnar är för lång tid mellan byten av sängkläder. Jag kör max en vecka.

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Om jag dricker ordentliga mängder cola varje dag i nån vecka kan jag se skillnad på hyn.
Icke vackert.

Men ack så gott

Permalänk
Citat:

Låt oss inte glömma placebo heller.

Exakt. Klär man upp sig lite och går ut en dag så känner man sin bättre till mods och är mer frammåt. sen så har jag även hört att tänker man på att bygga musklar osv så 'ska' kroppen bygga lite men det är mycket placebo.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt det, men ost påverkar väl eller?
Vad jag har hört iaf..

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Sen så har jag även hört att tänker man på att bygga musklar osv så 'ska' kroppen bygga lite men det är mycket placebo.

Testo-frisättning via tankekraft? Det där är nog en myt. Dock så är psyket och viljan viktig om man vill lyfta tungt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk
Vet inte om någon nämnt det, men ost påverkar väl eller?
Vad jag har hört iaf..

Ost innehåller bl.a kasein som frisätter insulin, så det kan vara en faktor ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte äta ost, salami, choklad, chips, popcorn även smör/mjölk ger finnar (har testat att inte äta någon av dessa produkter i 2 veckor, och det resulterade i att nästan all akne jag hade försvann)

Även fast jag tvättar ansiktet med baceron dagligen, och duschar två gånger om dagen så ger de ovanstående produkterna mig akne.

Har vänner som får akne av helt andra produkter (cola/redbull) men som inte får ett dugg av att trycka i sig mängder med tex choklad.

Jag har iallafall slutat äta det jag skrev och det har hjälp, faktist.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Haha ,då måste mitt ansikte haft en mardröm denna helg xD. Jag har ätit 2påsar honungs rostade jordnötter, väldigt stark chili con carne med sallad med mkt pressad vitlök, 100g chocklad. Aj aj=P

Men tack så mkt för svaren!. Nu vet man betydligt mer än förut. Jag bör nog inskaffa någon mer kvalitativ Ansiktsvård, som tex Elite länkade. Mjölk dricker jag bara på frukosten och det är mellan mjölk. Socker i allmänhet försöker jag undvika, så där ska det nog inte vara några problem häller. Men då är det bara fettet kvar. Fast det är nog lugnt så länge jag håller ansiktet fräscht:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget är bättre mot acne än solarium, för mig iaf. Krämer och skit är BS.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Inget är bättre mot acne än solarium, för mig iaf. Krämer och skit är BS.

Hellre finnar än CANCER!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Min farsas kusin går på atkins för att slippa finnar! Han käker hur mycket fett och protein som helst men inga kolhydrater! Har inte haft finnar sen han började på dieten ^^

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd

det jag och min bror brukar göra för att slippa finnar är att varje morgon baddar vi ansiktet med bara piss ljummet vatten sen tar vi en len handduk löst för att torka upp det mesta. sen rör vi inte ansiktet på hela dagen. när jag ej gör detta får jag finnar.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]