Vad bör man inte äta för att få finnar?

Permalänk

Som tidigare talare har sagt, choklad ger mig finnar och solarium är bästa medicinen mot finnarna

Permalänk
Medlem

- Pilla inte i ansiktet med fingrarna
- Sköt kosten (ej godis etc)
- Ut i solen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
"These results suggest that increases in dietary glycemic load may augment the biological activity of sex hormones and IGF-I, suggesting that these diets may aggravate potential factors involved in acne development."

Det där låter inte som bevis i mina öron

Det är så mycket bevis som ett bevis kan vara i detta sammanhang.
Ingen seriös naturvetenskapsvetenskapsman skulle tala om "bevis" in en seriös artikel (utanför matematikens värld).

Genom egna chokladätarstudier är jag mycket säker på att det finns ett samband mellan stort chokladintag och finnar vad gäller mig själv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Öl ger mig finnar.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Hellre finnar än CANCER!

Ska du undvika cancer i dagens samhälle så får du bosätta dig i någon grotta i Norrland utan kontakt med omvärlden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Acne är troligtvis en av de mest individuell baserade sjukdomar som finns. Det som hjälper för person X kan vara helt verkningslöst eller till och med problem skapande för person Y. Det ända man kan göra är att testa sig fram och se vad som hjälper än själv.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Inget är bättre mot acne än solarium, för mig iaf. Krämer och skit är BS.

Hahaha, jag hade lätt testat solarium om jag inte hade varit Albino ><
Hatar krämerna.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari

Ursprungligen inskrivet av daVani
Hellre finnar än CANCER!

Ska du undvika cancer i dagens samhälle så får du bosätta dig i någon grotta i Norrland utan kontakt med omvärlden.

Kan tillägga att istället för solarium går det alldeles utmärkt att vara ute i "vanliga" solen. Jag har finnar på vintern både i ansiktet och på ryggen. Men aldrig på sommaren då jag jobbar som badvakt utomhus:)

En märklig grej jag märkt är att desto mer jag sitter framför datorn på vintern, ju mer finnar får jag i ansiktet. Strålning i skärmen framkallar finnar eller vad?

Jag har testat några olika produkter mot finnar. Och jag kan bara råda att läsa på förpackningen vad man får göra och inte göra när man har på sig produkten. Testade Stioxyl 5procent, visst den funkar. Men var noga med att ta bort allt innan ni solar solarium! Hela min rygg fick sprickor i huden, liknande stora revor som var kvar i flera månader.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
http://livlinan.eu/LCHF_pa_tre_minuter.pdf

Hur menar du att LCHF hjälper mot finnar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

att skrubba kroppen kanske hjälper det gör jag ibland med någon sträv grej jag fick med i något oliva hudvårds paket vi fick från jobbet. det svider på huden efter men man blir väldigt ren och det är en förutsättning för att inte få finnar, att vara ren. jag har aldrig haft acne problem alls. beror nog lite på arv oxå om man får mkt finnar skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Personligen så brukar mina finnar försvinna om jag undviker att äta allt för mycket kolhydrater.
Det är i alla fall det jag tänkt på.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Avstängd

Feta doser Vitamin B5 utrotar finnarna totalt. Dock kommer de tillbaka om man slutar, men man får overkligt bra hy och hår under tiden man käkar det.

Något ni kan testa är att dricka en liter juice och ta 2 C-vitaminstabletter. Det var en effektiv sak om man ville ha ett extra kilo finnar upptäckte jag när jag var yngre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Feta doser Vitamin B5 utrotar finnarna totalt. Dock kommer de tillbaka om man slutar, men man får overkligt bra hy och hår under tiden man käkar det.

Den enda studien som har antytt att det skulle fungera var väldigt dåligt utförd.
Däremot så är det ju en vattenlöslig vitamin man inte kan få för mycket av (det innebär inte att det på något sätt skulle vara nyttigt med höga doser), så det finns ju värre saker att experimentera med.

Citat:

Något ni kan testa är att dricka en liter juice och ta 2 C-vitaminstabletter. Det var en effektiv sak om man ville ha ett extra kilo finnar upptäckte jag när jag var yngre.

Man får mer finnar av C-vitamin?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den enda studien som har antytt att det skulle fungera var väldigt dåligt utförd.
Däremot så är det ju en vattenlöslig vitamin man inte kan få för mycket av (det innebär inte att det på något sätt skulle vara nyttigt med höga doser), så det finns ju värre saker att experimentera med.

Man får mer finnar av C-vitamin?

Jag käkade vitamin B5, inom ett par veckor var jag helt fri från finnar och efter en månad hade jag den bästa hyn i bekantskapskretsen, innan dess hade jag bland de absolut sämsta. Dock så fick jag recept på A-vitaminsyra så jag slutade med B5 då mitt recept "botade" mina finnar. Så idag har jag inte längre lika fin hy.

Finns dessutom hur många människor som helst som upplevt samma effekt. När 95%+ av de som testar märket kraftiga påtagliga effekter så bryr jag mig inte mycket om forskningsstudier. Dock så vet jag inget om bieffekter så jag håller inte på med det längre än nödvändigt.

Angående Vitamin C så har jag inte läst någonstans att det skulle påverka. Men jag vet att det påverkar mig extremt vid högre doser. Får jag i mig dagsintaget eller mer börjar det komma finnar, ligger jag på dubbla eller tredubbla dagsintaget så är jag inte vacker dagen därpå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag käkade vitamin B5, inom ett par veckor var jag helt fri från finnar och efter en månad hade jag den bästa hyn i bekantskapskretsen, innan dess hade jag bland de absolut sämsta. Dock så fick jag recept på A-vitaminsyra så jag slutade med B5 då mitt recept "botade" mina finnar. Så idag har jag inte längre lika fin hy.

Som jag skrev tidigare i tråden, vi är inte kapabla att tillförlitligt hitta statistiska samband så spontant.
Det finns mängder av människor som svär vid uppenbart effektlösa preparat med samma övertygelse som du har.

Menar du roaccutan när du skriver A-vitamin?
Jepp, det är riktigt bra mot svår acne. Tyvärr lite knepiga bieffekter.

Citat:

Finns dessutom hur många människor som helst som upplevt samma effekt. När 95%+ av de som testar märket kraftiga påtagliga effekter så bryr jag mig inte mycket om forskningsstudier. Dock så vet jag inget om bieffekter så jag håller inte på med det längre än nödvändigt.

Jag köper inte siffran 95%, det låter som om den är tagen ur luften. Inte ens väldigt effektiva medel brukar ha så hög effektivitet.

Några bieffekter utöver tunnare plånbok finns inte.

Citat:

Angående Vitamin C så har jag inte läst någonstans att det skulle påverka. Men jag vet att det påverkar mig extremt.

Det vet du faktiskt inte.
Jag försöker inte vara otrevlig, men något sådant kan du inte veta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som jag skrev tidigare i tråden, vi är inte kapabla att tillförlitligt hitta statistiska samband så spontant.
Det finns mängder av människor som svär vid uppenbart effektlösa preparat med samma övertygelse som du har.

Menar du roaccutan när du skriver A-vitamin?
Jepp, det är riktigt bra mot svår acne. Tyvärr lite knepiga bieffekter.

Jag menar roaccutan ja. Och nog för att folk kan få för sig att de får effekter av saker. Men från att ha krafitga prblem med finnar till att bli helt fri från finnar inom loppet av två veckor är inte placebo. Allra helst inte när det kom tillbaka när jag fick slut på pulver eller när jag avslutade kuren innan jag skulle börja med roaccutan. Dessutom var effekterna starkare än den för roaccutan. När jag säger 95%+ så säger jag det för att samtliga jag känner eller haft diskussioner med på nätet som faktiskt testat har upplevt samma effekt. I otaliga trådar genom åren har jag aldrig sett någon som varit missnöjd med effekten.

Citat:

Några bieffekter utöver tunnare plånbok finns inte.

Finns inga studier på vilka negativa effekter B5 har på kroppen på lång sikt. Ingen har undersökt om levern eller njurarna belastas. Men man blir lätt lös i magen det blir man iaf.
Och argumentet att det är vattenlösligt fungerar inte, att det sköljs ur kroppen betyder inte att det inte kan göra skada under långvarigt bruk. Etanol och salt är vattenlösliga också.

Citat:

Med den definitionen vet man ingenting, jag har vid upprepade tillfällen testat om det var en slump, och då testat kraftiga doser. Och varje gång har jag märkt en kraftig skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar att det kan vara nån annan beståndsdel i C-vitaminskällan, eller kanske någon specifik aktivitet som alltid föregår C-vitaminsintag, etc?

I sådant fall : Ja. Han kanske borde skrivit 'för mig tycks det som' men om han nu ganska konsekvent får finnar efter stora C-vitaminintag(eller nåt associerat med det) så är det väl fritt fram att skriva 'vet', för som påpekats kan man inte generalisera från 'personliga anekdoter', men de kan väl verka, och på de flesta relevanta sätt vara sanna för personen i fråga.

Dessutom (tycks det för mig) nesligt svårt att dra någon slutsats alls om vad som ger upphov till 'skov' av periodvisa åkommor, så känner någon att den kan det är iaf jag intresserad av att höra den anektoden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Choklad är det enda som har gett mig finnar, min styvfar får däremot aldrig finnar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gång när jag var ung och dum en burk Clearlygone, vilket är Vitamin B5 i extrema koncentrationer efter att jag läst positiva saker om det hela från folk som testat. Dock fick jag tid hos en hudläkare ungefär samtidigt så det blev aldrig att jag öppnade den där burken utan jag körde på Roa istället. Och tur var nog det för efter några månader var många av B5-knaprarna inte alls glada längre, duktiga biverkningar typ magsår och skrumplever vittnade folk om.

Innan Roa hade jag prövat Tetralysal, Duac, diverse dyra krämer, dyrare ansiktsbehandlingar, äta massa vitaminer (typ Berocca), äta "fettfri" mat, äta fet mat, tvätta mig hela tiden, undvika att röra i ansiktet etc. Det enda som hände var att jag blev fattigare.

Har du riktiga problem med akne, gå till en hudläkare. Nej, Roaccutan är varken billigt (dock slår du i högkostnadsskyddstaket rätt fort) eller särskilt trevligt att knapra men det är ett läkemedel med bevisad effekt, vilket är sällsynt bland akne-preparat. Och återfukta morgon och kväll. Du behöver inte en dyr kräm, det är skit samma. Jag undvek lättflytande paraffin (paraffinum liquidum) som pesten förr men använder det dag och kväll idag. ACO:s Propylesskopia Propy-derm är bra och billigare än Schering-Ploughs original.

Angående frågeställningen: Jag är försiktig med chocklad. Jag äter det, men inte många bitar. Jag smällde i mig tre snickers-bitar (det var dagens lunch på resande fot) i förra veckan och vaknade upp dagen efter med en rätt stor finne i ansiktet. Så visst kan man anta att det finns ett samband mellan kost och akne, men det är samtidigt extremt individuellt.

Permalänk
Medlem

Litet sidospår=

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag köpte en gång när jag var ung och dum en burk Clearlygone, vilket är Vitamin B5 i extrema koncentrationer efter att jag läst positiva saker om det hela från folk som testat. Dock fick jag tid hos en hudläkare ungefär samtidigt så det blev aldrig att jag öppnade den där burken utan jag körde på Roa istället.

Liksom jag (Roaccutan, alltså). Ganska länge, också. Min panna var snustorr 7 år efteråt ungefär, (smörja för att ej flagna efter varje dusch), men nu 2 år ytterligare är den bitvis lika fet som för tio år sen. Man hade trott att om inte Roaccs bra effekt var permanent så skulle man iallafall 'växt ifrån' problemet nu men nej..

Och det kan ha ganska otrevliga bieffekter. Så är det värt det? Jag vet faktiskt inte, och jag hade rätt mycket finnar.

Jag undrar f.ö om fet hy praktiskt taget automatiskt ger finnar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Jag undrar f.ö om fet hy praktiskt taget automatiskt ger finnar?

Ja, jag tror det eftersom porerna blir lättare igentäppta.

Förresten, är inte topicen lite felformulerad?
"Vad bör man inte äta för att få finnar?"

"Jag vill ha finnar, vad ska jag undvika att äta?"

Eller?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Choklad är inte bra.

Sen att tvätta ansiktet ofta kan vara bra.
Själv har jag en hel finnkoloni på ryggen, vet inte hur jag ska göra men.. Kliar lite då och då bara. Sen i ansiktet, har blivit mycket bättre sen jag i stort sett slutade med godis. Har dock torra händer och fötter men ganska fet hy i ansiktet och på ryggen. Alltså där jag har mest finnar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ni som känner er besvärade av finnar, varför går ni inte till en hudläkare? Även om man inte har akne av värsta slaget och behöver Roaccutan så kan de skriva ut mildare preparat för att lindra aknen.

Permalänk
Sötast

Alla har finnar till en viss del igenom sitt liv, och det lär inte bero på att du äter choklad.... inte en bit... eller fyra...

Fråga eran läkare, han garvar när ni frågar om choklad.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag käkade Roaccutan i tre månader. Det var de tre värsta månaderna i mitt liv. Fy fan, tänk er själv att vara nykter i TRE MÅNADER! Fuskade de två sista veckorna dock.

Alla mina värden var bra såväl innan som efter kuren, och jag är idag helt finnfri, har inte haft en finne sen jag slutade kuren.

Torr som fan var jag, fick köra canoderm morgon och kväll.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också fått kört med Roaccutan och kan bara säga bra saker med det men med alla bieffekterna så antar jag att det kan bli bara dåliga saker om man har otur. Jag var inte ens torr, fick recept på någon hudkräm som jag inte ens behövde använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Sen att tvätta ansiktet ofta kan vara bra.

Jag vill lägga in en brasklapp angående ditt påstående, ja, det kan hjälpa men det kan också själpa. Överdriven tvätt med bara vatten eller något preparat leder bara till mer finnar vill jag påstå då kroppens balans störs och den försöker kompensera, ofta genom att producera mer talg och därmed fler finnar. Det är i alla fall min personliga erfarenhet av den metoden och hur min hudläkare förklarade det för mig när vi diskuterade vad jag hade prövat.

Men som tidigare nämnt, Roa är det tunga artilleriet och det finns andra receptbelagda preparat som säkert räcker för många med medelsvår akne. Göd inte kvacksalvare eller kosmetikindustrin, gå till läkare om ni behöver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ni som känner er besvärade av finnar, varför går ni inte till en hudläkare? Även om man inte har akne av värsta slaget och behöver Roaccutan så kan de skriva ut mildare preparat för att lindra aknen.

Preparat som gör mycket liten skillnad, men ofta har effekter som torr hy vilket i längden i sig kan ge finnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag käkade Roaccutan i tre månader. Det var de tre värsta månaderna i mitt liv. Fy fan, tänk er själv att vara nykter i TRE MÅNADER! Fuskade de två sista veckorna dock.

Om du upplevde den påtvingade nykterheten som det värsta problemet hade du tur. Visserligen käkade jag det mycket längre än dig. Fuskade med alkohol nåra gånger också, ett par rätt rejält, men blodfetterna var inte höjda mot slutet ändå.

Boris: Enbart baserad på egen erfarenhet kan jag hålla med. Men vem vet, Dalacin kanske hjälpt någon.

Visa signatur